علت درد در ناحیه گودی کمر زنان

درمان کمر درد برای همیشه
درمان کمر درد برای همیشه
13 دی 1401
نوشیدنی برای درمان کمردرد
نوشیدنی برای درمان کمردرد
15 دی 1401
علت درد در ناحیه گودی کمر زنان
0
(0)

علت درد در ناحیه گودی کمر زنان چیست؟ کمردرد یکی از شایع ترین مشکلات پزشکی در جهان است. برای مثال حدود 80 درصد از آمریکایی ها را در مقطعی از زندگی خود یک بار کمر درد را تجربه کرده اند. این میزان شیوع در زنان، به ویژه می تواند چشمگیر تر باشد که  ناشی از عوامل مختلفی است. در این پست به برخی از شایع ترین علل کمردرد در زنان می پردازیم. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر کمردرد دارید، مراجعه به متخصص برای تعیین علت و دریافت درمان مناسب ضروری است.

بارداری و علت درد در ناحیه گودی کمر زنان

یکی از علل درد در ناحیه گودی کمر زنان ، بارداری است. همانطور که کودک رشد می کند، به ستون فقرات و عضلات پشت فشار وارد می کند. این می تواند منجر به درد به خصوص در ناحیه کمر شود. علاوه بر این، تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند باعث شل شدن رباط‌هایی شود که از ستون فقرات حمایت می‌کنند و همین موضوع باعث بروز درد در کمر شود.

علت درد در ناحیه گودی کمر زنان

وضعیت بدن

یکی دیگر از علل شایع کمردرد در زنان، وضعیت نامناسب بدن است. وضعیت نامناسب، فشار غیرضروری به ستون فقرات و عضلات پشت وارد می کند که می تواند منجر به درد و ناراحتی شود. زنان به‌ویژه به دلیل عواملی مانند پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا حمل کیف‌های سنگین، مستعد وضعیت نامناسب هستند.

آرتروز

استئوآرتریت یکی دیگر از علل شایع کمردرد در زنان است. استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو و تخریب کننده مفصل است که می تواند باعث درد و سفتی در مفاصل شود. ستون فقرات محل شایع آرتروز است و می تواند منجر به درد در ناحیه کمر شود.

اندومتریوز

اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که رحم را می پوشاند به طور غیر نرمال، در خارج از رحم رشد می کند. این موضوع می تواند باعث درد و گرفتگی و همچنین کمردرد شود. آندومتریوز یکی از علل شایع درد مزمن لگن در زنان است که می‌تواند به پشت انتشار پیدا کند و مدیریت آن مشکل است.

گرفتگی های قاعدگی

یکی دیگر از علل شایع کمردرد در زنان، دردهای قاعدگی است. دردهای قاعدگی به دلیل انقباض رحم برای ریختن پوشش داخلی رحم ایجاد می شود. این موضوع نیز می تواند منجر به درد در ناحیه شکم و کمر شود. دردهای قاعدگی در زنان در سنین باروری شایع است، اما در هر سنی ممکن است رخ دهد.

سایر علت درد در ناحیه گودی کمر زنان

همچنین دلایلی برای کمردرد وجود دارد که می تواند هر فردی را از هر جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد. در زیر به برخی از شایع ترین آنها اشاره شده:

تنش های عضلانی

کشیدگی عضله یا رباط یکی از شایع ترین علل کمردرد است. می تواند ناشی از:

بلند کردن مکرر اجسام سنگین

خم شدن یا پیچش ناشیانه

یک حرکت ناخوشایند ناگهانی

کشش بیش از حد عضله یا رباط

اگر به انجام حرکاتی که باعث کشیدگی عضله شده است ادامه دهید، در نهایت می تواند باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر شود.

سیاتیک و کمر درد در زنان

درد سیاتیک در اثر فشرده شدن یا آسیب به عصب سیاتیک، طولانی ترین عصب بدن ایجاد می شود. این عصب از پایین ستون فقرات آغاز شده و از باسن عبور می کند و در نهایت به پشت پاها می رسد.

سیاتیک باعث سوزش یا دردی می شود که مانند یک شوک در کمر شما احساس می شود که معمولاً به سمت پایین یک پا کشیده می شود. در موارد شدید، ممکن است بی حسی و ضعف پا را نیز به دنبال داشته باشد.

گاهی نیز درد سیاتیک در اثر سندرم پرفورمیس و یا عضله گلابی شکل اتفاق می افتد. این سندرم زمانی اتفاق می افتد که اسپاسم عضله پرفورمیس باعث فشرده شدن عصب سیاتیک شود. این موضوع می تواند التهاب عصب سیاتیک و به دنبال آن درد در باسن و پشت پاها را به دنبال داشته باشد.

پیشگیری از کمر در در زنان

بهبود وضعیت بدنی و یادگیری و تمرین نحوه استفاده درست از بدن ممکن است به پیشگیری از کمردرد کمک کند. در نتیجه برای سالم و قوی نگه داشتن کمر موارد زیر توصیه می شود:

ورزش کنید. فعالیت های هوازی منظم و با شدت پایین یا در اصطلاح  low impact – آنهایی که کمر را تحت فشار شدید قرار نمی دهند- می توانند قدرت و استقامت در کمر را افزایش دهند و به عضلات اجازه دهند تا بهتر کار کنند. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا انتخاب های خوبی در این زمینه هستند. می توانید با پزشک خود در مورد فعالیت هایی که باید امتحان کنید صحبت کنید.

قدرت و انعطاف عضلانی ایجاد کنید. تمرینات عضلات شکم و کمر، که باعث تقویت عضلات کور و مرکزی می شود، به حالت دادن به این عضلات کمک می کند تا برای حمایت از کمر با هم کار کنند.

وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن عضلات کمر را تحت فشار قرار می دهد.

سیگار راترک کنید. سیگار خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد سیگارهایی که در روز مصرف می شود افزایش می یابد، بنابراین ترک سیگار به کاهش این خطر کمک کند.

از حرکاتی که باعث پیچش کمر یا فشار می شود خودداری کنید.

برای استفاده درست از بدن چه کنیم

  • آگاهانه بایستید!

بیش از حد خم نشوید وضعیت لگن خنثی را حفظ کنید. هنگامی که برای مدت طولانی ایستاده اید، یک پا را روی یک زیرپایی کوتاه قرار دهید تا مقداری از بار از روی کمر برداشته شود. وضعیت بدنی و پاسچر خوب می تواند استرس عضلات کمر را کاهش دهد.

  • آگاهانه بنشینید!

صندلی‌ای را انتخاب کنید که دارای پشتی مناسب، تکیه‌گاه دست و پایه چرخان باشد. قرار دادن یک بالش یا حوله در قسمت گودی پشت کمر می تواند به ایجاد منحنی طبیعی کمر کمک کند. زانوها و باسن را در یک سطح نگه دارید. مرتباً، حداقل هر نیم ساعت یک بار، موقعیت خود را تغییر دهید.

  • آگاهانه اجسام را بلند کنید!

در صورت امکان از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. اگر مجبورید چیز سنگینی بلند کنید، بگذارید پاهایتان این کار را انجام دهند. پشت خود را صاف نگه دارید – بدون خم شدن به جلو – و فقط از زانو خم شوید. بار را نزدیک بدن خود نگه دارید. اگر جسم سنگین یا نامناسب است، یک شریک برای بلند کردن آن پیدا کنید.

اما اگر با همه این اوصاف دچار کمر درد شدید از حرکات اصلاحی گودی کمر غافل نشوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان