دکامپرشن یا ترکشن: هرآنچه که باید در مورد این تکنیک بدانید

زندگی روزمره پس از جراحی تعویض مفصل زانو
28 اردیبهشت 1402
دکامپرشن یا ترکشن

اگر در ستون فقرات، لگن، زانو یا مفاصل خود درد دارید، درمان دکامپرشن یا ترکشن می‌تواند گزینه‌ای برای کمک به احساس بهتر شما باشد. این درمان می‌تواند درد را بدون نیاز به جراحی کاهش دهد.

تکنیک دکامپرشن یا رفع فشار، درمانی است که به کاهش درد ناشی از فشار روی اعصاب به‌وسیله کشش ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند. اگر سایر درمان‌ها مانند استراحت، فیزیوتراپی یا طب سوزنی کمکی نکرده باشند، این درمان ممکن است تأثیرگذار باشد.

فشار بر ریشه‌های عصبی نخاعی یک آسیب بسیار شایع است. این فشردگی می‌تواند روی باسن، زانو و سایر نواحی که اعصاب با مفاصل در تعامل هستند نیز تأثیر بگذارد. این بدان معنی است که فشرده‌سازی می‌تواند باعث تشدید درد شود و فعالیت‌های روزانه مانند نشستن و ایستادن را مختل می‌کند.

درمان رفع فشار یا دکامپرشن اغلب می‌تواند به تسکین درد عصبی بدون جراحی کمک کند و  خطرات و زمان بهبودی را کاهش دهد.

دکامپرشن یا ترکشن درمانی چیست؟

اعصاب ممکن است به دلایل زیادی فشرده شوند، از التهاب و آسیب گرفته تا پیری و تحلیل استخوان‌های اطراف مفاصل.

تکنیک دکامپرشن یا رفع فشار می‌تواند فضاهایی مانند ستون فقرات یا زانوها را که ریشه‌های عصب نخاعی از آنجا عبور می‌کنند را باز کند تا فشار روی آنها کاهش یابد. این تکنیک همچنین می‌تواند در تغییر موقعیت مفاصل و درمان دیسک‌های لغزنده تأثیرگذار باشد تا درد شدید و یا تخریب ادامه پیدا نکند.

برخی از روش‌های این درمان به‌وسیله کشش‌های مکانیکی انجام می‌شود. این موضوع می‌تواند شامل باز کردن دستی فضاهایی باشد که ریشه‌های عصب نخاعی از آن عبور می‌کنند. فیزیوتراپیست‌ها یا کایروپراکتیک‌ها معمولاً این نوع کشش را انجام می‌دهند.

یکی دیگر از درمان‌های رایج شامل استفاده از دستگاه‌های کششی است که گاهی اوقات به نام درمان غیرجراحی کاهش فشار نخاعی (NSD) شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها اساساً شکل پیشرفته‌تری از کشش مکانیکی را از طریق یک مکانیسم بازخورد رایانه‌ای انجام می‌دهند تا ریشه‌های عصب نخاعی را از حالت فشرده خارج کنند.

چگونه متوجه می‌شویم که به درمان دکامپرشن یا ترکشن نیاز داریم؟

درمان دکامپرشن یا رفع فشار معمولاً خط اول درمان برای درد عصبی ناشی از فشرده‌سازی نیست.

برای درد عصب فشرده‌شدهٔ خفیف یا موقت، پزشک ممکن است ابتدا درمان‌های زیر را به شما توصیه کند:

استراحت دادن به ناحیه آسیب‌دیده

استفاده منظم از یخ یا گرما

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه

استفاده از تکنیک‌های تسکین درد خانگی، مانند کشش

پوشیدن بریس برای جلوگیری از درد یا آسیب بیشتر

اگر این درمان‌ها مؤثر واقع نشدند، پزشک ممکن است درمان دکامپرشن یا رفع فشار را توصیه کند.

همچنین شرایط زیر نیز ممکن است منجر به فشرده‌سازی عصب شوند و به درمان‌های دکامپرشن یا رفع فشار احتیاج پیدا کنند:

برآمدگی یا لغزش مکرر دیسک‌ها که ناشی از بیماری‌های مفصلی یا خودایمنی مانند آرتریت یا سندرم اهلرز دانلوس  (EDS) است.

بیماری‌های دژنراتیو دیسک که باعث فرسودگی سریع دیسک‌های ستون فقرات می‌شود.

آسیب‌های نخاعی یا بیماری‌هایی که می‌توانند باعث درد در ریشه‌های عصب نخاعی شوند (به این وضعیت اصطلاحاً رادیکولوپاتی گفته می‌شود)

سیاتیک که باعث درد شدید در ناحیه کمر، باسن و پاها می‌شود.

تنگی کانال ستون فقرات که روزنه‌های ستون فقرات را در اطراف اعصاب باریک می‌کند و باعث کمردرد می‌شود.

چه آزمایشاتی تعیین می‌کند که نیاز به درمان دکامپرشن وجود دارید یا خیر؟

برخی از آزمایش‌هایی که می‌تواند تعیین کند که آیا درمان دکامپرشن یا رفع فشار تأثیرگذار هستند یا خیر عبارت‌اند از:

اسکن استخوان: که به بررسی شکستگی‌ها، توده‌ها یا التهاب‌هایی که ممکن است باعث درد شوند، کمک می‌کند.

دیسکو گرافی: که از رنگ کنتراست و توموگرافی کامپیوتری (CT) برای جستجوی دیسک‌های آسیب‌دیده یا آسیب‌دیده استفاده می‌کند.

آزمایش‌های الکتریکی: مانند الکترومیوگرافی (EMG)، آزمایش‌های سرعت هدایت عصبی (NCV)، یا آزمایش‌های پتانسیل برانگیخته که برای نظارت بر سیگنال‌های الکتریکی از اعصاب به مغز شما استفاده می‌شوند.

اشعه ایکس: که برای بررسی استخوان‌هایی که ممکن است شکسته یا آسیب‌دیده‌اند و بر اعصاب مجاور فشار وارد می‌کنند، استفاده می‌شود.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI): که برای ایجاد نماهای دقیق و مقطعی از ناحیه آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

درمان دکامپرشن یا ترکشن چگونه کار می‌کند؟

در این روش درمانی اغلب از دستگاه کشش یا NSD استفاده می‌شود. معمولاً این دستگاه‌ها را در مراکز درمانی کایروپراکتیک یا کلینیک‌هایی که بر روی مراقبت از گردن و کمر متمرکز هستند، خواهید دید.

برای درد مزمن، تورم یا آسیب مفاصل، ممکن است نیاز به شرکت در جلسات متعدد، از 5 تا 30 جلسه، بسته به درد و وضعیت شما باشد.

آیا این درمان روشی ایمن است؟

خطرات بسیار کمی در ارتباط با درمان دکامپرشن و یا رفع فشار وجود دارد. برخی از عوارض جانبی گزارش شده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد خفیف و موقت در ناحیه آسیب‌دیده

اسپاسم عضلانی

حس سوزن‌سوزن‌شدن در پاها

و در صورت عدم درمان علت زمینه‌ای، وجود درد مداوم

برخی تحقیقات محدود نیز نشان می‌دهد که درمان دکامپرشن ممکن است در کاهش علائم مرتبط با فشرده‌سازی مؤثر باشد. مثلاً در جدیدترین مطالعه‌ای که در سال 2022 در این زمینه انجام شده است، 60 فرد مبتلا به بیرون‌زدگی دیسک در ناحیه کمر مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند – 30 نفر که تحت درمان دکامپرشن یا رفع فشار بودند و 30 نفر که این درمان را پیگیری نکردند. نتایج نشان داد که درمان رفع فشار به بهبود قابل‌توجهی علائم در گروهی که آن را دریافت کرده بودند کمک کرد، درحالی‌که گروه دیگر هیچ بهبودی را تجربه نکردند.