درد كتف و گردن در بارداري

تمرینات ورزشی برای بهبود زانودرد
تمرینات ورزشی برای بهبود زانودرد
16 آبان 1401
چگونه آب درماني كنيم
چگونه آب درماني كنيم
18 آبان 1401
درد كتف و گردن در بارداري
0
(0)

داشتن فرزند و طي نمودن دوران بارداري براي خانم ها شيرين است. اما گاهي دردهاي خفيف يا عصبي ممكن است مادران باردار را در طي اين زمان درگير كند. درد كتف و گردن در بارداري يكي از مواردي است كه بيشتر در اوايل بارداري اتفاق مي افتد. اين درد حتي ممكن است به ناحيه پشت يا قفسه سينه نيز انتقال پيدا كند. در نتيجه عوارضي مانند تنگي نفس و گرفتگي عضلاني را براي فرد به وجود آورد.

 از اين رو بهتر است درد شانه در بارداري را دست كم نگيريم. با داشتن آگاهي لازم از روش هاي رايج توصيه شده، مي توان به راحتي به درمان درد اين ناحيه پرداخت. تا در كنار سختي هاي ديگر اين دوران، باري هر چند كوچك از دوش مادران برداشته شود. لازم به ذكر است كه براي درمان بايستي ابتدا از علت و علائم درد كتف و گردن در بارداري به صورت كامل آگاه باشيم. از اين رو تا پايان مقاله با ما همراه باشيد.

علت بروز درد كتف و گردن در بارداري چيست؟

با ورود به دوران بارداري، ساختار بدني خانم ها دچار تغييراتي مي شود. علت آن هم مشخص است. افزايش وزن و تغييرات هورموني به دليل به وجود آمدن جنين، بدن خانم هاي باردار را با اين تغييرات مواجه مي كند. در كنار همه اين ها،‌ گاهي در برخي ناحيه هاي خاص افراد باردار درد حس مي شود. به وجود آمدن اين ناراحتي هاي مختلف نيز مي تواند دلايل متفاوتي داشته باشد. در ادامه برخي از مواردي كه باعث درد گردن يا درد شانه در بارداري مي شوند، براي شما ذكر شده است.

  • داشتن سن بالاي 30 سال
  • انجام فعاليت هاي سنگين به وسيله دست
  • اضافه وزن زياد
  • تغييرات در ستون فقرات به سبب وجود جنين در رحم
  • عدم تحرك گردن و ناحيه بالا تنه به مدت طولاني
  • داشتن بارداري خارج از رحم
  • باردار بودن بچه دوم
  • مبتلا به ميگرن و سردردهاي شديد
  • داشتن مشكلات گوارشي يا عدم كاركرد مناسب كيسه صفرا
  • كشيدگي عضلاني يا تاندوني
  • شكستگي شانه
  • فشار رواني و داشتن استرس
  • داشتن وضعيت بدني نامناسب در طولاني مدت
  • خوابيدن در وضعيت نامناسب

علائم درد در ناحيه كتف و گردن در دوره حاملگي

درد گردن در اوايل بارداري در ميان خانم ها بسيار شايع است. حتي برخي تصور مي كنند كه مانند ساير علائم، گردن درد نشانه بارداري است. ناراحتي در محدوده بالاتنه مانند شانه، كتف يا گردن علائمي دارد. اين موارد آشنا در خانم هاي باردار شامل موارد زير مي شوند:

  • احساس درد پراكنده در ناحيه شانه
  • سفت بودن عضلات گردن و كتف
  • احساس سوزش در چشم
  • داشتن درد در جمجمه
  • گرفتگي عضلات كتف و ساير نقاط به دليل تغييرات هورموني
  • پايين آمدن فشار خون به همراه درد در ناحيه شكم
  • داشتن حس سوزن سوزن شدن در ناحيه بالاتنه

بسياري از خانم ها براي رفع علائم تنها از مسكن يا داروهاي ديگر استفاده مي كنند. در صورتي كه استفاده بيش از حد از داروهاي مختلف به واسطه تاثير شيميايي در وضعيت بارداري اصلا مناسب نيست. براي درمان و رفع درد كتف و گردن در بارداري روش هاي مطمئن ديگري نيز وجود دارد. از جمله آن ها مي توان به تمرينات مخصوص گردن و كتف در اين دوران اشاره كرد.

علائم درد كتف و گردن در بارداري

چگونه مي توان درد كتف و گردن در بارداري را درمان كرد؟

از آن جايي كه شما يك بچه را در وجود خود پرورش مي دهيد، مواجه شدن با برخي ناراحتي هاي جسماني، طبيعي است. داشتن درد طولاني مدت مخصوصا در وضعيت بارداري مي تواند بسيار طاقت فرسا باشد. يكي از راه هاي درمان درد كتف و گردن در بارداري مراجعه به فيزيوتراپ است. چرا كه يك فيزيوتراپ تمرينات لازم و نحوه انجام حركات روزمره را به صورت اصولي به شما ياد مي دهد. وضعيت شما نيز با تكرار و انجام درست اين حركات به مرور بهبود مي يابد.

ماساژ درماني نيز مي تواند در كاهش درد كتف چپ يا درد كتف راست در بارداري كمك كننده باشد. همچنين برخي از افراد از طريق طب سوزني نيز براي رفع دردهاي اين ناحيه اقدام مي نمايند. انجام آب درماني چه در خانه يا چه در داخل استخر بسيار مفيد است. چرا كه با معلق شدن بدن در آب، وزن شخص بسيار پايين مي آيد. از اين رو انجام حركات ورزشي مخصوص براي تقويت عضلات و كاهش درد آسان مي شود.

 از درمان هاي خانگي مي توان به كيسه هاي آب گرم يا سرد اشاره كرد. براي جلوگيري از تشديد درد در عضله مي توانيد خودتان در خانه از اين روش استفاده كنيد. همچنين استفاده از تشك طبي و بالش هاي مناسب را فراموش نكنيد. با قرار دادن يك بالش در زير زانو و يك بالش با ارتفاع مناسب در زير گردن، فشار كمتر مي گردد. برخي از خانم ها براي رفع درد كتف و گردن در بارداري نيز از شانه بند استفاده مي كنند.

درمان درد كتف و گردن در بارداري

به طور كلي سعي كنيد با احتياط لازم در دوران بارداري به خصوص در اوايل آن، حركات خود را انجام دهيد. چرا كه درد گردن در اوايل بارداري خانم ها بيشتر به چشم مي خورد. تمرينات كششي براي عضلات خود را نيز فراموش نكنيد. انجام ورزش يوگا به طور روزمره براي كشيدن عضلات مختلف بدن بسيار مناسب است. قوز نكردن و انجام تمرينات چرخشي گردن مي تواند در كاهش درد بسيار موثر باشد. داشتن رژيم غذايي و نوشيدن زياد آب نيز براي سلامت گوارش و عدم بروز علائم گردن درد توصيه مي گردد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان