بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد

9 اسفند 1401
بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد
3.6

بکارگیری متدها و تکنیک های فیزیوتراپی یک راهکار فوق العاده برای برطرف کردن دردهای ناشی از آسیب های اسکلتی و عضلانی است. با کمک فیزیوتراپی، مشکلاتی مانند دیسک کمر، دیسک گردن، آسیب های زانو، پا و بسیاری از بیماری های دیگر، درمان می شوند. با این وجود که فلسفه فیزیوتراپی، درمان و بازگشت به حالت عادی است، ولی برخی مواقع، این روش درمانی بی نظیر عوارضی به دنبال دارد. این عوارض این پرسش را در ذهن متبادر می کند که بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد؟

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد؛ پرسش اغلب بیماران از فیزیوتراپیست ها

پرسش بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد به دنبال به وجود آمدن عوارضی مثل درد، حساسیت، کبودی، خارش، التهاب مفاصل، ورم، خستگی و سردرد در ذهن شکل می گیرد. چه اقداماتی پس از فیزیوتراپی لازم است تا این عوارض بر طرف شود؟ قبل از پاسخ به این سوالات، باید اطمینان دهیم در فیزیوتراپی عوارض موقتی بوده و در مدت زمان کمی از بین می روند.

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد؛ عوارض فیزیوتراپی

گاهی اوقات در جلسات فیزیوتراپی حین درمان یا بعد از آن، بیماران با مشکلاتی مواجه می شوند. این مشکلات باعث می شوند، بیماران از ادامه فیزیوتراپی انصراف دهند. آنها انجام تکنیک ها را دلیل بر تشدید شدن بیماری می دانند. باید خاطر نشان کنیم، عوارض بعد فیزیوتراپی حاد نبوده، با انجام چند کار ساده برطرف می شوند. از جمله پیامدهای بعد فیزیوتراپی عبارت است از:

• با درد بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد: شایع ترین پیامد بعد فیزیوتراپی، درد است که در اثر فشار بیش از حد به عضلات ناحیه فیزیوتراپی شده وارد می شود. معمولا هنگام فیزیوتراپی علاوه بر ناحیه آسیب دیده، سایر قسمت های بدن فشار زیادی را تحمل می کنند. این مسئله بخصوص در جلسات اول درمان بیشتر دیده می شود. عموما در ادامه درمان از شدت ناراحتی و درد ها کاسته می شود. در این شرایط، فیزیوتراپیست ها به بیماران می گویند که بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد تا درد ها کاهش پیدا کنند.
  • کبودی و تیرگی: در انجام برخی تکنیک های فیزیوتراپی مثل منوال تراپی یا دستگاه، ناحیه درمان شده کبود و سیاه می شود. البته این کبودی ها بسیار خفیف بوده و معمولا بعد از 24 ساعت برطرف می شوند. این تیرگی ها پس از انجام فیزیوتراپی، به رنگ زرد، بنفش یا هر دو دیده می شوند.
  • احساس کوفتگی پس از فیزیوتراپی: وقتی پرسش بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد، مطرح می شود، فیزیوتراپیست ها بهترین راهکارها را برای بهبودی خستگی بعد فیزیوتراپی به بیماران ارائه می دهند. انجام برخی تکنیک ها مثل حرکات کششی، استقامتی و ورزشی، توان زیادی از بیماران می گیرد. در نتیجه آنها احساس خستگی زیادی می کنند.
  • سردرد بعد از فیزیوتراپی گردن: برخی بیماران بعد فیزیوتراپی گردن دچار سردرد می شوند و این یک مسئله کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست. اقدامات پس از فیزیوتراپی دیسک گردن، کمک می کند تا شما هر چه سریع تر بهبود پیدا کنید.

با شناخت برخی عوارض حین فیزیوتراپی، بهتر می توان به این اندیشید که بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد. به طور معمول فیزیوتراپ قبل شروع درمان و بعد از پایان جلسه به بیماران درباره اقدامات پس از فیزیوتراپی، پیشنهاداتی می دهد. این توصیه ها و پیشنهادها در راستای کاهش عوارض فیزیوتراپی است.

اقدامات پس از فیزیوتراپی

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد؟

اکثر بیمارانی که برای درمان آسیب دیدگی های خود، فیزیوتراپی را انتخاب می کنند، قبل شروع آن با متخصصین درباره بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد، مشورت می کنند. به طور کلی، فیزیوتراپی یک روش مصون و مطمئن است که عوارض چندان مشکل سازی به دنبال ندارد. اگر هم عارضه های خفیفی به وجود بیاید با گذشت 24 الی 48 ساعت از بین می روند. البته به کارگیری تکنیک های فیزیوتراپی توسط یک فیزیوتراپ کارکشته بسیار اهمیت دارد. هر چه قدر فیزیوتراپیست ها به تکنیک ها تسلط کافی داشته باشند، شدت درد و عوارض فیزیوتراپی کمتر خواهد بود. انتخاب یک کلینیک با فیزیوتراپ های حرفه ای در بهبودی بدون پیامدهای منفی تاثیر بیشتری خواهد داشت. بهترین اقدامات پس از فیزیوتراپی عبارت است از:

• نوشیدن آب بعد از فیزیوتراپی: بی دلیل نیست که آب مایه حیات است. بعد از اتمام جلسه فیزیوتراپی حتما آب بنوشید. آب سردرد را کاهش داده و سموم بدن را دفع می کند. جریان خون بدن را تسریع و اکسیژن بیشتری به سلول ها می رساند.
  • کمپرس گرم و سرد بعد فیزیوتراپی: اگر از فیزیوتراپیست ها بپرسید که بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد، توصیه ای که به شما می کنند، استفاده از کمپرس آب گرم برای کاهش درد و سرما درمانی برای کاهش کبودی و التهاب است. در صورتی که دچار التهاب شده اید، در هفته اول از کمپرس آب سرد یا یخ استفاده کنید. هرگز هنگام تورم و التهاب انرژی گرما را به کار نبرید؛ زیرا تورم را بیشتر می کند.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.
  • از انجام کارهای سخت پرهیز کنید.
  • دوش آب گرم بگیرید.

اگر می خواهید بدانید بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد، بعد اتمام جلسات فیزیوتراپی با پزشک متخصص یا فیزیوتراپیست خود در ارتباط باشید تا درباره اقدامات لازم پس از فیزیوتراپی اطلاعات لازم را کسب کنید.

جمع بندی مطالب

اقدامات پس از فیزیوتراپی بخشی از دغدغه های بیمارانی است که برای درمان آسیب دیدگی های اسکلتی و عضلانی روش درمانی فیزیوتراپی را انتخاب کرده اند. بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد، مجموعه نکاتی است که توسط فیزیوتراپ به بیماران ارائه می شود. این نکات طلایی به آنها کمک می کند تا با عوارض بعد فیزیوتراپی به خوبی کنار بیایند. همچنین با خیال آسوده با انجام چند ترفند ساده، جلسات فیزیوتراپی را به اتمام برسانند.

نکات طلایی پس از فیزیوتراپی