اثربخشی زانوبندهای اولتراسوند
اثربخشی زانوبندهای اولتراسوند: افسانه یا واقعیت؟
6 اردیبهشت 1402
افزایش گودی کمر یا چرخش قدامی لگن
9 اردیبهشت 1402
استفاده از پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت برای کمردرد
3.3

اگر ورزش‌ را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنید، می‌دانید که برخی از ورزشکاران برای کمک به بهبود آسیب مفاصل و بافت نرم عضلات، گاهی واکسن پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) دریافت می‌کنند. قهرمان گلف تایگر وودز و نماد بیسبال الکس رودریگز تنها تعدادی از ورزشکاران معروف هستند که از پی آر پی استفاده کرده‌اند. اما این درمان مد روز دقیقاً چیست؟ استفاده از پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت برای کمردرد: آیا این درمان کاربردی است؟ در ادامه پاسخ می دهیم

پی آر پی نوعی داروی بازسازی‌کننده است، به این معنی که می‌تواند به بهبودی و رشد مجدد بافت‌های بدن کمک کند. (بعضی حتی از آن برای رویش مجدد مو و لیفت صورت به روش غیرتهاجمی استفاده می‌کنند.) به زبان ساده: با درمان پی آر پی، پلاسمای خون شما در سانتریفیوژها با چرخش زیاد جدا می‌شود و این بخش از خون شما که دارای پلاکت بالایی است به شما تزریق می‌شود. در نهایت این پلاکت‌ها باعث بهبود و رشد بافت در بدن شما می‌شوند یا حداقل، این چیزی است که طرف‌داران و موافقان این درمان  ادعا می‌کنند! اگر روش پی آر پی  برای ورزشکاران حرفه‌ای به‌اندازه کافی خوب عمل می‌کند، ممکن است با خود بگویید آیا می‌تواند به درمان  کمردرد در فردی معمولی نیز کمک کند؟ در پاسخ باید گفت که خیلی زود است که بخواهیم به این پرسش با اطمینان جواب دهیم.

فواید پی آر پی برای کمردرد

بسیاری از مطالعات در مورد پی آر پی برای کمردرد بر روی حیوانات انجام شده است. نتایج مثبت در مطالعات حیوانی مبنای خوبی برای مطالعات بیشتر در انسان است، اما نتیجه‌گیری قطعی دراین‌رابطه هنوز دشوار است. ازاین‌گذشته، انسان‌ها، موش، شیرماهی و یا حتی شامپانزه نیستند و ترکیباتی که در حیوانات یکسان عمل می‌کنند ممکن است در انسان‌ها بسیار متفاوت عمل کنند. اگرچه بررسی‌های به‌دست‌آمده از این تحقیقات امیدوارکننده است، به‌خصوص برای کمردرد ناشی از تحلیل دیسک، اما برای تصمیم نهایی احتیاج به مطالعات بیشتری بر روی موارد انسانی است.

یک بررسی در سال 2019 که در مجله تحقیقات درد به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که پی آر پی  ممکن است ساختار و عملکرد ستون فقرات تحت‌تأثیر تحلیل دیسک را بازیابی کند. در سال 2017، مجله آسیایی ستون فقرات نتایج یک کارآزمایی بالینی اولیه روی 14 فرد مبتلا به کمردرد مزمن و تخریب دیسک را منتشر کرد. نتایج این بررسی نشان داد که افراد شرکت‌کننده در این تحقیق، یک ماه و حتی 6 ماه پس از درمان با پی آر پی‌ درد کمتری را گزارش کردند.

به گفته متخصصان، عوامل رشد تولید شده توسط پلاکت‌های غلیظ در پی آر پی ممکن است دیسک‌های در حال تخریب را بازیابی کنند. اثرات ضد آپوپتوز و اثرات ضدالتهابی پی آر پی ممکن است به ترمیم دیسک و تسکین علائم در بیماران کمک کند. (ضد آپوپتوز، یعنی جلوگیری از مرگ سلولی.)

پی آر پی برای سایر مشکلات اسکلتی – عضلانی، از جمله پارگی روتاتور کاف، آسیب‌های تاندون آشیل و تاندونوز مزمن، نیز استفاده می‌شود.

برخی از متخصصان استفاده از پی آر پی را در افراد جوان‌ و ورزشکار، برای برخی آسیب‌های حاد، از جمله آسیب‌های همسترینگ، کشیدگی تاندون کشکک، یا پارگی جزئی تاندون کشکک مفید می‌دانند.  همچنین این درمان در برخی عارضه‌های دیگر مانند آرنج تنیس‌بازان و آرنج گلف بازان که اغلب در افراد میان‌سال بروز می‌کند، ممکن است تأثیرگذار باشد. در واقع استفاده از این روش درمانی در افراد جوان و یا افرادی که دچار عارضه‌های مزمن نشده‌اند می‌تواند مفیدتر باشد.

استفاده از پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت برای کمردرد مؤثر است؟

پی آر پی  یک درمان تجربی برای کمردرد است، اما گاهی کسانی که این درمان را ارائه می‌دهند، ادعاهای عجیب‌وغریبی دررابطه‌با آن می‌کنند. به‌عنوان‌مثال مطرح‌کردن این ادعا که پی آر پی می‌تواند ستون فقرات شما را از داخل به سمت بیرون کاملاً بازسازی کند! درهرصورت تفکیک‌کردن این ادعاهای خیالی از مزایای واقعی پی آر پی کمی سخت است و بررسی‌های بیشتری باید در این زمینه صورت بگیرد.

در کل هیاهوی زیادی پیرامون این روش درمانی جدید وجود دارد و ورزشکاران حرفه‌ای و افراد مشهوری که پی آر پی را تبلیغ می‌کنند به این وضعیت بیشتر دامن زده‌اند. از طرفی این روش درمانی هزینه بالایی دارد، به این معنی که هرکس مبلغ آن را بپردازد می‌تواند آن را امتحان کند و نظارت درستی بر این موضوع وجود ندارد.

به‌عنوان‌مثال یکی از پزشکان در حوزه سلامت در آمریکا این موضوع را عنوان کرد که  اخیراً بیماری را ویزیت کرده بود که هیچ علامتی از درد زانو نداشت، اما مقداری تخریب جزئی غضروف در MRI او قابل‌مشاهده بود. بیمار برای جلوگیری از استئوآرتریت زانو می‌خواست تزریق پی آر پی انجام دهد. این دکتر می‌گوید: من توضیح دادم که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پی آر پی به جلوگیری یا کند کردن پیشرفت بیماری آرتروز در زانو کمک می‌کند وجود ندارد. اما او هنوز هم آمپول‌ها را می‌خواست و می‌گفت اگر این درمان را برای او انجام ندهم، شخص دیگری را پیدا می‌کند که این کار را برای او  انجام دهد!

درمان با استفاده از پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت برای کمردرد

اگر با وجود تمام این صحبت‌ها بازهم می‌خواهید در این راه هزینه کنید انتخاب با خودتان است. در ادامه فرایند این روش درمانی را بررسی می‌کنیم

درمان پی آر پی باید حدوداً 30 دقیقه طول بکشد. ابتدا از بازوی شما خون‌گرفته می‌شود. سپس، پزشک شما به‌وسیله دستگاهی پلاسمای غنی از پلاکت را از بقیه اجزای خون جدا می‌کند و این پلاسمای غنی از خون یا پی آر پی به بدن شما برگردانده می‌شود. یعنی توسط سونوگرافی هدایت شده و به ساختارهای عمیقی مانند رباط‌ها، تاندون ها و مفاصل تزریق می‌شود.

احتمالاً پس از این تزریق، می‌توانید با رعایت برخی نکات ساده به فعالیت‌های عادی خود بازگردید، مانند عدم شستشو و یا عدم استفاده از لوسیون‌ها در ناحیه تزریق به مدت حدوداً 48 ساعت. در هنگام تزریق به تاندون، باید حداقل دو تا سه هفته از ورزش یا فعالیت شدید اجتناب کنید و ممکن است نیاز به یک برنامه فیزیوتراپی پس از تزریق پی آر پی داشته باشید. احتمالاً برای چند روز درد داشته باشید، اما اگر درد شدیدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید.

در پایان توجه به این نکته ضروری است که این روش درمانی کاملا هم بی خطر نیست و با هر تزریقی، خطر عفونت وجود دارد. همچنین اگر تزریق در محل مناسب انجام نشود، می‌تواند باعث آسیب بافتی و آسیب عصبی شود.

متاسفانه پی آر پی می‌تواند یک کسب‌وکار پرسود باشد، و این موضوع به این معنی است که افراد با انگیزه مالی بدون دانش و آموزش مناسب ممکن است دست به انجام چنین عملی بزنند. در نتیجه برای به دست آوردن بهترین نتیجه، این روش درمانی را تحت نظر پزشک مورد اطمینان با تخصص مناسب انجام دهید.

https://www.spineuniverse.com/treatments/پی آر پی-back-pain-help-or-hype