گردن درد از علائم بارداري

كف پاي صاف باعث چه مشكلاتي مي شود
كف پاي صاف باعث چه مشكلاتي مي شود
30 آبان 1401
ورزشهای مخصوص کاردرمانی
ورزشهای مخصوص کاردرمانی
2 آذر 1401
گردن درد از علائم بارداري
3.6
(20)

طي نمودن دوره بارداري براي خانم ها هميشه چالش برانگيز است. در طول مدت بارداري، دردهاي مختلفي بانوان را درگير مي كند. يكي از موارد آن، وجود ناراحتي در قسمت سر و گردن است. در واقع گردن درد از علائم بارداري به شمار مي رود. اين درد هم تنها به ناحيه سر محدود نمي شود. در اكثر مواقع گردن درد ناشي از بارداري، به شانه ها نيز منتقل مي گردد.

در واقع تغييرات هورموني بدن خانم ها در هنگام بارداري باعث به وجود آمدن درد گردن مي شود. اين ناراحتي حتي مي تواند بر روي چشم ها نيز تاثير بگذارد. با وجود گرفتگي ساير عضلات و افزايش روز به روز وزن،‌ تحمل گردن درد يا سردرد بسيار كلافه كننده خواهد بود. اگر مي خواهيد از علت و نحوه درمان گردن درد در دوران بارداري آگاه شويد، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

آيا گردن درد از علائم بارداري است؟‌

در پاسخ به اين سوال كه آيا گردن درد از علائم بارداري است؟ بايد بگوييم كه بله! در 90 درصد مواقع، در صورتي كه مشكلي از قبل پيش نيامده باشد، گردن درد نشانه بارداري است. همانطور كه مي دانيد، در هنگام بارداري مفصل هاي بدن دچار تغييرات مي شوند. چرا كه هورمون هاي خاصي در اين دوران ترشح مي شود. همين مسئله افتادگي شانه و شل شدن رباط ها و تاندون ها را در پي دارد.

با تضعيف تاندون يا رباط ها، علائم گردن درد كم كم شروع به بروز مي كنند. رگ به رگ شدن گردن در خانم هاي باردار معمولا با سوزش چشم ها همراه است. همچنين در همين حين، كاهش فشار خون و بروز ميگرن نيز ديده مي شود. البته به وجود آمدن تمام اين موارد، علت هاي متفاوتي دارد. كه منشا آنها به تغييرات ناشي از باردار بودن مرتبط است. پس اگر به طور ناگهاني گردن درد يا شانه درد به سراغ شما آمده است، بايستي علت آن را دقيقتر بررسي كنيد. چرا كه درد شانه در اوايل بارداري در خانم ها بسيار ديده مي شود.

علت درد گردن در بارداري چيست؟

دليل وجود درد شانه در اوايل بارداري در اكثر خانم ها يكسان است. با تلاش در رفع عوامل اين درد، مي توان تا حدودي گردن درد را كنترل كرد. البته بد نيست بدانيد تمام عوامل گردن درد در بارداري، به واسطه جنين در رحم مادر ايجاد نمي شود. برخي از گرفتگي هاي عضلاني به دليل حفظ بدن در وضعيت نادرست به وجود مي آيند. يا به عبارت بهتر اين مشكلات به دليل سبك غلط تشديد پيدا مي كنند. در هر صورت علت درد گردن در بارداري معمولا يكي از موارد زير است.

  • وضعيت نامناسب در حين خوابيدن و اختلال در رسيدن جريان خون به جنين
  • افزايش وزن و ايجاد فشار بر نواحي پشت و كمر
  • آزاد شدن هورمون هاي مخصوص بارداري
  • پره اكلامپسي يا گرفتگي عضلاني به سبب تغييرات هورموني
  • عدم تعادل در ميزان سوخت و ساز بدن يا مواد معدني موجود در آن
  • ابتلا به بيماري مننژيت
  • حاملگي خارج از رحم يا باردار شدن با رحم ضعيف
  • بيرون زدگي يكي از ديسك هاي گردن
  • خونريزي در ديافراگم يا در واژن
علت درد گردن در بارداري

چگونه با گردن درد در دوران بارداري مقابله كنيم؟

درمان گردن درد در دوران بارداري معمولا به مرور صورت مي گيرد. با رعايت يكسري از موارد در خانه مي توانيد به راحتي اين درد را از خود دور كنيد. استفاده از كيسه آب گرم مي تواند از درد گردن بكاهد. در واقع دماي بالاي آب باعث رفع اسپاسم عضلات مي گردد. همچنين دوش آب ولرم نيز در اين خصوص پيشنهاد مي شود. اين روش به آب درماني يا هيدروتراپي نيز معروف است.

 ماساژ درماني و ورزش هاي كششي با كشيدن عضلات باعث رفع گرفتگي آن ها مي شوند. حتي نشستن و راه رفتن به طريق صحيح بسيار كمك كننده است. خوردن مواد معدني و ويتامين ها را در اين دوره فراموش نكنيد. موادي مانند منيزيم و كلسيم مي توانند باعث افزايش مقاومت استخواني شوند. به سبب اينكه گردن درد از علائم بارداري است، فعاليت هاي سنگين و سخت نبايد انجام شود. همين مسئله نيز به مرور باعث درمان گردن درد در شما مي گردد. استراحت يا دراز كشيدن در اكثر مواقع مي تواند در بهبود آن به شما كمك كند.

استفاده از بالش طبی

همچنين سعي كنيد در هنگام خواب در وضعيت مناسبي قرار بگيريد. يكي از راه هاي آن، استفاده از بالش هاي طبي است. براي تاثيرگذاري بيشتر اين بالش ها، مي توانيد يك بالش ديگر در زير زانوهاي خود قرار دهيد. تا در واقع وزن متعادل بين بدن شما پخش شود و به گردن فشاري وارد نشود. گاهي پزشك به تزريق كورتيزون به بيمار نيز اقدام مي نمايد. معمولا تزريق دارو زماني اتفاق مي افتاد كه گردن درد بيش از حد ادامه داشته باشد.

درمان گردن درد در دوران بارداري

مانند خيلي از دردهاي ديگر، گردن درد از علائم بارداري مخصوصا در اوايل اين دوره مي باشد. البته مطابق با روش هاي درماني كه ذكر كرديم، شما مي توانيد به برطرف كردن آن بپردازيد. لازم به ذكر است كه گاهي اين درد به اين سادگي ها از بين نمي رود. حتي گاهي ممكن است بيشتر هم شود. از اين رو بايستي به يك فيزيوتراپ مراجعه نماييد. تا وضعيت فيزيولوژيك بدن شما در دوران بارداري دقيقتر چك شود. چرا كه ممكن است علاوه بر حاملگي، مشكل ديگري باعث به وجود آمدن اين درد در بدن شما شده باشد. يا حتي در موارد بسيار شديدتر، در صورت چشم پوشي كردن درد، مجبور به عمل جراحي شويد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان