کف پای قوس‌دار

درد شانه هنگام خواب
16 شهریور 1399
کیست پشت زانو
کیست بیکر یا کیست پشت زانو
30 شهریور 1399
3.6
(20)

کف پای قوس با یک قوس طولی مسطح غیر طبیعی نمایان می‌شود. افرادی که این شرایط را دارند در هنگام ایستادن و یا پیاده‌روی فشار زیادی را بر روی کف و پاشنه پای خود وارد می‌کنند.

قوس کف پا

طیفی از ناهنجاری‌های مرتبط با قوس کف پا شامل پنجه و انگشتان پا، پا، انقباضات فاسیا پلانتار و ناهنجاری انگشت شست وجود دارد. این می‌تواند باعث تحمل وزن زیاد در متاتارس و کالوس شود.

اتیولوژی(سبب شناسی)

اتیولوژی را می‌توان به مغز، نخاع، اعصاب محیطی یا مشکلات ساختاری پا نسبت داد. هنگامی که یک ناهنجاری حرکتی قبل از رشد کامل اسکلت بدن شروع می‌شود، می‌تواند یک تغییر اساسی در ساختار استخوان‌های سالم ایجاد کند. هنگامی که قوس کف پا در حین بلوغ اسکلتی به وجود می‌آید، ممکن است کمی موجب تغییر شود. دو سوم از بزرگسالان دارای کف پای قوس‌دار دارای یک بیماری عصبی اساسی هستند، معمولاً: بیماری‌های ستون فقرات، پلی ونیتیت، تومورهای داخل نخاعی، پولیومیلیت، سیرینژومیلیا، آتاکسی، فلج مغزی و تومورهای نخاعی، می‌تواند باعث عدم تعادل عضلات شود که منجر به افزایش قوس پا می‌شود. بیمار مبتلا به این ناهنجاری در یک طرف و بدون سابقه آسیب باید از نظر تومورهای ستون فقرات ارزیابی شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

مکانیسم علت و تغییر شکل اساسی قوس کف پا پیچیده است و به خوبی درک نشده است. عواملی که در توسعه این ناهنجاری تأثیرگذار به حساب می‌آیند شامل ضعف عضلانی و عدم تعادل بین عصب و عضلات، اثرات باقیمانده از بیماری‌های مادرزادی، ناهنجاری استخوان پس از سانحه، انقباض فاسیا پلانتار و کوتاه شدن تاندون آشیل است. همچنین به عنوان ارثی و نوروپاتی حسی (HMSN) شناخته می‌شود، از نظر ژنتیکی معمولاً در دهه اول زندگی با اختلال حرکتی، ضعف عضلات دیستال، ناهنجاری و شکستگی‌های مکرر نشان داده می‌شود. در بزرگسالی، بیماری Charcot-Marie-Tooth می‌تواند باعث ناهنجاری‌های دردناک پا مانند کف پای قوس‌دار شود. اگرچه این بیماری یک اختلال نسبتاً شایع در پا و مچ پا است، اما در مورد توزیع ضعف عضلات، شدت ناهنجاری‌های ارتوپدی یا انواع درد پا که تجربه می‌شود، کمی شناخته شده است. هیچ روش درمانی یا دوره‌های درمانی مؤثر برای متوقف کردن پیشرفت هر شکلی از Charcot-Marie وجود ندارد.

Charcot-Marie-Tooth

پیشرفت قوس کف پا که در بیماری Charcot-Marie-Tooth دیده می‌شود قبلاً با عدم تعادل قدرت عضلات اطراف پا و مچ پا مرتبط بوده است. یک مدل فرضی که توسط نویسندگان مختلف ارائه شده است، رابطه‌ای را توصیف می‌کند که به موجب آن عضلات خارجی ضعیف توسط عضلات داخلی قوی‌تر تقویت می‌شوند و باعث ایجاد یک حرکت اضافی خلفی و قدامی می‌شوند. به طور مشابه، عضلات خم کننده ضعیف تحت تأثیر عضلات قوی‌تر قرار دارند و باعث ایجاد اولین قوس و خمیدگی می‌شوند.

انواع قوس کف پا

معمولاً در منابع مختلف سه نوع اصلی (قوس کف پا) توصیف می‌شود:

 pes cavovarus

 pes calcaneocavus

 pes cavus

این سه نوع را می‌توان با نگاه ظاهری، علائم بالینی و ظاهر رادیولوژیکی تشخیص داد.

Pes cavovarus، رایج‌ترین نوع قوس کف پا، در درجه اول در اختلالات عصبی عضلانی مانند بیماری Charcot-Marie-Tooth دیده می‌شود و در موارد اتیولوژی ناشناخته معمولاً ایدیوپاتیک نامیده می‌شود.

افزایش قوس کف پا، اولین نشانه و تغییر شکل را در پنجه پا به وجود می‌آورد. تجزیه و تحلیل رادیولوژیک قوس کف پا در بیماری Charcot-Marie-tooth نشان می‌دهد که قسمت قدامی بطور معمول به‌صورت خم شده نسبت به قسمت خلفی قرار دارد.

 تخمین‌های خوبی در مورد شیوع قوس کف پا در جامعه وجود ندارد. اگرچه گزارش شده است که بین 2 تا 29٪ از جمعیت بزرگسال دچار این ناهنجاری هستند، بسیاری از داده‌های شیوع گزارش شده در این مطالعات وجود دارد. مطالعات مبتنی بر جمعیت نشان می‌دهد که شیوع کف پای قوس‌دار تقریباً 10٪ است.

آناتومی

از نظر بالینی این یک ناهنجاری در قوس داخلی پا هنگام تحمل وزن است. از نظر بیومکانیکی، این قوس به عنوان یک مانع اصلی چرخش داخلی تعریف شده است. هنگامی که زاویه بین تالوس و پاشنه کم می‌شود، استخوان ناوی به سمت استخوان مربعی حرکت می‌کند. این کار عملکرد مفصل کف پا و انگشتان را دشوار می‌کند. تالوس اتصال پا و مچ پا است. پا در اطراف تالوس می‌چرخد و استخوان مکعبی به همراه آن حرکت می‌کند.

مشخصات

در طول چرخه راه رفتن، پا در طول مرحله ایستاده قفل می‌شود و باعث می‌شود که فشار کمتری احساس شود. این می‌تواند منجر به metatarsalgia، شکستگی با فشار از قسمت پنجم متاتارسال، فاشیات پلانتار، درد قوس طولی داخلی، سندرم باند ایلو تیبیال و بی ثباتی شود. این قفل کردن و باز کردن یک عنصر مهم در کف پا است.

راه دیگر برای مشاهده عملکرد، مشاهده کف پا از جلو با برداشتن اولین گام با پای جلویی است. اگر یک محور که از طریق دو اتصال رسم شده و به موازات زمین باشد را در نظر بگیریم. هرچه محور به جهت عمودی نزدیک‌تر شود، انعطاف‌پذیری کمتری خواهد داشت. در پاهای دارای قوس بسیار، تحمل وزن به طور ناموزون در امتداد متاتارس و مرز جانبی پاها توزیع می‌شود. این نوع اختلال باعث می‌شود که پا در قسمت متاتارس و پاشنه، ناشی از فشار بیش از حد تحمل وزن تحت فشار شدید باشد. همچنین پا مستعد تشکیل استئوفیت در محل اتصال پایه‌های متاتارس و استخوان میخی است.

علائم و ارائه بالینی

درمانگران به کمک بررسی میزان درد، بی ثباتی پا، مشکل در راه رفتن و مشکلات مربوط به کفش برای تشخیص استفاده می‌کنند. علائم با میزان ناهنجاری متفاوت است. طیف وسیعی از شکایات گزارش شده شامل متاتارسالژی، درد زیر متاتارس، فاسئیت پلانتار، حساسیت به لمس (دردناک)، آرتروز مچ پا و تاندونیت آشیل است.

تورم

ناپایداری مچ پا

چرخش داخلی پا

خم شدن کف پا

شکستگی بر اثر فشار در اندام تحتانی

زانو درد

سندرم اصطکاک باند ایلوتیبیال

کمردرد

عدم تعادل

مدیریت پزشکی

مدیریت پزشکی این است که بیمار بتواند بدون هیچ مشکلی درمان شود. این مهم است که بیمار درک کند که بازتوانی با جراحی پای سالم و طبیعی را فراهم نمی‌کند. هدف اصلی از بازتوانی با جراحی، تولید پلژی و کاهش درد است. انجام جراحی‌های مکرر می‌تواند ضروری باشد، خصوصاً اگر ناهنجاری پیشرونده باشد. روش‌های جراحی را می‌توان به طور گسترده‌ای به روش‌های بافت نرم و استخوانی طبقه‌بندی کرد. درمان مشکلات تاندون و پوکی استخوان می‌تواند اصلاح ناهنجاری را بدون نیاز به جراحی امکان سازد.

آزمایش‌های بالینی

تست بلوک کالمن تعیین می‌کند که مفصل ساب تالار انعطاف پذیر است یا خیر. آزمایش با داشتن یک پایه ایستاده و یک بلوک چوبی 1 اینچی در زیر پاشنه پا و پهلو انجام می‌شود. اگر قسمت پاشنه پا در موقعیت خنثی اصلاح شود، تغییر شکل انعطاف پذیر است. در صورت صحیح نبودن تمرین، ناهنجاری سفت و سخت خواهد شد. (افزایش درد پاشنه)

مدیریت توان‌بخشی

تمرینات توان‌بخشی پیشنهادی برای بیماران مبتلا به قوس شدید کف پا به طور معمول شامل راهکارهای کاهش و توزیع مجدد فشار در کف پا، با استفاده از کفی‌های طبی پا و کفش مخصوص است.

کفی‌های طبی باید به اهداف خاصی برسند:

افزایش سطح تماس کف پا و متاتارس به کمک این کفی‌های طبی ایجاد می‌شود. افزایش سطح تماس کف پا باعث می‌شود که پا وزن وارد شده را در قوس تحمل کند، در حالی که متاتارس در طی فعالیت متحمل وزن کمتری است. برخی از قوس‌های کف پا از ناپایداری مچ پا در ناحیه میانی و اختلال در پشت پا رنج می‌برند. کشش و تقویت ماهیچه‌های کوتاه شده و ضعیف، استفاده از طب سوزنی در کف پا، تقویت استخوانی، ماساژ، توان‌بخشی‌های فیزیکی پا و مچ پا و راهکارهای بهبود تعادل با استفاده از کفی‌هایی که دارای عمق جهت پر کردن برجستگی استخوانی و جلوگیری از ساییدگی انگشتان پا هستند، ممکن است باعث بهبود علائم شود. برای ناهنجاری‌های واروس، اصلاح عضلانی می‌تواند عملکرد را بهبود بخشد. مهار ناهنجاری‌های پوستی یا افتادگی کف پا باعث می‌شود که بیماران بهبود یابند؛ اما در بیمارانی که آسیب‌های شدید دارند، لازم است ارزیابی مکرر توسط درمانگر انجام شود.

مدیریت جراحی

اصلاح کف پا

بسیاری از اصلاحات شامل انتقال تاندون و ترشحات کپسولی است

اصلاح انعطاف‌پذیری پلانتاری با انجام یک دورسیفلکسیشن

آرتروز متاتارس

آرتروز مفصل، استئوتومی جانبی در پشت پا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان