کج گذاشتن پای کودک یکساله

بهترین کلینیک درد در تهران
4 بهمن 1401
بهترین جراح دیسک کمر در تهران
بهترین جراح دیسک کمر در تهران
6 بهمن 1401
کج گذاشتن پای کودک یکساله
2.8
(4)

آیا می‌دانید علت کج گذاشتن پای کودک یکساله چیست؟ قطعا شما نیز شاهد بوده‌اید که برخی از کودکان نوپا، پس از راه افتادن و در ابتدای امر قدم برداشتن، پاها را به طرف داخل قرار می‌دهند. این موضوع یک مورد رایج است که با افزایش سن کودکان و برداشتن گام‌های بیشتر، به خودی خود رفع خواهد شد. اما در برخی از کودکان این موضوع به خودی خود رفع نخواهد شد. در این موارد کودک با انجام برخی از مراقبت‌ها می‌تواند سلامت خود را کسب نماید. گاهی این عارضه می‌تواند مشکلات مختلفی را برای کودکان ایجاد کند. اما این مشکلات در دسته مشکلات حاد قرار نگرفته و به راحتی رفع می‌شوند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

 راهکارهای موثر برای کج گذاشتن پای کودک یکساله:

 برای این که بتوانید مشکل کج گذاشتن پای کودک یکساله را رفع نمایید، ابتدا باید به دلیل اصلی بروز این مشکل پی ببرید. همانطور که ذکر کردیم، در برخی از موارد و با راه افتادن کودکان، این امر یک امر رایج تلقی می‌شود که به مرور زمان رفع خواهد شد. اما با گذشت زمان و عدم بهبود یافتن این عارضه، باید از اقدامات مناسب برای رفع آن استفاده کرد. برخی از کودکان به دلیل وجود چرخش نامناسب و غیر طبیعی در استخوان ران و یا ساق پا، از ظاهر نامناسبی در پاها برخوردار می‌شوند. این کودکان باید با مراجعه به پزشکان متخصص، تحت مداوا قرار بگیرند. از جمله دلایل مهمی که برای کج گذاشتن پاها در کودکان یکساله به آنها اشاره شده است، عبارتند از:

  • انحنای پنجه پا یا متاتارتوس اداکتوس
  • چرخش ساق پا به سمت داخل
  • چرخش استخوان ران به سمت داخل

این موارد می‌توانند از جمله عوامل اصلی برای کج گذاشتن پای کودک یکساله به شمار بروند. حال این سوال پیش می‌آید که راهکارهای درمانی برای رفع این مشکل، چیست؟

پنجه کبوتری در کودکان

تشخیص مشکل:

برای اینکه بتوانید به دلیل اصلی کج گذاشتن پای کودک یکساله پی ببرید، باید مشکل کودک را تشخیص دهید. برای تشخیص این مشکل، می‌توانید از راهکار معاینه استفاده کنید. هر کدام از مواردی که پیش‌تر به آنها اشاره شد، نشانه‌های خاصی را در بر دارند. بنابراین با یک معاینه‌ی بسیار ساده، می‌توانید به نوع عارضه و مشکل، پی ببرید.

برای تشخیص متاتارتوس اداکتوس و یا همان انحنای پنجه پا، باید به کف پای کودک توجه کنید. در دانش پزشکی از این عارضه با عنوان پنجه کبوتری نیز یاد می‌شود. کودکانی که به این عارضه مبتلا هستند، در هنگام راه رفتن پاها را به سمت جلو قرار نمی‌دهند. این کودکان پاهای خود را به سمت داخل چرخانده و حرکت خود را به این شکل ادامه می‌دهند.

گاهی کج گذاشتن پای کودک یکساله به دلیل چرخش استخوان ساق پا است. استخوان ساق پا همان استخوانی است که بین زانو و قوزک پا، قرار گرفته است. اغلب والدین زمانی متوجه عارضه‌ی چرخش ساق پا در کودکان خود می‌شوند که، کودک راه برود. معمولا این عارضه تا یک سالگی همراه کودکان نوپا است.

در برخی از موارد، کج گذاشتن پا به سمت داخل، به جهت چرخش استخوان ران به سمت داخل است. اغلب کودکان زیر یک سال با این عارضه مواجه هستند. زمانی این عارضه به عنوان مشکل تلقی می‌گردد که کودکان 2 الی 4 سال نیز در هنگام راه رفتن، استخوان ران آنها به سمت داخل روانه شود.

چرخش ساق پا در کودکان

راهکارهای درمانی برای کج گذاشتن پای کودک یکساله:

شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که راهکار مناسب برای کج گذاشتن پا کودک یک ساله، چیست؟! برای استفاده از روش درمانی مناسب، باید نوع عارضه را تشخیص داد. سپس با استفاده از:

  • حرکات اصلاحی
  • استفاده از بریس (کفش‌های طبی)
  • استفاده از میله
  • جراحی
  • استفاده از گچ گرفتن

و … اقدام به رفع این عارضه خواهند کرد. توجه داشته باشید که مهمترین گزینه، توجه به روش درمانی پزشک متخصص برای از بین بردن این عارضه، می‌باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان