چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم

تمرین برای گودی کمر
تمرین برای گودی کمر
20 مهر 1400
درمان اسکولیوز با ورزش
درمان اسکولیوز با ورزش
2 آبان 1400
چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم
4.6
(17)

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم ؟ وقتی در ناحیه گردن یا بالای کمر خود احساس درد می‌کنید که قبلاً این درد را احساس نکرده‌اید، ممکن است دچار فتق دیسک گردن شده باشد. در حالی که ممکن است دردهای ناحیه گردن و ستون فقرات نگران کننده به نظر برسند، اما با افزایش سن یک مشکل غیر معمول نیست و ممکن است برای افراد بسیاری ایجاد شود. در اینجا می‌توانید درباره دیسک گردن خود، علت آسیب دیدگی، علائم و زمان مراجعه به پزشک و یا متخصص حرکات اصلاحی بیشتر بدانید و بتوانید بهترین درمان را انتخاب کنید.

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم

اگر ابتدا کمی درباره ستون فقرات خود، نحوه ساخت آن و محل یافتن دیسک‌های گردنی خود بدانید، کمک می‌کند تا بهترین درمان را انتخاب کنید و با نوع آسیب و درد خود آشنا شوید. ستون فقرات از استخوان‌هایی به نام مهره تشکیل شده است. آن‌ها بدن را راست نگه می‌دارند. مهره‌ها همچنین اطراف نخاع را احاطه کرده و از آن در برابر صدمات احتمالی محافظت می‌کنند که شبیه لوله‌ای است که مایعی از وسط آن عبور می‌کند. از مغز تا انتهای ستون فقرات کشیده می‌شود. در بین مهره‌ها بالشتک‌های اسفنجی به نام دیسک وجود دارد. آن‌ها مانند یک محافظ و ضربه‌گیر برای حرکات منظم و همچنین پریدن، دویدن و سایر فعالیت‌هایی که باعث فرسودگی بدن می‌شوند عمل می‌کنند. ستون فقرات دارای سه بخش اصلی است، که از بالا به پایین شامل بخش‌های زیر است:

گردن

قفسه سینه

کمری

هفت مهره اصلی ستون فقرات، مهره‌های گردنی هستند. نخاع ناحیه گردنی همچنین دارای اعصابی است که به بازوها، دست‌ها و قسمت بالای بدن متصل می‌شوند. دیسک‌های گردنی مهره‌های گردن را مهار می‌کنند. آن‌ها همچنین مهره‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا بتوانید گردن و پشت خود را خم کرده و بچرخانید.

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم

فتق به چه معناست؟

دیسک‌های بین مهره‌ها حاوی یک ماده ژل مانند در مرکز هستند. قسمت بیرونی دیسک از غضروف فیبری تشکیل شده است که ژل را در خود نگه می‌دارد. هنگامی که قسمت بیرونی دچار پارگی یا آسیب می‌شود، ژل می‌تواند خارج شود. این به معنای فتق دیسک است. به فتق دیسک «پارگی دیسک» یا «لغزش دیسک» نیز گفته می‌شود. می‌توانید آن را مانند یک دونات ژله‌ای تصور کنید که مایع میانی آن به بیرون ریخته است.

علل فتق دیسک گردن

تشخیص دقیق علت ایجاد فتق دیسک گردن دشوار است. اغلب به آرامی و بدون علت مشخص ظاهر می‌شود؛ اما گاهی اوقات می‌توان دلیل آن را به موارد زیر محدود کرد:

سن. دیسک به دلیل سایش و پارگی بیشتر مستعد فتق است. وقتی جوان هستیم، دیسک‌ها مایع زیادی در خود دارند؛ اما با افزایش سن، مقدار مایع کاهش می‌یابد. مایع کمتر در دیسک‌ها به این معنی است که آن‌ها می‌توانند انعطاف‌پذیری کمتری داشته باشند؛ و این بدان معناست که هنگام حرکت، پیچ خوردن یا چرخاندن، احتمال پارگی یا فتق آن بیشتر است. در افراد مسن، آن‌ها می‌توانند با نیروی کمتری پاره شوند.

سابقه خانوادگی و ژنتیک نیز در ایجاد فتق دیسک مؤثر است.

جنبش و نوع فعالیت. حرکات ناگهانی و تکان دهنده می‌تواند باعث ایجاد یک حرکت اشتباه و در نتیجه فتق گردن شود.

فشار ناگهانی. اگر یک جسم سنگین را بلند کرده یا بدن خود را خیلی سریع بچرخانید، می‌توانید به دیسک آسیب برسانید.

چگونه بفهمیم دیسک گردن داریم

علائم فتق دیسک گردن

ریشه‌های عصبی می‌توانند در اثر فتق دیسک یا خار استخوان تحریک شود و وقتی این اتفاق می‌افتد، می‌تواند الگوهای متفاوتی از علائم را که در بازوی انتشار می‌یابد، نشان دهد. ریشه عصبی تحریک شده می‌تواند باعث درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و حتی از دست دادن مقداری از قدرت بازو شود.

شایع‌ترین سطوح فتق دیسک عبارت‌اند از: C4/5، C5/6 و C6/7.

در زیر علائم رایج دردی است که ممکن است در هر کدام تجربه کنید.

فتق دیسک C4/5 باعث ضعف در عضلات دلتوئید می‌شود و درد به شانه‌ها می‌رسد.

فتق دیسک C5/6 باعث ایجاد ضعف در عضلات دو سر بازویی می‌شود و درد از پشت گردن، به عضلات دو سر بازویی، ساعد و سپس به انگشت اشاره و شست منتشر می‌شود.

فتق دیسک C6/7 باعث ضعف در عضلات سه سر بازویی می‌شود و درد از پشت گردن، به عضله سه سر بازو، ساعد و سپس به انگشت بلند یا حلقه انتشار می‌یابد.

زمان مراجعه به متخصص حرکات اصلاحی

دیسک فتق گردن هنگامی تشخیص داده می‌شود که هسته داخلی دیسک در ناحیه گردن بیرون زده و یا از دیسک خارج می‌شود و به ریشه عصبی مجاور فشار می‌آورد. معمولاً در گروه سنی 30 تا 50 سال ایجاد می‌شود. در حالی که فتق گردن ممکن است ناشی از نوعی ضربه یا آسیب گردن باشد، علائم معمولاً خود به خود شروع می‌شود. فتق دیسک گردن یکی از شایع‌ترین علل گردن درد است. اگر دیسک روی ریشه عصبی فشار می‌آورد، علائم دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان پایین بیاید

ضعف در دست یا بازو

اگر آسیب بر نخاع فشار آورد، می‌توانید علائم جدی‌تری داشته باشید، از جمله:

راه رفتن بدون تعادل

احساس سوزن سوزن شدن یا احساس شوک مانند در بدن و انتشار آن به داخل پاها

ایجاد مشکلات مختلف در استفاده از دست‌ها و بازوها برای مهارت‌های حرکتی خوب

از دست دادن تعادل و هماهنگی

دیسک فتق شایع است و بیشتر در مردان رخ می‌دهد تا زنان. افراد 35 تا 55 ساله احتمال بیشتری برای ابتلا به فتق دیسک دارند. اگر با یک یا چند مورد از علائم بالا گردن درد دارید و به خصوص اگر ضعف دارید، باید به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان