ورزش و پیاده روی برای پای پرانتزی

علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است
علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است؟
3 آذر 1401
ورزشهاي مضر براي كف پاي صاف
ورزشهاي مضر براي كف پاي صاف
6 آذر 1401
ورزش و پیاده روی برای پای پرانتزی
3.8
(82)

پاهای پرانتزی حالتی است که در آن پاها  از ناحیه زانو به سمت بیرون خم می‌شوند و پاها و مچ پاها با هم تماس دارند. زمانی که پاهایتان در کنار هم قرار دارند، بین ساق پا و زانو فاصله وجود دارد. ورزش و پیاده روی برای پای پرانتزی مناسب است در این مقاله در این مورد بیشتر توضیح داده میشود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

ورزش‌های پرتحرک مانند دویدن یا ایروبیک می‌توانند به مفاصل زانو زمانی که پاهای پرانتزی دارید فشار وارد کنند. این می‌تواند خطر ابتلا به استئوآرتریت زانو را افزایش دهد که باعث تحلیل رفتن غضروف می‌شود. همچنین می‌تواند خطر سندرم درد کشکک رانی را افزایش دهد، جایی که کاسه زانو انتهای استخوان ران را احاطه می‌کند.

اگر پاهای پرانتزی دارید، می‌توانید اقداماتی را انجام دهید تا ورزش را راحت‌تر کنید. حتی می‌توانید از ورزش برای کمک به بهبود وضعیت خود استفاده کنید.

این مقاله در مورد چالش‌ها و مزایای ورزش زمانی که پاهای پرانتزی دارید بحث می‌کند. همچنین نکاتی را در مورد نحوه ورزش ایمن و نحوه کمک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی و متخصص حرکات اصلاحی در بر می‌گیرد.

ورزش و پیاده روی برای پای پرانتزی و چالش‌های آن

اگر پاهای پرانتزی دارید، ممکن است استرس و فشار بر ساختارهای مختلف زانوها  افزایش یابد. در حالی که این امر در فعالیت‌های معمولی مانند پیاده‌روی رخ می‌دهد، استرس‌ها با ورزش‌هایی مانند دویدن تشدید می‌شوند.

ورزش و پیاده روی برای پای پرانتزی

مفاصل آسیب دیده

پاهای پرانتزی یک شکاف در قسمت خارجی یا قسمت جانبی مفصل زانو ایجاد می‌کنند. در عین حال، قسمت داخلی زانوها ممکن است فشرده شود.

این شکاف در قسمت بیرونی زانو ممکن است فشار زیادی بر رباط‌های جانبی وارد کند. این ساختارهای قوی استخوان ران  را به استخوان ساق پا متصل می‌کند. آنها از حرکت بیش از حد در قسمت بیرونی زانوهای  جلوگیری می‌کنند.

فشرده شدن داخل مفاصل زانو ممکن است باعث درد یا افزایش ساییدگی و پارگی منیسک داخلی شود. این غضروف در بالای استخوان ساق پا قرار می‌گیرد و بین استخوان ران و استخوان ساق پا در مفصل زانو  بالشتک ایجاد می‌کند. فشرده سازی بیش از حد در اینجا ممکن است باعث مشکلاتی مانند پارگی مینیسک شود که پارگی غضروف است. همچنین می‌تواند باعث آرتروز مفصل داخلی شود که در قسمت داخلی زانو قرار دارد.

حرکت و نیرو

پای پرانتزی ممکن است بر نحوه حرکت لگن و مچ پا نیز تأثیر بگذارد. ممکن است هنگام ورزش با خطر کمی افزایش مشکلات در آن مفاصل روبرو شوید.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ورزشکارانی که پاهای پرانتزی دارند، در معرض افزایش خطر ابتلا به تاندونیت آشیل، آسیب در تاندون نزدیک پاشنه پا هستند. این ممکن است به دلیل افزایش نیروهای چرخشی باشد که در ساق پا  در طول فعالیت‌های تحمل وزن مانند دویدن و چمباتمه زدن اتفاق می‌افتد. با اصلاح یا جبران این نیروها، ممکن است بتوانید ریسک خود را به حداقل برسانید.

یک دونده با پاهای پرانتزی احتمال بیشتری دارد که پاها و مچ پاهای خود را به پشت بخواباند، در حالی که مچ پاها به سمت بیرون می‌چرخند و کف پاها به سمت داخل می‌چرخند. این باعث ایجاد فشار روی لبه خارجی پا و انگشتان کوچک‌تر می‌شود. کفی کفش یا ارتز (وسایل پزشکی قرار داده شده در کفش) ممکن است برای اصلاح آن توصیه شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که پاهای پرانتزی دارند ممکن است مشکلات بیشتری را در تعادل تجربه کنند، به خصوص حرکت در جهت پهلو به پهلو. این ممکن است به دلیل تغییرات در مرکز جرم  با تغییر وضعیت پا، مچ پا و ران باشد که با انحنای پاها ایجاد می‌شود.

حرکت و نیرو

فواید ورزش و پیاده روی برای پای پرانتزی

ورزش بخش مهمی از حفظ سلامت کلی  است. داشتن پاهای پرانتزی نباید مانع از ورزش کردن  شود. بسیاری از افرادی که پاهای پرانتزی دارند می‌توانند بدون درد یا مشکل ورزش کنند. با مراقبت از زانوها و ورزش صحیح، حتی ممکن است از بروز مشکلات جلوگیری کنید. به عنوان مثال، کشش و تقویت عضلات باسن و پاها به حفظ سلامت زانو کمک می‌کند.

ورزش می‌تواند در مدیریت وزن کمک کند که می‌تواند به جلوگیری از مشکلات مفصلی کمک کند. چاقی یک عامل خطر اضافی برای آرتروز زانو است. اگر چاق هستید و پاهای پرانتزی دارید، خطر  پنج برابر بیشتر از افراد چاق است که پاهای پرانتزی ندارند.

افرادی که پاهای پرانتزی دارند ممکن است نیاز داشته باشند که برخی از جلسات ورزشی خود را بر روی بهبود تعادل و حس عمقی متمرکز کنند که حرکات بدن  را حس می‌کند. این ممکن است عملکرد  را در فعالیت‌های روزانه بهبود بخشد و احتمالاً به جلوگیری از سقوط کمک کند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که تمرینات اصلاحی می‌تواند مقدار فضای بین زانوها  را زمانی که پاهای پرانتزی دارید کاهش دهد. ممکن است بخواهید این تمرینات اصلاحی را به روال خود اضافه کنید، همانطور که در زیر بحث شده است.

فواید ورزش برای پاهای پرانتزی

چگونه ورزش و پیاده روی برای پای پرانتزی مفید است؟

اگر پاهای پرانتزی دارید، همچنان می‌توانید ورزش کنید. ممکن است بخواهید تمرینات تأثیر کمتری را انتخاب کنید. اینها کمتر به مشکلات زانو در آینده منجر می‌شوند.

مهم است که روی تمریناتی کار کنید تا پاها و زانوهای خود را در یک راستا نگه دارید. متخصصان حرکات اصلاحی به این تمرین عصبی عضلانی می‌گویند که به بهبود حرکات بدن و ثبات کمک می‌کند.

یک متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند تمریناتی را انجام دهد تا به اصلاح پای پرانتزی و بهبود تعادل کمک کند. آنها همچنین می‌توانند فعالیت‌هایی را پیشنهاد کنند که کم‌تأثیر هستند تا به محافظت از زانوها کمک کنند و ورزش‌ها را برای ایمن‌تر کردن آن‌ها اصلاح کنند.

تمریناتی که ممکن است به اصلاح پای پرانتزی کمک کند

نشان داده شده است که تمرینات برای کشش عضلات باسن و ران و تقویت عضلات لگن به اصلاح پای پرانتزی  کمک می‌کند. همچنین ممکن است به کاهش خطر آسیب کمک کند. تمریناتی که ممکن است به بهبود پای پرانتزی کمک کند عبارت‌اند از:

1 کشش همسترینگ

2 کشش عضلات کشاله ران

3 کشش پیریفورمیس (عضله‌ای در ناحیه باسن)

4 تقویت گلوتئوس مدیوس (عضله پهلوی ران) با نوار مقاومتی

تمریناتی که ممکن است به اصلاح پای پرانتزی کمک کند

تمریناتی برای بهبود تعادل

تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت داشتن پاهای پرانتزی ممکن است اختلالات جزئی در تعادل داشته باشید؛ بنابراین، ممکن است بخواهید تمرینات تعادلی را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید. برخی از ایده‌های خوب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ایستادن تک پا: ایستادن روی یک پا

ایستادن پشت سر هم: ایستادن با یک پا مستقیماً مقابل پای دیگر

تمرین توپ BOSU: تمرین در حین استفاده از BOSU به کمک مربی

تخته تعادل یا تخته BAPS: ایستادن روی تخته‌هایی که برای کمک به بهبود تعادل می‌چرخند

قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با متخصص حرکات اصلاحی و فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. آنها می‌توانند  کمک کنند تا مطمئن شوید تمرینات  برایتان  بی خطر هستند.

انتخاب فعالیت‌های ایمن

ورزش‌هایی که تأثیر کمتری دارند یا بدون تأثیر هستند، سلامت زانو  را بهتر حفظ می‌کنند. آنها می‌توانند مقدار نیرو را از طریق مفاصل زانو محدود کنند و از مشکلات ساییدگی و پارگی جلوگیری کنند.

اگر قبلاً درد ساق پا دارید، ممکن است بخواهید ورزش‌های بدون ضربه را برای انجام دادن پیدا کنید. می‌توانید دوچرخه سواری یا شنا را به عنوان یک ورزش جایگزین امتحان کنید. تمرینات تعادل و انعطاف پذیری؛ مانند یوگا، تای چی و پیلاتس نیز می‌توانند مفید باشند.

انتخاب فعالیت‌های ایمن

تمرینات توصیه شده برای پای پرانتزی

شنا کردن

دوچرخه سواري

قایقرانی                                        

یوگا

پیلاتس

تایچی

تمرینات توصیه نشده برای پای پرانتزی

دویدن

فوتبال

ایروبیک

بسکتبال

تنیس

والیبال

نکات ایمنی

در یک راستا نگه داشتن زانوها در طول ورزش ممکن است به بهبود وضعیت زانو کمک کند و خطر آسیب را به حداقل برساند. نکات عبارت‌اند از:

هنگام دویدن، مطمئن شوید که هنگام فرود روی هر پا، زانوهایتان درست در راستای انگشتان پا باقی بماند.

هنگام چمباتمه زدن، آنقدر عمیق چمباتمه نزنید که باسن  به زیر زانو برود. زانوها را روی انگشتان پا نگه دارید.

کفش‌هایی بپوشید که به اندازه کافی پاها را حمایت کنند.

با یک متخصص کفش یا متخصص پا مشورت کنید تا مشخص کنید کدام نوع کفش یا کفی کفش بهترین مکانیک پا را ارائه می‌دهد. ممکن است به یک ارتز با نسخه نیاز داشته باشید.

چگونه تیم مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند کمک کند

اگر زانو درد دارید یا آسیب دیده‌اید، قبل از شروع هر برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. اگر پاهای پرانتزی دارید، یک متخصص پزشکی و یا متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند کمک کند که به درستی ورزش کنید. یک فیزیوتراپی (PT) که در شرایط ارتوپدی تخصص دارد، مکان خوبی برای شروع است.

متخصصان حرکات اصلاحی و فیزیوتراپیست‌ها برای بررسی کلی بیماران آموزش دیده‌اند. آنها به نحوه کار مفاصل و ماهیچه‌ها با هم نگاه می‌کنند. PT  می‌تواند پاها را ارزیابی کند و برنامه ورزشی ایمن و مؤثر برای  تنظیم کند. آنها همچنین می‌توانند تغییراتی را برای کمک به جلوگیری از درد پیشنهاد کنند.

چگونه تیم مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند کمک کند

بریس و ارتز

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی  ممکن است علاوه بر یک برنامه ورزشی اصلاح‌شده، قرار دادن کفش، بریس یا تکیه‌گاه زانو را توصیه کند. اگر پای پرانتزی دارید و فعالیت‌هایی مانند دویدن انجام می‌دهید، ممکن است کاندیدای خوبی برای ارتز باشید. این یک کفی کفشی است که مخصوصاً برای اصلاح نحوه راه رفتن  ساخته شده است.

بریس های اصلاحی بیشتر برای کودکان دارای پاهای پرانتزی که نیاز به مداخله دارند استفاده می‌شود. اینها شامل یک دستگاه اصلاح شده زانو مچ پا است که هم در روز و هم در شب استفاده می‌شود.

به طور کلی از بریس برای اصلاح پای پرانتزی  در بزرگسالان استفاده نمی‌شود. برای بزرگسالان، بهتر است با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص حرکات اصلاحی خود مشورت کنید. آنها می‌توانند در مورد اینکه آیا بریس به مشکل  کمک می‌کند یا آن را بدتر می‌کند، مشاوره دهند.

هنگامی که پاهای پرانتزی دارید، ورزش می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما می‌تواند به بهبود سلامت مفاصل  نیز کمک کند. از آنجایی که پای پرانتزی  می‌تواند ساختار زانوها را تغییر دهد، می‌تواند بر نحوه حرکت پاهای  تأثیر بگذارد. این می‌تواند منجر به افزایش خطر مشکلات زانو، لگن و مچ پا شود. همچنین ممکن است مشکلات بیشتری در تعادل و ثبات داشته باشید. ورزش ممکن است کمک کند تا با تقویت و کشش باسن و پاهای خود از برخی از این مشکلات مفصلی جلوگیری کنید. برخی تمرینات حتی ممکن است بتوانند هم ترازی پاها  را بهبود بخشند. پزشک یا متخصص حرکات اصلاحی  می‌تواند در مورد تمریناتی که برای فرد  ایمن و مؤثر باشد، توصیه‌هایی بدهد.

اگر پاهای پرانتزی دارید، می‌توانید ورزش کنید. تمرکز  باید روی حفظ یک سبک زندگی سالم و انجام تمریناتی باشد که برای  لذت بخش است. برای حفظ سلامت زانوهای خود، مطمئن شوید که بخشی از تمرکز  روی کشش اندام تحتانی، تقویت لگن و پاها و بهبود تعادل است. اگر موقعیت پا تحت تأثیر پای پرانتزی   قرار می‌گیرد، می‌توانید از ارتز استفاده کنید.

در نهایت، اگر زانو درد ناشی از ورزش شما را محدود می‌کند، انتخاب ورزش‌های بدون ضربه ممکن است یک جایگزین باشد. با یک متخصص پزشکی صحبت کنید تا برنامه ورزشی مناسب خود را شروع کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان