ورزش‌های مضر برای اسکولیوز

ورزش مناسب انحراف ستون فقرات
ورزش مناسب انحراف ستون فقرات
9 آبان 1400
درمان سریع گودی کمر
درمان سریع گودی کمر
19 آبان 1400
ورزش‌های مضر برای اسکولیوز
3.9
(49)

اسکولیوز باعث انحنای ستون فقرات به طرفین، ایجاد درد، ضعف و تغییر در راه رفتن فرد می‌شود. ورزش و کشش اجزای حیاتی درمان اسکولیوز هستند. در موارد خفیف، افراد می‌توانند اسکولیوز را با تمرینات خاص و حرکات کششی به تنهایی درمان کنند و نیاز به جراحی را از بین ببرند. در حالی که برخی از شرایط پزشکی می‌تواند باعث ایجاد اسکولیوز شود، معمولی‌ترین شکل اسکولیوز، اسکولیوز ایدیوپاتیک در نوجوانان است. این شکل از اسکولیوز در حالی که فرد هنوز در حال رشد است ایجاد می‌شود و 2 تا 3 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در حالی که تحقیقات شواهدی مبنی بر انجام تمرینات اصلاحی خاص برای اسکولیوز یافته است، ایده خوبی است که فرد مبتلا به اسکولیوز با پزشک یا متخصص حرکات اصلاحی در مورد بهترین حرکات کششی و ورزش درمانی برای درمان اسکولیوز صحبت کند.

مناسب‌ترین برنامه ورزشی بستگی به نوع و درجه اسکولیوز دارد. اگر متخصص حرکات اصلاحی برنامه ورزشی خاصی را توصیه می‌کند، بپرسید آیا انجام سایر تمرینات خانگی بی خطر است و از چه تمریناتی باید اجتناب کرد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

به گفته دانشگاه جان هاپکینز، سالانه حدود 3 میلیون آمریکایی با این بیماری شایع ستون فقرات تشخیص داده می‌شوند. با این حال، برای کسانی که مبتلا به اسکولیوز هستند، تمریناتی که باید از آن‌ها اجتناب شود تنها بخشی از تصویر بسیار بزرگ‌تر است. در حالی که برخی از موقعیت‌ها می‌توانند ستون فقرات را بیشتر تحت فشار قرار دهند، تمرینات مختلف از تمرینات قلبی تا تمرینات اصلی می‌تواند به کاهش علائم اسکولیوز کمک کند.

قبل از تهیه فهرستی از تمرینات خاص اسکولیوز که باید از آن‌ها اجتناب کنید، می‌توانید انواع عمومی موقعیت‌ها را بشناسید تا در صورت ابتلا به این بیماری از آن‌ها خودداری کنید. در صورت داشتن ستون فقرات اسکولیوتیک یا سایر شرایط نخاعی بدن خود را در این نوع موقعیت‌ها قرار ندهید:

خم شدن پشت: موقعیت‌هایی که باعث می‌شود به عقب خم شوید تا شانه‌ها از ناحیه ساق پا عبور کند (مانند تمرینات معمولی یوگا که با قرار دادن دست‌ها و پاهایتان روی زمین انجام می‌دهید و با پشت خود حالت U ایجاد می‌کنید) می‌تواند ستون فقرات اسکولیوتیک را تحت فشار قرار دهد.

هایپر اکستنشن کمری: این می‌تواند شامل انواع موقعیت‌هایی باشد که بر کمر فشار وارد می‌کند، به ویژه با خم شدن بیش از حد کمر. این نوع موقعیت‌ها باعث فشرده سازی کمر می‌شوند و در صورت ابتلا به اسکولیوز یا اسپوندیلولیستزی که اغلب منجر به خمیدگی ستون فقرات می‌شود، فاقد فشار هستند.

هایپر فلکشن گردن: هنگامی که گردن خود را از محدوده حرکتی معمولی خود بیرون می‌آورید، گردن را به جلو و پایین حرکت می‌دهید، هایپر فلکشن گردن رخ می‌دهد. (تصور کنید یک زاویه 90 درجه بین گردن و جناغ ایجاد می‌کنید.) قرار دادن چنین فشاری بر مهره‌های گردن می‌تواند فشار بر قسمت‌های ضعیف شده ستون فقرات را افزایش دهد و به طور بالقوه انحنای اسکولیوتیک را بدتر کند.

چرخش قفسه سینه: چرخش قفسه سینه شامل چرخاندن شانه‌ها و قسمت فوقانی تنه در حالی است که قسمت پایینی تنه ثابت می‌ماند. نگه داشتن چنین موقعیتی برای مدت طولانی باعث پیچ خوردگی مضر برای ستون فقرات می‌شود.

به عنوان یک قاعده کلی، تمرینات با شدت زیاد یا با شدت بالا و ورزش‌های رقابتی مناسب اسکولیوز نیست. به عنوان مثال، شنای رقابتی با صاف کردن ستون فقرات قفسه سینه می‌تواند پیشرفت منحنی را افزایش دهد و ورزش‌های با تماس زیاد، مانند فوتبال، هاکی یا راگبی، نه تنها مبتلایان به اسکولیوز را در معرض خطر بالاتری از آسیب ستون فقرات قرار می‌دهند، بلکه همچنین می‌توانند باعث خمیدگی در کسانی شوند که استعداد ژنتیکی نسبت به اسکولیوز دارند.

رقص شدید و ژیمناستیک، مانند آن‌هایی که شامل پرش‌های زیاد، حرکات باله یا پشتک زدن روی ترامپولین است نیز ممکن است باعث انحنای ستون فقرات شود. این امر به این دلیل است که این حرکات پرانرژی اغلب باعث می‌شود مهره‌ها بیشتر در حفره منحنی اسکولیوز بچرخند. به همین ترتیب، دویدن طولانی مدت بر روی سطح سخت ستون فقرات را فشرده می‌کند، هرچند دویدن 400 متر در یک زمان بر روی سطح نرم‌تر (مانند پیست) ایمن‌تر است.

اسکولیوز و وزنه برداری به ویژه وزنه برداری سنگین همیشه یک جفت خوب نیستند. وزنه برداری سنگین همراه با اسکولیوز ممکن است به دلیل افزایش کشش گرانشی، فشردگی ستون فقرات را تشدید کند. به طور خاص، از تمرینات سنگین وزنه برداری که ستون فقرات کمر را فشرده می‌کند، اجتناب کنید، مانند اسکوات و پرس بالای سر. در حالی که اسکولیوز و بدنسازی یک ترکیب ایده آل نیستند، دمبل‌های سبک و متوسط و کتلبل اغلب می‌توانند برای ورزش همراه با اسکولیوز بی خطر باشند.

به طور خلاصه برخی از فعالیت‌ها و تمرینات می‌توانند علائم اسکولیوز را بدتر کرده یا خطر صدمات ثانویه را افزایش دهند. افراد مبتلا به اسکولیوز باید از موارد زیر اجتناب کنند:

گردن را خم نگه ندارید، به طوری که سر به سمت پایین باشد، مانند هنگام استفاده از تلفن هوشمند.

بازی فوتبال و دیگر ورزش‌های پر تماس برای افراد مبتلا به اسکولیوز خطرناک است.

باله و ژیمناستیک همچنین ممکن است به ستون فقرات قفسه سینه آسیب برساند.

کشش مکرر تنه که می‌تواند در برخی از موقعیت‌های یوگا، باله و حرکات ژیمناستیک رخ دهد.

ستون فقرات را در معرض ضربه‌های مکرر پرش یا دویدن قرار ندهید.

دیگر ورزش‌های مضر برای اسکولیوز عبارت‌اند از ترامپولین، اسب سواری و دویدن طولانی مدت روی سطوح سخت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان