راه های تشخیص پوکی استخوان
5 مهر 1401
برای تقویت زانو چه بخوریم؟
9 مهر 1401
3.7

طب سوزنی جزء طب سنتی چینی است. در طی طب سوزنی، سوزن‌های ریز در نقاط فشار مختلف در سراسر بدن وارد پوست می‌شوند. فواید طب سوزنی برای اعصاب و روان چیست ؟ طبق سنت چینی، طب سوزنی به تعادل جریان انرژی یا چی در بدن کمک می‌کند. این تعادل انرژی جدید توانایی‌های شفابخش بدن را تحریک می‌کند.

از دیدگاه طب غربی طب سوزنی باعث تحریک اعصاب و عضلات می‌شود. این به تقویت پاسخ بدن به درد کمک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. طب سوزنی معمولاً برای درمان سردرد، کمردرد و درد مفاصل استفاده می‌شود. همچنین برای درمان علائم اختلالات عصبی و گوارشی مانند:

تیک‌های عصبی صورت

گردن درد

یبوست

اسهال

التهاب

سفتی عضلات

طب سوزنی برای نوروپاتی

طب سوزنی تکنیکی است که برای درمان درد و تسکین ناراحتی استفاده می‌شود.

سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی در نقاط فشار بدن قرار می‌گیرند تا سیستم عصبی را تحریک کنند. این باعث ترشح اندورفین، مسکن‌های طبیعی بدن، در ماهیچه‌ها، ستون فقرات و مغز می‌شود. این تکنیک پاسخ بدن به درد را تغییر می‌دهد.

بسیاری از افراد مبتلابه نوروپاتی برای تسکین درد مزمن خود به طب سوزنی روی می‌آورند. طب سوزنی همچنین جریان خون را برای بازگرداندن آسیب عصبی تحریک می‌کند. اگرچه تحقیقات هنوز برای آزمایش اثربخشی طب سوزنی بر نوروپاتی محیطی در حال انجام است، اما مطالعات موفقیت آمیزی انجام شده است.

در سال 2007، یک مطالعه آزمایشی منبع معتبر تأیید کرد که طب سوزنی به عنوان یک درمان جایگزین، علائم را برای بیماران نوروپاتیک بیشتر از کسانی که مراقبت‌های پزشکی سنتی دریافت می‌کنند، بهبود می‌بخشد.

خطرات درمان طب سوزنی

اگر طب سوزنی توسط یک متخصص مجاز انجام شود، خطر کمی به همراه دارد. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد و کبودی. ممکن است پس از درمان طب سوزنی درد یا ناراحتی جزئی در محل سوزن‌ها احساس کنید. همچنین ممکن است خونریزی خفیف داشته باشید.

جراحت. در صورت انجام نادرست، سوزن‌ها ممکن است بیش از حد عمیق وارد پوست شوند و به اندام یا ریه آسیب برسانند.

عفونت. سوزن‌های طب سوزنی باید استریل باشند. اگر یک پزشک از سوزن‌های استریل نشده استفاده کند یا از سوزن‌های قدیمی استفاده مجدد کند، ممکن است در معرض بیماری‌های تهدید کننده زندگی قرار بگیرید.

همه افراد کاندیدای واجد شرایط برای طب سوزنی نیستند. برخی از شرایط ممکن است عوارضی ایجاد کنند، از جمله:

اختلالات خونریزی. اگر از نظر پزشکی مبتلابه اختلال خونریزی تشخیص داده شده است یا به طور فعال داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید، ممکن است محل‌های سوزن در بهبودی مشکل داشته باشد.

بارداری. اگر باردار هستید، قبل از انجام این درمان جایگزین با پزشک خود مشورت کنید. برخی از تکنیک‌های طب سوزنی ممکن است باعث زایمان زودرس و زایمان زودرس شود.

مشکلات قلبی برخی از تکنیک‌های طب سوزنی شامل اعمال گرما یا پالس‌های الکتریکی در محل سوزن‌ها برای تحریک پاسخ های عصبی است. اگر ضربان ساز دارید، جریان‌های الکتریکی ممکن است بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد.

خطرات درمان طب سوزنی

درمان‌های جایگزین نوروپاتی محیطی

علاوه بر طب سوزنی، می‌توانید از داروهای خانگی برای درمان علائم نوروپاتی استفاده کنید.

ورزش منظم به افزایش گردش خون در سراسر بدن، به ویژه بازوها و پاها کمک می‌کند. افزایش گردش خون می‌تواند به بازسازی آسیب عصبی و کاهش درد نوروپاتیک کمک کند. ورزش همچنین می‌تواند به کاهش سطح قند خون، کمک به کاهش وزن و تقویت بدن کمک کند. یکی دیگر از درمان‌های خانگی درد شامل محدود کردن مصرف الکل است. الکل می‌تواند آسیب عصبی را افزایش دهد و گاهی اوقات علت نوروپاتی است.

همچنین تصور می‌شود که حمام آب گرم درد نوروپاتیک را تسکین می‌دهد. آب گرم باعث تحریک بدن و افزایش گردش خون می‌شود. در نتیجه علائم درد کاهش می‌یابد.

اگر به دنبال درمان‌های جایگزین برای درد نوروپاتیک هستید، علاوه بر روش‌های درمانی سنتی، ممکن است با طب سوزنی به موفقیت دست پیدا کنید. حتماً با یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز که دارای اعتبار مناسب است کار کنید.

قبل از شروع طب سوزنی، با پزشک خود در مورد علت نوروپاتی خود صحبت کنید. بدون تشخیص پزشکی مناسب و توصیه حرفه‌ای برای درمان، طب سوزنی ممکن است علائم درد را بدتر کند یا باعث آسیب شود. اگر شروع به تجربه درد یا سایر علائم نامنظم از درمان طب سوزنی خود کردید، با پزشک خود صحبت کنید.

فواید طب سوزنی برای اعصاب و روان

آیا طب سوزنی می‌تواند به اضطراب کمک کند؟

بیش از 40 میلیون بزرگسال در ایالات متحده علائم اضطراب دارند که به نگرانی بیش از حد اشاره دارد که کنترل آن دشوار است و اغلب بر زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد. اغلب با روان درمانی، داروها یا ترکیبی از هر دو درمان می‌شود.

طب سوزنی، یک عمل باستانی که شامل قرار دادن سوزن در نقاط تحت فشار بدن است، در حال تبدیل شدن به یک درمان جایگزین محبوب برای اضطراب است. شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی به علائم خاصی از اضطراب کمک می‌کند. با این حال، محققان هنوز در تلاشند تا تأثیر طب سوزنی را بر انواع خاصی از اضطراب، مانند حملات پانیک، اختلال استرس پس از سانحه و اختلال وسواس فکری- اجباری تعیین کنند.

فواید طب سوزنی برای اعصاب و روان و اضطراب

مزایای طب سوزنی بر اضطراب چیست؟

مطالعات متعددی در مورد اثرات طب سوزنی بر اضطراب انجام شده است. این مطالعات بیشتر بر اختلال اضطراب فراگیر متمرکز شده‌اند و نشان می‌دهند که طب سوزنی در درمان اضطراب عمومی مفید است.

برای مثال، یک مطالعه امیدوارکننده در سال 2015 نشان داد که طب سوزنی علائم را در افراد مبتلابه اضطراب که به درمان‌های دیگر، از جمله روان‌درمانی و دارو پاسخ نمی‌دهند، بهبود می‌بخشد. شرکت کنندگان ده جلسه 30 دقیقه‌ای طب سوزنی را در طول 12 هفته دریافت کردند. آن‌ها حتی 10 هفته پس از درمان کاهش قابل توجهی را در اضطراب خود تجربه کردند.

با این حال، دو بررسی از تحقیقات موجود، یکی از سال 2007 و دیگری در سال 2013، خاطرنشان می‌کند که بسیاری از مطالعات در مورد این موضوع چندان قابل اعتماد نیستند. برخی شرکت‌کنندگان بسیار کمی داشتند از جمله موردی که در بالا ذکر شد. در حالی که برخی دیگر ضعیف طراحی شده بودند. از سوی دیگر، این بررسی‌ها همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که به نظر نمی‌رسد طب سوزنی تأثیر منفی بر اضطراب داشته باشد.

در یک مطالعه جدیدتر در سال 2016 بر روی موش‌ها، طب سوزنی برای کاهش اضطراب مؤثر است. محققان پیشنهاد کردند که این روش بر چگونگی تحریک بدن در واکنش جنگ یا گریز تأثیر می‌گذارد.

در حالی که ما باید درک بهتری از نحوه تأثیر طب سوزنی بر اضطراب، حملات پانیک و فوبیا داشته باشیم، تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی به عنوان یک گزینه قابل دوام و ایمن، نویدبخش است. اگر اضطرابی دارید که به روش‌های درمانی دیگر پاسخ نداده است، یا صرفاً علاقه‌مند به امتحان چیز جدیدی هستید، طب سوزنی نباید علائم را بدتر کند.

فواید طب سوزنی برای اعصاب و روان و اضطراب

آیا خطراتی در طب سوزنی وجود دارد؟

در حالی که طب سوزنی اضطراب را بدتر نمی‌کند، عوارض و خطرات احتمالی دارد. می‌توانید با اطمینان از مراجعه به یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز از بسیاری از این موارد جلوگیری کنید. در ایالات متحده، الزامات مجوز از ایالت به ایالت دیگر متفاوت است، اما بیشتر آن‌ها نیاز به شرکت در امتحان از کمیسیون صدور گواهینامه ملی برای طب سوزنی و طب شرقی دارند.

عارضه جانبی اصلی که افراد با طب سوزنی تجربه می‌کنند، درد بعد از یک جلسه است. این معمولاً در عرض چند ساعت از بین می‌رود، اگرچه می‌تواند مقداری کبودی نیز ایجاد کند. برخی از افراد نیز در طول جلسه احساس سوزش می‌کنند.

همانطور که گفته شد متخصصان طب سوزنی مجاز باید از سوزن‌های استریل و یکبار مصرف استفاده کنند. اگر پزشک از سوزن‌های استریل شده مناسب استفاده نکند، ممکن است دچار عفونت شوید.

آیا خطراتی در طب سوزنی وجود دارد؟

افرادی که برخی از شرایط سلامتی دارند نباید طب سوزنی داشته باشند. همچنین مهم است که در حین انجام طب سوزنی از درمان‌های اضطراب مداوم، از جمله داروهای تجویز شده پیروی کنید. نباید هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک خود قطع کنید.

هنگامی که برای اولین قرار ملاقات خود مراجعه می‌کنید، پزشک طب سوزنی با این سؤال از شروع می‌کند که کدام علائم را می‌خواهید درمان کنید. آن‌ها همچنین در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، سابقه پزشکی و هر گونه نگرانی سلامتی دیگری که دارید می‌پرسند. این زمان خوبی برای پرسیدن هرگونه سؤال طولانی در مورد فرآیند است.

در طول جلسه واقعی، سوزن‌های بلند و نازک را در نقاط مختلف فشار بدن وارد می‌کنند. بسته به نقاط فشار مورد استفاده، این می‌تواند از 10 تا 30 دقیقه طول بکشد. پزشک طب سوزنی همچنین ممکن است سوزن‌ها را بچرخاند یا یک پالس الکتریکی روی آن‌ها اعمال کند. آن‌ها قبل از اینکه سوزن‌ها را با دقت بیرون بیاورند تا 20 دقیقه داخل آن می‌گذارند.

احتمالاً احساس رضایت فوری نخواهید داشت. بیشتر درمان‌های طب سوزنی تکرار می‌شوند. برخی از افراد بهبودهای فوری را گزارش می‌دهند، اما بیشتر آن‌ها با بازدیدهای مکرر متوجه تغییرات ظریف و تدریجی می‌شوند.

قبل از رفتن، مطمئن شوید که هزینه‌های مربوط به آن را درک کرده‌اید. برخی از برنامه‌های بیمه درمانی طب سوزنی را برای شرایط پزشکی یا سلامت روان، از جمله اضطراب پوشش می‌دهند، اما برخی دیگر اینطور نیستند.

طب سوزنی ممکن است یک گزینه درمانی کم خطر مؤثر برای اضطراب باشد. تحقیقات بیشتری در حال انجام است، اما به نظر می‌رسد که نباید علائم را بدتر کند.

مطمئن شوید که یک متخصص طب سوزنی دارای مجوز آموزش دیده پیدا کرده‌اید. همچنین مهم است که با سایر درمان‌های اضطراب مانند درمان یا دارو همراه باشید. همچنین ممکن است بخواهید از سایر درمان‌های جایگزین، از جمله ورزش و مدیتیشن برای کاهش استرس و بهبود سلامت کلی خود استفاده کنید.