فواید آب درمانی

5 خرداد 1401
فواید آب درمانی
3.8

آب درمانی از سال‌ها پیش مورد توجه بوده و امروزه به عنوان یک روش درمانی نوین، کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است. آب درمانی با کاهش درد و تقویت عضلات و مفاصلِ بیمار، دامنه‌ی حرکتی او را هنگام حرکت‌های اصلاحی یا فیزیوتراپی افزایش می‌دهد. اکنون این سوال مطرح می‌شود که درمان و فیزیوتراپی در خشکی، چه تفاوتی با انجام آن‌ها در آب دارد؟ در این مطلب به بررسی فواید آب درمانی می پردازیم.

آب درمانی چیست؟

درمان کمردرد با آب درمانی

آب درمانی یا هیدروتراپی، یک روش درمانی می‌باشد، که در آن حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی در آب انجام می‌گیرد. افرادی که از درد و عارضه‌های مفصلی-عضلانی رنج می‌برند، دامنه‌ی حرکتی بسیار محدودی در انجام حرکات اصلاحی خواهند داشت. و معمولا انجام این تمرینات برای آنها دردناک خواهد بود. اما آب به علت خواص ویژه‌ای که داراست، با کاهش درد، دامنه‌ی حرکتی بیماران را بهبود می‌بخشد. در نتیجه فیزیوتراپی و فعالیت‌های تجویز شده، موثرتر واقع می‌شوند. می‌توان گفت این روش ‌برای افرادی که به دلیل عارضه‌ای، با ورزش و فیزیوتراپی در خشکی مشکل دارند؛ بهترین پیشنهاد است.

هیدروتراپی برای رفع استرس و تنش‌های عصبی نیز، بسیار اثربخش است. روش آبدرمانی برای مشکلات بسیاری می‌تواند سودمند باشد. از جمله روماتیسم و التهاب مفصلی، آرتروز، دیسک کمر، کمردرد، زانو درد، اضافه وزن و مشکلات مربوط به سلامت روان‌.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

نحوه انجام آب درمانی

ورزش در آب یا همان آب درمانی، مانند دیگر ورزش‌ها ابتدا نیاز به گرم کردن بدن دارد. بدین معنی که اول با نرمش‌های ساده‌ای، عضلات خود آماده کنید سپس وارد آب شوید.

هیدروتراپی اصولا در استخرهایی انجام می‌شود که مجهز به تنظیم فشار و آب سرد و گرم باشند. البته قابل ذکر است نوعی از آبدرمانی را می‌توان در منزل نیز، انجام داد. معمولا برای اکثر مشکلات، تمرین‌های تجویز شده در آب گرم انجام می‌گیرد. به طور کلی در بیشتر روش‌های آب درمانی، دمای آب بین ۲۹ تا ۳۴ درجه سانتی گراد متغیر است. گرمای مطبوع آب، علاوه بر ایجاد آرامش در بیمار، باعث ریلکس شدن عضلات و کاهش درد و گرفتگی نیز خواهد شد.

قبل از شروع آب درمانی، متخصص با ارزیابی بیمار و شرایط جسمانی او، حرکات و تمرین‌هایی که برای او مفید است را تجویز می‌کند. سپس بیمار با انجام تمرینات در آب، به بهبود مفاصل و رفع عارضه‌ی خود اقدام می‌نماید.

فواید و کاربردهای آب درمانی

آب درمانی برای درمان مشکلات کمر

وقتی بیمار در آب قرار می‌گیرد، به میزان ۹۰ درصد از فشار وزن بدن، کاسته می شود. در نتیجه به هنگام فعالیت در آب، فشار کمتری بر مفاصل وارد خواهد شد. پس علاوه بر آرامش بخشی، کاهش استرس و افزایش تعادل بدن، آب درمانی با کاهش درد و گرفتگی بیمار، دامنه‌ی حرکتی او نیز افزایش می‌دهد.

در مجموع از فواید هیدروتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تقویت ماهیچه‌ها وعضلات

• بهبود عملکرد قلب و بالا رفتن حجم تنفسی

• بهبود جریان خون

• آرامبخش عضلات

• لاغری شکم و پهلوها

• درمان افسردگی و اضطراب

تقویت ماهیچه‌ها

نیروی مقاومت آب، بیشتر از نیروی مقاومت هوا می‌باشد. در نتیجه هنگام انجام تمرینات ورزشی در آب، عضلات بیشتری درگیر فعالیت خواهند شد. همچنین به دلیل این مقاومت و ویسکوزیته‌ی طبیعی آب، ماهیچه ها بیشتر از فعالیت در خشکی، تقویت می‌شوند. این خاصیت آب و آب درمانی می‌تواند در کاهش دردهای مزمن، مشکلات نخاعی و فعالیت بهتر تمام ماهیچه‌ها مانند فعالیت روده‌ها در رفع یبوست، نقشی اساسی ایفا کند.

بهبود عملکرد قلب و بالا رفتن حجم تنفسی

مایعات خاصیت ویژه‌ای دارند به نام فشار هیدروستاتیک. از آنجایی که آب از هوا چگالی بیشتری دارد، فشار بیشتری به بدن در آب اعمال می‌گردد. در نتیجه فعالیت در آب، عملکرد قلب، ریه و شش‌ها بهبود می‌بخشد.

بهبود جریان خون

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، بیشتر مراحل آب درمانی در آب گرم انجام می‌شود. به همین علت با انجام فعالیت در آب گرم، گردش خون بهبود پیدا کرده و افزایش می‌یابد. بهبود گردش خون علاوه بر زیباسازی پوست و مو، می‌تواند برای افرادی که ماهیچه‌های قلب ضعیفی دارند نیز، بسیار موثر واقع شود.

آرام بخش عضلات

گرمای آب، رگ‌های خونی را منبسط می‌کند. در نتیجه با افزایش سوخت و ساز عضلات، گرفتگی و اسپاسم را برطرف نموده و باعث استراحت عضلات می‌شود. در آب درمانی می‌توان با هدایت آب به قسمت‌هایی از بدن بیمار، حالت ماساژ را ایجاد نمود و به ریلکس شدن عضلات، درمان استرس و کمبود خواب بیمار، کمک شایانی کرد.

لاغری شکم و پهلوها

افرادی که به علت اضافه وزن، دامنه‌ی حرکت پایینی در انجام ورزش‌ها دارند؛ می‌توانند با آب درمانی

و انجام تمرینات در آب، به لاغری خود سرعت دهند. هنگامی که فردی وارد آب می‌شود، وزن خود را کمتر احساس می‌کند. این حس سبکی می‌تواند برای فعالیت این افراد، مفید باشد.

درمان افسردگی و اضطراب

تمام فواید و ویژگی‌هایی که پیش‌تر ذکر کردیم، همه می‌توانند باعث رضایت و آرامش فرد شوند. به طور کلی درمان در محیط‌های آبی، علاوه بر تاثیرات فیزیکی، تاثیر عمیقی بر حال روحی بیمار و ایجاد احساس مثبت در او خواهد داشت.

موارد منع آب درمانی

هیدروتراپی مانند دیگر روش­های درمانی، برای همگان مناسب نیست. بیمارانی که دچار مشکلاتی هستند که ممکن است با آب تشدید شوند، باید از آب درمانی اجتناب کنند. موارد منع به شرح زیر است:

• نارسایی قلبی عروقی

• افراد مبتلا به تب و عفونت

• بی اختیاری ادراری

• افراد با اختلال حساسیت به دما

• زنان باردار با فشار خون غیر طبیعی

• مبتلایان به اسکلروز چندگانه و دیابت • آب سرد برای مبتلایان به رینود، سیاتیک، التهاب لگن و روماتیسم مچ و انگشتان پا مضر می‌باش