علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان

ضرر پیاده روی برای زانو
ضرر پیاده روی برای زانو
19 بهمن 1401
اثرات پیاده روی بر درد سیاتیک
اثرات پیاده روی بر درد سیاتیک: مفید یا مضر؟
22 بهمن 1401
علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان
2.9
(16)

آیا می‌دانید علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان چیست؟! حتما شما هم شاهد افرادی بوده‌اید که به طور ناخواسته در هنگام راه رفتن، پاها را به سمت  داخل می‌گذارند. این عارضه نوعی ناهنجاری شایع در بزرگسالان است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. شاید این سوال برای شما پیش آید که علت بروز این اتفاق چیست؟!

دلایل مختلفی برای علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان بیان شده است. بررسی این دلایل توسط پزشکان و متخصصین، می‌تواند آنها را به سمت یک نتیجه ایده‌آل راهنمایی نماید. از جمله مهمترین دلایل برای این عارضه، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

مهمترین علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان:

برای دستیابی به علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان باید پاهای فرد را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. گاهی این مشکل فقط در مچ پا ایجاد می‌شود. از جمله دلایلی که سبب بروز این مشکل در ناحیه مچ پا می‌شود، صافی کف پا است. صاف بودن کف پا موجب می‌شود که فرد توانایی ایستادن صحیح را از دست دهد. در این عارضه، فرد در هنگام ایستادن، از هیچ قوس و فاصله‌ای بین کف پا و سطح زمین برخوردار نبوده و یا این فاصله بسیار کم و ناچیز است. همین مشکل سبب چرخش زیاد مچ پا در آنها خواهد شد. همچنین این مشکل سبب می‌شود که قاعده‌ی قرار گرفتن مفاصل در یک راستا به هم بخورد. این مشکل سبب بروز آسیب دیدگی و دردهای مختلفی در ناحیه مفاصل ران، قوزک یا زانو، مفاصل پایین کمر و … خواهد شد.

از دیگر دلایل مهم برای دلیل کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان، می‌توان به عدم مقاومت و پایداری استخوان قوزک بر روی استخوان پاشنه، اشاره نمود. بسیاری از متخصصین بر این عقیده‌اند که در این عارضه، استخوان پاشنه از شیب زیادی نسبت به مفصل، برخوردار است. بنابراین قوزک پا به اجبار به سمت داخل و جلو، می‌لغزد. از این عارضه با عنوان هایپرپروناسیون نیز یاد می‌کنند.

مهمترین عوارض کج قرار دادن پا به سمت  داخل چیست؟

با بررسی‌های دقیق در زمینه‌ی علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان می‌توان به دلیل بروز درد در این ناحیه، پی برد. این عارضه مشکلات مختلفی را در هنگام راه رفتن برای افراد به همراه دارد. اغلب دلیل بروز این مشکل، مادرزادی شناخته شده است. بسیاری از افراد که بدن آنها مورد بررسی قرار گرفته است، دچار یک عارضه‌ی پاتولوژیک بوده‌اند.

برخی از افراد بر این باورند که این مشکل با گذشت زمان رفع شده و به خودی خود، از بین می‌رود. اما آیا این باور صحیح است؟!

عوارض کج گذاشت پا

علت کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان و راههای درمانی آن:

پس از پی بردن به دلیل کج گذاشتن پا به سمت داخل در بزرگسالان می‌توان از راهکارهای درمانی آن نیز بهره برداری کرد. توجه داشته باشید که خردسالان از کف پای صافی برخوردار هستند. اما با رشد بدن، چربی‌های نوزادی نیز از بین رفته و رفته رفته کف پای آنها از قوس مناسبی برخوردار می‌شود. تحقیقات بسیار زیادی بر روی استخوان قوزک پا انجام شده است. اما تمامی این تحقیقات حاکی از آن هستند که: هیچ استخوان کج شده‌ای در ناحیه قوزک پا، با افزایش رشد در راستای مفاصل دیگر قرار نمی‌گیرد.

حتی در بسیاری از موارد نیز این کج شدگی با افزایش رشد و راه رفتن، حالت کج شدگی بیشتری را نیز در بر خواهد  داشت. از این رو بهترین راهکار، استفاده از روش‌های درمانی مناسب برای رفع این عارضه و قرار گرفتن استخوان قوزک پا در راستای مفاصل دیگر است. اما از دیگر دلایلی که سبب می‌شوند که فرد به طور ناخواسته پا را به سمت داخل بگذارد، عبارتند از:

  • وجود خار پاشنه
  • برخورداری از انگشت‌های چکشی در ناحیه پا
  • بانیون‌ها
  • وجود اختلال در برخی از عملکردهای تاندون تیبیال خلفی

اگر دارای زانوی پرانتزی هستید این مقاله را از دست ندهید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان