علت كج گذاشتن پا به سمت بيرون در بزرگسالان

درمان صافي كف پا با دوچرخه سواري
دوچرخه سواري براي كف پاي صاف
28 آبان 1401
كف پاي صاف باعث چه مشكلاتي مي شود
كف پاي صاف باعث چه مشكلاتي مي شود
30 آبان 1401
علت كج گذاشتن پا به سمت بيرون در بزرگسالان
3.4
(74)

يكي از مشكلات ظاهري پا، چرخش استخوان آن به سمت بيرون است. در اين بيماري، فرد در هنگام راه رفتن، پاهاي خود را به پهلو مي گذارد. اين عارضه نسبت به چرخش استخوان ها به سمت داخل، در بزرگسالان كمتر ديده مي شود. اما به هر حال درمان آن در اسرع وقت واجب است. علت كج گذاشتن پا به سمت بيرون در بزرگسالان معمولا به ساختار استخواني پا در كودكي مربوط مي شود.

همچنين صاف بودن كف پا يا چرخش زانوها نيز در به وجود آمدن اين بيماري بي تاثير نيستند. به هر صورت قبل از هر گونه اقدامي، بايستي علت دقيق اين عارضه را با استفاده از معاينه دقيق فيزيكي بررسي نماييد. در معاينه، پزشك به وسيله اسكنر يا عكسبرداري مي تواند ساختار استخواني را بررسي كند. در اين مقاله عوامل و عوارض به علاوه حركات اصلاحي چرخش مچ پا به خارج براي شما شرح داده شده است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علت كج گذاشتن پا به سمت بيرون در بزرگسالان چيست؟

چرخش مچ پا به سمت خارج يكي از عارضه هايي است كه در نحوه راه رفتن اختلال ايجاد مي كند. علت آن معمولا به ساختار استخواني يا عضله اي پاي شخص ربط دارد. به عنوان مثال چرخش استخوان هاي ريز موجود در كف پا يكي از عوامل آن است. همچنين كوتاهي عضله هاي چرخاننده ران مي توانند در به وجود آمدن اين بيماري نقش داشته باشند. داشتن زانوهاي ضربدري نيز باعث كج گذاشتن پا به سمت بيرون مي شود.

علت كج گذاشتن پا به سمت بيرون در بزرگسالان گاهي مربوط به اضافه وزن مي شود. در اين شرايط با بالا رفتن وزن، فشار بيشتري به استخوان هاي كف پا وارد مي گردد. در نهايت عارضه تشديد شده و كجي پا بيشتر نمايان مي شود. مشكلات عصبي اي كه مي توانند قوس را تحت تاثير قرار بدهند نيز تاثير دارند. به عنوان مثال احتمال كجي پا به سمت بيرون در فرد داراي ديابت بيشتر است.

عوارض چرخش مچ پا به سمت خارج

هر كدام از بخش هاي مختلف بدن در صورت دفورمه بودن، تمام اعضا را تحت تاثير قرار مي دهد. چرخش مچ پا به سمت خارج نيز يكي از اين عارضه ها است. در واقع انحراف مچ پا به داخل باعث مي شود تا كفش مناسبي براي شخص پيدا نشود. چرا كه ساختمان پا به صورت صاف و در يك راستا رشد نكرده است. در ادامه برخي ديگر از عوارض را خدمتتان عرض كرده ايم.

  • وجود لگن درد، زانودرد و پادرد
  • داشتن ظاهر نامناسب
  • بروز خار پاشنه
  • عدم داشتن توانايي در راه رفتن صحيح يا دويدن با سرعت زياد
  • ضعيف شدن ماهيچه هاي پا و كاهش قدرت آن
  • مبتلا شدن به آرتروز مفصلي
  • افزايش فشار بر روي ساق پا و آسيب به آن
عوارض چرخش مچ پا به سمت خارج چيست؟

درمان كج گذاشتن پا به سمت بيرون

براي درمان پاي كج در بزرگسالان ابتدا نوع چرخش استخوان در پا بررسي مي شود. در صورتي كه به سمت بيرون، استخوان رشد كرده باشد، معمولا حركات اصلاحي چرخش مچ پا به خارج بايستي انجام شود. البته دارودرماني و ماساژدرماني نيز موثر هستند. در ادامه مي توانيد با برخي از تمرينات جهت رفع اين ناهنجاري آشنا شويد.

  • ابتدا به صورت صاف ايستاده و يكي از پاها را به اندازه يك قدم به جلو بياوريد. حال تمام وزن خود را بر روي پاي جلويي بيندازيد. در اين شرايط، پاي عقب شما كشيده مي شود. سعي كنيد براي 40 ثانيه در اين حالت باقي بمانيد. سپس همين حركت را به صورت برعكس براي پاي بعدي انجام دهيد.
  • ابتدا بر روي پنجه هاي خود بايستيد. سپس تلاش كنيد تا پاشنه ها را تا حد امكان به سمت بالا بكشيد. در اين تمرين، كشيدگي عضلات در پشت ساق پاها حس مي شود. در نتيجه ماهيچه هاي آن ناحيه تقويت مي گردد.
  • در حركت بعدي روي زمين بنشينيد. پاهاي خود را به صورت صاف رو به جلو دراز كنيد. سپس در حالي كه خم شده ايد، سعي نماييد انگشتان پاي خود را بگيريد. فراموش نكنيد قبل از انجام اين تمرين، بدن خود را گرم كنيد. تا كشيدگي كمر، شما را دچار مشكل نكند..
  • ماساژ پا به وسيله يك توپ نرم و كوچك از ديگر حركات اصلاحي است. در اين روش بايستي ابتدا به صورت صاف بايستيد. سپس توپ را بدون خم كردن كمر خود، زير كف پا حركت دهيد. انجام اين حركت به اندازه 1 دقيقه براي هر كدام از پاها كافي است.
  • آخرين و ساده ترين حركت درمان انحراف مچ پا به خارج مربوط به راه رفتن به صورت صاف مي شود. در كنار انجام تمام حركاتي كه ذكر شد، سعي كنيد هنگام راه رفتن، حالت پاي خود را تصحيح نماييد. اين روش باعث مي شود تا ساق هاي پا و عضلات آن به صاف بودن عادت كنند. در نتيجه روند درماني شما نيز سريعتر نتيجه مي دهد.
درمان كج گذاشتن پا به سمت خارج

کلام آخر

علت كج گذاشتن پا به سمت بيرون در بزرگسالان هر چه كه باشد، درمان زودهنگام آن الزامي است. چرا كه به مرور، انسان را با اختلالات جدي تري مواجه مي كند. اگر كودك شما مبتلا به اين عارضه است، بهتر است ابتدا به يك فيزيوتراپ مراجعه نماييد. گچ گرفتن يا استفاده از بريس زير نظر پزشك گزينه خوبي است. چرا كه استخوان هاي كودك در حال رشد مي باشد. از اين رو قبل از اينكه دير بشود، استخوان هاي پاي كودك در راستاي صحيح رشد مي كنند. در اين بين، استفاده از كفش طبي و انجام حركات اصلاحي در خانه را فراموش نكنيد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان