علت چرخش مچ پا به خارج

ارتوپدی فنی
ارتوپدی فنی
15 آذر 1401
قوز كمر چه عوارضي دارد
قوز كمر چه عوارضي دارد
17 آذر 1401
علت چرخش مچ پا به خارج
3.4
(26)

يكي از عارضه هاي فيزيكي پا، چرخش مچ به سمت خارج است. اين چرخش باعث مي شود تا از نظر ظاهري راه رفتن فرد تفاوت داشته باشد. از اين رو در هنگام ايستادن پاها به سمت پهلو يا بيرون بر روي زمين قرار مي گيرند. علت چرخش مچ پا به خارج به ساختار و چارچوب پا ربط دارد. همچنين اين عارضه كمتر از چرخش مچ پا به داخل در افراد اتفاق مي افتد.

 به هر حال مانند ساير اختلال ها درمان اين عارضه نيز نشدني نيست. اما قبل از آن بهتر است اطلاعات لازم را در خصوص علت انحراف مچ پا به خارج و عوارض آن به دست آوريم. چرا كه با شناخت بيشتر، روش درمان مناسبتري انتخاب مي شود. در نتيجه مقابله كردن با آن نيز آسانتر خواهد بود. تمام موارد لازم در اين مقاله براي شما خوانندگان محترم ذكر شده است.  

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

علت چرخش مچ پا به خارج چيست؟

علت انحراف مچ پا به خارج به طور خلاصه به ساختار عضلاني يا استخواني پا مربوط مي شود. يكي از آنها چرخش استخوان موجود در كف پاي فرد به سمت خارج است. كه به دنبال آن صافي كف پا به وجود خواهد آمد. مورد بعدي وجود ضعف در عضلات چرخاننده ران مي باشد. اگر عضله ها مقاومت لازم را نداشته باشند، در برابر چرخش هاي مختلف تغيير مي كنند. همچنين گاهي ممكن است ماهيچه ران كوتاه باشد. در نتيجه مچ پاي فرد خود به خود به سمت خارج مايل شود.

صدمه به تاندون هاي موجود در كف پا مي تواند علت چرخش مچ پا به خارج باشد. افزايش بيش از حد وزن يا بارداري در خانم ها نيز در شكل گيري اين عارضه نقش دارد. برخي از فعاليت هاي مضر مي توانند اين اختلال را تشديد كنند. گاهي راه رفتن روي سطح سخت براي مدت طولاني مي تواند كج شدگي مچ پا را بيشتر كند. حتي ورزش هايي مانند فوتبال يا بسكتبال نيز در آن تاثير دارند.

علت چرخش مچ پا به خارج

عوارض انحراف مچ پا به خارج

در صورت تشخيص سريع چرخش مچ پا به خارج بهتر است براي درمان آن تعلل نكنيد. چرا كه در صورت عدم رفع انحراف مچ پا در كودكان، عوارض زيادي در بزرگسالي خواهد داشت. انحراف زانو و لگن و ضربدري شدن پاها برخي از اين موارد است. همچنين شخص در هنگام راه رفتن يا دويدن، خستگي بيش از حدي را در پاها خود حس خواهد كرد. ابتلا به آرتروز مفاصل در افراد داراي انحراف پا نيز بسيار شايع است.

مطابق با چيزي كه ذكر شد، دانستيم كه علت چرخش مچ پا به خارج مي تواند جا به جايي استخوان كف پا يا چرخش آن نيز باشد. به همين دليل يكي از عوارض ديگر احساس فشار بيش از حد به يك نقطه از كف پا است. از اين رو كفش هاي افراد داراي اين عارضه پس از مدت كوتاهي دچار پارگي يا سابيدگي مي شوند. تحمل وزن بدن در صورت كج بودن مچ پا بسيار سخت مي شود. در نتيجه فرد نمي تواند فشار عمودي بيشتر مانند حمل وسايل سنگين را تحمل كند. وجود درد و ناراحتي در پاها و زانوها نيز هميشه همراه اين اشخاص خواهد بود.

عوارض انحراف مچ پا به خارج

چگونگي درمان چرخش مچ پا به خارج

گام اول براي درمان پاي كج در بزرگسالان استفاده از كفش مناسب است. كفه هاي طبي مي توانند به استخوان بندي صحيح كف پا كمك نمايند. همچنين با ماساژ كف پا مي توان جريان خون را در آن قسمت افزايش داد. در نتيجه عضلات تقويت خواهند شد. داشتن اين عارضه باعث به وجود آمدن پادرد و كمردرد در افراد مي شود. در اين شرايط معمولا مي توان از داروهاي غيراستروئيدي براي مقابله با درد و التهاب استفاده كرد.

در اغلب مواقع،‌ با گچ گرفتن زير نظر پزشك يا استفاده از بريس مي توان به درمان پاي كج در بزرگسالان پرداخت. همچنين مراجعه به فيزيوتراپي و انجام حركات اصلاحي مي تواند گزينه خوبي باشد. البته برخي از تمرينات در خانه نيز قابل انجام هستند. در اين صورت، عضلات پا زودتر در راستاي صاف قرار مي گيرند. يا به عبارت ديگر بدن به انجام حركات اصلاحي بيشتر عادت مي نمايد. در ادامه برخي از تمرينات معروف را مي توانيد مشاهده كنيد.

  • راه رفتن بر روي پاشنه ها جهت تقويت ساق پا نمونه اي از اين حركات است. انجام اين حركت براي 10 دقيقه در طول روز به صورت مداوم پيشنهاد مي شود.
  • يكي ديگر از تمرينات نيز ماساژ كف پا به وسيله يك توپ كوچك مي باشد. اين كار به تقويت عضلات سطح زيرين پا كمك بسياري مي كند.
  • ·         كشش كل پا به سمت جلو و به صورت صاف براي چند دقيقه در روز نيز بسيار تاثيرگذار است.
  • اگر زانوي ضربدري داريد، توصيه مي شود كه با انجام تمرينات، زانوي خود را اصلاح نماييد. چرا كه ماهيچه ران نيز اصلاح خواهد شد. به دنبال آن نيز چرخش مچ پا در شما رفع مي گردد.

کلام آخر

درمان چرخش مچ پا به خارج تشخيص درست علت چرخش مچ پا به خارج در افراد و بررسي آن توسط پزشك بسيار مهم است. چرا كه اين تشخيص مي تواند به انتخاب روش درمان كمك كند. گاهي اين عارضه به شكل جدي تري در برخي افراد بروز پيدا مي نمايد. يا با بي توجهي به آن در كودكي، چرخش استخوان در سنين بالاتر تشديد پيدا مي كند. در نهايت نيز فرد مجبور به عمل جراحي مي شود. چرا كه انجام ورزش براي اصلاح آن كارساز نيست. با تراشيدن استخوان ها مي توان ساختار و شكل ظاهري آن را درمان نمود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان