علت درد بعد از فیزیوتراپی

درد دیسک کمر به کجا می‌زند؟
1 بهمن 1401
علت درد بعد از فیزیوتراپی زانو
3 بهمن 1401
3.9

رایج ترین سوالی که ممکن است،ذهن هر بیماری را مشغول کند، علت درد بعد از فیزیوتراپی است. آیا فیزیوتراپی باعث درد می شود؟ دردهای ناشی از فیزیوتراپی عادی است یا غیر عادی؟ چرا باید بعد از انجام فیزیوتراپی درد داشته باشیم؟ آیاتکنیک های به کار رفته خطرناک هستند و ایجاد درد می کنند؟ آیا دستگاه های فیزیوتراپی درد را تشدید کرده و عوارض دارند؟ آیا دردهای بعد از فیزیوتراپی به علت غیر حرفه ای بودن فیزیوتراپیست است؟

در پاسخ به این پرسش ها می توان گفت، فیزیوتراپی یکی از مطمئن ترین روش های درمانی است که هیچ گونه عوارضی ندارد. دردهای بعد از فیزیوتراپی نیز کاملا عادی است و اغلب مواقع بسیار ناچیز هستند. شما نیز اگر این شیوه درمانی را برای معالجه انتخاب کرده اید، به خاطر ترس ها و نگرانی های خود نباید نسبت به انجام فیزیوتراپی، بی توجهی کنید.

با این حال علت درد بعد از فیزیوتراپی، دلایل مختلفی دارد که با دانستن آنها و انجام اقدامات پس از آن، هیچ گونه درد و ناراحتی باقی نخواهد ماند. این را به خاطر داشته باشید که فیزیوتراپی یا توانبخشی بر روی درمان استخوان و اسکلت بدن تمرکز دارد. فیزیوتراپی یکی از بهترین درمان های اثربخش، مطمئن و غیر تهاجمی است که هدف آن بهبود عملکرد حرکتی بدن و آسیب های وارده به عضلات می باشد؛ بنابراین فلسفه اصلی آن تولید درد و ناراحتی برای بیماران نیست.

علت درد بعد از فیزیوتراپی

علت درد بعد از فیزیوتراپی چیست؟

شاید بگویید، اگر فلسفه توانبخشی ایجاد درد و ناراحتی نیست، پس علت درد پس از فیزیوتراپی چیست؟ چرا بعد از انجام فیزیوتراپی درد باز می گردد؟ علل بازگشت درد بعد از توانبخشی گوناگون است. برخی مواقع درد در نتیجه غیر حرفه ای بودن فیزیوتراپیست به وجود می آید. ممکن است فیزیوتراپیست در به کار گیری یک تکنیک به درستی عمل نکرده، شما دچار درد شوید. برای برطرف کردن این مشکل، بهترین کار انتخاب یک مرکز فیزیوتراپی با فیزیوتراپ های حرفه ای و کارکشته است.

شایع ترین علت درد بعد از فیزیوتراپی به فعالیت های بیماران بر می گردد. برخی بیماران بعد فیزیوتراپی از ماهیچه ای که روی آن توانبخشی انجام داده اند، بیش از حد کار می کشند؛ بنابراین احساس درد و ناراحتی می کنند. چرا چنین مشکلی پیش می آید؟ زمانی که شما مجدد با ماهیچه آسیب دیده فعالیت زیاد می کنید، ماهیچه اسید لاکتیک زیاد تولید کرده، همین باعث ایجاد درد در ناحیه فیزیوتراپی شده می شود.

گاهی اتفاق می افتد که بیماران حین فیزیوتراپی و استفاده از یک تکنیک، دچار التهاب مفصلی می شوند. به وجود آمدن چنین تحریکات مفصلی در بروز درد تاثیرگذار هستند. گاهی نیز بیماران دارای التهابات مزمن هستند. زمانی که آنها برای فیزیوتراپی مراجعه می کنند، التهاب ها شدیدتر شده، منجر به دردهای بیشتر می شوند.

زمانی که شما از تکنیک های حرکات کششی و ورزشی برای درمان استفاده می کنید، حین انجام فیزیوتراپی ماهیچه بخش های دیگر را نیز با حرکات کششی، تقویت کنید. با این حرکت، توانایی بدن خود را بیشتر می کنید. این تغییرات گاهی در بروز درد بی تاثیر نیستند.

علت درد بعد از فیزیوتراپی ممکن است

در نتیجه قرار گرفتن وضعیت بدنی در شرایط نامناسب، حین فیزیوتراپی باشد. اگر بدن تان آرامش نداشته باشد، به مفاصل تان فشار زیادی وارد خواهد شد. این فشار در تشدید درد و ناراحتی پس از فیزیوتراپی نقش زیادی دارد.

گاهی حین انجام فیزیوتراپی کمر، اعصاب اطراف کمر تحت فشار قرار می گیرد و پس از فیزیوتراپی احساس درد زیادی می کنید. به همین خاطر هنگام فیزیوتراپی، موقعیت بدن خود را طوری تنظیم کنید که به اعصاب فشار وارد نشود. حال که با علل درد پس از فیزیوتراپی آشنا شدید، بهتر است راهکارهای کاهش درد بعد از فیزیوتراپی را یاد بگیرید.

درد پس از فیزیوتراپی

چگونه با انجام کارهای ساده، درد بعد فیزیوتراپی را کاهش دهید؟

علت درد بعد از فیزیوتراپی، چندان دردسر ساز نیست و شما می توانید با انجام چند فعالیت ساده، از بروز درد و ناراحتی جلوگیری کنید. برای برخی بیماران عوارض احتمالی فیزیوتراپی یک دغدغه است، به طوری که از این روش درمانی مطمئن دوری می کنند. معمولا پس از فیزیوتراپی اغلب بیماران، دردهای ناچیز، سوزش، تورم، اسپاسم و گرفتگی های عضله ها را تجربه می کنند. برای کاهش این عوارض و بهبود بهتر روش های ذیل را امتحان کنید.

• کمپرس سرد: برای قسمت هایی که دچار التهاب، درد و اسپاسم شده، از یخ استفاده کنید. یخ بسیاری از التهاب های ایجاد شده پس از فیزیوتراپی را کاهش می دهد.
  • تنفس آرام را امتحان کنید: نفس کشیدن به آرامی در تسکین دردهای بعد از فیزیوتراپی بسیار اثر بخش است.
  • مصرف مایعات: برای کاهش درد پس از فیزیوتراپی، آب و مایعات زیادی مصرف کنید. بهبود گردش خون، علاوه بر کاهش درد، باعث دفع سموم از بدن می شود.
  • ماساژ را فراموش نکنید: معمولا علت درد بعد از فیزیوتراپی به ناحیه هایی مربوط می شود که انواع تکنیک برای درمان آن قسمت به کار برده شده است. برای کاهش درد، این قسمت ها را با روغن های گیاهی ماساژ دهید.
  • حتما دوش آب گرم بگیرید: دوش آب گرم کمک می کند تا ماهیچه از حالت انقباض بیرون آمده و شل شود. به این ترتیب درد های پس از فیزیوتراپی کاهش پیدا می کنند.
  • از فیزیوتراپیست های حرفه ای کمک بگیرید.

جمع بندی مطالب

علت درد بعد از فیزیوتراپی دلایل مختلفی دارد و همین امر باعث می شود، بیماران از انجام فیزیوتراپی خودداری کنند. فیزیوتراپی یک روش ایمن و غیر تهاجمی است که در درمان بیماری های اسکلتی و عضلانی نقش فوق العاده ای دارد. فشار زیاد به مفاصل، ماهیچه ها یا عدم استفاده درست از تکنیک ها علت درد پس از فیزیوتراپی است. درد به وجود آمده پس از فیزیوتراپی با انجام روش های بسیار ساده بهبود پیدا می کند. شما می توانید پس از فیزیوتراپی برای کاهش درد و تورم ماساژ درمانی، یخ درمانی، دوش آب گرم و نوشیدن مایعات را امتحان کنید.