علت به خواب رفتن انگشتان دست هنگام بیدار شدن از خواب

عادات روزانه برای جلوگیری از کمردرد
عادات روزانه برای جلوگیری از کمردرد
23 تیر 1401
علت کمر درد و درمان آن
علت کمر درد و درمان آن
28 تیر 1401
علت به خواب رفتن انگشتان دست هنگام بیدار شدن از خواب
3.8
(675)

بیدار شدن با دست‌های بی حس غیر معمول نیست. بسیاری از مردم احساس کرده‌اند دستشان در یک زمان به خواب رفته است. خوابیدن در وضعیتی که به بازو یا دست فشار وارد می‌کند، یکی از دلایل رایج بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن است که به زودی پس از بیدار شدن از خواب و تغییر موقعیت برطرف می‌شود، اما این تنها امکان نیست. دست‌های بی‌حس می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد، بنابراین مهم است که از علائم دیگر آگاه باشید. بیشتر بدانید که چه چیزی علت به خواب رفتن انگشتان دست هنگام بیدار شدن از خواب می‌باشد و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید. موارد زیر دلایل احتمالی بیدار شدن با دست‌های بی حس است.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال به دلیل فشرده سازی عصب میانی در تونل کارپال ایجاد می‌شود که یک راه باریک در جلوی مچ دست است. سوزن سوزن شدن و بی حسی شایع‌ترین علائم هستند. ضعف در قدرت گرفتن نیز ممکن است رخ دهد. حرکات مکرر دست، مانند تایپ کردن روی صفحه کلید یا استفاده از ماشین آلات، ممکن است باعث ایجاد آن شود، همچنین چاقی یا ضربه به مچ دست.

اسپوندیلوز گردنی (گردن)

اسپوندیلوز گردنی معمولاً به دلیل ساییدگی و پارگی روزانه دیسک‌های ستون فقرات در گردن با افزایش سن ایجاد می‌شود. این می‌تواند باعث علائم آرتروز مانند خار استخوان و برآمدگی دیسک شود. هر دو می‌توانند فضای ستون فقرات گردنی را باریک کنند و به ریشه عصبی یا نخاع فشار وارد کنند و باعث بی حسی و گزگز در بازوها و دستان شوند . علت به خواب رفتن انگشتان دست هنگام بیدار شدن از خواب باشد. اسپوندیلوز گردن نیز می‌تواند باعث بی حسی در پاها و همچنین درد و سفتی گردن شود.

سندرم خروجی توراسیک (TOS)

TOS گروهی از اختلالات است که زمانی ایجاد می‌شود که اعصاب یا رگ‌های خونی در قسمت تحتانی گردن و قسمت بالای قفسه سینه تحریک شده، آسیب دیده یا فشرده می‌شوند. بی حسی در ساعد، دست و انگشتان از علائم رایج فشردگی عصب است که می‌تواند باعث درد در قسمت‌هایی از گردن، شانه، بازو یا دست شود و می تواند علت به خواب رفتن انگشتان دست هنگام بیدار شدن از خواب باشد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

نوروپاتی محیطی (آسیب عصبی)

نوروپاتی محیطی به چندین بیماری اشاره دارد که شامل آسیب به سیستم عصبی محیطی می‌شود که سیگنال‌هایی را بین سیستم عصبی مرکزی و بقیه بدن دریافت و ارسال می‌کند. بیش از 100 نوع نوروپاتی محیطی وجود دارد و علائم به اعصاب آسیب دیده بستگی دارد. علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سوزن سوزن شدن و بی حسی

دردهای تیز و کوبنده

احساس وزوز

دیابت شیرین

دیابت یک بیماری مزمن است که باعث افزایش قند خون می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که بدن یا به طور مؤثر به انسولین پاسخ نمی‌دهد یا به اندازه کافی تولید نمی‌کند. تقریباً نیمی از افراد مبتلا به دیابت به نوعی آسیب عصبی از جمله نوروپاتی محیطی و سندرم تونل کارپال دارند که می‌تواند باعث درد، بی حسی و ضعف در دستان شود.

حالت خوابیدن

فشار روی دست‌ها ناشی از وضعیت بد خوابیدن یکی از دلایل احتمالی بیدار شدن با دست‌های بی‌حس است. این می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که روی بازو یا دست خود یا در وضعیتی که به عصب فشار وارد می‌کند بخوابید. کمبود موقت جریان خون می‌تواند باعث بی حسی یا سوزن سوزن شدن شود. تغییر وضعیت معمولاً برای تسکین علائم کافی است.

شیمی درمانی و سایر داروها

شیمی درمانی و سایر داروها می‌توانند به اعصاب محیطی آسیب بزنند. مطالعات نشان می‌دهد که نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی بین 30 تا 68 درصد از افرادی را که تحت درمان قرار می‌گیرند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. سایر داروهای شناخته شده برای ایجاد نوروپاتی محیطی شامل داروهای ضد تشنج، برخی داروهای کاهش دهنده قلب و فشار خون و برخی آنتی بیوتیک ها از جمله مترونیدازول (Flagyl) و فلوروکینولون ها (سیپرو، لواکین) می‌باشد.

کمبود ویتامین B-12

ویتامین B-12 برای عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی و سنتز DNA ضروری است. همچنین برای ساخت گلبول‌های قرمز خون مورد نیاز است. کمبود ویتامین B-12 می‌تواند ناشی از تعدادی از عوامل مانند سن، سابقه خانوادگی و برخی شرایط پزشکی مانند گاستریت و بیماری‌های خود ایمنی باشد. علائم کمبود ویتامین B-12 ممکن است شامل بی حسی و گزگز در پاها، ضعف عضلانی و کاهش اشتها باشد.

سوءمصرف الکل

الکل در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند به بافت عصبی آسیب برساند. این نوروپاتی الکلی نامیده می‌شود. افرادی که بیش از حد الکل می‌نوشند ممکن است درد و گزگز در اندام‌های خود احساس کنند. کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی خاصی که بدن برای عملکرد صحیح اعصاب به آن نیاز دارد در بحبوحه اعتیاد به الکل غیر معمول نیست، زیرا مصرف زیاد الکل اغلب با رژیم غذایی نامناسب هم‌زمان است. همچنین ممکن است متوجه شوید:

ضعف عضلانی

گرفتگی و اسپاسم عضلانی

اختلال عملکرد جنسی

کیست گانگلیون

کیست‌های گانگلیونی توده‌های غیر سرطانی هستند که در امتداد مفاصل یا تاندون‌های مچ دست یا دست رشد می‌کنند. اگر کیست روی عصب فشار بیاورد، می‌تواند باعث بی حسی در دست شود. کیست همچنین ممکن است هنگام فشار دادن دردناک باشد یا در حرکت مفصل اختلال ایجاد کند. اکثر کیست‌های گانگلیون بدون درمان از بین می‌روند.

بیماری‌های دیگر

تعدادی از بیماری‌های دیگر می‌تواند باعث بی حسی در دست شود. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

روماتیسم مفصلی

اسکلروز چندگانه

لوپوس

بیماری لایم

اچ آی وی (ایدز)

سیفلیس

کم کاری تیروئید

بی حسی در دست ها و جاهای دیگر

اگر در قسمت‌های دیگر بدن خود نیز بی‌حسی را تجربه می‌کنید، در اینجا نگاهی به علت آن می‌اندازیم.

بیدار شدن با یک دست بی حس

اگر فقط یک دست بی حس است، سندرم تونل کارپال و فشار روی دست در هنگام خواب احتمالاً مقصر هستند. آسیب عصب محیطی و کیست گانگلیونی احتمالات دیگر است.

بیدار شدن با تشخیص بی حسی دست

یک پزشک ابتدا از در مورد علائم و داروهایی که مصرف می‌کنید می‌پرسد. آن‌ها سپس یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند. آن‌ها احتمالاً تصویربرداری یا آزمایش‌های دیگری مانند:

یک فیلم ساده اشعه ایکس

سی تی اسکن

ام آر آی

تست‌های عملکرد عصبی، مانند الکترومیوگرافی

آزمایشات خون

همچنین ممکن است پزشک به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. آن‌ها می‌توانند یک معاینه عصبی برای بررسی ضعف انجام دهند.

درمان بی حسی دست

درمان بی حسی دست بستگی به علت آن دارد. اگر بی حسی گاه به گاه است و با تغییر وضعیت خواب بهبود می‌یابد، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. درمان ممکن است شامل ترکیبی از درمان‌های پزشکی و درمان‌های خانگی باشد.

ورزش

اگر ضعف عضلانی نیز دارید، ورزش‌های مربوط به سندرم تونل کارپال می‌توانند به بهبود علائم و افزایش قدرت کمک کنند. تمرینات کششی، تقویتی و وضعیت بدن نیز می‌تواند به علائم اسپوندیلوز گردن کمک کند.

انجام تمرینات مربوط به سندرم تونل کارپال به کاهش درد و علائم این عارضه و همچنین کاهش مور مور شدن انگشتان دست کمک می کند. همچنین با انجام این تمرینات میتوانید از بروز سندروم تونل کارپال در آینده پیشگیری کنید. در اینجا لیستی از کاربردی ترین ورزش‌های مناسب در این زمینه را به شما آموزش می دهیم:

1.حرکت کشش عضلات خم کننده مچ دست

فیلم تمرین حرکت کشش عضلات خم کننده مچ دست

2.حرکت کشش عضلات باز کننده مچ دست

فیلم تمرین حرکت کشش عضلات باز کننده مچ دست

3.حرکت تمرین تقویتی برای مچ دست

فیلم حرکت تمرین تقویتی برای مچ دست

مجموعه این سه تمرین را می توانید سه مرتبه در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که این یک حرکت عمومی هست و در صورت افزایش درد به متخصص مراجعه کنید.

داروهای مسکن بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن یا آسپرین، می‌توانند به درد و التهاب خفیف دست، گردن و سایر نواحی کمک کنند.

آتل یا محافظ مچ دست

استفاده از محافظ مچ دست یا آتل، مچ دست را صاف نگه می‌دارد تا فشار روی عصب میانی کاهش یابد. برای کمک به جلوگیری از علائم سندرم تونل کارپال، می‌توانید آن‌ها را هنگام انجام کارهای تکراری یا عصرها بپوشید.

درمان های موضعی

چسب‌های لیدوکائین و کرم کپسایسین که روی پوست اعمال می‌شود ممکن است درد خفیف و نوروپاتی محیطی را تسکین دهد.

داروهای ضد افسردگی

برخی از انواع داروهای ضد افسردگی با تداخل در فرآیندهای مسئول ارسال سیگنال‌های درد، درد نوروپاتیک را درمان می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در درمان درد عصبی ناشی از دیابت و سایر شرایط مفید باشند.

داروهای ضد تشنج

داروهای تولید شده برای درمان صرع ممکن است درد عصبی را تسکین دهد. این‌ها شامل گاباپنتین (Gralise، Neurontin) و پره گابالین (Lyrica) است.

عمل جراحي

اگر درمان‌های غیر جراحی مؤثر واقع نشوند، جراحی ممکن است برای شرایط خاصی گزینه‌ای باشد. این می‌تواند شامل جراحی برای آزادسازی اعصاب یا رگ‌های خونی فشرده شده ناشی از تونل کارپال، دیسک‌های برآمده، TOS یا کیست‌های گانگلیونی باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر همچنان بی حسی را تجربه می‌کنید یا با تغییر وضعیت بی حسی بهبود نمی‌یابد، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر در نواحی دیگر بی حسی دارید یا علائم نگران کننده دیگری دارید به پزشک مراجعه کنید.

بیدار شدن با دست‌های بی‌حس اگر گهگاه اتفاق بیفتد و پس از بیدار شدن دست‌های بهبود یابد، احتمالاً نگران‌کننده نیست. اگر بی حسی ادامه پیدا کرد یا علائم دیگری را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند آسیب عصبی و سایر علل زمینه‌ای بی حسی را بررسی کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

2 Comments

  1. فرزانه گفت:

    سلام و عرض ادب
    بابت مطالب خودتان سپاسگزارم. اگر بی حسی بعد از بیدار شدن از خواب همراه با درد در استخوان های دست تا آرنج وجود داشته باشه و بعد از یک ربع از بین بره، علت چیه؟ سندروم تونل کارپال علتشه؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      بی حسی بعد از بیداری در دست میتونه علل متفاوتی داشته باشه مثل سندروم تونل کارپال، اسیب اعصاب ناحیه دست و گردن
      باید ارزیابی از وضعییتون انجام بشه
      تستهای اختصاصی گرفته بشه تا بتونیم در این خصوص راهنمایتون کنیم
      برای راهنمایی بهتر میتونید از طریق فرم داخل سایت مشاوره درخواست کنید تا بررسی کامل انجام بدیم و کامل تر بتونیم کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان