طب سوزنی یا آکوپانچر

عادات روزانه برای جلوگیری از کمردرد
23 تیر 1401
طب سوزنی یا آکوپانچر

طب سوزنی یا آکوپانچر ترسناک به نظر می‌رسد، اما شواهدی وجود دارد که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر به دنبال این درمان جدید هستید، طب سوزنی می‌تواند کمی وحشتناک به نظر برسد. فشار دادن سوزن به پوست چگونه می‌تواند احساس بهتری ایجاد کند؟ آیا طب سوزنی به درد می‌خورد؟

نه قطعاً این روش آشکارا و دردناکی نیست که ممکن است تصور کنید و با توجه به اینکه بیش از 2500 سال است که مورد اعتماد مورد مطالعه و تمرین قرار گرفته است، به نظر می‌رسد که علاقه مندان به طب سوزنی می‌توانند به طور جدی به درمان‌های عالی و مفید فکر کنند. برخی افراد به طب سوزنی سوگند یاد می‌کنند و از آن به عنوان معجزه برای بهبود کیفیت زندگی خود نام می‌برند، زیرا گفته می‌شود که می‌تواند همه چیز را از افسردگی و آلرژی گرفته تا تهوع صبحگاهی و گرفتگی عضلات را درمان کند.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یا آکوپانچر شامل وارد کردن سوزن‌های بسیار نازک از طریق پوست در نقاط استراتژیک بدن است. یکی از اجزای کلیدی طب سنتی چینی، طب سوزنی معمولاً برای درمان درد استفاده می‌شود. به طور فزاینده‌ای برای سلامتی کلی از جمله مدیریت استرس استفاده می‌شود. همان‌طور که گفته شد طب سوزنی یک رویکرد مبتنی بر طب باستانی چینی برای درمان انواع شرایط با تحریک نقاط خاصی روی پوست با سوزن است. طب سوزنی، یک روش کم تهاجم برای تحریک نواحی غنی از اعصاب سطح پوست به منظور تأثیر بر بافت ها، غدد، اندام‌ها و عملکردهای مختلف بدن است.

هر سوزن طب سوزنی یک آسیب کوچک در محل وارد شدن به بدن ایجاد می‌کند و اگرچه آن‌قدر خفیف است که ناراحتی کمی ایجاد کند، اما سیگنال کافی است تا بدن بداند که باید پاسخ دهد. این پاسخ شامل تحریک سیستم ایمنی، تقویت گردش خون در ناحیه، بهبود زخم و تعدیل درد است. تحقیقات معاصر در مورد طب سوزنی عمدتاً بر این نظریه استوار است.

تاریخچه طب سوزنی

فلسفه چینی پشت طب سوزنی یا آکوپانچر کمی پیچیده‌تر است، زیرا این عمل باستانی به طور سنتی مبتنی بر علم و پزشکی نیست. آن‌ها معتقد بودند که بدن انسان از نیروی حیات بخش نامرئی پر شده و متحرک است که آن را «چی» می‌نامیدند و زمانی که چی به خوبی در جریان بود و به همه مکان‌های مناسب می‌رفت، آنگاه فرد سلامت روحی و جسمی خوبی را تجربه می‌کرد. زمانی که چی به ‌طور نادرست (مسدود یا ناقص) جریان می‌یابد، منجر به بیماری می‌شود.

مفهوم چی وجود ندارد و امروزه آن را به عنوان عملکرد درونی طبیعی بدن خود در نظر می‌گیرند. گاهی اوقات هنگام احساس استرس یا اضطراب بیشتر مستعد بیماری هستید. هنگامی که آرام و سالم هستید، بدن از نظر فیزیکی نیز آن را منعکس می‌کند. به هر حال خلق و خو، سلامت روانی و رفاه عمومی بر سلامت جسمانی تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، طب سوزنی با هدف کمک به افراد در دستیابی به تعادل، یا چی و در نتیجه، تسکین بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است.

عملکرد طب سوزنی

ممکن است به دلایل مختلفی به طب سوزنی علاقه داشته باشید. برای مثال، فردی به دنبال درمان برای سردردهای مزمن و فشار سینوسی خود است و طب سوزنی را انتخاب می‌کند، زیرا شرایط و علائم بی‌شماری وجود دارد که گفته می‌شود طب سوزنی به آن‌ها کمک می‌کند. در اینجا فقط برخی از این ادعاها آمده است:

تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و پس از عمل

درد دندان

سردرد، از جمله سردرد تنشی و میگرن

درد زایمان

آرتروز

اختلالات تنفسی

آلرژی

کاهش اضطراب و افسردگی

درد مزمن اغلب در گردن، پشت، زانو و سر

فشار خون

بدخوابی

گرفتگی و دردهای قاعدگی و علائم PMS

بیماری و تهوع صبحگاهی

رگ به رگ شدن

سکته‌های مغزی

برخی از مطالعات حتی نشان می‌دهند که طب سوزنی یا آکوپانچر می‌تواند به درمان سرطان و مولتیپل اسکلروزیس نیز کمک کند، با این حال تحقیقات برای این شرایط محدود است و نیاز به مطالعات بزرگ‌تری برای تائید فواید دارد.

شواهد محدود برای موارد زیر آمده است:

آکنه

درد شکم

سرطان

چاقی

بی‌خوابی

ناباروری

دیابت

جنون جوانی

گرفتگی گردن

اعتیاد به الکل

در حالی که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه طب سوزنی یک درمان معجزه آسا است وجود ندارد، به نظر می‌رسد که شواهدی به عنوان یک درمان ارزشمند برای افرادی که ممکن است دارای شرایط و بیماری‌های متعدد باشند، وجود دارد. دلیلی وجود دارد که برای بیش از 2500 سال وجود داشته است و با رشد تحقیقات، دانش ما در مورد اینکه دقیقاً طب سوزنی چه کار می‌کند افزایش می‌یابد.

گنجاندن طب سوزنی در زندگی واقعی

در حال حاضر، اگر شرایطی دارید که طب سوزنی یا آکوپانچر پشتوانه علمی برای آن دارد، در اینجا انتظار دارید از یک جلسه طب سوزنی موارد زیر را بهره ببرید:

یک جلسه طب سوزنی بین 60 تا 90 دقیقه طول بکشد، اگرچه بیشتر این زمان ممکن است صرف بحث در مورد علائم و نگرانی‌های شود. طب سوزنی ممکن است حدود 30 دقیقه طول بکشد، اگرچه لزوماً برای این مدت سوزن در پوست خود ندارید! از نظر نتایج، تقریباً غیرممکن است که بگوییم چه چیزی باید انتظار داشته باشیم، زیرا هر کسی به طور متفاوتی به طب سوزنی واکنش نشان می‌دهد و آن را تجربه می‌کند.

هیچ پاسخ جهانی به طب سوزنی وجود ندارد. برخی از افراد احساس آرامش می‌کنند و ممکن است کمی احساس خستگی داشته باشند، برخی دیگر احساس انرژی و آمادگی برای هر کاری را پیدا می‌کنند. برخی از افراد فوراً بهبودی را تجربه می‌کنند و برای برخی دیگر ممکن است قبل از مشاهده یک تغییر مثبت، چندین درمان انجام شود.

رایج‌ترین پاسخ به طب سوزنی

گاهی پس از طب سوزنی مردم احساس شادی و رضایت می‌کنند که بیان کردن آن در کلمات سخت است، اما یک احساس متعادل و هماهنگ متمایز وجود دارد که طب سوزنی به اکثر مردم می‌دهد و فقط احساس خوبی دارند! همچنین ممکن است پس از درمان احساس خستگی کنند و تغییراتی را در عادات غذا خوردن، خواب یا سلامت خود مشاهده کنید یا اصلاً تغییری نداشته باشید.

نقاط طب فشاری در طب سوزنی

برای دردهای قاعدگی، حفره داخلی مچ پا را با کمی فشار ماساژ دهید.

برای رفع بی خوابی، در جهت عقربه‌های ساعت و سپس در نقطه بین ابروهای خود دایره‌هایی را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بکشید.

برای کمردرد، فضای بین وسط بینی و لب بالایی را فشار دهید.

برای سردردهای عمومی، فشار را روی عضله بین شست و انگشت سبابه خود امتحان کنید.

خطرات طب سوزنی

اگر یک پزشک طب سوزنی یا آکوپانچر خبره و ماهر داشته باشید که از سوزن‌های استریل استفاده می‌کند خطرات طب سوزنی کم است. عوارض جانبی شایع عبارت‌اند از درد و خونریزی جزئی یا کبودی در محل وارد شدن سوزن‌ها. سوزن‌های یک‌بار مصرف در حال حاضر استاندارد هستند، بنابراین خطر عفونت حداقل است. در موارد نادر، سوزن ممکن است بشکند و به اندام داخلی آسیب برساند. همه کاندیدای مناسبی برای طب سوزنی نیستند. ممکن است در معرض خطر عوارض قرار بگیرید اگر:

اختلال خونریزی دارند. اگر دچار اختلال خونریزی هستید یا اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، احتمال خونریزی یا کبودی ناشی از سوزن‌ها افزایش می‌یابد.

ضربان ساز یا پیس میکر قلب داشته باشید. طب سوزنی که شامل اعمال پالس های الکتریکی خفیف بر روی سوزن‌ها می‌شود، می‌تواند در عملکرد پیس میکر اختلال ایجاد کند.

باردار باشید. برخی از انواع طب سوزنی باعث تحریک زایمان می‌شود که می‌تواند منجر به زایمان زودرس شود.

سازمان غذا و دارو (FDA) سوزن‌های طب سوزنی را به عنوان ابزار پزشکی تنظیم می‌کند. ساخت و برچسب زدن آن‌ها باید استانداردهای خاصی را رعایت کند. سوزن‌ها باید استریل، غیر سمی باشند و توسط پزشک مجاز برچسب فقط برای یک بار استفاده، داشته باشند.

مانند هر درمان تکمیلی، در موارد مزمن یا شدید، استفاده از طب سوزنی در کنار درمان‌های معمولی توصیه می‌شود.

فواید طب سوزنی

طب سوزنی یک درمان مکمل رایج است که می‌تواند به افراد در مدیریت بسیاری از شرایط مختلف کمک کند.

از مزایای طب سوزنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افراد می‌توانند به طور مؤثر طب سوزنی را با درمان‌های دیگر ترکیب کنند.

طب سوزنی مؤثر می‌تواند به مدیریت درد مزمن، میگرن و سردرد کمک کند.

طب سوزنی خطر عوارض جانبی کمی دارد.

این یک شکل انعطاف‌پذیر از درمان است که می‌تواند نگرانی‌های بهداشتی متعددی را به طور هم‌زمان هدف قرار دهد.

نحوه‌ی انجام طب سوزنی

قبل از درمان طب سوزنی یا آکوپانچر نیاز به آمادگی خاصی نیست؛ اما مواردی هستند که قبل از انجام طب سوزنی باید به آن‌ها توجه شود که در زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:

متخصص طب سوزنی

اگر به طب سوزنی فکر می‌کنید، همان اقداماتی را که برای انتخاب پزشک انجام می‌دهید، انجام دهید:

آموزش و اعتبار پزشک را بررسی کنید. اکثر ایالت‌ها نیاز دارند که افرادی که طب سوزنی‌ انجام می دهند و غیرپزشک هستند، امتحانی را که توسط کمیسیون صدور گواهینامه ملی برای طب سوزنی و طب شرقی انجام می‌شود، بگذرانند.

با پزشک مصاحبه کنید. بپرسید که چه چیزی در درمان دخیل است، چقدر احتمال دارد که به وضعیت کمک کند و هزینه آن چقدر است.

دریابید که آیا بیمه درمان را پوشش می‌دهد یا خیر.

به پزشک خود بگویید که در حال بررسی طب سوزنی هستید. او ممکن است بتواند میزان موفقیت استفاده از طب سوزنی را با توجه به شرایط بگوید یا یک پزشک طب سوزنی را توصیه کند.

اگر کسی را می‌شناسید که تجربه مثبتی با یک متخصص طب سوزنی داشته است، از آن شخص برای معرفی کمک بخواهید. این معمولاً بهترین راه است، زیرا افراد همفکر اغلب با یکدیگر همراهی می‌کنند. در انتخاب متخصص طب سوزنی بسیار دقت کنید و به دنبال متخصص دارای مجوز انجام این کار بروید.

درمان طب سوزنی

در طول درمان طب سوزنی، متخصص طب سوزنی سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند. قرار دادن سوزن‌ها معمولاً ناراحتی کمی ایجاد می‌کند.

هر فردی که طب سوزنی را انجام می‌دهد، سبک منحصر به فردی دارد که اغلب جنبه‌های رویکردهای شرقی و غربی را در پزشکی ترکیب می‌کند. برای تعیین نوع درمان طب سوزنی که بیشترین کمک را می‌کند، پزشک ممکن است در مورد علائم، رفتارها و سبک زندگی بپرسد. او همچنین ممکن است از نزدیک موارد زیر را بررسی کند:

قسمت‌هایی از بدن که دردناک هستند

شکل، پوشش و رنگ زبان

رنگ صورت

قدرت، ریتم و کیفیت نبض در مچ دست

این ارزیابی اولیه و درمان ممکن است تا 60 دقیقه طول بکشد. قرارهای بعدی معمولاً حدود نیم ساعت طول می‌کشد. یک برنامه درمانی رایج معمولاً شامل یک یا دو درمان در هفته است. تعداد درمان‌ها به شرایط تحت درمان و شدت آن بستگی دارد. به طور کلی، دریافت شش تا هشت درمان معمول است.

روند درمان با طب سوزنی

نقاط مورد نظر طب سوزنی در تمام نواحی بدن قرار دارند. گاهی اوقات نقاط مناسب از ناحیه درد دور است. پزشک طب سوزنی محل کلی درمان برنامه ریزی شده و اینکه آیا نیاز به درآوردن لباس دارید را می‌گوید. یک لباس مخصوص، حوله یا ملحفه در اختیار فرد قرار خواهد گرفت. برای درمان روی یک تخت مخصوص دراز می‌کشید و روند شامل موارد زیر است:

وارد کردن سوزن. سوزن‌های طب سوزنی به اعماق مختلف در نقاط استراتژیک بدن وارد می‌شوند. سوزن‌ها بسیار نازک هستند، بنابراین قرار دادن آن‌ها معمولاً ناراحتی کمی ایجاد می‌کند. مردم اغلب آن‌ها را به هیچ وجه احساس نمی‌کنند. بین پنج تا 20 سوزن در یک درمان معمولی استفاده می‌شود. هنگامی که یک سوزن به عمق صحیح می‌رسد ممکن است احساس درد خفیفی داشته باشید.

دستکاری سوزن. پزشک ممکن است سوزن‌ها را به آرامی پس از قرار دادن حرکت دهد یا بچرخاند یا حرارت یا پالس های الکتریکی ملایم را روی سوزن‌ها اعمال کند.

برداشتن سوزن. در بیشتر موارد، سوزن‌ها به مدت 10 تا 20 دقیقه در حالی که بی حرکت دراز کشیده‌اید و استراحت می‌کنید، در جای خود باقی می‌مانند. معمولاً هنگام برداشتن سوزن‌ها هیچ ناراحتی وجود ندارد.

روند بعد از طب سوزنی

برخی از افراد پس از درمان طب سوزنی احساس آرامش می‌کنند و برخی دیگر احساس انرژی می‌کنند؛ اما همه به طب سوزنی پاسخ نمی‌دهند. اگر علائم در عرض چند هفته شروع به بهبود نکردند، ممکن است طب سوزنی برای فرد مناسب نبوده باشد.

اندازه‌گیری فواید طب سوزنی گاهی دشوار است، اما بسیاری از مردم آن را به عنوان وسیله‌ای برای کنترل انواع شرایط دردناک مفید می‌دانند. با این حال، چندین مطالعه نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد برخی از انواع طب سوزنی شبیه سازی شده به همان اندازه طب سوزنی واقعی کار می‌کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی در افرادی که انتظار دارند اثربخش باشد، بهترین نتیجه را دارد. اگر مطمئن نیستید که چگونه یا از کجا شروع کنید، با یک متخصص طب سوزنی خبره مشورت کنید. یک متخصص می‌تواند مکان و نحوه اعمال فشار را به درستی نشان دهد. طب سوزنی برای بسیاری از شرایط ایمن و مفید شناخته شده است، اما درمان همه چیز نیست. همچنان باید داروهای خود را مصرف کنید؛ اما اگرچه ممکن است علائم را از بین نبرد، اما همچنان می‌تواند آن‌ها را کاهش دهد. اگر هنوز شک دارید، در مورد نگرانی‌های خود با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها علائم، سابقه پزشکی و سلامت کلی را بررسی می‌کنند تا به تشخیص اینکه آیا طب سوزنی مناسب است یا خیر برسند. طب سوزنی عوارض جانبی کمی دارد، بنابراین اگر در کنترل درد با روش‌های مرسوم‌تر مشکل دارید، ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.