شانهٔ یخ‌زده یا شانه منجمد

دیسک کمر کجاست؟
26 فروردین 1402
شانهٔ یخ‌زده یا شانه منجمد

شانهٔ یخ‌زده یا شانه منجمد چیست؟ شانه یخ‌زده نام رایج چسبندگی و التهاب کپسول مفصل شانه است که دامنه حرکتی شانه را محدود می‌کند. زمانی که بافت‌های مفصل شانه ضخیم و سفت می‌شوند، بافت اسکار (زخم) به‌مرورزمان ایجاد می‌شود. در نتیجه، مفصل شانه فضای کافی برای چرخش مناسب را ندارد. علائم شایع این عارضه شامل تورم، درد و سفتی است و افراد بین 40 تا 60 سال بیشتر مستعد ابتلا به این عارضه هستند.

علائم شانه یخ‌زده چیست؟

اولین نشانه آن درد است. وقتی شانه یخ‌زده شروع به درد می‌کند متوجه آن می‌شوید. این درد باعث می‌شود تا حرکات بازو محدود شوند و دست‌ها به‌سختی بالا بیایند. این عارضه به‌ویژه هنگامی که بسیار شدید شود می‌تواند منجر به اختلال در فعالیت‌های روزمره‌ای مانند لباس پوشیدن و یا حتی شانه‌زدن موها شود.

علت به‌وجودآمدن شانه یخ‌زده یا شانه منجمد چیست؟

اگر دچار عدم تعادل هورمونی، دیابت یا ضعف سیستم ایمنی هستید، ممکن است مستعد التهاب مفاصل باشید. یک دوره طولانی عدم تحرک به دلیل آسیب، بیماری یا جراحی نیز ممکن است شما را مستعد التهاب و چسبندگی نوارهای اطراف بافت‌های شانه و در نتیجه شانه یخ‌زده کند. حتی در موارد جدی، ممکن است بافت اسکار تشکیل شود. این موضوع به‌شدت دامنه حرکتی شما را محدود می‌کند و معمولاً دو تا نه ماه طول می‌کشد تا این بیماری ایجاد شود.

چه کسانی در معرض خطر شانه یخ‌زده هستند؟

این عارضه بیشتر در میان‌سالی رخ می‌دهد و در زنان شایع‌تر است.

اگر دیابت دارید، خطر ابتلا به این بیماری در شما سه برابر بیشتر از سایر افراد است.

سایر عوامل خطرآفرین عبارت‌اند از:

افرادی که پس از جراحت یا جراحی باید برای مدت طولانی از بند و بریس شانه استفاده کنند.

افرادی که به دلیل سکته یا جراحی باید برای مدت طولانی بی‌حرکت بمانند

افراد مبتلا به اختلالات تیروئید

شانه یخ‌زده چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر احساس خشکی و سفتی و درد در شانه خود دارید، به پزشک مراجعه کنید. معاینه فیزیکی به ارزیابی دامنه حرکتی شما کمک می‌کند. پزشک ممکن است از شما بخواهد که چند تست حرکتی خاص را برای او انجام دهید.

چند آزمایش نیز ممکن است لازم باشد. پزشک شما ممکن است یک اسکن تصویربرداری مغناطیسی (MRI) برای ردکردن پارگی در رگلاتور کاف و یا آسیب‌های دیگر انجام دهد. همچنین ممکن است برای بررسی آرتریت یا سایر ناهنجاری‌ها عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام شود. ممکن است برای عکس‌برداری با اشعه ایکس به آرتروگرام نیاز داشته باشید که شامل تزریق رنگ به مفصل شانه شما می‌شود تا پزشک بتواند ساختار آن را ببیند.

شانه یخ‌زده چگونه درمان می‌شود؟

می‌توانید شانه یخ‌زده را بدون درمان رها کنید، اما درد و سفتی آن می‌تواند تا سال‌ها باقی بماند. ترکیبی از موارد زیر می‌تواند سرعت بهبودی شما را افزایش دهد:

فیزیوتراپی

عمل جراحی

مراقبت در منزل

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی رایج‌ترین درمان برای شانه یخ‌زده است. هدف کشش مفصل شانه و بازیابی حرکت ازدست‌رفته است. ممکن است از چند هفته تا نه ماه طول بکشد تا شاهد پیشرفت باشیم. یک برنامه تمرینی خانگی از تمرینات با دامنه حرکتی ملایم مهم است. اگر بعد از شش ماه تمرینات روزانه و شدید، پیشرفتی مشاهده نکردید، در مورد گزینه‌های دیگر با پزشک خود صحبت کنید.

داروها

برای درمان درد و کاهش التهاب مفاصل، پزشک ممکن است داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم را توصیه کند. تزریق استروئید به مفصل شانه شما نیز ممکن است اثربخش باشد.

مراقبت‌های خانگی

قراردادن کیسه یخ روی شانه به مدت 15 دقیقه چند بار در روز می‌تواند به کاهش درد کمک کند. اگر با یک فیزیوتراپیست کار می‌کنید، تمرینات را می‌توان در خانه انجام داد. فیزیوتراپیست شما دستورالعمل‌هایی را در مورد انواع تمریناتی که باید انجام دهید، تعداد دفعات انجام آنها و اینکه چه زمانی باید بیشتر به خود فشار بیاورید ارائه می‌دهد. اکثر افراد مبتلا به شانه یخ‌زده می‌توانند بدون جراحی وضعیت خود را بهبود بخشند.

عمل جراحی

اگر فیزیوتراپی وضعیت شما را بهبود نبخشد، جراحی می‌تواند گزینه بعدی باشد. جراحی آرتروسکوپی نوعی از جراحی محسوب می‌شود که در آن یک‌برش کوچک در شانه ایجاد می‌شود و با استفاده از دوربینی به نام “آرتروسکوپ” برای برداشتن بافت اسکار یا آزادکردن آن اقدام می‌شود. این عمل به شانه اجازه می‌دهد تا حرکت ازدست‌رفته خود را بازیابی کند. اگر شانه یخ‌زده شما نتیجه یک آسیب باشد، جراحی معمولاً اگر در عرض چند هفته پس از آسیب انجام شود تا اثربخشی آن بیشتر شود.

این جراحی معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. بخیه‌های شما به‌احتمال زیاد بعد از 10 روز برداشته می‌شوند. معمولاً فیزیوتراپی بعد از عمل نیز موردنیاز است. بسیاری از بیماران در عرض سه ماه دامنه کامل حرکتی خود را به دست می‌آورند

گزینه جراحی همیشه با خطرات احتمالی همراه است، بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر روشی با پزشک خود صحبت کنید. برخی از افراد هنوز پس از جراحی درد یا سفتی دارند و یا نمی‌توانند درد فیزیوتراپی را تحمل کنند.

شانه یخ‌زده باگذشت زمان چه تغییری خواهد داشت؟

اکثر افراد در عرض دو سال بدون درمان بهبود می‌یابند. فیزیوتراپی و داروهای ضددرد این پیشرفت را سرعت می‌بخشند. اگر قصد انجام جراحی را دارید، مهم است که تمرینات درمانی را در ماه‌های بعد ادامه دهید تا مشکل عود نکند.

چگونه می‌توان از یخ‌زدگی شانه جلوگیری کرد؟

درمان زودهنگام به جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کمک می‌کند. اگر دیابت دارید، مدیریت صحیح آن می‌تواند خطر ابتلا به شانه یخ‌زده را کاهش دهد.