سندرم درد پاتلوفمورال

حرکات یوگا برای رفع گودی کمر
حرکات یوگا برای رفع گودی کمر
10 مرداد 1400
حرکات اصلاحی بدنسازی
حرکات اصلاحی بدنسازی
24 مرداد 1400
سندرم درد پاتلوفمورال
4.2
(18)

سندرم درد پاتلوفمورال با عنوان درد جلوی ران و یا سندرم زانوی دوندگان نیز شناخته شده است. سندرم درد پاتلوفمورال یکی از شایع‌ترین شکایات زانو در بین افراد فعال جوان و افراد مسن است.

سندرم درد پاتلوفمورال اصطلاح پزشکی برای دردی است که در پشت کاسه زانو احساس می‌شود، جایی که استخوان کشکک با استخوان ران مفصل می‌شود. این مفصل به عنوان مفصل کشکک نیز شناخته می‌شود.

سندرم درد پاتلوفمورال عمدتاً به دلیل فشار بیش از حد مفصل پاتلوفمورال است. فشار شدید به احتمال زیاد علت غیر طبیعی بودن زاویه و راستای زانو است که به مرور زمان، سطح مفصل پشت زانو (مفصل رتروپاتلار) را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علت سندرم درد پاتلوفمورال

علت سندرم درد پاتلوفمورال

با خم شدن زانو، کشکک به طور معمول به کمک ران بالا و پایین می‌رود و فشار سر زانو افزایش می‌یابد. اگر کشکک به طور منظم در راستای صحیح قرار نداشته باشد، این فشار رتروپاتلا بیشتر افزایش می‌یابد، به این معنی که بیشتر از یک طرف حرکت می‌کند و باعث می‌شود تا به استخوان ران برخورد کند.

آسیب‌های مكرر باعث افزايش نيروهاي مفصلي در زانو می‌شود كه می‌تواند منجر به درد در ناحيه زانو، تحريك مفصل و در نهايت تخريب سطح مفصل كشكك شود. متداول‌ترین دلایل آسیب کشکک عدم تعادل عضلانی غیرطبیعی و کنترل بیومکانیکی ضعیف است.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

مشکلات زانو (درد کشکک) در برخی از دوره‌های زندگی 25٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما بیشتر در ورزشکاران دیده می‌شود. ورزش‌هایی که به طور معمول سندرم درد پاتلوفمورال بروز می‌کند، ورزش‌هایی است که هنگام دویدن، پرش و فرود، وضعیت چمباتمه زده مورد نیاز است. ورزش‌ها شامل دو، تنیس، نت بال، فوتبال، والیبال، بسکتبال، اسکی و سایر ورزش‌های پرش است.

سندرم درد پاتلوفمورال درمان نشده نیز می‌تواند فرد را مستعد التهاب تاندون کشکک کند.

عوامل ایجاد عدم تعادل در عضله

عوامل ایجاد عدم تعادل در عضله

عضلات چهار سر ران به کشکک و تاندون کشکک متصل می‌شوند که به قسمت بالای استخوان متصل می‌شوند. اگر بین عضلات چهار سر ران داخلی و جانبی عدم تعادل عضله وجود داشته باشد، کشکک به صورت جانبی قرار می‌گیرد. در این موقع کشکک را به سمت بالا و خارج می‌کشد.

دلایل رایج ضعف عضله پهن درونی ( واستوس مدیالیس (VMO) ) شامل آسیب‌زانو، بعد از جراحی، تورم یا عدم استفاده است. فشردگی طولانی مدت ساختارهای جانبی زانو (رتیناکولوم جانبی، عضله پهن خارجی و ایلیوتیبیال باند ) باعث می‌شود که کاسه زانو به مرور زمان به سمت بیرون چرخش کند، به خصوص اگر عضله پهن درونی نیز ضعیف باشد.

در تحقیقات مشخص شده است که عضلات ران در کنترل زانو بسیار مهم هستند. کنترل ضعیف عضلات باسن به زانو اجازه می‌دهد تا جا به جا شود و کشکک را دچار یک چرخش کند. اکثر برنامه‌های توان‌بخشی موفق به ارزیابی و اصلاح کنترل عضلات ران لگن می‌شوند.

سندرم درد پاتلوفمورال در دوران بلوغ شایع‌تر است زیرا رشد استخوان‌های بلند بیشتر از عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها است و باعث ایجاد فشارهای غیر طبیعی بر روی مفاصل می‌شود.

سندرم درد پاتلوفمورال

عوامل بیومکانیکی مؤثر در سندرم درد پاتلوفمورال

وضعیت ضعیف پا (به عنوان مثال صافی کف پا) و ضعف عضلات کنترل کننده مفصل ران می‌تواند به فرد اجازه دهد زانو به طور غیر طبیعی چرخش پیدا کند و منجر به انحراف جانبی کشکک شود.

هنگامی که بیومکانیک ناقص، با راه رفتن یا دویدن تکرار می‌شود، این عادت ناخوشایند بارها و بارها درد کشکک و وضعیت نادرست را وخیم‌تر می‌کند.

علائم سندرم درد پاتلوفمورال

شروع درد در ناحیه زانو به طور معمول تدریجی است تا سریع و آسیب‌زا. علائم درد پاتلوفمورال معمولاً در حین تحمل وزن یا فعالیت‌های نامناسب که شامل خم شدن زانو است، وجود دارد.

بالا و پایین رفتن از پله‌ها، چمباتمه زدن، دو زانو زدن، پریدن و دویدن معمولاً دردناک هستند. با پیشرفت سندرم درد پاتلوفمورال، زانو هنگام راه رفتن و در نهایت حتی در حالت استراحت دردناک خواهد شد. همچنین در حالت خم شدن مداوم زانو می‌توانید درد در ناحیه زانو را تجربه کنید.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

محققان تأیید کرده‌اند که مداخله حرکات اصلاحی یک راه حل کوتاه مدت و طولانی مدت بسیار مؤثر برای درد در ناحیه زانو است. بیش از 90٪ مبتلایان به سندرم پاتلوفمورال معمولاً به درمان مبتنی بر ورزش پاسخ مثبت می‌دهند. در طی شش هفته پس از شروع یک برنامه توان‌بخشی با هدایت متخصص حرکات اصلاحی، رفع درد امری عادی است.

برای کسانی که به تمرینات اصلاحی و ورزشی پاسخ مثبت نمی‌دهند، جراحی ممکن است آسیب‌های مرتبط مانند سطح مفصل آسیب دیده یا آرتروز را ترمیم کند. هدف از درمان این است که درد و التهاب را در کوتاه مدت کاهش دهد و از آن مهم‌تر، علت را اصلاح کنید تا از بازگشت آن در طولانی مدت جلوگیری شود.

چارچوب زمانی مشخصی برای زمان پیشرفت از هر مرحله‌ای به مرحله‌ی دیگر وجود ندارد. در ارزیابی بالینی متخصص حرکات اصلاحی، فاکتورهای زیادی از توان‌بخشی آسیب را تعیین می‌کند.

خواهید فهمید که در بیشتر موارد، با ارزیابی و عملکرد بالینی، متخصص حرکات اصلاحی بین مراحل توان‌بخشی یکپارچه پیشرفت خواهد کرد. همچنین توجه به این نکته مهم است که هر پیشرفت ورزشی را کنترل می‌کند. تلاش برای پیشرفت خیلی زود و رفتن به سطح بعدی می‌تواند منجر به آسیب مجدد و ناامیدی از تأخیر در بهبودی شود.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 1 – محافظت از آسیب: تسکین درد و نکات ضد التهابی

همانند اکثر آسیب‌های بافت نرم، درمان اولیه، استراحت، یخ و محافظت است.

(فعال) استراحت: در مرحله اولیه، بهترین کار این است که از تمام فعالیت‌هایی که باعث درد در ناحیه زانو می‌شوند، اجتناب کنید. استفاده از کیسه یخ یک روش ساده و مؤثر برای کاهش درد و تورم است.

تسکین درد و محافظت: متخصص حرکات اصلاحی معمولاً از نوار چسب حمایتی حرکتی یا موارد مشابه برای تسکین فوری درد استفاده می‌کند. این امر به مرحله تجدید بازتوانی مفصل کشکک کمک می‌کند. نوار چسب کشککی به طور معمول در ایجاد تسکین درد برای فرد مؤثر است.

متخصص حرکات اصلاحی از طیف وسیعی از ترفندهای مفید از جمله تکنیک‌های تسکین درد، تحرک مفاصل، ماساژ، کشش و طب سوزنی برای کمک به فرد در این مرحله دردناک استفاده خواهد کرد.

داروهای ضد التهاب و روغن‌های طبیعی ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کنند.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 2: بازتوانی طیف وسیعی از حرکات غیرفعال

پشت زانو و زانو باید بتواند توسط دامنه حرکتی کاملاً طبیعی خود سر بخورد. متخصص حرکات اصلاحی حرکت فرد را ارزیابی می‌کند و تکنیک‌های لازم را برای عادی سازی دامنه حرکت فرد به کار می‌گیرد.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 3: بازیابی طول عضلانی کامل

عضلات ران، همسترینگ و ساق پا به کشیدگی احتیاج دارند و باعث کشیدگی یا فشار بیش از حد به ناحیه زانوی فرد می‌شوند. برای بهبود بیومکانیک اندام تحتانی، ضروری است که طول عضلانی طبیعی را بازیابید.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 4: تعادل عضله چهار سر ران را تقویت کنید

متخصص حرکات اصلاحی باید تعادل عضله چهار سر ران و کنترل آن را ارزیابی کند. در بیشتر موارد، فرد به یک برنامه تقویت کننده خاص زانو نیاز خواهید داشت. متخصص حرکات اصلاحی بهترین تمرینات را برای فرد تجویز می‌کند.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 5: کنترل وضعیت صحیح و بیومکانیک پا و لگن

سندرم درد پاتلوفمورال می‌تواند از بیومکانیک ضعیف پا (به عنوان مثال صافی کف پا) یا کنترل ضعیف مفصل ران رخ دهد. متخصص حرکات اصلاحی باید کنترل پا و ران را ارزیابی کند. در بعضی موارد، ممکن است به کفی طبی نیاز باشد، یا ممکن است نیاز به انجام تمرینات اصلاحی توسط برنامه تثبیت و وضعیت فعال پا باشد. سایر بیماران ممکن است به یک برنامه تثبیت مفصل ران نیاز داشته باشند.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 6: حفظ صحیح وضعیت‌ها

درد در ناحیه زانو معمولاً به دلیل وضعیت‌های نادرست رخ می‌دهد، خواه این روش غیر طبیعی راه رفتن، پرش، فرود، دویدن یا چمباتمه زدن باشد. برای جلوگیری از عود، لطفاً الگوی راه رفتن، روش پرش و فرود، سبک دویدن یا روش چمباتمه زدن را ارزیابی کنید و در صورت لزوم اصلاح کنید.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 7: بازیابی سرعت، قدرت، انعطاف‌پذیری و چابکی

بیشتر مبتلایان به درد زانو باید به فعالیت‌های پر سرعت یا تکراری که نیروهای عظیمی را بر روی زانو وارد می‌کنند، برگردند. متخصص حرکات اصلاحی فرد را در بازگشت به برنامه ورزشی قبلی راهنمایی می‌کند.

بسته به آنچه ورزش یا سبک زندگی فرد به دنبال دارد، یک برنامه سرعت، چابکی، انعطاف‌پذیری و قدرت برای فرد آماده می‌شود تا فرد را برای تمرینات خاص ورزشی آماده کنید.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

مرحله 8: بازگشت به ورزش

اگر ورزش می‌کنید و بسته به خواسته‌های ورزش انتخابی خود، ممکن است به تمرینات خاص ورزشی و یک برنامه تمرینی پیشرفته نیاز داشته باشید تا بتوانید بازگشت ایمن و بدون آسیب به ورزش انتخابی خود را فراهم کنید.

متخصص حرکات اصلاحی اهداف، بازه‌های زمانی و برنامه‌های تمرینی را با فرد در میان می‌گذارد تا او را برای بازگشت کامل و ایمن به ورزش آماده کند.

نتیجه مطلوب، فرد را با سرعت، قدرت، چابکی، انعطاف و عملکرد کامل که یک برنامه توان‌بخشی کامل است و احتمال آسیب دیدگی فرد در آینده را به حداقل رسانده است، خواهد بود.

بریس کشککی رانی

بریس کشککی رانی مناسب می‌تواند به عنوان جایگزینی برای چسب زدن روی زانو مفید باشد.

درمان سندرم درد پاتلوفمورال

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان