سندرم درد مایوفاشیال

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات چیست و چگونه انجام می‌شود؟
7 خرداد 1402
تمریناتی برای درمان تونل کارپال
تمریناتی برای درمان تونل کارپال
9 خرداد 1402
سندرم درد میوفاشیال
4.3
(6)

سندرم درد مایوفاشیال یک اختلال درد مزمن است که در آن فشارآوردن به نقاط حساسی در عضلات که با نام نقاط ماشه‌ای شناخته می‌شوند، می‌تواند باعث درد در عضلات و یا درد ارجاعی در ناحیه‌ای به‌ظاهر نامرتبط در بدن شود.

این سندرم معمولاً پس از انقباض‌های مکرر عضله رخ می‌دهد که می‌تواند ناشی از حرکات تکراری مورداستفاده در مشاغل و یا فعالیت‌های ورزشی و گاهی تنش‌های عضلانی مرتبط با استرس باشد.

در سندروم درد مایوفاشیال، برخلاف سایر دردهای عضلانی ناشی از فعالیت‌ها، درد و ناراحتی بعد از استراحت باقی می‌ماند و یا حتی بدتر می‌شود. برای درمان این سندروم می‌توان از فیزیوتراپی، داروهای ضددرد، تزریق در نقاط ماشه‌ای و در نهایت تکنیک‌های آرام‌بخش استفاده نمود.

علائم سندروم درد مایوفاشیال

علائم و نشانه‌های سندرم درد مایوفاشیال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد عمیق و دردناک در عضله

دردی که ادامه دارد یا بدتر می‌شود

وجود یک نقطه حساس در یک عضله

مشکل در خوابیدن به دلیل درد

علل به‌وجودآمدن سندروم درد مایوفاشیال

پس از آسیب‌دیدگی یا استفاده بیش از حد از عضلات، ممکن است در فیبرهای عضلانی شما نقاطی سفت و دردناک به وجود بیاید. به این مناطق حساس، نقاط ماشه‌ای می‌گویند. نقاط ماشه‌ای در عضله می‌توانند باعث کشیدگی و درد در سرتاسر عضله شوند. اگر این درد ادامه پیدا کند و بدتر شود، پزشکان آن را سندرم درد مایوفاشیال می‌نامند.

عوامل خطرآفرین در به‌وجودآمدن سندروم درد مایوفاشیال

سندرم درد مایوفاشیال توسط یک محرک مانند سفتی عضلانی ایجاد می‌شود که می‌تواند نقاط ماشه‌ای را در عضلات شما ایجاد کند. عواملی که ممکن است خطر به‌وجودآمدن نقاط ماشه‌ای را در عضلات شما افزایش دهند عبارت‌اند از:

آسیب عضلانی: آسیب عضلانی حاد یا تنش مداوم عضلات ممکن است منجر به ایجاد نقاط ماشه‌ای شود. به‌عنوان‌مثال، اگر یک نقطه در داخل یا نزدیک یک عضله تحت‌فشار زیادی قرار گیرد ممکن است به یک نقطه ماشه‌ای تبدیل شود. حرکات تکراری و وضعیت نامناسب نیز ممکن است خطر به‌وجودآمدن این نقاط را افزایش دهد.

استرس و اضطراب: افرادی که به طور مکرر استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند ممکن است بیشتر در عضلات خود نقاط ماشه‌ای ایجاد کنند. بر اساس این تئوری، این افراد ممکن است بیشتر عضلات خود را منقبض کنند، و این فشار مکرر در عضلات، آن‌ها را مستعد ابتلا به نقاط ماشه‌ای می‌کند.

عوارض سندرم درد مایوفاشیال

عوارض مرتبط با سندرم درد مایوفاشیال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکلات خواب: علائم و نشانه‌های سندرم درد مایوفاشیال ممکن است خواب شبانه را دشوار کند. ممکن است در یافتن یک موقعیت خواب راحت مشکل داشته باشید و اگر در هنگام خواب حرکت کنید، ممکن است به یک نقطه ماشه‌ای برخورد کرده و بیدار شوید.

فیبرومیالژیا: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که سندرم درد مایوفاشیال ممکن است در برخی افراد به فیبرومیالژیا تبدیل شود. فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که با درد گسترده همراه است.برخی از پزشکان معتقدند که سندرم درد مایوفاشیال ممکن است در شروع این فرایند نقش داشته باشد.

تشخیص سندرم درد مایوفاشیال

در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است فشار ملایمی با انگشت خود به ناحیه دردناک وارد کند و احساس کند که این نواحی دارای تنش زیادی است. فشار بر روی نقاط ماشه‌ای می‌تواند پاسخ‌های خاصی را ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال، ممکن است فرد دچار انقباض عضلانی شود.

درد عضلانی دلایل احتمالی زیادی دارد. پزشک ممکن است آزمایش‌ها و روش‌های دیگری را برای رد سایر علل درد عضلانی توصیه کند.

درمان سندرم درد مایوفاشیال

درمان این سندرم معمولاً شامل داروها، تزریق در نقطه ماشه‌ای یا فیزیوتراپی است. هیچ شواهد قطعی استفاده از یک درمان خاص را توصیه نمی‌کند، اما ورزش جزء مهم و ضروری هر برنامه درمانی در نظر گرفته می‌شود. گزینه‌ها و ترجیحات درمانی خود را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد بیش از یک روش را برای یافتن تسکین درد امتحان کنید.

داروها

داروهای مورداستفاده برای سندرم درد میوفاشیال عبارت‌اند از:

مسکن‌ها: مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم  ممکن است به برخی افراد کمک کند. گاهی ممکن است پزشک مسکن‌های قوی‌تری را نیز تجویز کند. برخی از این مسکن‌ها ممکن است به‌صورت روی جلدی برای شما تجویز شوند و شما باید این مسکن‌ها را روی پوست خود در نقاط دردناک قرار دهید.

داروهای ضدافسردگی: بسیاری از انواع داروهای ضدافسردگی می‌توانند به تسکین درد کمک کنند. برای برخی از افراد مبتلا به سندرم درد مایوفاشیال ، به نظر می‌رسد آمی تریپتیلین باعث کاهش درد و بهبود خواب می‌شود

آرام‌بخش‌ها: کلونازپام (کلونوپین) به درمان اضطراب و خواب ضعیف که گاهی با سندرم درد مایوفاشیال رخ می‌دهد کمک می‌کند. البته این داروها باید بااحتیاط مصرف شود زیرا می‌تواند باعث خواب‌آلودگی شود و وابستگی ایجاد کند.

درمان به‌وسیله فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

یک فیزیوتراپیست و یا متخصص حرکات اصلاحی می‌تواند برنامه‌ای برای کمک به تسکین درد شما بر اساس علائم و نشانه‌های شما طراحی کند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کشش. یک متخصص ممکن است شما را از طریق تمرینات کششی ملایم راهنمایی کند تا به کاهش درد در عضله آسیب‌دیده کمک کند. اگر در هنگام کشش احساس درد در نقطه ماشه‌ای دارید، فیزیوتراپ ممکن است محلول بی‌حس‌کننده را روی پوست شما اسپری کند.

آموزش وضعیت بدن. بهبود وضعیت بدن می‌تواند به تسکین درد میوفاشیال، به‌ویژه در ناحیه گردن کمک کند. ورزش‌هایی که عضلات اطراف نقطه ماشه‌ای شما را تقویت می‌کنند، به شما کمک می‌کنند از به‌کارگرفتن بیش از حد هر یک از عضلات جلوگیری کنید.

ماساژدادن. یک متخصص ممکن است عضله آسیب‌دیده شما را ماساژ دهد تا به تسکین درد شما کمک کند. متخصص ممکن است از ضربات دستی طولانی در امتداد عضله شما استفاده کند یا به نواحی خاصی از عضله شما فشار وارد کند تا تنش از بین برود.

حرارت. اعمال گرما از طریق کیسه آب گرم یا دوش آب گرم می‌تواند به کاهش تنش عضلانی و کاهش درد کمک کند.

سونوگرافی. در این نوع درمان از امواج صوتی برای افزایش گردش خون و گرما استفاده می‌شود و ممکن است باعث بهبودی عضلات آسیب‌دیده از سندرم درد مایوفاشیال شود.

استفاده از تزریقات در درمان سندرم درد مایوفاشیال

تزریق یک عامل بی‌حس‌کننده یا یک استروئید به نقطه ماشه‌ای می‌تواند به تسکین درد کمک کند. در برخی افراد، تنها واردکردن سوزن در نقطه ماشه‌ای به شکستن تنش عضلانی کمک می‌کند. این روش که روش سوزن خشک نامیده می‌شود، شامل قراردادن یک سوزن در چندین مکان در داخل و اطراف نقاط ماشه‌ای است. همچنین به نظر می‌رسد که استفاده از طب سوزنی برای برخی از افرادی که سندرم درد مایوفاشیال را تجربه می‌کنند مفید باشد.

اصلاح سبک زندگی و درمان‌های خانگی

اگر سندرم درد مایوفاشیال دارید اقدامات خودمراقبتی برای حفظ سلامت بدن شما ممکن است تمرکز شما را بر روی مقابله با درد آسان‌تر کند.

ورزش. ورزش ملایم می‌تواند به شما کمک کند بهتر با درد کنار بیایید. تا جایی که درد به شما اجازه می‌دهد، فعال بمانید. از پزشک یا فیزیوتراپیست خود در مورد تمرینات مناسب مشورت بگیرید.

ریلکس باشید. اگر استرس و تنش دارید، ممکن است درد بیشتری را تجربه کنید. راه‌هایی برای آرامش پیدا کنید. مدیتیشن، نوشتن و یا صحبت با دوستان همگی می‌توانند مفید باشند.

مراقب بدن خود باشید. از یک رژیم غذایی سالم پر از میوه و سبزیجات استفاده کنید. به‌اندازه کافی بخوابید تا با آرامش از خواب بیدار شوید. مراقب بدن خود باشید تا بتوانید انرژی خود را برای مقابله با درد خود صرف کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان