درمان کمردرد ناشی از عفونت
حرکات یوگا برای کاهش درد سیاتیک
14 مرداد 1401
2.5

یکی از مشکلات سخت‌تر برای درمان در پزشکی ورزشی ژنو رکرواتوم یا زانوی عقب رفته است. در این شرایط، ورزشکار دچار آسیب دیدگی می‌شود و حرکت بیش از حد به عقب زانو (کشش بیش از حد زانو) دارد. در این شرایط اغلب درمان این مشکل دشوار است و بیماران می‌توانند ناتوانی قابل توجهی داشته باشند.

مهم است که این مشکل را از بیمارانی که ممکن است در جوانی دچار آسیب صفحه رشد شده باشند و اکنون مشکلات استخوانی با ریکرواتوم دارند یا در بیماران مبتلا به فلج اطفال یا سایر بیماری‌های عضلانی که عضله چهارسر آن‌ها آنقدر ضعیف است که باز شدن بیش از حد زانو دارند، متمایز کنیم.

زانوی عقب رفته
این آسیب‌ها معمولاً در اثر ضربه‌ای به زانوی کشیده و آسیب بعدی به برخی از ساختارهای اصلی زانو یا احتمالاً فقط ساختارهای قسمت خلفی زانو ایجاد می‌شوند. علل دیگر زانوی عقب رفته عبارت‌اند از:

یک اختلال مشخص در بافت همبند

شلی رباط‌های زانو

ناپایداری مفصل زانو به دلیل آسیب دیدگی رباط‌ها و کپسول مفصلی

تراز نامنظم استخوان ران و ساق پا

کمبود قدرت در مفاصل

اختلاف در طول اندام تحتانی

برخی بیماری‌ها: فلج مغزی، مولتیپل اسکلروزیس، دیستروفی عضلانی

نقص مادرزادی

علائم زانوی عقب رفته:

زانو جای خود را به هایپراکستنشن می‌دهد

مشکل در فعالیت‌های استقامتی

احساس نیشگون گرفتن در قسمت جلوی زانو

یک ارزیابی دقیق باید انجام شود تا مشخص شود که آیا پارگی رباط صلیبی، آسیب گوشه خلفی جانبی، یا آسیب زانو داخلی وجود دارد که شامل زانوی جانبی داخلی سطحی و رباط مایل خلفی باشد. در برخی شرایط، هیچ یک از این ساختارهای رایج‌تر ممکن است آسیب نبینند و تمام ساختارهای آسیب دیده در پشت زانو هستند.

تحقیقات آناتومیک و بیومکانیکی یک اتصال تیبیا به رباط پوپلیتئال مورب را کشف کرده است که وقتی آسیب می‌بیند، می‌تواند منجر به افزایش کشش زانو شود.

بهترین راه برای تشخیص بالینی میزان گشادی بیش از حد زانو اندازه گیری ارتفاع پاشنه پا است. اگر یک زانوی طبیعی برای مقایسه با آن وجود داشته باشد، افزایش ارتفاع پاشنه می‌تواند برای ژنو رکرواتوم یک تشخیص باشد.

ارزیابی دقیق تراز کلی زانو بیمار باید از طریق اشعه ایکس طولانی پا انجام شود. شیب تیبیای خلفی آن‌ها نیز باید در عکس رادیوگرافی جانبی زانو محاسبه شود. بیمارانی که شیب تیبیا خلفی کاهش یافته است، نسبت به بیمارانی که شیب تیبیا خلفی دارند، مشکلات بیشتری با افزایش کشش زانو دارند. ما همچنین این را به عنوان بخشی از تحقیقات خود کشف کرده‌ایم.

علائم زانوی عقب رفته

زانوی بیش از حد کشیده اغلب به راحتی قابل تشخیص است. یک فرد اغلب می‌تواند احساس کند که زانو به سمت عقب خم شده و خارج از خط پا است. هنگامی که زانو بیش از حد کشیده می‌شود، به احتمال زیاد فرد علائم زیر را تجربه خواهد کرد:

زانو درد متوسط تا شدید

ورم

بی ثباتی در زانو

احساس ضعف در زانو که انگار در حال بیرون آمدن است

کبودی قابل مشاهده

افراد اغلب به دنبال زانوی بیش از حد کشیده، تحرک کاهش می‌یابد. معمولاً صاف کردن یا خم کردن زانوی آسیب دیده دشوار است. کاهش تحرک ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر باشد:

رباط‌های آسیب دیده

ورم

ضعف در زانو

بسته به میزان خمیدگی زانو، علائم از خفیف تا شدید متغیر است. شدت آسیب و آسیب به بافت ها و رباط‌های اطراف بر میزان درد و تورم فرد تأثیر می‌گذارد.

علائم زانوی عقب رفته

جراحی ژنو رکورواتوم

مهم‌ترین چیز در مورد جراحی ژنو رکورواتوم، اطمینان از صحت تشخیص بالینی است. معمولاً، بیمارانی که با آسیب مزمن مراجعه می‌کنند و زانوی آن‌ها به عقب خم شده است، مشکلات عملکردی دارند که می‌تواند ناتوان کننده باشد. در اکثر این بیماران، از آنجایی که آسیب مزمن است، با انجام کار مشخص می‌شود که شیب ساژیتال ساژیتال تیبیا آن‌ها خیلی صاف است و استئوتومی اندیکاسیون دارد. استئوتومی پروگزیمال تیبیا که درشت نی را به سمت عقب شیب می‌دهد برای رسیدگی به این موارد ژنو رکرواتوم علامت‌دار بسیار مؤثر است.

پروتکل پس از عمل جراحی زانوی عقب رفته

چیزی که در بیمارانی که با ژنو رکورواتوم مراجعه می‌کنند بسیار مهم است، ترکیب معاینه بالینی با رادیوگرافی‌های ذکر شده در بالا برای طراحی یک برنامه درمانی است. اگر بیمار آسیب جانبی یا رباط صلیبی آشکار نداشته باشد، ممکن است یک برنامه تمرینات اصلاحی جهت تقویت عضله چهار سر ران با نظارت دقیق نشان داده شود. برای بیمارانی که قبلاً در یک برنامه توانبخشی ثبت ‌نام کرده‌اند و یا مشکلات مداومی با افزایش کشش زانو دارند، ممکن است یک بریس برای جلوگیری از افزایش کشش زانو نشان داده شود. تقریباً همه بیمارانی که این مشکل را دارند ممکن است برای مدت کوتاهی به براکتی که اکستنشن را محدود می‌کند، به خوبی پاسخ دهند، اما به طور کلی، هنوز مشکلاتی دارند و نیاز به جراحی دارند.

زانوی عقب رفته چقدر شایع است؟

موارد زانوی عقب رفته غیر معمول هستند و به همین دلیل اغلب به درستی تشخیص داده نمی‌شوند. به همین دلیل اکثر موارد در مراکز ارجاع درمان می‌شوند. علاوه بر این، از آنجایی که آن‌ها غیر معمول هستند، بسیاری از پزشکان ممکن است در انجام استئوتومی برای رسیدگی به رکرواتوم احساس ناراحتی کنند. با این حال، در واقع، درمان‌های اصلی برای ژنو رکرواتوم، تقویت عضلات چهارسر ران، استفاده از بریس برای جلوگیری از افزایش کشش (که اغلب بسیار حجیم است و توسط بیماران به خوبی تحمل نمی‌شود) یا ادامه استئوتومی پروگزیمال تیبیا است که شیب استخوان درشت نی را افزایش می‌دهد و برای کاهش باز شدگی بیش از حد زانو استفاده می‌شود.

چگونه می‌توان شدت ژنومرکوراتوم را تعیین کرد؟

بهترین راه برای تعیین میزان زانوی عقب رفته ساده است. به دست آوردن خط کش و اندازه گیری قد پاشنه، جایی که ران در برابر میز معاینه قرار گرفته و انگشت شست پا بلند می‌شود و اندازه گیری فاصله بین پایین پاشنه و میز بر حسب سانتی متر، مؤثرترین راه برای تعیین است. ارتفاع پاشنه که با مقدار ژنو رکرواتوم مرتبط است. به طور کلی، 1 سانتی متر ارتفاع پاشنه با 1 درجه افزایش کشش مرتبط است که با علامت منفی برای اهداف معاینه حرکت زانو مشخص می‌شود؛ بنابراین، کسی که دارای 5 درجه هایپراکستنشن است، قد پاشنه آن 5 سانتی متر است و نشان دهنده‌ی زانوی عقب رفته خواهد بود.

درمان زانوی عقب رفته

زانو درد و صدمات به خصوص در افراد بسیار فعال و ورزشکاران شایع است. زانوی بیش از حد کشیده نوعی آسیب به زانو است که در اثر خم شدن بیش از حد زانو به عقب ایجاد می‌شود. تشخیص و درمان این آسیب دردناک اغلب برای پزشک آسان است.

زانوی بیش از حد کشیده اغلب پس از رویدادهای با ضربه زیاد، مانند فرود شدید پس از یک پرش یا توقف کوتاه هنگام دویدن، رخ می‌دهد. با توجه به ماهیت این آسیب، ورزشکاران بیشتر در معرض خطر هستند، به ویژه آن‌هایی که درگیر ورزش‌های شدید یا تماسی هستند.

هنگامی که این آسیب رخ می‌دهد، غیر معمول نیست که فرد متوجه تورم، درد متوسط ​​تا شدید و آسیب بافت نرم در داخل یا اطراف زانو شود. اگر بیمار رباط صلیبی مرتبط و یا آسیب جانبی زانو نداشته باشد، درمان معمول این است که یک برنامه توانبخشی انجام شود تا ببیند آیا بیمار می‌تواند قدرت کلی عضله چهارسر را برای جبران گشادی علامت‌دار زانو بهبود بخشد. اگر این کار مؤثر نبود، احتمالاً استئوتومی پروگزیمال تیبیا دوسطحی که در آن شیب تیبیای خلفی بیمار افزایش می‌یابد، ممکن است نشان داده شود. در حالی که این جراحی‌های گسترده هستند، اما به خوبی مستند شده‌اند که باز شدن بیش از حد زانو را کاهش می‌دهند و به بیماران اجازه می‌دهند تا به سطح عملکردی بالایی برگردند.

درمان برای زانوی عقب رفته، استئوتومی قدامی میانی یا قدامی تیبیا پروگزیمال است که شیب تیبیای خلفی بیمار را افزایش می‌دهد. مشخص شده است که این جراحی‌ها در کاهش اکستنشن زانو بیمار و بازگرداندن آن‌ها به فعالیت‌های قبلی پس از بهبودی استئوتومی بسیار مؤثر هستند.

ورزشکاران زن نسبت به همتایان مرد خود در معرض خطر آسیب دیدگی بیش از حد زانو هستند.

پزشکان و متخصصان حرکات اصلاحی اغلب می‌توانند با توصیه روش استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع (RICE) این آسیب را به راحتی درمان کنند.

در موارد شدیدتر، فرد مبتلا به زانوی بیش از حد کشیده ممکن است به رباط‌ها و سایر بافت‌های همبند زانو از جمله رگ‌های خونی و اعصاب آسیب برساند.

درمان زانو بیش از حد باز شده به شدت آسیب بستگی دارد. اغلب، درمان با RICE آغاز می‌شود.

R – استراحت

پس از آسیب دیدگی بیش از حد زانو، ایده خوبی است که در وهله اول فعالیتی که باعث آسیب شده است را متوقف کنید. برای یک ورزشکار، این ممکن است به معنای نشستن در چند بازی باشد. برای یک فرد معمولی، استراحت ممکن است به معنای راه نرفتن روی پای آسیب دیده یا استفاده از بریس باشد. در طول استراحت، شخص ممکن است:

برای بازگرداندن دامنه حرکتی تمرینات اصلاحی دریافت کنید

از داروهای مسکن استفاده کنید

از داروهای ضد التهابی استفاده کنید

I – یخ

یخ یک درمان محبوب برای آسیب‌هایی مانند زانو بیش از حد کشیده است، زیرا به کاهش تورم و کاهش درد کمک می‌کند. فرد باید یخ را به مدت 15 دقیقه هر بار و چند بار در روز روی زانوی بیش از حد باز شده بگذارد. یخ همیشه باید همراه با یک مانع مانند حوله استفاده شود تا از آسیب به پوست جلوگیری شود.

C – فشرده سازی

فشرده سازی شامل پیچاندن زانوی آسیب دیده با مقداری فشار است. برای این منظور نوارهای پشتیبانی الاستیک یا پوشش‌های فشاری موجود است. فشرده سازی، مانند یخ، می‌تواند به کاهش درد و تورم ناشی از آسیب کمک کند. همچنین می‌تواند کمی از زانوی ضعیف شده حمایت کند.

E – ارتفاع

زانوی آسیب دیده باید در صورت امکان بالا باشد. زانو باید بالاتر از قلب نگه داشته شود که اغلب با دراز کشیدن و بالا بردن پا روی بالش یا سایر سکوها راحت انجام می‌شود.

درمان برای موارد شدید زانوی عقب رفته

در موارد شدیدتر، زانوی عقب رفته نیاز به جراحی برای رفع رباط‌ها یا تراز زانو دارد.

پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) شایع‌ترین عارضه است، اما سایر تاندون‌ها و تکیه‌گاه‌های ساختاری ممکن است آسیب ببینند. ACL یک جفت رباط در زانو است. این امکان وجود دارد که چندین ناحیه از زانو برای ترمیم نیاز به جراحی داشته باشد. زمان بهبودی آسیب زانو متفاوت است. در موارد خفیف‌تر، فرد ممکن است در عرض 2 تا 4 هفته از زمان آسیب بهبود یابد.

در طول دوران نقاهت، فرد باید از هر گونه فعالیتی که می‌تواند آسیب را بدتر کند اجتناب کند. همچنین فرد باید از روش RICE استفاده کند. در صورت نیاز به جراحی، بهبودی احتمالاً بسیار بیشتر طول می‌کشد. بهبودی کامل پس از جراحی ممکن است 6 ماه یا بیشتر طول بکشد. اگرچه زمان زیادی طول خواهد کشید، اما بیشتر افراد شاهد بهبودی کامل خواهند بود.

به عنوان بخشی از روند بهبودی، پزشک احتمالاً تمرینات اصلاحی را توصیه می‌کند. حتی اگر فردی تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد، بازیابی فیزیکی برای بازگرداندن قدرت و دامنه حرکتی عضلات مورد نیاز است.

تمرینات اصلاحی مخصوص زانوی عقب رفته

تمرینات زیادی وجود دارد که فرد می‌تواند به دنبال آسیب دیدگی بیش از حد زانو انجام دهد. هدف از تمرینات بهبود دامنه حرکتی و افزایش قدرت است. فرد باید گزینه‌های ورزشی را با پزشک یا متخصص حرکات اصلاحی خود در میان بگذارد. برخی از تمرینات بالقوه‌ای که فرد ممکن است انجام دهد عبارت‌اند از:

پیاده روی

شنا کردن

کشش ملایم همسترینگ

دوچرخه ثابت

بلند کردن پا به صورت مستقیم

تقویت عضلات چهارسر (عضلات ران) با انقباض، نگه داشتن و رها کردن ماهیچه‌ها، قرار دادن یک حوله زیر زانو برای حمایت در صورت دراز کشیدن

تمریناتی که فرد در حین بهبودی از زانوی بیش از حد کشیده انجام می‌دهد باید برای شروع ملایم باشد و با بهبودی و قوی‌تر شدن زانوی فرد به تدریج چالش برانگیزتر شود.

افرادی که آسیب دیدگی بیش از حد زانو را تجربه می‌کنند ممکن است پس از آسیب دیدگی بهبودی کامل پیدا کنند. فرد باید در اسرع وقت پس از آسیب به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد و تمام توصیه‌های درمانی توصیه شده را برای بهترین شانس بهبودی کامل دنبال کند. استراحت برای ورزشکاران و افراد فعال ممکن است دشوار باشد، اما برای بهترین بهبودی از زانوی بیش از حد کشیده شده ضروری است.

یک فرد می‌تواند خطر ابتلا به زانوی عقب رفته را از طریق ورزش و کشش کاهش دهد. ضروری است که عضلات اطراف زانو قوی باشند. همچنین، کشش قبل و بعد از ورزش، زمانی که ماهیچه‌ها گرم هستند، نیز بسیار مهم است.