حرکات اصلاحی زانو

بهترین نوع شنا برای دیسک کمر
بهترین نوع شنا برای دیسک کمر
7 شهریور 1400
درمان قطعی دیسک گردن
درمان قطعی دیسک گردن
16 شهریور 1400
3.9
(317)

زانو درد یکی از شایع‌ترین مواردی است که افراد به دنبال درمان آن هستند. این مشکل شامل دردی است که در پشت و اطراف کشکک زانو احساس می‌شود، به ویژه در هنگام فعالیت‌هایی مانند بالا رفتن از پله، چمباتمه زدن، دویدن و راه رفتن با حمل بار سنگین. زانو درد می‌تواند فرد را از شرکت در فعالیت‌های مورد علاقه و انجام کارهای روزمره باز دارد. بدون درمان مناسب، می‌تواند این درد در آینده مشکل‌ساز باشد.

درد زانو می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود که برخی از آن‌ها شامل سفتی زانو، قرارگیری نادرست کشکک زانو در حالت استراحت یا حین حرکت، صافی کف پا، قرارگیری ناصحیح زانوها و ضعف عضلات کنترل کننده مفصل ران و زانو است.

متخصصان حرکات اصلاحی و توان‌بخشی متعهد بر این امر هستند که کیفیت زندگی را از طریق مراقبت عملی، آموزش بیمار و ورزش تجویز شده بهبود بخشند. یک متخصص حرکات اصلاحی، پس از ارزیابی، یک برنامه درمانی جامع و منحصر به فرد را طراحی می‌کند تا متوجه عوامل خاصی که باعث درد زانو می‌شود را کاهش دهد. افراد جهت ارزیابی ظاهری خود باید مستقیماً با یک متخصص حرکات اصلاحی در تماس باشند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

زانو درد در مردان و زنان فعال از نظر جسمی شایع‌تر است. تقریباً 25 درصد از افراد از درد زانو ایدیوپاتیک (بدون دلیل خاص) رنج می‌برند. در جمعیت جوان‌تر، درد زانو در سنین 12 تا 19 سالگی شایع است و زنان بیشتر از مردان مستعد درد زانو هستند.

حرکات اصلاحی زانو

چندین نوع آسیب معمولی با زانو همراه است. صدمات می‌تواند در اثر آسیب دیدگی منجر به شکستگی، دررفتگی یا پارگی رباط‌ها شوند. اکثر افراد فعال درد زانو را با شروع تدریجی تجربه می‌کنند که منجر به درد روی کشکک یا اطراف کشکک می‌شود. این افراد همچنین دارای اختلالات حرکتی خاصی هستند. این اختلالات، از نظر بیومکانیکی، شامل ضعف عضلانی در لگن و عضلات اطراف زانو است. این مشکلات منجر به وضعیت زانو ضربدری می‌شود. در حقیقت، طبق گزارشات به دست آمده، سالانه 18 میلیون نفر برای درمان درد زانو به پزشک مراجعه می‌کنند. این شامل درد ناشی از موارد زیر است:

  • استفاده بیش از حد از مفصل زانو
  • آرتروز
  • تاندونیت
  • بورسیت
  • پارگی مینیسک
  • رگ به رگ شدن رباط‌های زانو

برخی از افراد برای درمان درد زانو و وضعیت صحیح قرارگیری آن از تمرینات اصلاحی استفاده می‌کنند این تمرینات توسط متخصص حرکات اصلاحی تجویز شده و بر بهبود تحرک، ثبات و قدرت عضلات بالا و زیر مفصل زانو تمرکز دارد.

اگر درد زانو ناشی از آسیب، جراحی یا آرتروز است، تمرینات کششی و تقویتی ملایم ممکن است به کاهش درد کمک کرده و همچنین انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی را بهبود بخشد. تمرینات اصلاحی برای زانوی آسیب دیده یا آرتروز ممکن است غیرعادی به نظر برسد، اما در واقع، ورزش برای زانو بهتر از ثابت نگه داشتن آن است. حرکت نکردن زانو می‌تواند باعث سفت شدن آن شود و این ممکن است درد را بدتر کند و انجام کارهای روزمره را دشوار کند. تمرینات کششی و تقویتی سبک و کنترل شده می‌تواند عضلات حمایت کننده از مفصل زانو را تقویت کند. داشتن عضلات قوی‌تر می‌تواند ضربه و فشار بر زانو را کاهش دهد و به حرکت راحت‌تر مفصل زانو کمک کند.

این تمرینات اصلاحی در درمان درد و مشکلات زانو تأثیرگذار هستند و می‌توان در خانه نیز انجام داد تا درد را کاهش داده و توانایی را برای شرکت در فعالیت‌هایی که فرد علاقه دارد بهبود بخشید. قبل از شروع این تمرینات با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید تا مطمئن شوید که این تمرینات مناسب هستند یا خیر. اگر هر زمان علائمی مانند درد، تنگی نفس، یا سرگیجه را احساس کردید، باید سریعاً انجام آن فعالیت را متوقف کنید.

قبل از شروع تمرینات کششی، مهم است که حداقل 5 تا 10 دقیقه برای گرم کردن بدن خود وقت بگذارید. فعالیت‌های کم فشار مانند دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت، پیاده‌روی گزینه‌های گرم کردن خوبی هستند. هنگامی که بدن خود را گرم کردید، می‌توانید حرکات زیر را انجام دهید و پس از اتمام، تمرینات کششی مخصوص سرد کردن را تکرار کنید.

در این مقاله لیستی از بهترین تمرینات برای مدیریت درد زانو  را به شما آموزش می دهیم. لازم به ذکر هست که توجه کنید که این تمرینات عمومی هست و در صورت ایجاد درد به متخصص مراجعه کنید.

توجه: حین انجام این تمرینات اطمینان حاصل کنید که نفس خود را حبس نکنید. اگر هر یک از تمرینات فوق باعث درد یا باعث افزایش درد شد، فوراً آن را متوقف کرده و با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید.

۱. تمرین بالا آوردن مستقیم پا

در مرحله ابتدایی توانبخشی زانو می توان با استفاده از وزن بدن خود و نه دستگاه، برای تقویت عضلات چهار سر، کمک کرد تا فشار اضافی را از روی زانوها برداشته شود.

برای انجام این تمرین:

 به پشت دراز بکشید.

یکی از زانوها را خم کرده و بر زمین بگذارید تا انگشتان پا کاملاً صاف و به سمت جلو قرار گرفته باشند و پشت حالت خنثی داشته باشد (در کمر گودی وجود نداشته باشد).

بازوها را صاف و در راستای شانه‌ها قرار دهید. با سفت شدن عضلات بالای ران خود پای دیگر را صاف کنید.

انگشتان پا را به سمت بالا نگه دارید، پای خود را تا ارتفاع زانوی خم شده بلند کنید.

و بعد از 5 تا 10 ثانیه مکث به آرامی به موقعیت شروع برگردید.

فیلم تمرین تقویت عضلات چهارسر در رفع زانو درد

۲. تمرین حلزونی

زمانی که لگن شما از ثبات کافی برخوردار نباشد و نتواند راستای پاها را به درستی حفظ کند؛ تغییر درراستا و فشار را مفصل زانو متحمل می شود و درد زانو آغاز می شود. بنابراین برای مدیریت درد زانو همیشه نیاز به تقویت عضلات جلو زانو نیست. مجموعه این سه تمرین با  اصلاح  عملکرد و قدرت عضلات ثبات دهنده های لگنی و مرکزی در کاهش درد زانو به شما کمک می کند.

در انجام این تمرین:

 به پهلو دراز. زانوهای خود را به سمت سینه خم کنید، پشت را صاف نگه دارید و پاها را با بدن همسو کنید.

پاها را کنار هم نگه دارید، زانوی بالایی خود را به سمت سقف بلند کنید.

 باسن را صاف نگه دارید و اجازه ندهید هنگام بلند شدن پای خود به جلو یا عقب بچرخید.

کمی مکث کنید، سپس به آرامی زانوی خود را به سمت پایین و در موقعیت شروع بیاورید.

در صورتی که انجام این حرکت مشکل بود پشت خود را رو به دیوار قرار دهید تا بدن در یک راستا قرار گیرد و از متمایل شدن به جلو جلوگیری کند.

فیلم تمرین تقویت عضلات ثبات دهنده لگن در رفع زانو درد

3.تمرین پل :

به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. انگشتان پاها باید کاملاً صاف باشند. زانوها، پاها و لگن را در راستای یکدیگر قرار دهید. بازوها را در کنار بدن خود قرار دهید و بدون انقباض نگه دارید. عضلات باسن خود را محکم کرده و باسن خود را به سمت سقف بلند کنید. بدون ایجاد درد در کمر یا فشار بیش از حد فقط ران‌های خود را بالا ببرید. مکث کرده و سپس باسن خود را به آرامی به سمت پایین بیاورید.

فیلم تمرین تقویت عضلات مرکزی لگن در رفع زانو درد

4.تمرین دور کردن ران در حالت خوابیده به پهلو

به پهلو دراز بکشید و زانوی پای پایینی خود را خم کنید تا تعادل بهتری داشته باشد. زیر گردن خود یک بالش یا یک حوله قرار دهید. با سفت شدن عضلات بالای ران خود زانوی پای بالایی خود را صاف کنید. پای خود را منقبض کنید تا انگشتان پا به سمت جلو قرار بگیرند، پای خود را به سمت سقف بلند کنید و اجازه ندهید بالاتر از خط بدن برود. مکث کنید، سپس به آرامی پای خود را به سمت پایین بیاورید و به موقعیت شروع برگردید.

۵. تمرین heel raise

با اصلاح عملکرد و  تقویت عضلات پشت ساق پا می توانید فشار را از روی زانو بردارید و به کاهش زانو درد کمک کنید.

 برای انجام این تمرین:

 رو به دیوار بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. هر دو پاشنه پا را از روی زمین بلند کنید به طوری که روی پنجه ایستاده باشید. به آرامی پاشنه‌ها را به حالت اولیه پایین بیاورید. کنترل زانو در این تمرین برای تقویت عضلات ساق پا اهمیت دارد.

فیلم تمرین تقویت عضلات پشت ساق در رفع زانو درد

۶. تمرین اسکوات نیمه

این مهم هست که شما بدانید برای کنترل زانو درد چه زمانی می توانید تمرینات چند مفصله و فانکشنال را شروع کنید و مهمتر این که بدانید دقیقا با چه تمرینی این کار را شروع کنید. تمرین اسکوات نیمه یک راه عالی برای اصلاح عملکرد و تقویت عضلات اطراف زانو بدون فشار آوردن به آن است. تمرین اسکوات یک راه عالی برای تقویت عضلات چهار سر، عضلات لگن و همسترینگ بدون فشار به زانو است.

برای انجام این تمرین:

 در حالت اسکوات ایستاده، پاها را به اندازه عرض شانه باز نگه دارید.

با نگاه مستقیم به جلو، به آرامی کمی به سمت عقب بنشینید. چند ثانیه مکث کنید ، سپس با فعال کردن عضلات باسن بلند شوید.

فیلم تمرین اسکوات نیمه در رفع زانو درد

برای کاهش زانو درد همیشه نیاز به انجام تمرینات قدرتی نیست و برای رسیدن به مدیریت درد به تمریناتی با ماهییت بهبود انعطاف‌پذیری عضلات و افزایش تحرک پذیری مفاصل نیز؛ نیاز هست. با این سه تمرین کششی می توانید به این بخش از روند توانبخشی زانو درد، پاسخ بدهید.

۷. کشش عضلات پشت ران

باید این کشش را در پشت ران و تا انتهای عضلات لگن احساس کنید. اگر مچ پای خود را خم کنید، ممکن است کشش را در ساق پا نیز احساس کنید.

برای انجام این حرکت:

روی زمین دراز بکشید و هر دو پا را صاف کنید. یا اگر راحت‌تر است، می‌توانید پاها را روی زمین خم کنید.

یک پا را از زمین بلند کنید.دستان خود را پشت ران قرار دهید و به آرامی زانو را به سمت قفسه سینه خود بکشید تا زمانی که احساس کشیدگی جزئی کنید. این کشش نباید دردناک باشد.

فیلم تمرین کشش عضلات پشت ران در رفع زانو درد

۸. کشش عضلات جلو ران

 این کشش به طور خاص عضلات چهار سر ران (عضلات جلوی ران) را هدف قرار می‌دهد. انجام این حرکت می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری در عضلات خم کننده ران و عضلات چهار سر ران کمک کند.

برای انجام این حرکت:

به پهلو دراز بکشید و زانوی پای پایینی خود را خم کنید تا تعادل بهتری داشته باشد. با کمک دست مچ پای خود را بگیرید و تا جایی که می‌توانید به آرامی زانو خود  را به سمت عقب بکشید.

فیلم تمرین کشش عضلات جلو ران در رفع زانو درد

۹. کشش عضلات پشت ساق

 روی زمین بنشیند. با کمک یک حوله یا شال انگشتان هر دو پا را باید رو به سمت بدن بکشید. در این وضعیت ۳۰ ثانیه بمانید. کشش در پشت ساق پا احساس می‌شود.برای پای مخالف نیز تکرار کنید.

فیلم تمرین کشش عضلات پشت ساق در رفع زانو درد

برخی از نمونه‌های مناسب از ورزش‌های مؤثر در کمتر شدن درد زانو و کمک به اصلاح وضعیت زانو، ورزش‌های کم ضربه ماندد موارد زیر هستند که عبارت‌اند از:

  • یوگا
  • تایچی
  • شنا كردن
  • استفاده از دوچرخه ثابت
  • ایروبیک در آب
  • آب درمانی
  • پیاده‌روی صحیح

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

11 Comments

  1. حسین گفت:

    سلام
    و وقتتون بخیر و شادی با تشکر از مطالب مفید شما
    اینکه نوشته اید
    یکبار در روز ۳ ست با ۱۰ تکرار
    منظور از ست در اینجا چیست ؟
    آیا ۳ مرتبه و هر مرتبه ده تکرار است ؟؟؟

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      بله 3 ست یعنی سه مرتبه و در هر مرتبه 10 بار حرکت و تکرار کنید
      موفق باشید

  2. مه‌یاس گفت:

    مرسی خیلی موثر بود تمرین ها حتی آخر سر که تموم شد زانوهایم احساس بهتری داشت و دردش به نسبت کمتر شد

  3. محمد گفت:

    عالی بود

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      سپاس از همراهی شما
      خوشحالیم تونستیم رضایت شمارو جلب کنیم

  4. جواد گفت:

    سلام خدا خیرتون بده حتی یک سری انجام دادم واقعا پشت زانوهام احساس راحتی میکنم ممنونم

  5. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان