تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف

تأثیر ماساژدرمانی و کایروپراکتیک بر گردن درد
تأثیر ماساژدرمانی و کایروپراکتیک بر گردن درد
19 اردیبهشت 1402
تفاوت سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی گردن
تفاوت سندرم تونل کارپال و رادیکولوپاتی گردن
21 اردیبهشت 1402
تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف
5
(2)

تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف چگونه است؟ میتوان با قاطعیت گفت که پاها مهمترین عضو در سیستم اسکلتی انسان محسوب می‌شوند و بزرگترین نقش در راه‌رفتن را ایفا می‌کنند. صافی کف پا یک عارضه اسکلتی عضلانی بسیار شایع است که در میان بسیاری از افراد دیده می شود. مطالعات نشان داده اند که 2/16 درصد از مردان و 7/11 درصد از زنان در سرتاسر دنیا کف پای صاف دارند.

با این وجود، زنان بیشتر از مردان در معرض خطر آسیب های اندام تحتانی به هنگام دویدن هستند. تقریباً 1٪ از جمعیت کل دنیا از صافی کف پای سخت رنج می برند، یعنی ارتفاع قوس کف پا در حالت تحمل وزن و عدم تحمل وزن تغییر نمی کند و صاف باقی می ماند.  حدود 46 درصد از کودکان 2 تا 6 ساله در دوره‌ای از رشد اسکلتی و عضلانی خود ممکن است کف پای صاف را تجربه کنند، اما بسیاری از این موارد بعد از دوره رشد به حالت عادی بر می گردند.

تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف چگونه است؟

تغییر شکل کف پای صاف به عدم حمایت قوس کف پا و انعطاف ناکافی رباط‌ها و تاندون‌های کف پا و در نهایت فروپاشی قوس داخلی پا مربوط می‌شود و این موضوع توانایی جذب ضربه در هنگام راه‌رفتن یا دویدن را کاهش می دهد و می‌تواند خطر آسیب دیدگی پا را بیشتر افزایش دهد و حتی منجر به انگشت شست کج، تاندونیت، التهاب نیام کف‌پایی، درد مفصل متاتارس، زانو درد و یا حتی کمردرد شود.

افراد مبتلا به صافی کف پا، دارای پرونیشن بیش از حد پا هستند و این موضوع باعث می شود تا راه‌رفتن آن ها غیر طبیعی به نظر برسد. این راه‌رفتن منجر به افزایش خستگی در اندام تحتانی می شود و به افزایش خطر آسیب اندام تحتانی کمک می‌کند،  در نتیجه، افراد مبتلا به صافی کف پا معمولاً در راه‌رفتن یا دویدن طولانی‌مدت به دلیل فقدان ساختار باربر قوس پا، دفع ضربه و حمایت پایدار از اندام تحتانی، دچار مشکل می‌شوند.

اثر کفی های طبی بر سلامت بدن

اُرتزها و کفی‌های طبی می‌توانند فشار بر استخوان تیبیای ساق پا و درد اندام تحتانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. آنها همچنین علائم کمردرد و التهاب نیام کف‌پایی  را کاهش می دهند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده اند که کفی‌های ارتوپدی و طبی تا 75 درصد بهبود علائم چرخش داخلی بیش از حد مچ پا، اختلاف طول پا، سندرم درد کشککی رانی را باعث می‌شوند.

این نتایج حاکی از آن است که پوشیدن یک کفی با پشتیبانی از قوس کف پا، می‌تواند مزایایی را در زمان ایستادن ایجاد کند. کفی‌های طبی دارای از قوس کف پا، به جذب ضربه وارد شده به پاشنه های پا در هنگام راه‌رفتن در سربالایی، سرازیری و سطوح همسطح کمک می‌کند. علاوه بر این، کفی‌های طبی ناحیه تماس را به طور یکنواخت در کل پا توزیع می‌کنند. بر اساس این یافته‌ها، توصیه می‌شود افراد مبتلا به کف پای صاف از کفی‌های قوس‌دار استفاده کنند تا به سیله این کفی‌ها عملکرد قوس پا را بازیابی کنند.

تحقیقات زیادی تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف را بررسی نموده اند. در یکی از این تحقیقات که در سال 2016 در یکی از دانشگاه های چین صورت گرفت. نشان داده شد که استفاده از کفی طبی در افراد دارای کف پای صاف به طور قابل توجهی باعث بهبودی شد. علاوه بر این، میزان بارگذاری و سطح تماس کف پا قبل و بعد از استفاده از کفی‌های طبی در افراد دارای گف پای صاف  تفاوت معنی‌داری داشت و بهبود پیدا کرده بود.

پژوهشی دیگر در تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف

در پژوهشی دیگر که در سال 2020 انجام شد نیز استفاده از کفی‌های طبی برای کف پای صاف مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش نیز مشاهده شد که استفاده از این کفی‌ها برای افراد دارای کف پای صاف مزایای فراوانی دارد. علاوه بر ایجاد حمایت برای قوس کف پا، می‌تواند در دراز مدت درد را در کمر و اندام تحتانی افراد مبتلا به این عارضه کاهش دهد.

آیا پوشیدن کفی طبی باعث ایجاد درد می شود؟

ممکن است پوشیدن کفی‌های طبی برای چندبار اول برای شما آزاردهنده باشد پس از این موضوع ناراحت نباشید. کفی‌های شما برای درمان عارضه های پای شما طراحی شده اند. استفاده از آنها در دراز مدت می‌تواند نتایج مثبتی را برای شما به ارمغان بیاورد. این بدان معناست که می‌توانید انتظار داشته باشید که در عرض چند هفته پس از پوشیدن کفی‌ها، پیشرفت‌هایی را مشاهده کنید.

تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف

کفی‌های طبی و ادعاهای نادرست

افسانه‌ها و ادعاهای زیادی در مورداستفاده از کفی‌های طبی وجود دارد. نگاه دقیق‌تر به حقایق می‌تواند به شکستن این افسانه‌ها و رفع نگرانی‌های شما کمک کند.

ادعای شماره 1: کفی‌های طبی ممکن است پاهای شما را ضعیف کنند

کفی‌های شما طوری طراحی شده‌اند که از قوس پا حمایت می‌کنند تا از صاف‌شدن آن روی زمین جلوگیری شود. این موضوع در درمان صافی کف پا حائز اهمیت است. البته توجه به این نکته ضروری است که در حالت ایده‌آل استفاده از این کفی‌های طبی باید در کنار تمرینات تقویت قوس کف‌پایی باشد.

این کفی‌ها باعث می‌شوند تا حمایت از پا در بهینه‌ترین موقعیت خود انجام شود. این موضوع به افزایش قدرت عضلات قوس کف‌پایی شما کمک می‌کند.

تحقیقی که توسط سئو و همکاران در مجله علم فیزیوتراپی به چاپ رسید، اثربخشی کفی‌ها را در کاهش تنش در عضلات کف پا و درعین‌حال حفظ سطح قوس طبیعی ثابت کرد.

نویسندگان این پژوهش دریافتند که استفاده از کفی برای افراد دارای کف پای صاف به بازیابی حرکت تقریباً طبیعی پا در حین راه‌رفتن کمک می‌کند. این موضوع می‌تواند از ایجاد تعدادی از بیماری‌های دردناک پا؛ مانند التهاب فاشیای کف پا و عارضه بونیون انگشت شست جلوگیری کند.

کفی‌های طبی بر روی رباط‌های پا که در اثر حرکت نامناسب پا آسیب‌دیده‌اند و نیاز به التیام دارند، اثر درمانی دارند.

با کفی در کفش، فاشیای کف پا شانس بیشتری برای بهبودی دارد. زیرا قوس در موقعیت خود قرار می‌گیرد و در حین حرکت دچار فروپاشی نمی‌شود.

ادعای شماره 2: کفی‌ها باعث درد در پا می‌شوند

این ادعا نیز نادرست است.  درست است که ناراحتی و درد در چند هفته اول پوشیدن کفی‌هایتان طبیعی است، اما پس از طی دوره‌ای کوتاه، پاهای شما کاملاً با آن‌ها سازگار می‌شوند.

این دوره می‌تواند از یک هفته تا سه هفته طول بکشد و برخی از افراد می‌توانند حتی در مدت‌زمان کوتاه‌تری کفی‌های خود را برای مدت طولانی‌تری بپوشند. اما توصیه می‌شود در روز اول دو ساعت از این کفی‌ها استفاده کنید به‌آرامی این مدت را یک ساعت یک ساعت اضافه کنید.

سعی کنید در این دوره از هرگونه ورزش شدید اجتناب کنید؛ زیرا وضعیت پای شما در حال گذار به ایده‌آل‌ترین موقعیت خود است و ممکن است برای تطابق با حرکت‌های دیگر، اندکی احتیاج به زمان داشته باشد.

کفی‌ها اغلب برای درمان درد در قوس کف پا، پاشنه یا انگشتان پا توصیه می‌شوند، یعنی رایج‌ترین انواع درد پا که افراد مبتلا به مشکلات وضعیتی مچ پا تجربه می‌کنند.

به هنگام استفاده از کفی‌ها، تسکین درد به دلیل توزیع وزن برابر در پاها اتفاق می‌افتد. کفی‌ها به کاهش هر گونه فشار اضافی روی نواحی دردناک پا کمک می‌کنند و باعث بهبودی می‌شوند.

در عارضه بونیون یا شست کج، با استفاده از کفی‌ها به دلیل اینکه وزن کمتری به سمت مفصل شست پا منتقل می‌شود، رشد بیشتر بونیون یا ایجاد درد در انگشت پا را محدود می‌کند.

ادعای شماره  3: استفاده از کفی‌ها ضروری نیست

اگر قوس‌های غیرعادی کف پا دارید، پای شما به حمایت مناسبی نیاز دارد که این حمایت می‌تواند توسط کفی‌ها تأمین شود.

درحالی‌که می‌توان با کمک تمرینات کششی و تقویتی درد را تسکین داد. اما این تمرینات زمانی که با درمان کفی طبی ترکیب شوند بسیار مؤثرتر هستند.

شما بخش عمده‌ای از روز را روی پاهای خود می‌گذرانید و در این مدت، پاهای شما در معرض انواع مختلف استرس‌ها و فشار می گیرند.

خواه این استرس ایستادن روی کف‌پوش سخت برای ساعت‌ها باشد و خواه یا تمرین بیش از حد، قوس کف پای شما به‌راحتی می‌تواند در طول زمان ضعیف شود.

ازآنجایی‌که قوس کف‌پایی قسمت مهمی از پای شما است، لازم است که در طول روز به‌خوبی از آن حمایت کنید. کفی‌ها تضمین می‌کنند که قوس کف پای شما در تمام مدت زمانی که روی پاهای خود ایستاده‌اید، به طور مؤثر عمل کند.

همچنین استفاده از کفی‌های طبی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های دردناک دیگر پا و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات در سایر نواحی بدن مانند زانو، لگن و کمر است.

چه کسانی باید از کفی‌های طبی استفاده کنند؟

اگر با درد پا دست‌وپنجه نرم می‌کنید، کفی‌ها می‌توانند به تسکین درد شما کمک کنند. به‌این‌ترتیب کفی‌ها به‌عنوان یک وسیله مؤثر برای کنترل درد عمل می‌کنند.

کفی‌ها به‌ویژه برای کسانی که مشکلات وضعیتی مچ پا؛ مانند قوس صاف یا بلند دارند توصیه می‌شوند. ویژگی‌های حمایتی کفی‌ها، آنها را برای این مشکلات ایدئال می‌کند.

در کسانی که دارای بیماری‌های پا؛ مانند التهاب فاشیای کف‌پایی یا شست کج هستند، کفی‌ها می‌توانند مکمل خوبی برای برنامه درمانی باشند.

کفی‌های طبی و آسیب‌های حین دویدن

کفی‌های طبی برای ورزشکارانی که به دنبال راهی برای افزایش عملکرد خود و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی هستند، مفیدند. هنگامی که این کفی‌های طبی، در حین تمرین پوشیده می‌شوند، می‌توانند به‌عنوان اقدامات پیشگیرانه و محافظتی برای پاهای شما در نظر گرفته شوند. این موضوع می‌تواند به‌ویژه هنگام انجام حرکات سریع و یا انجام حرکات ناگهانی مانند جاگذاشتن حریف در طول بازی مفید باشد.

افرادی که از آرتروز، دیابت و چاقی رنج می‌برند نیز می‌توانند از تأثیر کفی‌های طبی بر مچ پای خود بهره‌مند شوند. تمامی این بیماری‌ها، در نهایت می‌توانند پا را تحت‌تأثیر قرار دهد، بنابراین توصیه می‌شود از همان مراحل اولیه بهتر از آنها مراقبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان