بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی

تمرین برای تقویت مچ پا
تمرین برای تقویت مچ پا
10 بهمن 1401
علت درد پایین کمر و پهلو
علت درد پایین کمر و پهلو
12 بهمن 1401
بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی
3.5
(54)

فیزیوتراپی یک روش درمانی معمول است که با کمک انواع تکنیک ها، به کاهش درد، بهبود عملکرد مفاصل، عضلات و استخوان ها منجر می شود. مهم ترین فواید فیزیوتراپی شامل ترمیم آسیب ها، تقویت عضلات، افزایش تحرک، بهبود کیفیت زندگی و افزایش قدرت بدنی است. معمولا بین جلسات فیزیوتراپی فاصله وجود دارد؛ اما بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی برای بیماران چقدر است؟ فاصله بین جلسات فیزیوتراپی چگونه معین می شود؟

تعیین بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی، به شرایط خود بیمار و آسیب های وارده به او بستگی دارد. ممکن است بیمار دیسک کمر داشته باشد یا از دیسک گردن رنج ببرد. امکان دارد بیمار یک عمل جراحی سنگین مثل تعویض لگن، فیوژن ستون فقرات یا تعویض زانو انجام داده باشد. حتی احتمال دارد، بیمار فقط برای یک زانودرد ساده به فیزیوتراپی مراجعه کند.در این صورت تعیین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی مشروط به نوع و میزان آسیب دیدگی آنها است. تعداد و فاصله بین جلسات را متخصص فیزیوتراپی مشخص می کند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی چقدر است؟

اینکه بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی چقدر است، به تشخیص متخصص فیزیوتراپی ارتباط دارد. فیزیوتراپیست ها بعد از ارزیابی وضعیت بیماران، تعداد و فاصله زمانی بین جلسات را تعیین می کنند. مثلا بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند و به فیزیوتراپی تنفس نیاز دارند، انجام فیزیوتراپی برای این بیماران دو یا چند بار در روز است. همچنین بیمارانی که دارای آسیب های اندامی بوده، در بیمارستان بستری شده اند، روزانه بیش از دو بار در روز، توسط فیزیوتراپیست ها درمان می شوند.

این وضعیت برای بیمارانی که به مراکز و کلینیک های فیزیوتراپی مراجعه می کنند، فرق می کند. بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی برای مراجعه کنندگان به کلینیک، ممکن است هر روز و پشت سرهم بوده یا طبق نظر فیزیوتراپ، یک روز در میان یا هفتگی باشد. این فاصله های زمانی کاملا به شرایط بیمار بستگی دارد. بیمارانی که دارای التهاب و درد شدیدی هستند، جلسات فیزیوتراپی برای آنها پی در پی برگزار می شوند. برای افرادی که سالها است با بیماری دست و پنجه نرم می کنند، فاصله جلسه های فیزیوتراپی بیشتر در نظر گرفته می شوند تا بیماران فرصت ریکاوری و بهبودی داشته باشند.   

بهترین فاصله بین جلسات

به طور معمول، فیزیوتراپیست ها برای بیماران جلسات پشت سر هم تجویز می کنند؛ ولی انتخاب بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی به شرایط شما، نوع درد، نوع آسیب و عارضه ای که با آن درگیر هستید رابطه دارد. برای تسریع بهبودی، بهتر است با فیزیوتراپ ها همکاری کرده و در تمام جلسات معین شده شرکت کنید. درست است که برخی بیماران بعد از فیزیوتراپی دچار درد می شوند، اما به خوبی می دانید که این عوارض موقتی و با انجام چند فعالیت ساده، برطرف خواهد شد. پزشکان و فیزیوتراپیست ها در صورت مشاهده بعضی مشکلات در جلسات پی در پی برای بیماران، بین جلسات فاصله قرار می دهند. به طور کلی فواصل بین جلسات شامل یک روز در میان، دو روز در میان، پشت سر هم، یک هفته در میان و در بعضی مواقع یک ماه در میان است. 

فاصله بین جلسات فیزیوتراپی

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن

معین کردن بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی برای انواع کمردرد و گردن به تشخیص فیزیوتراپیست و میزان درگیری شما با بیماری ربط دارد. بعد از تشخیص عارضه و شدت آن، تعداد جلسات و فواصل زمانی بین آنها مشخص می شود و شما باید در زمان های تعیین شده به کلینیک مراجعه کنید. اگر جزء بیمارانی هستید که امکان رفتن به مراکز فیزیوتراپی را ندارید، فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل درخواست کنید. در فیزیوتراپی دیسک گردن و کمر، معمولا سه جلسه اول پی در پی خواهد بود، از طرفی چون درد و ناراحتی در شروع درمان بسیار زیاد است، بعد از سه روز اول، فاصله بین جلسات بیشتر خواهد شد.   

بهترین فاصله جلسات فیزیوتراپی آسیب های زانو

در مجموع تعیین بهترین فاصله جلسات فیزیوتراپی برای آسیب های زانو، یک چارچوب خاصی وجود ندارد. این فاصله گذاری بر اساس نوع بیماری، شدت و تشخیص پزشک ارتوپد مشخص می شود. برای مثال بیماری دارای زانو درد مزمن است و پزشک تشخیص می دهد، فاصله بین جلسات فیزیوتراپی برای ایشان بیشتر باشد. طبق معمول در درمان آسیب های زانو بین هر جلسه درمانی، 4 تا 6 هفته فاصله وجود دارد. برای بیمارانی که جراحی مفصل زانو انجام داده اند، فواصل بین جلسه فیزیوتراپی ممکن است از جلسات پی در پی شروع و رفته رفته کمتر شود. با این حال فواصل جلسات با شرایط بیماران، ارتباط تنگاتنگی دارد.

جمع بندی مطالب

برای تعیین بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی باید به عوامل مختلفی توجه کرد. به طور معمول تعیین فواصل بین جلسه های فیزیوتراپی به شرایط بیمار، شدت آسیب دیدگی، ناحیه آسیب دیده و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. برای مثال در مواردی مثل التهابات شدید مفصلی یا شکستگی ها، زمان بیشتری برای فیزیوتراپی لازم است و بیماران نمی توانند پی در پی در جلسات شرکت کنند. غالبا تعداد جلسات و فاصله بین آنها به اهداف درمانی و نیاز بیماران ارتباط داشته و تقریبا برای هر بیمار 1 تا 3 جلسه در هفته تعیین می شود. فاصله بین جلسات نیز ممکن است پشت سر هم، 1 روز در میان یا 2 روز در میان باشد.

اگر بخواهیم یک زمان بندی مشخص از بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی ارائه دهیم، فاصله جلسات 1 روز درمیان، پی در پی، 2 روز در میان، 3 روز درمیان، 1 هفته در میان یا 1 ماه در میان است. برای نمونه، بیمارانی که آسیب دیدگی های آنان مزمن است و به مدت طولانی با آن درگیر هستند، فاصله بین جلسات طولانی تر است.

فواصل بین جلسات فیزیوتراپی برای بیماران

بر روی لینک بزنید و ببینید علت درد بعد از فیزیوتراپی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان