بهترین روش فیزیوتراپی زانو

2 فروردین 1402
بهترین روش فیزیوتراپی زانو
4.3

انتخاب بهترین روش فیزیوتراپی زانو، به شرایط جسمی بیمار، نوع آسیب دیدگی، سن و نوع خدمات دریافتی بستگی دارد. مهم تر از همه، چیزی که تکنیک های مورد استفاده در فیزیوتراپی زانو را تعیین می کند، شدت آسیب دیدگی است. اصولا هدف فیزیوتراپی زانو، بکارگیری متدهایی است که به حفظ توانایی حرکتی زانو، کاهش درد، بهبود آسیب ها، تقویت عضله ها و مفصل های زانو بیانجامد.

انتخاب بهترین روش فیزیوتراپی زانو؛ بهبود و درمان آسیب های زانو

به طور کلی، فیزیوتراپی برای زانو یکی از مناسب ترین متد های درمانی برای بهبود دردهای زانو است. با کمک فیزیوتراپی، درد های زانو کاهش پیدا می کنند و فرایند حرکتی زانوها بهتر می شود. با فیزیوتراپی زانو، انعطاف پذیری و قدرت عضلات زانو بیشتر شده، محدودیت های حرکتی شما را اصلاح می کند.

معمولا برای درمان بیماری هایی مثل آرتروز زانو، پارگی رباط های صلیبی، نرمی غضروف کشکک زانو و پارگی مینیسک زانو باید بهترین روش فیزیوتراپی زانو در نظر گرفته شود. در صورتی که این عارضه به درستی درمان نشود یا از روش های غیر مرتبط استفاده شود، پیامدهای جبران ناپذیری را به بیماران وارد می کند.

بهترین روش فیزیوتراپی زانو؛ معیارهای انتخاب

وقتی با عارضه های زانو مثل دررفتگی زانو، روماتیسم مفصلی، عفونت، کشیدگی، پارگی رباط ها، مینیسک و سایر آسیب ها مواجه می شوید، انتخاب یک روش درمانی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. فیزیوتراپی زانو یکی از راهکارهای درمانی کارآمد برای بهبودی درد ها و مشکلات زانو می باشد؛ ولی بهترین روش فیزیوتراپی زانو چیست؟ معیارهای تعیین روش فیزیوتراپی چیست؟ پاسخ به این سوالات کاملا به وضعیت بیمار، نوع صدمه وارد شده به زانو و معیار های انتخاب بستگی دارد.

معیارهای مختلفی را می توان برای انتخاب بهترین روش فیزیوتراپی زانو در نظر داشت. اول اینکه مرکز درمانی که برای فیزیوتراپی زانو در نظر دارید، حتما کادر مجرب و حرفه ای داشته باشد. اگر یک مرکز کمبود نیروی متخصص داشته باشد، حتی اگر بهترین روش درمانی را انتخاب کنید، بهبودی دور از انتظار خواهد بود. دومین نکته استفاده از تجهیزات مناسب و با کیفیت برای انجام فیزیوتراپی زانو است.

کیفیت و استفاده از تجهیزات مدرن، یک شاخص مهم برای تعیین بهترین روش فیزیوتراپی زانو است؛ زیرا بیشتر متدهای به کار رفته در فیزیوتراپی با دستگاه های مدرن انجام می شوند. چنانچه دستگاه ها از استاندارد های لازم برخوردار نباشند، بیماران با عوارض جبران ناپذیری روبه رو می شوند.

درمان زانو با فیزیوتراپی

بهترین روش فیزیوتراپی زانو؛ انواع تکنیک های فیزیوتراپی زانو

به طور کلی برای درمان زانو درد و مشکلات آن، تکنیک های مختلفی در فیزیوتراپی به کار برده می شوند. متخصصین فیزیوتراپی با توجه به شرایط بیماران یکی از تکنیک ها را برای درمان انتخاب می کنند. این تکنیک ها متد های مختلفی را شامل می شود. برجسته ترین روش های فیزیوتراپی برای زانو عبارت است از:

• الکتروتراپی: از نظر اغلب بیماران، بهترین روش فیزیوتراپی زانو، الکتروتراپی است؛ زیرا با کمک جریان الکتریکی، ترشح اندورفین (مسکن طبیعی بدن) بیشتر شده، موجب کاهش درد زانو می شود.
  • لیزر درمانی: برای آسیب های جدی زانو، لیزر درمانی پرتوان یک گزینه مناسب است. به وسیله لیزر درمانی بافت های عمیق زانو ترمیم پیدا می کنند.
  • اولتراسوند: بیمارانی که تجربه استفاده از انرژی فراصوتی را داشته اند، از عملکرد این دستگاه برای بهبود درد های زانو بسیار راضی هستند و آن را بهترین روش فیزیوتراپی زانو می دانند.
  • نیدلینگ یا سوزن درمانی: یک روش درمانی نسبتا مدرن که با ترشح هورمون اندورفین و کورتیزون، باعث مسدود شدن نقاط ماشه ای می شود. این نقاط عامل اصلی درد های عضلانی است.
  • درمان های دستی: گاهی دستان فیزیوتراپیست های ماهر در بهبود و تسکین دردهای زانوی بیماران نقش موثری دارد. با تجربه بودن شرط لازم برای استفاده از درمان های دستی یا منوال تراپی است. منوال تراپی برای ترمیم بافت های نرم زانو بسیار مناسب می باشد.
  • تمرینات فیزیوتراپی: برای زانو درد و آسیب های آن، بهترین روش فیزیوتراپی زانو، انجام تمرین هایی است که بر استحکام، تقویت بافت ها، انعطاف پذیری و افزایش قدرت عضله های زانو متمرکز است.
  • مگنت تراپی: روش مگنت با ایجاد یک میدان مغناطیسی و با نفوذ بیشتر به بافت های زانو، در کنترل درد و بهبود آسیب ها بسیار عالی است. این روش با تحریک سلول ها موجب کاهش التهاب و درد می شود.

در میان تکنیک های انجام شده در فیزیوتراپی، کدام یک بهترین روش فیزیوتراپی زانو است، کاملا به روند بهبودی، تشخیص پزشک و میزان رضایت بیماران دارد. ممکن است برای آسیب های بسیار جدی، لیزر درمانی نتایج خوبی داشته باشد. برای آسیب های کمتر در حد زانودرد های معمولی، تمرینات کششی و ورزشی گزینه خوبی برای بیماران در نظر گرفته می شوند. پس تعیین بهترین روش درمانی برای بهبود صدمات زانو کاملا به میزان اثر بخشی متدها ارتباط دارد.

جمع بندی مطالب

از دغدغه های بیمارانی که به آسیب دیدگی های زانو دچار می شوند و به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می کنند، انتخاب بهترین روش فیزیوتراپی زانو است. بیماران برای بهبود درد و صدمات زانو، گاهی در برگزیدن متدهای فیزیوتراپی سردرگم می شوند. پزشک متخصص در این زمینه می تواند با در نظر گرفتن نوع آسیب، سن، شرایط بیمار و شدت صدمه برای بیماران، متدهای فیزیوتراپی را تجویز کند. به طور کلی بیشتر متد های درمانی فیزیوتراپی برای بهبود، کاهش درد، افزایش توان حرکتی، تقویت عضلات زانو و بالا بردن کیفیت زندگی بیماران تاثیرات شگرفی دارند. در حقیقت زانو بزرگترین مفصل حرکتی انسان است که در صورت صدمه دیدن، چالش های زیادی را برای بیماران به وجود می آورد. از نظر پزشکان، فیزیوتراپیست ها و تجربه بیماران، اولتراسوند، الکتروتراپی و تمرین های فیزیوتراپی موثرترین روش های درمانی در بهبودی مشکلات زانو هستند.

فیزیوتراپی برای زانو