برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

حرکات اصلاحی گودی کمر در بدنسازی
حرکات اصلاحی گودی کمر در بدنسازی
14 شهریور 1401
بعد از طب سوزنی چه باید کرد؟
بعد از طب سوزنی چه باید کرد؟
16 شهریور 1401
برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟
3.4
(54)

تعدادی صدمات و اختلالات وجود دارد که می‌تواند بر شانه تأثیر بگذارد و در نتیجه باعث درد و عملکرد محدود شود. اگر مشکل شانه‌ای دارید که باعث درد  می‌شود یا از انجام فعالیت‌های عادی روزمره باز می‌دارد، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به یک پزشک ارتوپد مراجعه کنید.اما برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

سه استخوان اصلی تشکیل دهنده مفصل شانه عبارت‌اند از استخوان بازو (استخوان بازو)، تیغه شانه (کتف) و ترقوه. روتاتور کاف گروهی از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها است که ثبات و حرکت را برای شانه فراهم می‌کند.

از آنجا که استخوان بازو نسبتاً شل در حفره کم عمق مفصل شانه قرار می‌گیرد، می‌تواند شانه را در برابر تعدادی از شرایط و صدمات آسیب پذیر کند که منجر به درد، ضعف، بی ثباتی و کاهش عملکرد می‌شود. بیایید نگاهی به برخی از دلایلی بیندازیم که چرا می‌خواهید برای درمان شانه درد به یک ارتوپد مراجعه کنید.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟ و چه زمانی؟

اگر درد شانه  طی 1 تا 2 هفته به خودی خود برطرف نشد، باید با پزشک خود مشورت کنید. این لزوماً به این معنی نیست که باید دو هفته صبر کنید تا کسی را در مورد شانه خود ببینید. اگر  مانند بسیاری از بیماران هستید که درد آزار دهنده‌ای در شانه خود دارند و در نهایت آن را برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها به تعویق می‌اندازند، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید، سریع‌تر می‌توانید درمان را برای حل مشکل شروع کنید.

اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، برای تسکین درد شانه خود به دنبال مشاوره پزشکی متخصص باشید:

شانه درد مداوم که بیش از چند هفته طول کشیده یا با درمان‌های خانگی، مانند مسکن‌های بدون نسخه یا درمان سرد و یا گرم قابل تسکین نیست.

مشکل در خوابیدن به دلیل درد یا ناراحتی شانه آسیب دیده

سختی یا درد هنگام تلاش برای رسیدن به چیزی در سمت به عقب و یا بالا بردن بازو

صدای ضربه زدن، کلیک کردن، یا ترکیدن در شانه، به ویژه هنگام بلند کردن شی یا پرتاب کردن

دررفتگی قبلی شانه (که می‌تواند شانه را ناپایدار و مستعد آسیب مجدد کند)

یک ناهنجاری یا تغییر شکل ظاهری شانه یا بازو

برای درد شانه به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علل شایع شانه درد

سه دلیل اصلی که بیماران برای درمان شانه درد به پزشک ارتوپد مراجعه می‌کنند عبارت‌اند از:

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف منبع شایع درد شانه و کاهش عملکرد است. خطر ابتلا به پارگی روتاتور کاف با افزایش سن افزایش می‌یابد، زیرا روند پیری می‌تواند باعث تحلیل رفتن و ضعیف شدن تاندون‌ها و عضلاتی شود که روتاتور کاف را تشکیل می‌دهند. پارگی روتاتور کاف می‌تواند در اثر آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد یا آسیب‌های ناگهانی شانه، مانند تایپ کردن مداوم در محل کار، بازی تنیس، بازی گلف یا سقوط ایجاد شود.

علل شایع شانه درد

آرتروز

درد شانه می‌تواند ناشی از آرتروز، به ویژه آرتریت روماتوئید که شایع‌ترین نوع آرتروز است و می‌تواند باعث درد، سفتی و تورم در مفصل شود، باشد. سن، ساییدگی و پارگی عمومی یا آسیب دیدگی شانه می‌تواند شانس ابتلا به آرتروز را افزایش دهد، زیرا درد ناشی از مالش استخوان به استخوان به دلیل عدم وجود غضروف محافظ در شانه است.

سندرم گیر افتادگی شانه

این وضعیت دردناک زمانی رخ می‌دهد که تاندون‌های شانه تحریک شده، ملتهب یا تحلیل رفته باشد. سندرم گیر افتادگی شانه معمولاً ناشی از حرکات مکرر بالای سر یا ناهنجاری‌های ساختاری در شانه است.

افراد از کجا می‌دانند که برای شانه درد به چه پزشکی مراجعه کنند؟

پزشک خانواده  ممکن است در ارزیابی و حتی درمان درد شانه  بسیار کمک کننده باشد. با این حال، آن‌ها ممکن است فرد را به یک متخصص ارجاع دهند. متخصص با تخصص در پزشکی ورزشی ممکن است آزمایش‌های ویژه‌ای را برای بررسی علت آسیب دیدگی شانه  درخواست کند. اگر شانه  قابل درمان با تمرینات اصلاحی و درمانی باشد، ممکن است پزشک  شما را برای تقویت و کنترل درد نزد یک متخصص حرکات اصلاحی بفرستد. متخصصانی که می‌توانند درد شانه را تشخیص داده و مدیریت کنند عبارت‌اند از:

– جراحان ارتوپد

– پزشکان خانواده

– پزشکان خانواده پزشکی با تمرکز بر پزشکی ورزشی

– متخصص طب فیزیکی (پزشک فیزیکی و توانبخشی)

– متخصص حرکات اصلاحی

– دکترای فیزیوتراپی

افراد از کجا می‌دانند که برای شانه درد به چه پزشکی مراجعه کنند؟

از مواردی که ممکن متخصص برای فرد تجویز کند می‌توان بریس را نام برد:

بریس های شانه

بریس های شانه

1. بریس ثبات شانه

این بریس شانه ممکن است برای درد حاد شانه ناشی از کشیدگی، پارگی روتاتور کاف، پارگی یا دررفتگی مناسب باشد. این یک راه مقرون به صرفه برای تثبیت شانه  است، زیرا به دنبال مراقبت بیشتر از یک متخصص هستید.

2. بریس آستین فشاری

این بریس نیروهای فشاری برای تثبیت شانه پس از آسیب‌هایی مانند دررفتگی، آسیب‌های مفصلی AC، کشیدگی و یا پارگی روتاتور کاف، بورسیت و تاندونیت فراهم می‌کند. استفاده از این بریس باید با مشورت بیشتر با یک متخصص شانه همراه باشد تا آسیبی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دقیق‌تری دارد رد شود.

دلایل مراجعه به متخصص

اگر شانه  درد می‌کند، مواقعی وجود دارد که مراجعه به متخصص می‌تواند مفید باشد. در اینجا چند مورد از آن زمان‌ها آورده شده است.

این وضعیت شدید است یا علت آن ناشناخته است

اگر شانه درد دارید، اولین جایی که باید مراجعه کنید معمولاً پزشک مراقبت‌های اولیه  است. پزشکان مراقبت‌های اولیه می‌توانند مشکلات خفیف یا حاد شانه را در بسیاری از موارد با تجویز استراحت، فیزیوتراپی، دارو و سایر درمان‌های محافظه کارانه مدیریت کنند. با این حال، اگر پزشک  وضعیت شدیدتری را شناسایی کند، یا اگر نتواند علت درد  را مشخص کند، ممکن است مراجعه به یک متخصص شانه را توصیه کند.

مراقبت محافظه کارانه به اندازه کافی مؤثر نیست

مراقبت محافظه کارانه درمان غیر جراحی برای درد و آسیب است. مؤثرترین درمان‌های محافظه کارانه برای درد شانه عبارت‌اند از:

تزریقات ضد التهابی

فشرده سازی

بی حرکتی

داروهای ضد درد

فیزیوتراپی

اکثر پزشکان با توصیه استراتژی‌های درمانی محافظه کارانه مانند این شروع می‌کنند. با این حال، اگر مراقبت‌های محافظه کارانه را امتحان کرده‌اید و تفاوتی برای درد  ایجاد نکرده است، به متخصص مراجعه کنید.

دلایل مراجعه به متخصص

درد مزمن است

درد حاد ممکن است شدید باشد، اما عموماً کوتاه مدت است. اگر درد حاد شانه تشخیص داده شده است، باید طی چند هفته یا چند ماه با مراقبت‌های محافظه کارانه برطرف شود. از طرف دیگر درد مزمن دردی است که شش ماه یا بیشتر طول بکشد. اگر درد شانه  در طی چند ماه یا حتی سال‌ها ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، زمان آن رسیده است که به یک متخصص شانه درد مراجعه کنید.

چگونه یک متخصص می‌تواند مشکلات شانه را درمان کند

پزشکان می‌توانند سابقه پزشکی  و درمان‌هایی را که قبلاً امتحان کرده‌اید بررسی کنند. با یک معاینه جامع، می‌توانیم علت درد  را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی جدید برای کاهش درد و بهبود سلامت مفاصل ایجاد کنیم.

بسته به مورد ، پزشک ممکن است در صورت آسیب دیدگی شانه یا وضعیت دژنراتیو، جراحی شانه را توصیه کند. از جمله روش‌هایی که توصیه می‌شود، آرتروسکوپی، ارتوپدی ترمیمی و تعویض شانه است. هر موردی متفاوت است، اما متخصصان تمام گام‌های لازم را برای ریشه ‌یابی مشکل  برمی‌دارند و فرد را به بهبودی کامل نزدیک می‌کنند.

نتیجه‌گیری

اگر درد شانه‌ای را تجربه می‌کنید که از بین نمی‌رود، با متخصص حرکات اصلاحی و یا متخصص ارتوپد (جراح ارتوپد) که می‌تواند در یافتن راه‌حل مناسب برای مدیریت درد شانه کمک کند، قرار ملاقات بگذارید. به تعویق انداختن آن برای مدت طولانی ممکن است منجر به آسیب یا آسیب بیشتر شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

1 Comment

  1. برای درد شانه، شما می‌توانید به پزشک عمومی، متخصص فیزیوتراپی ورزشی، متخصص ارتوپدی، یا متخصص روماتولوژی مراجعه کنید. در مراجعه اولیه خود، پزشک عمومی ممکن است شما را به یک ‌پزشک متخصص مرتبط ارجاع دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان