آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است؟

علت کج گذاشتن پای کودک به سمت بیرون
24 دی 1401
تشخیص انحراف پای نوزاد
26 دی 1401
آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است
3.9

آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است؟ زانوها از دو بخش غضروفی تشکیل شده‌اند که به شکل حرف C انگلیسی و یا حلال ماه هستند. هر بخش از آنها با عنوان مینیسک شناخته می‌شوند. وظیفه‌ی مینیسک‌ها جلوگیری از ساییدگی استخوان در حین حرکت، می‌باشد. آنها مانند یک بالشتک ضربه گیر در بین استخوان زانو و همچنین در استخوان درشت نی و ران، قرار گرفته‌اند. در برخی از موارد به دلایل مختلف، شاهد پارگی مینیسک‌ها خواهیم بود. گاهی این پارگی‌ها بسیار خفیف و گاهی نیز شدید هستند.

در مواردی که پارگی خفیف باشد، می‌توانید از تمرینات ورزشی توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید. این پارگی به راحتی و بدون جراحی قابل درمان است. تمرینات ورزشی بسیار سبک و ملایم، می‌توانند در رفع این مشکل، بسیار موثر باشند.

آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است و چطور می‌توان برای درمان آن اقدام کرد؟

شاید این سوال برای شما پیش آید که: آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است؟ بسیاری از تحقیقات پزشکی بیانگر این امر بوده‌اند که ورزش کردن می‌تواند سبب کاهش درد و التهاب در ناحیه مینیسک زانو گردد. بنابراین اغلب پزشکان ارتوپد ورزش‌های ساده و ملایم را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌کنند. یکی از روش‌های پیشنهادی در این زمینه، پیاده روی تکنیکی و اصولی است.

در نظر داشته باشید که زمانی می‌توان از پیاده روی برای مینیسک زانو استفاده کرد که پزشک متخصص آن را توصیه کرده باشد. این ناحیه یکی از مهمترین نواحی در بدن به شمار می‌رود. در صورت عدم درمان این بیماری در مراحل خفیف، می‌توان شاهد بروز بسیاری از مشکلات حاد بود. در این صورت بیمار ناچار به استفاده از روش‌های درمانی جراحی می‌باشد.

بهترین ورزش‌ها برای درمان مینیسک زانو:

پس از پاسخ به سوال: آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است؟ می‌توان به برخی از ورزش‌های دیگر که تاثیر بسزایی بر روی روند درمانی آن دارند، اشاره نمود. ورزش‌های زیادی در این زمینه توسط پزشکان ارتوپد توصیه می‌شود که استفاده از آنها، تاثیرات مثبتی را به همراه خواهد داشت. در اینجا لیستی از ورزش‌های مناسب در این زمینه را به شما آموزش می دهیم. البته لازم به ذکر هست که نوع و شدت آسیب و همچنین مدت زمانی که از آن می گذرد در انتخاب این تمرینات تاثیر گذار هست.

• حرکت انقباض عضلات جلو ران

این حرکت با بهبود عملکرد عضلات اطراف زانو به اصلاح راستای زانو شما کمک می کنید.

فیلم تمرین حرکت انقباض عضلات جلو ران

• حرکت حلزونی:

یكی از دلایل اصلی درد زانو عدم كنترل راستای صحیح استخوان ران و زانو هست. این حرکت با افزایش ثبات در لگن و کمک به کنترل صحیح راستای ران و زانو ، در کاهش درد زانو موثر هست.

فیلم تمرین حرکت حلزونی

• حرکت بریج:

حرکت پُل، یکی از بهترین تمرینات برای تقویت عضلات هسته‌ای و ترازبندی صحیح بدن می‌باشد که با بهبود ثبات در لگن و ایجاد کنترل صحیح راستای اندام تحتانی در کاهش درد زانو نقش بسزایی دارد.

فیلم تمرین حرکت بریج

• حرکت دور کردن پا در حالت خوابیده:

این حرکت نیز مثل حرکت حلزونی با افزایش ثبات در لگن و ایجاد کنترل مناسب در راستای پاها به بهبود وضعیت زانو کمک می کند.

فیلم تمرین حرکت دور کردن پا در حالت خوابیده

• حرکت بالا آوردن پا به صورت صاف در حالت خوابیده:

انجام این حرکت به مرور زمان، با تقویت عضلات جلو ران، منجر به کاهش درد زانو می‌گردد.

فیلم تمرین حرکت بالا آوردن پا به صورت صاف در حالت خوابیده

• حرکت اسکوات ایستا کناردیوار :

از اساسی ترین کاربرد های این حرکت، بهبود عملکرد عضلات اطراف زانو و تقویت آنها و کاهش درد زانو است که اجرای آن به کمک دیوار برای دوره های میانی بازتوانی زانو توصیه می شود.

فیلم تمرین حرکت اسکوات ایستا کنار دیوار

• حرکت بالا آوردن پاشنه پا در حالت ایستاده:

عمده ترین کاربرد این حرکت ایجاد تعادل در عضلات اطراف زانو است که به حفظ راستای صحیح زانو و کاهش فشار از روی آن کمک می کند.

فیلم تمرین حرکت بالاآوردن پاشنه پا در حالت ایستاده

• حرکت مینی اسکوات:

حرکت اسکوات یه تمرین عملکردی هست که در طول شبانه روز با نشستن و بلند شدن هایی متعدد به صورت مکرر از آن استفاده می کنیم. انجام صحیح و اصولی این حرکت در مراحل پیشرفته تر توانبخشی زانو بسیار حائز اهمیت است.

فیلم تمرین حرکت اسکوات نیمه

به طورکلی، تحرک زانوی با کشش منظم، به ویژه در عضلات جلو ران، پشت ران و پشت ساق پا، در کاهش درد و افرایش ثبات زانو تاثیر به سزایی دارد.در نظر داشته باشید که درهنگام انجام حرکات نباید احساس درد کنید.
میتوانید در پایان انجام ورزش‌های توصیه شده برای درمان مینیسک زانو این سه تمرین کششی را انجام دهید:

حرکت کششی برای عضلات Hamstring یا پشت ران :

فیلم تمرین حرکت کششی برای عضلات پشت ران

حرکت کششی برای عضلات Quadriceps یا جلو ران :

فیلم تمرین حرکت کششی برای عضلات جلو ران

حرکت کششی برای عضلات Calf یا پشت ساق :

فیلم تمرین حرکت کششی برای عضلات پشت ساق

و مواردی از این قبیل. لازم به ذکر است که انجام تمام ورزش‌های ذکر شده، باید با توجه به تکنیک‌های خاص، انجام پذیرد. در غیر این صورت می‌تواند مضرات زیادی را به همراه داشته باشد. قبل از انجام ورزش‌های ذکر شده، حتما از پزشک متخصص مشاوره‌های لازم را دریافت کنید. در این صورت با آگاهی و دقت بیشتری اقدام به انجام ورزش‌های ذکر شده، می‌نمایید.

آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است؟ (توجه به توصیه پزشک متخصص)

همانطور که پیش‌تر به سوال: آیا پیاده روی برای مینیسک زانو خوب است؟ پاسخ داده شد، این ورزش از ورزش‌های بسیار مفید، تلقی می‌گردد. در برخی از موارد خاص، آسیب دیدگی زانو بسیار کم و محدود است. بنابراین به راحتی و با استفاده از ورزش‌هایی مانند: پیاده روی، می‌توان آن را درمان کرد. در برخی از موارد که این آسیب دیدگی بیشتر است، استفاده از مشاوره‌های دقیق پزشکی، بسیار ضروری خواهد بود.

چه بسا که با عدم آگاهی از این موضوع، شاهد آسیب دیدگی بیشتر در این ناحیه، باشید. در صورتی که پیاده روی را برای مینیسک زانو (با توجه به صلاحدید پزشک متخصص) انتخاب نمایید، باید به برخی از موارد مهم توجه کنید. در نظر داشته باشید که، برای پیاده روی اصولی باید از تکنیک‌های خاصی استفاده کرد. با استفاده از تکنیک‌های دقیق در پیاده روی، می‌توانید شاهد نتایج بسیار مطلوبی در این زمینه باشید. از جمله تکنیک‌های اصولی و دقیق، عبارتند از:

استفاده از کفش ایده آل و مناسب

پیاده روی بسیار آرام و نرم

نحوه صحیح قرار دادن پاها

1 Comment

1. آرتروز زانو به عنوان یک بیماری التهابی مزمن، اغلب با درد، سفتی و کاهش حرکت در زانو همراه است. درمان آرتروز زانو به دو دسته درمان‌های غیر دارویی و درمان‌های دارویی تقسیم می‌شود.