آرتروز ستون فقرات چیست؟

افزایش گودی کمر یا چرخش قدامی لگن
9 اردیبهشت 1402
نشستن صحیح در محل کار برای وضعیت بدنی خوب چیست؟
11 اردیبهشت 1402
آرتروز ستون فقرات چیست؟
4.8

آرتروز ستون فقرات چیست؟ استئوآرتریت یا آرتروز یک بیماری دژنراتیو و تخریبی مفصلی است که حدود 27 میلیون آمریکایی را تحت‌تأثیر قرار داده است. این بیماری در اثر تخریب غضروف ایجاد می‌شود. بافت غضروف مفاصل اغلب صاف و الاستیکی است و این قابلیت باعث می‌شود تا از مفاصل در برابر ضربات وارد شده، محافظت کند و حرکت روان و عملکرد طبیعی مفصل را فراهم کند.

استئوآرتریت یا آرتروز می‌تواند مفاصل مختلف بدن را تحت‌تأثیر قرار دهد، مانند مفاصل:

انگشتان، زانو، ران و ستون فقرات.

آرتروز ستون فقرات به طور خاص بر مفاصل فاست، غضروف بین استخوان‌های تشکیل‌دهنده ستون فقرات و رباط‌های ستون فقرات تأثیر می‌گذارد.

با افزایش سن، غضروف پوشاننده مفاصل فاست به‌آرامی از بین می‌رود. دیسک‌های مهره‌ای شما عمدتاً از آب ساخته شده‌اند. این دیسک‌ها می‌توانند با افزایش سن کم آب شوند. این امر می‌تواند باعث باریک شدن دیسک‌های ستون فقرات شود و فشار بیشتری بر مفاصل فاست وارد کند.

علائم آرتروز ستون فقرات چیست؟

آرتروز ستون فقرات علائم مختلفی ایجاد می‌کند. شایع‌ترین آن کمردرد است. درد اغلب در قسمت پایین کمر شروع می‌شود. در مراحل اولیه بیماری، ممکن است فقط صبح‌ها به دلیل ساعت‌ها عدم تحرک درد داشته باشید. ازآنجایی‌که این یک بیماری پیش‌رونده است، علائم معمولاً باگذشت زمان بدتر می‌شوند. سایر علائم آرتروز ستون فقرات عبارت‌اند از:

حساسیت مفاصل

خشکی مفصل

دامنه حرکتی محدود

ضعف یا بی‌حسی در پاها یا بازوها و یا سوزن‌سوزن‌شدن در پاها

کمردرد ناشی از آرتروز ستون فقرات اغلب هنگام نشستن یا ایستادن بدتر می‌شود و معمولاً هنگام درازکشیدن بهبود می‌یابد. برخی از افراد مبتلا به آرتروز ستون فقرات ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند.

علت آرتروز ستون فقرات چیست؟

استئوآرتریت یا آرتروز، ناشی از زوال آهسته غضروف اطراف مفاصل در قسمت پایین کمر است. علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند؛ مانند افرادی که ضربه به ستون فقرات را تجربه کرده‌اند.

تجربه آسیب به کمر در سنین پایین‌تر می‌تواند باعث شود که غضروف مفاصل شما خیلی سریع‌تر از بین برود. چاقی همچنین می‌تواند در ابتلا به آرتروز ستون فقرات نقش داشته باشد؛ زیرا وزن اضافی بدن فشار بیشتری را بر مفاصل ستون فقرات وارد می‌کند. سایر عوامل خطرآفرین عبارت‌اند از:

بالارفتن سن

جنسیت (این بیماری در زنان بیش از مردان شایع است)

سابقه خانوادگی آرتروز

مشاغلی که استرس مکرر را تجربه می‌کنند

به‌دنیاآمدن با مفاصل یا غضروف‌های معیوب

نحوه تشخیص آرتروز ستون فقرات

قبل از تشخیص آرتروز ستون فقرات، پزشک ممکن است در مورد سابقه خانوادگی بیماری شما بپرسد و یک معاینه فیزیکی برای بررسی حساسیت، دامنه حرکتی محدود و تورم در کمر شما انجام دهد. همچنین در مورد علائم دیگری که ممکن است داشته باشید را مانند بی‌حسی یا ضعف، با پزشک خود در میان بگذارید.

آزمایشات تصویربرداری معمولاً برای تشخیص آرتروز ستون فقرات استفاده می‌شود. این آزمایش‌ها می‌توانند آسیب‌های استخوانی، خارهای استخوانی و ازبین‌رفتن غضروف مفاصل را بررسی کنند. پزشک شما ممکن است عکس‌برداری با اشعه ایکس یا MRI را تجویز کند که تصویری دقیق از ستون فقرات شما را نشان می‌دهد.

ازآنجایی‌که آرتروز ستون فقرات علائمی مشابه سایر بیماری‌ها دارد، پزشک ممکن است برای رد سایر بیماری‌ها آزمایش خون را نیز برای شما تجویز کند.

برخی از پزشکان تجزیه‌وتحلیل مایع مفصلی را نیز تجویز می‌کنند. در این روش، پزشک یک سوزن را در مفصل آسیب‌دیده وارد می‌کند تا نمونه مایع را جمع‌آوری کند. این آزمایش می‌تواند تعیین کند که علائم ناشی از  آرتروز، نقرس یا عفونت است.

عوارض آرتروز ستون فقرات

علائم احتمالی آرتروز ستون فقرات را نادیده نگیرید. این عارضه یک بیماری پیش‌رونده است که می‌تواند در طول زمان بدتر شود. اگرچه برخی از افراد علائم یا ناراحتی خفیفی دارند، اما اگر آرتروز درمان نشود، می‌تواند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند و باعث ناتوانی طولانی‌مدت شود.

نحوه درمان آرتروز ستون فقرات

هیچ درمانی برای آرتروز ستون فقرات وجود ندارد و این وضعیت قابل‌برگشت نیست. هدف از درمان، تسکین درد و بهبود تحرک مفصل آسیب‌دیده است. پزشک شما می‌تواند گزینه‌های درمانی احتمالی را با شما در میان بگذارد. موارد خفیف آرتروز ستون فقرات ممکن است به داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن پاسخ دهد. این دارو را طبق دستور مصرف کنید تا باعث عارضه‌های کبدی در شما نشود. همچنین می‌توانید درد و التهاب را با مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم  تسکین دهید. عوارض جانبی این داروها شامل ناراحتی معده، مشکلات خونریزی و آسیب به اندام‌های داخلی است، بنابراین مصرف آن طبق دستور ضروری است.

اگر علائم به داروهای بدون نسخه پاسخ ندهد، پزشک ممکن است داروهای ضدافسردگی را برای درمان درد مزمن پیشنهاد کند. گزینه دیگر تزریق کورتیکواستروئید به طور مستقیم به مفاصل آسیب‌دیده است. جراحی یک درمان معمول برای آرتروز ستون فقرات نیست، اما در موارد شدید، پزشک ممکن است روشی را برای جایگزینی دیسک‌های آسیب‌دیده در ستون فقرات شما توصیه کند.

سایر روش‌های درمانی برای درمان و مقابله با آرتروز ستون فقرات عبارت‌اند از:

ورزش‌های ملایم (مانند تای چی و یوگا) برای کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی در غضروف باقی‌مانده

گرما یا سرمادرمانی

تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از پیشرفت آرتروز ستون فقرات

ایجاد تغییرات در سبک زندگی سالم می‌تواند زندگی با آرتروز ستون فقرات را آسان‌تر کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم و حفظ وزن مناسب می‌تواند علائم را بهبود بخشد و فشار ستون فقرات را کاهش دهد. انجام حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط به مدت سه بار در هفته نیز مؤثر است. ورزش مفاصل را تقویت می‌کند و دامنه حرکتی را بهبود می‌بخشد. از دیگر مزایای یک برنامه ورزشی منظم می‌توان به خلق‌وخوی بهتر، قلب قوی‌تر و افزایش جریان خون اشاره کرد. هرچه فعال‌تر باشید، مدیریت بدون دردسر کارهای روزمره آسان‌تر خواهد بود. با پزشک خود در مورد ورزش‌های ایمن صحبت کنید. این ورزش‌ها می‌تواند شامل پیاده‌روی، شنا، فعالیت‌های هوازی، یوگا، پیلاتس، تای چی و تمرینات قدرتی باشد.

کلام آخر

استئوآرتریت یا آرتروز ستون فقرات یک بیماری دژنراتیو است، اما با برخی درمان‌ها و تغییر شیوه زندگی می‌توان روند پیشرفت بیماری را کاهش داد و زندگی نسبتاً بدون درد و فعالی داشت.

این بیماری غیرقابل‌پیش‌بینی است. برخی از افراد مبتلا به آرتروز به دلیل زوال مفصل در ستون فقرات خود ناتوان می‌شوند. برخی دیگر فقط علائم خفیفی دارند و این بیماری در زندگی آنها اختلالی ایجاد نمی‌کند. برای پیشگیری از این بیماری، علائم را نادیده نگیرید و اگر درد، بی‌حسی، ضعف یا تورم در کمر یا هر بخشی از بدن خود دارید، با پزشک خود صحبت کنید.