چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟

علت درد در مفصل شانه چیست؟
علت درد در مفصل شانه چیست؟
4 آبان 1402
با کمر درد بعد سزارین چه کنیم؟
با کمر درد بعد سزارین چه کنیم؟
6 آبان 1402
چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟
3.5
(19)

ورزش کردن برای سلامتی شما مفید است. با این حال اگر زانو درد دارید، باید از انجام برخی از تمرینات خودداری کنید اما چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟

همه ما هر روز بارها این جملات را می شنویم «ورزش کنید و درست غذا بخورید تا سالم بمانید». برخی از ما این توصیه ها را جدی می گیریم و برخی دیگر توجهی به آنها نمی کنیم. به طور کلی ورزش نه تنها می تواند به حفظ وزن سالم کمک کند بلکه تا حدودی شما را از برخی بیماری ها دور نگه می دارد. با این حال آیا در صورت داشتن مشکلات زانو همچنان می توانید ورزش کنید؟ پاسخ بله است اما باید بدانیم که چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد. در صورت داشتن زانو درد فقط باید به دنبال تمریناتی باشید که به زانوهای شما فشار وارد نکنند. با ما در این مطلب همراه باشید تا بدانید که چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد.

اهمیت انجام تمرینات اصلاحی برای زانو درد.

علت زانو درد چیست؟

وقتی زانو درد دارید ورزش کردن می تواند استرس زا باشد. ورزش هایی که در صورت داشتن درد زانو نباید انجام دهید شامل اکستنشن پا، اسکات، لانج و احتمالاً دویدن است.

صدمات مختلف می توانند باعث درد زانو شوند اما درد مزمن زانو معمولاً به دلیل تغییراتی است که در طول زمان رخ می دهد. سه بیماری که باعث درد مزمن زانو می شوند عبارتند از: استئوآرتریت یا آرتروز، سندرم کشکک رانی و پارگی دژنراتیو منیسک.

  • استئوآرتریت یا آرتروز: با افزایش سن غضروف زانو نازک شده و از بین می رود. در این شرایط زانوهای شما اغلب ملتهب و دردناک می شوند. ماهیچه های قوی می توانند از استخوان ها حمایت کنند و فشار روی زانوها را کاهش دهند. مهم ترین راه برای قوی تر کردن ماهیچه ها انجام ورزش ها و حرکات اصلاحی است.
  • سندرم کشکک رانی: هنگامی که کاسه زانو به درستی حرکت نکند، غضروف زیر آن تحریک و باعث درد می شود. اگر عدم تعادل عضلانی دارید به طوری که کاسه زانو را از موقعیت خود خارج می کند ممکن است دچار این نوع درد شوید. تقویت عضلات ضعیف می تواند کمک کننده باشد.
  • پارگی دژنراتیو منیسک: یک تکه غضروف C شکل به نام منیسک مفصل زانو را نگه می دارد. افزایش سن می تواند باعث ضعیف شدن و پارگی منیسک شود.

در درمان تمام موارد بالا و کاهش درد آنها می توان دست به دامان حرکات و ورزش های اصلاحی شد. با این حال آیا هر ورزشی برای زانو درد مفید است؟ چه ورزش هایی برای درد زانو مفید هستند؟ چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟

ورزش چگونه درد زانو را تسکین می دهد؟

ورزش ها و حرکات اصلاحی مختص زانو از طریق شیوه های زیر به بهبود سلامت استخوان ها و غضروف ها منجر می شوند:

  • افزایش جریان خون
  • به گردش درآوردن مایعاتی که زانوها را روان می کنند
  • انتقال مواد مغذی به بافت ها
  • حذف مواد زائد
  • عضله سازی

چگونه ورزش می تواند به زانو آسیب برساند؟

تمرینات با ضربه زیاد می توانند به مفاصل آسیب برسانند. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا نمونه‌هایی از تمرینات کم‌تأثیر هستند. بسیاری از پزشکان ورزش هایی که به زانو فشار وارد می نمایند را توصیه نمی کنند. اسکات یکی از ورزش هایی است که برای زانو درد توصیه نمی شود. علاوه بر اسکات چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد؟

اکستنشن پا: اکستنشن پا می تواند به زانوهای شما آسیب برساند. برای انجام این تمرین روی یک صندلی یا نیمکت می نشینید و پا را صاف می کنید تا موازی زمین شود. این وضعیت به وارد شدن بار زیاد روی زانو منجر می شود. اگر می‌خواهید یک نسخه اصلاح‌شده را اجرا کنید، می‌توانید پا را تا نیمه بالا بیاورید.

لانج: این ورزش مانند اسکات برای کسانی که زانو درد دارند اصلا مناسب نیست. در حرکت لانج به دلیل خم شدن زانوها و پاها فشار زیادی به زانو وارد می شود که می تواند برای افراد مبتلا به درد زانو خطرناک باشد.

دویدن: دویدن برای افراد مبتلا به زانو درد شرایط خاص خود را دارد. در صورتی که موارد زیر را رعایت نمایید دویدن آسیبی به زانو وارد نمی کند:

  • از دویدن روی بتن خودداری کنید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • در صورت افزایش زانو درد توقف نمایید.
  • در صورت بروز نوع جدیدی از زانو درد، این کار را متوقف کنید.
دویدن در صورت ابتلا به زانو درد شریط خاص خود را دارد.

تمرینات اصلاحی برای بهبود زانو درد

تا اینجا متوجه شدید که چه ورزش هایی برای زانو درد ضرر دارد اما شاید این سوال را بپرسید که چه ورزش ها و حرکات اصلاحی برای درد زانو مناسب هستند.

تمرینات اصلاحی برای بهبود زانو درد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

تمرین بالا آوردن پاها: در این تمرین به پشت دراز بکشید. کمر را به زمین یا تشک بچسبانید. مطمئن شوید که بین کمر و زمین فاصله یا فضای خالی وجود نداشته باشد. یک پا را خم و پای دیگر را صاف کنید. در این مرحله پای صاف را بلند نمایید و به آرامی پایین بیاورید. سپس پای خود را عوض کنید.

تمرین پل: ابتدا به پشت دراز بکشید. سپس هر دو زانو را خم کنید. بازوهای خود را در کنار بدن تان بگذارید. در این مرحله باسن خود را به سمت بالا بیاورید. سپس به آرامی و بدون فشار باسن را روی زمین بگذارید.

تمرین اسکات نیمه: پاهای خود را به اندازه عرض شانه ها باز کنید. نگاه تان باید رو به جلو باشد. به تدریج و به آرامی تا نیمه بنشینید. به محض فعال شدن عضلات باسن می توانید بلند شوید.

کشش عضلات پشت ران: در این ورزش اصلاحی باید بر روی زمین دراز بکشید. دو پای خود را صاف نگه دارید. سپس یکی از پاها را به آرامی تا نزدیکی سینه بکشید تا کشیده شود. با این حال نباید احساس درد کنید.

مبتلایان به زانو درد تقریباً همیشه عضلات باسن ضعیف یا غیر فعال دارند. این امر می‌تواند باعث سفت شدن عضلات همسترینگ و لگن شود که نیاز به کشش روزانه دارند. انجام تمرینات اصلاحی راه‌های عالی برای کمک به تقویت عضلات باسن هستند. این ورزش ها کمک می کنند تا بار اضافی بر زانوها وارد نشود.

healthshots.com/how-to/best-exercises-to-burn-belly-fat/

https://www.medicinenet.com/exercises_and_activities_not_do_if_have_bad_knees/article.htm

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان