درد زانو در هنگام خم‌کردن

درمان نقاط ماشه‌ای
13 مرداد 1402
آیا روماتیسم می‌تواند باعث سردرد و گردن درد شود؟
14 مرداد 1402
4
(4)

درد زانو در هنگام خم‌کردن: علت‌ها و درمان

اگر هنگام انجام حرکت خم‌کردن زانو در مفصل خود احساس درد دارید، احتمالاً دچار  آسیب یا دیگر بیماری‌های مرتبط با زانو شده‌اید و بسته به علت به‌وجودآمدن آن، درد می‌تواند از نظر مکان و شدت متفاوت باشد.

زانوهای شما در طول روز بارها خم می‌شوند. این حرکت برای فعالیت‌های روزانه‌ای مانند بالارفتن از پله‌ها یا نشستن روی صندلی، ضروری است. همچنین در حین تمریناتی مانند اسکات و لانژ این زانوهای شما هستند که باید به طور مکرر خم شوند.

فرسودگی و استرس زندگی امروزی می‌تواند بر زانوهای نیز تأثیر بگذارد. به‌علاوه، چندین رباط، تاندون، عضله و استخوان در این ناحیه وجود دارد که می‌تواند دچار اختلال شود. اگر در یکی از این ساختارها مشکلی به وجود بیاید، ممکن است هنگام خم‌کردن زانو دچار درد شوید.

برخی از این دلایل باعث به‌وجودآمدن زانودردهای جزئی می‌شوند که با درمان‌های خانگی قابل‌درمان هستند؛ اما برخی دیگر نیاز به مراقبت پزشکی دارند. در ادامه، دلایل بالقوه زانودرد هنگام خم‌شدن را همراه با علائم آن موردبحث قرار خواهیم داد.

چرا هنگامی که زانویم را خم می‌کنم درد می‌کند؟

دلایل مختلفی برای درد زانو در هنگام خم‌شدن وجود دارد. این دلایل عبارت‌اند از:

  • سندرم کشکک رانی که باعث درد مبهم در جلوی زانو می‌شود
  • تاندونیت کشکک که باعث سوزش و درد در زانو یا در پایه کاسه زانو شما می‌شود.
  • سندروم ایلیوتیبیال باند که می‌تواند باعث درد سوزشی در قسمت خارجی زانو شود که به لگن یا ران شما نیز انتشار می‌یابد.
  • تاندونیت همسترینگ که منجر به درد پشت زانو و ران شما می‌شود.
  • تاندونیت چهار سر ران که باعث درد در بالا یا جلوی زانو می‌شود.
  • بورسیت زانو که ممکن است باعث تورم، گرما و درد در بالا یا زیر زانو شود.
  • آرتروز که باعث درد انتشاری در زانو و تورم و سفتی در صبح می‌شود.
  • آسیب یا ضربه به مفصل یا رباط‌های زانو که ممکن است باعث درد شدید، تورم و مشکل در حرکت زانو شود.
  • کیست بیکر که ممکن است باعث سفتی و تورم پشت زانوی شما شود

در واقع این محل درد زانو است که می‌تواند به شما کمک کند تا علت آن را مشخص کنید. توجه داشته باشید اگر در هنگام خم‌شدن دردی در پشت‌پا و زانوی خود احساس می‌کنید ممکن است این درد به علت موارد زیر باشد:

  • تاندونیت همسترینگ
  • کیست بیکر
  • آسیب‌دیدگی زانو

و اگر دچار درد بسیار شدید در هنگام خم‌کردن زانو هستید ممکن است این درد به علت موارد زیر اتفاق افتاده باشد:

  • پارگی رباط یا منیسک
  • شکستگی زانو یا کشکک
  • آرتروز
  • تاندونیت کشکک

اگر در هنگام خم‌شدن در بالای زانودرد دارید، ممکن است این موارد باعث بروز درد شده باشند:

  • تاندونیت چهار سر ران
  • آرتروز
  • بورسیت زانو

اگر دچار درد در جلوی کاسه زانو هنگام خم‌شدن شده‌اید علل بالقوه درد شما می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • سندرم درد کشکک رانی
  • تاندونیت کشکک
  • تاندونیت چهار سر ران
  • بورسیت زانو
  • شکستگی کشکک

درمان‌های خانگی برای درد هنگام خم‌شدن زانو

اگر زانودرد شما خفیف است، درمان‌های خانگی ممکن است باعث تسکین آن شود. برای درمان‌های خانگی می‌توانید با موارد زیر پیش بروید:

برای کم‌کردن درد در هنگام خم‌کردن زانو فعالیت خود را تغییر دهید

به احساسات خود در حین استفاده از زانوهایتان در طول فعالیت‌های مختلف توجه کنید. اگر حرکت خاصی باعث درد زانوهای شما می‌شود، تا زمانی که احساس بهتری نکرده‌اید از انجام آن اجتناب کنید. همچنین می‌توانید انجام حرکات را محدود کنید یا به‌جای آن از فعالیت‌های کم‌تأثیر کمک بگیرید.

فعالیت‌های کم ضربه فشار کمتری به مفاصل شما وارد می‌کند. برخی از این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  • دوچرخه‌سواری
  • شناکردن
  • ایروبیک در آب
  • پیاده‌روی

برای کم‌کردن درد در هنگام خم‌کردن زانو از روش RICE استفاده کنید

روش RICE درمانی برای آسیب‌های حاد عضلانی و مفصلی، از جمله آسیب‌هایی است که زانو را درگیر می‌کند. دقت کنید که از این روش تنها برای روزهای اولیه آسیب‌های زانو استفاده کنید نه به‌عنوان روشی برای همیشه.

“RICE” مخفف عبارت‌های زیر است:

استراحت (Rest) از قراردادن وزن روی زانو خودداری کنید. این موضوع می‌تواند به بهبود عضلات اطراف کمک می‌کند.

یخ (Ice) برای کاهش تورم و درد. یخ را در یک کیسه پلاستیکی یا پارچه تمیز بپیچید و سپس هر بار 20 دقیقه و چند بار در طی روز روی ناحیه آسیب‌دیده بگذارید.

بستن زانو (Compression) با بانداژ الاستیکی محل آسیب را فشار دهید، این کار به کاهش تورم در ناحیه آسیب‌دیده کمک می‌کند. مطمئن شوید که بانداژ را به‌اندازه کافی سفت می‌بندید؛ اما از فشار بیش از حد به محل آسیب نیز خودداری کنید.

بالابردن زانو (Elevation) زانوی خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید. این کار را تا زمانی که تورم کاهش پیدا می‌کند انجام دهید.

استفاده از حرارت برای کم‌کردن درد در هنگام خم‌کردن زانو

اگر آرتریت یا خشکی مفصلی دارید، استفاده از گرما ممکن است درد شما را تسکین دهد. گرما باعث افزایش گردش خون می‌شود.

داروی مسکن بدون نسخه

برای کاهش درد و تورم، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) را در نظر بگیرید. این داروها بدون نسخه (OTC) در دسترس هستند، بنابراین به‌راحتی قابل‌تهیه کردن هستند.

NSAIDهای رایج شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند. همیشه دستورالعمل‌های دوز و دفعات مصرف را دنبال کنید مگر اینکه پزشک دستور خاصی به شما داده باشد.

ماساژ

در طول ماساژ، درمانگر از دستان خود برای اعمال فشار بر عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های شما استفاده می‌کند. این موضوع می‌تواند به تسکین و مدیریت درد زانو شما کمک کند.

اگر زانودرد شما به دلیل ورزش یا استفاده بیش از حد اتفاق افتاده است، ماساژ ورزشی را در نظر بگیرید. ماساژ ورزشی برای درمان آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شود.

همچنین می‌توانید انواع ماساژهای زیر را نیز امتحان کنید:

ماساژ سوئدی

ماساژ نقاط ماشه‌ای (تریگر پوینت)

ماساژ بافت‌های عمقی

تمرین برای کم‌کردن درد در هنگام خم‌کردن زانو

ورزش‌های زانو می‌توانند به مدیریت درد زانو کمک کنند. تمرینات تقویتی عضلاتی را که از زانوی شما حمایت می‌کنند هدف قرار می‌دهند. وقتی این عضلات سالم و قوی باشند، فشار کمتری روی زانوی شما وارد می‌شود.

انجام حرکات کششی زانو نیز برای کم‌کردن درد هنگام خم‌کردن زانو مهم‌اند. حرکات کششی باعث کاهش تنش در عضلات اطراف می‌شود و فشار روی مفصل زانو را کاهش می‌دهد.

توجه داشته باشید که تمرینات زانو را در ابتدا به‌آرامی شروع کنید و سپس با افزایش آمادگی بدنی آن‌ها را افزایش دهید. اگر انجام تمرینی باعث افزایش درد شد، بلافاصله انجام آن را متوقف کنید.

درمان پزشکی برای کم‌کردن درد در هنگام خم‌کردن زانو

درمان‌های لازم برای زانودرد در هنگام خم‌شدن به علت آن بستگی دارد و پزشک ممکن است تجویزات زیر را به شما توصیه کند:

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمرینات خاصی را برای شرایط شما تجویز کند. این تمرینات برای بهبود قدرت، تحرک و انعطاف‌پذیری زانو طراحی شده‌اند.

اُرتز

ارتزها در واقع کفی‌هایی هستند که مچ پا و زانوی شما را تثبیت می‌کنند. آنها می‌توانند با کاهش فشار روی زانودرد را کاهش دهند.

بسته به شرایط، ممکن است بتوانید اُرتز را از داروخانه خریداری کنید. در غیر این صورت، پزشک ممکن است یک ارتز سفارشی برای شما تجویز کند.

بی‌حرکتی

اگر زانودرد شما به دلیل آسیب باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد از بریس یا گچ استفاده کنید. این کار از زانوی شما محافظت و از حرکت آن جلوگیری می‌کند که می‌تواند باعث بهبود و کاهش درد در شما شود.

عمل جراحی

اگر وضعیت شما با درمان‌های غیرجراحی بهتر نشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

به‌طورکلی، از جراحی فقط برای موارد شدید استفاده می‌شود. انواع مختلفی از جراحی برای مشکلات زانو وجود دارد. چند نمونه از جراحی‌های زانو عبارتند از:

بازسازی رباط صلیبی قدامی (ACL)، که برای ترمیم پارگی ACL مورداستفاده قرار می‌گیرد

منیسککتومی، یا ترمیم و تعویض منیسک که برای درمان پارگی منیسک استفاده می‌شود.

تعویض کامل زانو

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درد خفیف زانو در هنگام خم‌کردن معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. بااین‌حال، در صورت داشتن موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید زانو
  • درد مزمن زانو
  • ناتوانی در خم‌کردن یا صاف‌کردن زانو
  • لنگیدن
  • تورم یا قرمزی در زانو
  • ضعف زانو
  • صداهای نق تق همراه با درد
  • تب

همچنین اگر اخیراً دچار آسیب‌دیدگی زانو شده‌اید که با صدای “پاپ”، تورم یا ناتوانی در تحمل وزن روی ساق پا همراه شده است، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

تشخیص علل درد در هنگام خم‌کردن زانو

پزشک از آزمایش‌های زیر برای تشخیص علت زانودرد استفاده می‌کند:

معاینه فیزیکی که به پزشک اجازه می‌دهد تا تورم مفاصل، بی‌ثباتی و علائم تورم را بررسی کند.

آزمایش‌های تصویربرداری، مانند رادیوگرافی یا اسکن MRI، برای تجزیه و تحلیل استخوان و بافت‌های زانو

آزمایش‌های خون که به پزشک اجازه می‌دهد علائم اختلال التهابی سیستمیک، مانند آرتریت روماتوئید (RA) یا عفونت را بررسی کند.

جلوگیری از درد در هنگام خم‌کردن زانو

شما می‌توانید با درنظرگرفتن نکات زیر از بروز درد هنگام خم‌کردن زانو پیشگیری کنید یا خطر زانودرد را کاهش دهید:

  • از حرکاتی که باعث درد زانو می‌شوند خودداری کنید یا حداقل انجام آن‌ها را محدود کنید. این بهترین راه برای جلوگیری از آسیب استفاده بیش از حد از زانو است. این آسیب می‌تواند منجر به درد یا صدمات شدیدتر شود.
  • فعالیت‌های کم ضربه مانند دوچرخه‌سواری یا شنا انجام دهید. فعالیت‌های کم ضربه راهی عالی برای فعال ماندن و در عین حال کاهش فشار روی زانو است.
  • اگر اضافه‌وزن دارید وزن خود را کم کنید. وزن اضافی می‌تواند به زانوی شما فشار وارد کند و خطر زانودرد را افزایش دهد.
  • قبل و بعد از ورزش بدن خود را گرم و سرد کنید. این کار از عضلات شما محافظت می‌کند و به جلوگیری از آسیب کمک می‌کند.
  • تمرینات با وزنه را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید. روی تقویت عضلاتی که از مفصل زانو حمایت می‌کنند تمرکز کنید.
  • برای شل‌شدن عضلاتی که دچار سفتی شده‌اند و بهبود انعطاف‌پذیری به طور منظم حرکات کششی انجام دهید.
  • هنگام فعالیت‌های زانو از زانوبند استفاده کنید. زانوبندها از کاسه زانو محافظت می‌کنند و فشار را کاهش می‌دهند.

کلام آخر

اگر هنگام خم‌کردن پایتان زانودرد دارید ابتدا کمی استراحت کنید. ممکن است این درد نشانه این باشد که پاهای شما به استراحت نیاز دارند. درمان‌های خانگی مانند حرکات کششی یا کمپرس یخ نیز می‌توانند درد را کاهش دهند.

اگر درد شدید یا مداوم بود به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند تعیین کند که چه چیزی باعث علائم شما شده است و به شما در یافتن درمانی برای تسکین درد کمک می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان