برای ساییدگی زانو چه بخوریم؟

بعد از طب سوزنی چه باید کرد؟
بعد از طب سوزنی چه باید کرد؟
16 شهریور 1401
نوشیدنی برای درمان کمردرد
نوشیدنی برای درمان کمردرد
20 شهریور 1401
برای ساییدگی زانو چه بخوریم؟
3.6
(26)

استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتروز در زانو است. داروها می‌توانند به کنترل علائم کمک کنند، اما رژیم غذایی نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند. استئوآرتریت زانو به غضروف مفصل زانو آسیب می‌رساند. غضروف بافتی است که به عنوان یک بالشتک در انتهای استخوان‌های داخل مفاصل عمل می‌کند. این باعث درد و مشکلات حرکتی می‌شود. حفظ وزن سالم برای کاهش فشار روی زانوها مهم است، اما برخی از مواد موجود در غذاها نیز ممکن است بر بدن تأثیر بگذارد به نحوی که می‌تواند به تسکین التهاب و درد کمک کند. برای اطلاع از اینکه کدام غذاها ممکن است برای افراد مبتلا به استئوآرتریت مفید باشد، از کدام یک از آن‌ها اجتناب کنند. در این مطلب خواهیم گفت برای ساییدگی زانو چه بخوریم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زانوی پرانتزی مطالب مرتبط با این موضوع را دنبال کنید.

ماهی‌های روغنی و امگا 3

روغن ماهی ممکن است به محافظت از مفصل زانو در برابر آسیب ناشی از استئوآرتریت کمک کند. التهاب زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به هر بیماری، آسیب یا تحریکی که با آن مواجه می‌شود واکنش نشان دهد. علائم قرمزی، تورم و درد است. التهاب هم علت و هم علامت استئوآرتریت است. خوردن غذاهای حاوی مواد ضد التهابی ممکن است به افراد مبتلا به استئوآرتریت کمک کند. انواع خاصی از ماهی ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید

این اسیدها به کاهش سطح دو پروتئین به نام‌های پروتئین واکنش‌گر C (CRP) و اینترلوکین-6 کمک می‌کنند که باعث التهاب می‌شوند. برخی از افراد مبتلا به استئوآرتریت سطح بالایی از CRP دارند. این می‌تواند منجر به افزایش درد و تورم شود. امگا 3 به بدن کمک می‌کند تا با تداخل با سلول‌های خاص به التهاب واکنش نشان دهد. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی می‌توانند به توقف التهاب قبل از آسیب رساندن به مفاصل کمک کنند.

با توجه به بنیاد آرتروز، افرادی که به طور منظم ماهی‌های سرشار از امگا 3 مصرف می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به آرتروز روماتوئید (RA) هستند. این ممکن است برای افراد مبتلا به استئوآرتریت نیز مفید باشد. این بنیاد همچنین اشاره می‌کند که مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند از مفاصل در برابر تجزیه غضروف محافظت کنند یا شدت آن را کاهش دهند. خوردن یک وعده 3 تا 6 اونس ماهی حداقل چهار بار در هفته می‌تواند به کاهش التهاب استئوآرتریت و محافظت از قلب کمک کند. ماهی‌هایی که سرشار از امگا 3 هستند عبارت‌اند از:

ماهی سالمون

ماهی تن

ساردین

ماهی خال مخالی

مکمل‌های روغن ماهی نیز موجود است، اما خوردن ماهی فواید بیشتری دارد.

توصیه می‌شود از مصرف مکمل‌های روغن ماهی خودداری کنید، زیرا در حال حاضر شواهد کافی برای اثبات اثربخشی آن‌ها وجود ندارد.

مواد مغذی در غذاهای گیاهی

میوه‌ها و سبزیجات نقش مهمی در رژیم غذایی سالم دارند و حاوی مواد مغذی هستند که می‌توانند به افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو کمک کنند.

فیبر

محققان منبع معتبر دریافته‌اند که افراد مبتلا به استئوآرتریت ممکن است سطح کلسترول بالایی داشته باشند. منبع معتبر انجمن قلب آمریکا مصرف غلات کامل و سایر اشکال فیبر رژیمی را توصیه می‌کند زیرا به نظر می‌رسد سطح کلسترول خون را بهبود می‌بخشد. فیبر همچنین به فرد کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کند و این می‌تواند به حفظ وزن سالم کمک کند.

آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کنند و با التهاب مبارزه می‌کنند. انواع مختلفی از آنتی اکسیدان ها وجود دارد. متخصصان تغذیه اغلب توت‌ها را به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی آن توصیه می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به زغال اخته، توت فرنگی و تمشک اشاره کرد. انگورهای قرمز و سیاه تازه حاوی رسوراترول و محصولات سویا حاوی ایزوفلاون هستند.

چربی‌های سالم

آووکادو سرشار از چربی تک غیراشباع ضد التهابی است. آن‌ها همچنین منبع خوبی از ویتامین E هستند که اثرات ضد التهابی دارد. رژیم‌های غذایی سرشار از این ترکیبات با کاهش خطر آسیب مفاصل که در اوایل استئوآرتریت دیده می‌شود مرتبط است.

اولئوکانتال

زیتون و روغن زیتون فوق بکر حاوی اولئوکانتال هستند. این ترکیب یک عامل ضد التهابی طبیعی است که خواصی مشابه داروی ایبوپروفن دارد.

برای ساییدگی زانو زردچوبه بخوریم؟

زردچوبه از دیرباز در طب گیاهی و سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و علاقه زیادی به فواید آن وجود دارد. یک بررسی از مطالعات منبع مورد اعتماد نشان داد که 100 نفر مبتلا به استئوآرتریت که از داروی مبتنی بر زردچوبه، به مدت 8 ماه استفاده کردند، شاهد کاهش درد و سایر علائم مرتبط با استئوآرتریت بودند. در مطالعه دیگری، 50 نفر که به مدت 3 ماه از این دارو استفاده کردند، توانستند بیشتر راه بروند و سطح CRP پایین‌تری در پایان درمان داشتند.

هیدراتاسیون

هندوانه به طور طبیعی سرشار از کاروتنوئید بتا کریپتوکسانتین است، ترکیبی که می‌تواند به کاهش خطر استئوآرتریت کمک کند. از آنجایی که هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است، برای آبرسانی و مدیریت آب مفید است. همچنین حاوی موادی است که می‌تواند سطح CRP را کاهش دهد.

ویتامین‌های A، C و K

اسفناج، بروکلی و سایر سبزیجات سبز فیبر و همچنین مواد معدنی و ویتامین‌های مهم را تامین می‌کنند. در طول تولید انرژی و سایر فرآیندها، بدن محصولات جانبی مضری به نام رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. این‌ها می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند. رادیکال‌های آزاد با التهابی که به مفاصل حمله می‌کند مرتبط است.

سبزیجات برگ سبز – مانند بروکلی و اسفناج – حاوی ویتامین‌های A، C و K هستند که آنتی اکسیدان هستند. این‌ها به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین حاوی سطوح بالایی از کلسیم هستند که به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

سولفورافان و گلوکوزینات

کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی مانند کلم و کلم بروکسل نیز حاوی ترکیب طبیعی سولفورافان هستند. در یک مطالعه حیوانی، سولفورافان و ترکیب دیگری – گلوکوزینولات – روند التهابی را مسدود کرده و آسیب غضروف را در استئوآرتریت کند کردند. گلوکوزینولات در گیاهان تند مانند ترب کوهی، خردل و کلم یافت می‌شود.

برای ساییدگی زانو ویتامین سی بخوریم؟

فلفل، پرتقال و سبزیجات برگ سبز منابع خوبی از ویتامین C هستند. این به حفظ استخوان کمک می‌کند و می‌تواند در محافظت از سلول‌های غضروف نقش داشته باشد. برخلاف برخی باورها، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه اسیدیته در مرکبات منجر به التهاب می‌شود وجود ندارد، اما می‌توانند ویتامین C مفیدی را تامین کنند. با این حال، آب گریپ فروت می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین باید قبل از مصرف زیاد آن را بررسی کنید.

محصولات لبنی

برخی از مردم توصیه می‌کنند از خوردن غذاهای لبنی خودداری کنند، اما این احتمالا فقط برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند مفید است. محصولات لبنی کم چرب می‌توانند فوایدی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو داشته باشند.

استرول‌ها و استانول ها

لبنیات می‌تواند حاوی ویتامین‌های مفید برای افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو باشد. برخی از غذاها با استرول‌های گیاهی یا استانول ها غنی شده اند. این‌ها ممکن است به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. نمونه‌هایی از محصولات شامل شیر غنی شده، اسپریدهای غنی شده و ماست‌های غنی شده است. فرد باید این‌ها را به عنوان بخشی از رژیم غذایی که دارای چربی‌های اشباع شده کم است مصرف کند.

برای ساییدگی زانو کلسیم و ویتامین D بخوریم؟

شیر، پنیر و ماست کم چرب نیز می‌توانند ویتامین D و کلسیم را تامین کنند که ممکن است به تقویت استخوان‌ها کمک کند.دانشمندان شواهدی از سطوح پایین ویتامین D در افراد مبتلا به استئوآرتریت پیدا کرده اند.مصرف بیشتر ویتامین D از طریق غذاهای لبنی غنی شده و قرار گرفتن منظم و ایمن در معرض نور خورشید ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به استئوآرتریت داشته باشد.

مکمل

بسیاری از این مواد مغذی به عنوان مکمل در دسترس هستند، اما پزشکان معمولاً به افراد توصیه می‌کنند قبل از استفاده از مکمل‌ها، مواد مغذی خود را از غذاهای طبیعی دریافت کنند. با توجه به سلامت هاروارد، گلوکزامین و کندرویتین ممکن است به برخی از افراد مبتلا به آرتروز کمک کند، اگرچه بیشتر تحقیقات نشان می‌دهد که آن‌ها هیچ تأثیری برای اکثر افراد ندارند. برخی از افراد از گلوکزامین و کندرویتین برای کاهش علائم استفاده می‌کنند، اما کالج روماتولوژی آمریکا توصیه می‌کند از آن‌ها استفاده نکنید. این به این دلیل است که شواهد کافی برای اثبات کارایی آن‌ها وجود ندارد.

افراد همیشه باید قبل از استفاده از هر مکملی از پزشک خود سؤال کنند، زیرا برخی از آن‌ها می‌توانند اثرات نامطلوبی بر روی برخی افراد داشته باشند و ممکن است نحوه عملکرد سایر داروها را تغییر دهند.

غذاهایی که باید اجتناب کرد

افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو باید سعی کنند از مصرف برخی غذاها خودداری کنند، زیرا ممکن است وضعیت را تشدید کنند.

شکر: علاوه بر اینکه قند در افزایش وزن نقش دارد، می‌تواند باعث آزاد شدن سلول‌هایی شود که می‌توانند التهاب را افزایش دهند. سایر غذاهای حاوی کربوهیدرات‌های بسیار تصفیه شده، مانند نان سفید، ممکن است همین اثر را داشته باشند.

نمک: نمک می‌تواند باعث جذب آب توسط سلول‌ها شود که می‌تواند استئوآرتریت را تشدید کند. تورم مفاصل یکی از علائم شایع استئوآرتریت است. مصرف بیش از حد نمک می‌تواند این تورم را بدتر کند. غذاهای فرآوری شده و از پیش بسته بندی شده اغلب حاوی مقادیر زیادی نمک هستند.

چربی‌های ترانس و اشباع شده: این‌ها در غذاهای فرآوری شده و محصولات پخته شده رایج هستند، اما می‌توانند باعث التهاب شوند.

اسیدهای چرب امگا 6: امگا 3 ممکن است به افراد مبتلا به آرتروز کمک کند، اما اسیدهای چرب امگا 6 – که در انواع مختلف روغن پخت و پز وجود دارد – ممکن است تولید مواد شیمیایی التهابی در بدن را افزایش دهند. نمونه‌هایی از روغن‌های حاوی امگا 6 شامل روغن ذرت و آفتابگردان است.

الکل: پزشکان محدود کردن مصرف الکل و اجتناب از سیگار را توصیه می‌کنند. الکل ممکن است با برخی داروها از جمله داروهای مسکن تداخل داشته باشد.

حساسیت‌های غذایی: برخی افراد نسبت به برخی غذاها حساسیت دارند. حذف غذاهای بالقوه آلرژیک یا حساس از طریق رژیم غذایی حذف ممکن است راهی برای بهبود علائم باشد.

غذاهایی که کمک نمی‌کنند

مردم موارد زیر را برای درمان علائم آرتروز توصیه کرده‌اند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد آن‌ها مؤثر هستند:

ژلاتین، کلاژن و پکتین

رژیم قلیایی

سرکه سیب

رژیم غذایی خام

آیا باید از سولانین اجتناب کنم؟

خانواده سبزیجات شب بو شامل گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل است. این‌ها حاوی ماده شیمیایی سولانین هستند. برخی افراد بر این باورند که این ماده شیمیایی می‌تواند باعث درد آرتروز شود، اما هیچ مطالعه یا تحقیقی هرگز صحت این ادعا را نشان نداده است.

شنا بدون اینکه به مفصل زانو فشار بیاورد، بدن را تقویت می‌کند. فرد مبتلا به استئوآرتریت باید وزن خود را در حد سالم نگه دارد، زیرا اضافه وزن فشار بیشتری بر مفاصل وارد می‌کند. این به معنای درد، التهاب و تورم بیشتر است. در اینجا چند نکته برای کمک به افراد برای حفظ وزن سالم آورده شده است.

سیری: فیبر طبیعی می‌تواند باعث شود افراد برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند و ممکن است به کاهش کلسترول یا پیشگیری از دیابت کمک کنند. بلغور جو دوسر خشن، غلات کامل و میوه‌ها و سبزیجات تازه همگی منابع خوبی از فیبر هستند.

روش‌های پخت: غذاهای پخته شده، کبابی، بخارپز و برخی از غذاهای خام را به جای سرخ کردنی یا برشته شده در روغن انتخاب کنید. سرخ کردن عمیق کالری اضافی اضافه می‌کند و مقدار زیادی از مواد مغذی را از بین می‌برد.

ورزش: این برای تناسب اندام کلی و حفظ وزن مناسب مهم است. زانو درد ممکن است برخی از تمرینات را سخت‌تر کند، اما ورزش‌های کششی ساده و سایر حرکات حرکتی می‌توانند به تقویت ماهیچه‌های پا کمک کنند و این کار راه رفتن را آسان‌تر می‌کند.

یک مطالعه منبع مطمئن نشان داد که افراد مبتلا به استئوآرتریت که اضافه وزن داشتند و 10 درصد یا بیشتر از وزن خود را از دست دادند، بهبودهایی را در درد و عملکرد خود مشاهده کردند، به خصوص زمانی که در فعالیت بدنی نیز شرکت می کردند.

نکاتی برای داشتن وزن سالم

در حالی که شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد غذاهای خاص می‌تواند برای افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو مفید باشد، به طور کلی ایده خوبی است که:

از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید و کمی فعالیت بدنی انجام دهید

از غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده اجتناب کنید، زیرا اغلب حاوی چربی‌های ترانس، شکر و نمک اضافه شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند.

رژیم مناسب شامل طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات است زیرا فیبر و ویتامین‌ها را اضافه می‌کند که برخی از آن‌ها آنتی اکسیدان هستند و ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

یادگیری نحوه خواندن برچسب‌های غذایی می‌تواند به فرد کمک کند تا از سطوح بالای نمک، قند و چربی‌های ناسالم اجتناب کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره تلفنی رایگان