درمان گیاهی کمر درد!
22 بهمن 1398
زانوی پرانتزی یا کمانی (bowlegs)
11 اردیبهشت 1399
انواع کمر درد

3.8

انواع کمر درد

کمردرد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و ناراحت‌کننده‌ای است که توسط افراد در هر سنی تجربه می‌شود. ممکن است از ورزش شدید باشد، جابجایی یک جسم سنگین یا علت ناشناخته دیگری، برای درمان انواع کمر درد ابتدا باید نوع آن و چگونگی بروز آن را تشخیص دهید.

در ستون فقرات، در صورت ضایعه و درگیر شدن عناصر حساس به درد همانند ماهیچه‌ها و تاندون آن‌ها، رباط‌ها، فاسیا ( مفاصل بین مهره‌ای پشتی) مفاصل فاست یا آپوفیزیال ( اعصاب نخاعی و ریشه‌های آن‌ها) عروق خونی و طناب نخاعی به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس گردند.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

خبر خوب اینکه!!!

پس از مشخص شدن علت، کمر درد به راحتی پیشگیری و درمان می‌شود درصورتی‌که تشخیص آن به‌موقع باشد.

انواع کمردرد

کمر درد دارای 3 شکل متداول است:

• درد عضلانی غیراختصاصی
  • انقباض یا اسپاسم عضلانی
  • درد رادیکولار (مربوط به ریشه عصب نخاعی)

درد عضلانی غیر اختصاصی

تاکنون شایع‌ترین علت کمردرد، درد عضلانی غیراختصاصی است که اساساً فشار عضلانی است.

یکی از علائم شایع درد عضلانی در یک یا هر دو طرف کمر است. درد عضلانی غیراختصاصی ممکن است در اثر بلند کردن، پیچ‌خوردگی، کشش یا هر نوع حرکتی دیگر ایجاد شود که فشار را به کمر اضافه می‌کند. همچنین می‌تواند ناشی از حرکت ناگهانی و غیرمنتظره مانند به زمین افتادن باشد.

اسپاسم (انقباض) عضلانی

اسپاسم عضلانی نیز از دردهای شایع کمر است. اسپاسم های عضلانی هنگامی اتفاق می‌افتند که عضلات کمر بدون دلیل منقبض می‌شوند. اسپاسم عضلانی بیشتر در اثر خم شدن، بلند کردن وسایل سنگین یا فعالیت‌های دیگر است. این آسیب مزمن معمولاً از یک حادثه خاص شروع می‌شود. به‌طوری‌که سه نفر از چهار نفری كه دارای کمردرد عضلانی از نوع اسپاسم عضلانی هستند می‌توانند زمان و فعالیت خاصی درد آن‌ها شروع شده را به خاطر بیاورند.

درد رادیکولار یا ریشه‌ی عصب نخاعی

نوع دیگری از درد کمر که می‌تواند در اثر تخریب دیسک و بیرون زدن آن و یا تنگی کانال نخاعی اتفاق بیافتد که در نتیجه آن یک یا چند ریشه عصبی گیر افتاده و درد انتشاری را ایجاد می‌کنند.

بیمارانی که این درد را تجربه می‌کنند، اغلب دچار درد شدید تیرکشیدن می‌شوند که از پشت شروع شده و به یک یا هر دو پا می‌رود. همچنین ممکن است احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در پاهای خود نیز داشته باشند.

درد عصب سیاتیک جز این دسته طبقه‌بندی می‌شود که یک بیماری بسیار شایع و دردناک است.

مهم‌ترین علائم تنگی مجرای نخاعی کمری

این علائم شامل موارد زیر هستند:

• افزایش درد به هنگام راه رفتن.
  • درد ناحیه کمر و اندام تحتانی.
  • معمولاً شدت درد به هنگام صاف کردن تنه افزایش می‌یابد.
  • در بسیاری از بیماران درد ساق پاها شایع است.
  • کاهش میزان درد به هنگام خم کردن ستون فقرات.

در وضعیت خم کردن تنه به طرف جلو فشار از روی ریشه‌های اعصاب نخاعی برداشته می‌شود و به همین دلیل درد کاهش می‌یابد.

فتق یا پارگی دیسک بین ‌مهره‌ای نوع دیگری از آسیب‌های کمری است!

آسیبی که به علت ضربه یا بلند کردن یک جسم سنگین یا گاهی هم می‌تواند خودبه‌خود در ستون فقرات اتفاق ‌افتد و طی آن آزاد شدن بخش مرکزی دیسک از قسمت محیطی آن باعث فشار بر روی ریشه‌های عصبی و ایجاد علائمی همراه با درد و ناراحتی می‌گردد.

در انواع کمردرد های خفیفی هم وجود دارد که می‌تواند به علت صدمه به قسمت‌های سطحی دیسک یا التهاب دیسکی که هنوز پاره نشده و آسیب‌ندیده است باشد ولی به علت فشاری که به اطراف ستون فقرات می‌آید، درجاتی از درد را ایجاد می‌کند. این حالت آسیب جدی و خطرناکی محسوب نمی‌شود که باعث عدم تحرک و فعالیت شود، مگر اینکه با ادامه نیروهای پرفشار و غیرضروری باعث جدا شدن لایه سطحی و بیرون‌زدگی قسمت مرکزی دیسک و فشار به رباط‌های پشتی، نخاعو اعصاب نخاعی گردد. در این موارد، با توجه به میزان فشار و محل تحت‌فشار (ریشه‌های عصبی) حالات متفاوتی از درد با سبک‌های مختلفی را ایجاد می‌کند.

چگونه کمردرد را تشخیص دهیم؟

اولین قدم برای درمان انواع کمر درد ، مراجعه به پزشک و مراقبت‌های اولیه است که در شرایط حاد نیاز به روش‌های رادیوگرافی شامل عکس‌برداری، MRI و … می‌باشد.

سؤالات پزشک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تشخیص محل درد
  • تشخیص شدت درد
  • تشخیص کیفیت درد
  • سابقه پزشکی شما

علل احتمالی درد کمر بسیاری دیگری نیز وجود دارد و به همین دلیل ارزیابی دقیق پزشک و متخصص لازم است تا دلایل ایجادشده در هر بیمار را مشخص کند. هنگامی‌که پزشک نوع کمردرد شما را مشخص کند، می‌تواند توصیه‌های خود مثل تمرینات مؤثر، منوآل تراپی (ماساژ درمانی)، آب‌درمانی و یا تمرینات اصلاحی مورد نیاز را برای شما تجویز کند تا شما را به سلامت کامل برگرداند.