اسکولیوز چیست و چگونه درمان می شود؟
1 آبان 1398
درمان گیاهی کمر درد!
22 بهمن 1398
نقطه ماشه ای
3.5
(49)

علت درد و سوزش در عضلات چیست؟

مقدمه:

شاید شما نیز به هنگام استفاده از موبایل، لپ تاپ و کامپیوتر و حتی مطالعه دچار سوزش و دردهایی در ناحیه بین کتف یا پشت گردن شده اید؛ وقتی به عضلات ناحیه دردناک دست میزنید زیر دستتان گره هایی را لمس می کنید که وقتی آن ها را فشار دهید به احتمال زیاد دردناک و حساس خواهند بود؛ به این نقاط حساس و بسیار دردناک که معمولا در عضلات گردنی و بین کتف ایجاد می شوند، تریگر پوینت (trigger point) یا نقاط ماشه ای می گویند. برای این که با این مشکل بیشتر آشنا شوید مطالب زیر را مطالعه نمایید.

نقطه ماشه ای

تعریف:

نقطه ماشه ای ، نقطه ای با حساسیت شدید و برآمدگی قابل لمس در عضلات اسکلتی می­باشد. فشار مستقیم یا انقباض عضله می تواند نشانگان پرش (jump sign)، حساسیت موضعی، پاسخ تکان ناگهانی موضعی و درد ارجاعی که معمولا با الگوی درد با فاصله از آن نقطه پاسخ می­دهد، را برانگیزد.

نشانگان پرش پاسخ رفتاری مشخص به فشار برروی نقاط ماشه ای است. افراد اغلب دراثر درد شدیدی که دراثر فشار توسط انگشتان اعمال می­شود، از جای خود می­پرند، خود را عقب کشیده و فریاد می­زنند. آن­ها بی اختیار حرکت کرده  و یا شانه، سر و دیگر اعضای بدن که لمس نشده را سریع تکان می­دهند. بنابراین نشانگان پرش نشان دهنده حساسیت بالای نقاط ماشه­ ای است و به عنوان شاخص وجود این نقاط می­باشد.

پاسخ تکان ناگهانی موضعی به عنوان انقباض قابل لمس یا قابل دیدن زودگذر عضله و پوست تعریف می­شود و هنگامی که فشار اعمال می­شود، فیبرهای عضلانی سفت شده منقبض می­شوند.

درد ارجاعی که درد انعکاسی نیز نامیده می­شود، دردی است که در نقطه­ ای غیر از محل محرک دردناک حس می­شود. درد تجدید پذیر است و به ریشه اعصاب مرتبط نیست و هیچگونه تورم مفصل یا اختلال عصبی وجود ندارد. درد ناشی از نقطه ماشه ای الگویی واضح، گسسته و ثابت دارد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

آناتومی:

نقاط ماشه­ ای در عضلات فیبری (Myofascial) و اساسا در مرکز عضله به­وجود می­آید. برآمدگی­های قابل لمسی هستند که درمیان عضلات سفت شده با اندازه 2 تا10 میلی­متر وجود دارند و می­توانند در محل­های مختلف عضلات اسکلتی بدن ظاهر شوند. همه افراد دارای نقاط ماشه­ای در بدن خود هستند به طوری که حتی ممکن است در نوزادان و کودکان نیز وجود داشته باشد، اما وجود آن لزوما در اثر سندروم درد نیست. زمانی که نقاط ماشه ای وجود داشته باشند باید موارد سندروم درد عضلات، ناکارآمدی جسمی، اختلال روانی و عدم فعالیت روزانه بررسی شوند.

سندروم درد عضلات فیبری درد نقطه ای با منشا بافت نرم است که معمولا با حساسیت عضلانی همراه بوده و از نقاط ماشه­ ای و نقاط حساسیت مرکزی موجود در عضله و فاشیا، نشات می­گیرد.

علل:

  • افزایش سن
  • آسیب قدیمی در اثر افتادن، فشار یا ضربه دوران تولد
  • کمبود تمرین ورزشی- معمولا در افراد بی تحرک28 تا 55 ساله که 45% آن متشکل از آقایان می­باشد.
  • وضعیت بدنی غلط– الگوی نامتقارن فوقانی و تحتانی (upper and lower crossed pattern) ، پشت تابدار) swayback posture (، وضعیت بدنی غلط هنگام استفاده از تلفن (telephone posture)، نشستن  روی زمین به صورت ضربدری(cross-legged sitting) .
  • استفاده بیش از حد از عضله و آسیب های ریز مکرر- وزنه برداری
  •  شرایط های استرسی مزمن، اضطراب، افسردگی
  • اختلال خواب
  • کمبود ویتامین ها (ویتامین C،D،B) و فولیک اسید و آهن
  • مشکلات مفصلی و انعطاف بیش از حد (hypermobility)
نقطه ماشه ای

طبقه بندی نقاط ماشه ای:

  • نقاط ماشه­ای اولیه / مرکزی –  ثانویه / Satellite Trigger Points :

نقاط ماشه­ ای مرکزی یا اولیه آن هایی هستند که باعث درد شدید موضعی در اثر فشار همراه با انتشار درد ارجاعی شده و معمولا اطراف مرکز عضله وجود دارند. نقاط ماشه­ای ثانویه یا Satellite در پاسخ به وجود نقاط ماشه­ای مرکزی ایجاد شده و می­توانند به شکل یک خوشه نیز باشند و معمولا در اثر درمان نقاط ماشه­ای اولیه حذف می شوند.

  • نقاط ماشه­ ای فعال و غیرفعال (پنهان) :

هر نقطه ای که باعث حساسیت موضعی و الگوی درد ارجاعی در اثر لمس شود، نقاط ماشه­ای فعال هستند. تقریبا همیشه نقاط ماشه­ای مرکزی و برخی نقاط ماشه­ای Satellite فعال هستند(اما نه لزوما تمام آن ها).

نقاط ماشه­ ای غیرفعال درصورتی که عامل  محرکی وجود داشته باشد، نهایتا می­توانند فعال شوند. نقاط ماشه ­ای غیرفعال یا پنهان در هرنقطه ای می­توانند ظاهر شوند و زیر نوک انگشت همانند توده حس می­شود اما دردناک نیست که می­تواند موجب افزایش سفتی عضله شود.

  •  (Diffuse Trigger Points) :

معمولا در افراد دارای ناهنجاری پاسچری شدید و در جایی که نقاط ماشه­ ای اولیه درمان نشده رخ می ­دهند، بنابراین نقطه ماشه­ ای  ثانویه فقط پاسخی مکانیزمی به نام پراکنده هستند.

  •  (Attachment Trigger Points) :

در محل اتصال تاندون به استخوان بوجود می­ آید که بسیار هم حساس می­ باشد. اگر درمان نشود فرآیند تخریبی مفصل مجاور می­تواند ظاهر شود.

نقطه ماشه ای
  • نقاط ماشه ای لیگامانی(Ligamentous Trigger Points) :

نقطه ماشه ای حتی در لیگامنت ها می­ تواند به­ وجود آید. وجود نقاط ماشه ای در لیگامان طولی قدامی ستون مهره می ­تواند موجب بی­ثباتی گردن شود. زمانی­که لیگامان های کشکک و لیگامان های جانبی نازک نی درمان شود برخی سندروم های درد زانو به­ طور موفق بهبود می ­یابد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان