تأثیر آب‌درمانی همراه با فیزیوتراپی
تأثیر آب‌درمانی همراه با فیزیوتراپی بر درد و ناتوانی در بیماران مبتلا به بیرون‌زدگی دیسک کمر
18 اردیبهشت 1402
تاثیر کفی‌های طبی بر کف پای صاف
20 اردیبهشت 1402
تأثیر ماساژدرمانی و کایروپراکتیک بر گردن درد

تأثیر ماساژدرمانی و کایروپراکتیک بر گردن درد چگونه است؟ ماساژدرمانی شامل استفاده از دست‌ها برای دست‌کاری بافت‌های نرم، مانند عضلات و تاندون‌ها، برای افزایش گردش خون، کاهش تنش عضلانی و ارتقای احساس بهبودی است. اغلب افرادی که گردن درد و یا سفتی مزمن دارند، ماساژدرمانی توسط یک ماساژ درمانگر، فیزیوتراپ یا سایر متخصصان سلامت واجد شرایط را در بهبود وضعیت خود مؤثر می‌دانند.

نحوه اعمال ماساژدرمانی برای گردن درد مزمن

انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که این ماساژها اغلب در تکنیک‌ها، ضربه‌ها و فشار اعمال شده توسط دست‌ها و روش‌های دیگر با یکدیگر متفاوت هستند. حتی در مواردی که فقط گردن درد وجود داشته باشد، ماساژ معمولاً باید روی گردن، شانه‌ها و کمر نیز اعمال شود، زیرا این نواحی همه به هم متصل هستند.

دو مورد از رایج‌ترین انواع ماساژ برای درمان گردن درد عبارت‌اند از:

ماساژ سوئدی: این تکنیک، رایج‌ترین نوع ماساژ است و بیشتر روی اعمال فشارهای طولانی و ثابت تمرکز می‌کند. انجام تکنیک‌های این ماساژ معمولاً در جهت جریان خون و به قلب انجام می‌شود. این ماساژ شامل حرکات ورز دادن و اصطکاکی نیز می‌شود. یکی از اهداف اصلی ماساژ سوئدی، ایجاد آرامش در کل بدن است.

ماساژ بافت عمیق: این تکنیک ماساژ معمولاً از ضربه‌ها و اصطکاک عمیق‌تری برای کار بر روی لایه‌های عمیق‌تر عضلات و بافت‌های همبند استفاده می‌کند. همچنین به‌عنوان ماساژ بافت همبند نیز شناخته می‌شود. بسته به تکنیک‌ها و فلسفه‌های درمانگر، تعاریف گسترده‌ای برای ماساژ بافت عمقی وجود دارد. در مقایسه با ماساژ سوئدی، ماساژ بافت عمیق معمولاً بیشتر بر روی ناحیه درد مزمن تمرکز می‌کند.

انواع متعدد دیگری از ماساژ و تغییرات دست‌کاری نیز وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، برخی از ماساژ درمانگرها از روغن‌های مخصوص یا رایحه‌های دیگر برای رایحه‌درمانی استفاده می‌کنند که در برخی موارد ممکن است آرامش یا لذت را افزایش دهد.

استفاده از ماساژ برای مدیریت گردن درد

کشیدگی عضلانی، لغزش دیسک، آرتریت و مشکلات ستون فقرات می‌تواند باعث گردن درد شود. بسیاری از ما پس از «اشتباه خوابیدن» دچار سفتی گردن شده‌ایم که اغلب ممکن است برای چند روز نیز ادامه داشته باشد. اما صرف‌نظر از علت، پیداکردن یک درمان مناسب برای گردن درد ضروری به نظر می‌رسد و اینجا جایی است که ماساژدرمانی وارد می‌شود!

کسانی که ماساژدرمانی را امتحان کرده‌اند خوب می‌دانند که این روش ارزش هزینه‌کردن را دارد. این درمان یکی از بهترین راه‌ها برای مدیریت گردن درد و علائم مرتبط با تسکین درد در ناحیه و تقویت عضلات برای جلوگیری از آسیب بیشتر است. در چند سال گذشته باتوجه‌به استقبال افراد از درمان‌های جایگزین، محبوبیت این روش درمانی افزایش‌یافته است. همچنین تحقیقات فراوانی که در مورد فواید ماساژ برای کل بدن انجام شده است، ماساژ دمانی را در کانون توجه قرار داده است.

ماساژدرمانی دردهای موجود را تسکین می‌دهد

ممکن است چند روز پس از اولین ماساژ خود کمی حساسیت در عضلات خود احساس کنید، اما نگران نباشید. این موضوع یک سیگنال است که عضلات شما در حال بهبود و تقویت هستند. دردی که ممکن است احساس کنید شبیه درد پس از یک جلسه باشگاه است، زیرا ماساژ درمانگر شما نیز به عضلات شما تمرین می‌دهد. درواقع با ترکیبی از دست‌کاری فیزیکی و آرامش ذهنی که توسط ماساژ ارائه می‌شود، بدن شما برای تسکین گردن درد، اندورفین ترشح می‌کند.

ماساژ دمانی از دردهای آینده جلوگیری می‌کند

ماساژ درمانگران در تشخیص و درمان طیف وسیعی از آسیب‌ها آموزش‌دیده‌اند و همچنین می‌توانند عضلات شما را تقویت کنند تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنند. ازآنجایی‌که گردن درد یک مشکل رایج است، تکنیک‌هایی مانند ماساژ بافت عمیق می‌تواند به ساخت عضلات زیر گردن شما کمک کند. این موضوع باعث می‌شود تا به بهبودی سریع‌تر و افزایش تون عضلانی بیشتر برای جلوگیری از فشار به این ناحیه کمک کند.

ماساژدرمانی به آرامش شما کمک می‌کند

استرس می‌تواند در ایجاد و افزایش گردن درد نقش داشته باشد، زیرا استرس بر عضلات گردن شما تأثیر فیزیکی دارد. علاوه بر درمان فیزیکی گردن درد، ماساژ می‌تواند به شما کمک کند تا از نظر ذهنی و روحی آرام شوید و به شما در کاهش سطح استرس، عصبانیت و اضطراب کمک کند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند به کاهش شدت گردن درد شما کمک کند

ماساژدرمانی انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشد

با افزایش سن، مفاصل و عضلات گردن ما انعطاف‌پذیری کمتری پیدا می‌کنند که می‌تواند در فعالیت‌های روزانه ما اختلال ایجاد کند. ماساژ منظم و باکیفیت می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری عضلات و افزایش دامنه حرکتی گردن ما کمک کند. حفظ انعطاف‌پذیری مفاصل بدن یکی از عوامل مثبت سلامتی محسوب می‌شود که می‌تواند در بهبود وضعیت بدنی و هماهنگی عصب و عضله ما تأثیرگذار باشد.

ماساژدرمانی عملکرد بدنی را بهبود می‌بخشد

مطالعات نشان داده‌اند که ماساژ منظم دارای مزایای بسیاری از جمله بهبود گردش خون، تحریک سیستم لنفاوی و افزایش هوشیاری است که در نهایت باعث بهبود کلی کیفیت زندگی می‌شود. این بدان معناست که انجام ماساژهای منظم گردن می‌تواند علاوه بر تسکین درد، سلامت شما را نیز بهبود ببخشد.

نکات قابل‌توجه به هنگام ماساژدرمانی

برای تجربه اثرات تسکین‌دهنده ماساژ گردن، اکثر مردم نیازی به ماساژ قوی ندارند. اگر هنگام انجام ماساژ احساس ناراحتی می‌کنید یا به نظرتان تکنیک‌ها زیادی خشن هستند، توصیه می‌کنیم فوراً به پزشک اطلاع دهید تا شدت آن را کاهش دهد.

دست‌کاری و تحرک دستی برای سفت‌شدن گردن مزمن

برخی از افراد ممکن است برای دردهای مزمن و سفتی گردن، از روش‌های درستکاری دستی بهره بگیرند و یا اینکه یک متخصص پزشکی از دستان خود برای تنظیم مستقیم ستون فقرات گردنی استفاده کند. دو روش کلی برای اعمال تحرک دستی در ستون فقرات گردنی وجود دارد:

دست‌کاری ستون فقرات: این روش دارای رانش‌های با سرعت بالا و دامنه کم است که تنظیمات کایروپراکتیک یا درمان‌های دست‌کاری استئوپاتیک نیز نامیده می‌شوند. در این روش، اعمال نیروی کافی برای فشاردادن مفصل ستون فقرات به خارج از محدوده حرکت باهدف بهبود مفصل انجام می‌شوند. عملکرد، افزایش دامنه حرکتی و کاهش درد از جمله اهدافی است که با انجام روش کایروپراکتیک می‌توان به آنها دست. یافت هنگامی که یک دست‌کاری با سرعت بالا روی ستون فقرات انجام می‌شود، معمولاً شامل صدایی شبیه به ترک‌خوردن یا ترکیدن را می‌توان شنید. توجه به این نکته ضروری است که برخی از افراد احساس تسکین یا لذت‌بردن از صدای ترک‌خوردن را گزارش می‌دهند، درحالی‌که برای برخی افراد دیگر این کار ناخوشایند به نظر می‌رسد.

تحرک یا موبیلیزاسیون ستون فقرات: این دست‌کاری‌های کم‌سرعت و با دامنه کم، به‌تدریج روی مفاصل ستون فقرات از طریق دامنه‌های حرکتی قابل‌تحمل کار می‌کنند نه اینکه آنها را فراتر از حد طبیعی مجبور به حرکت کند. دست‌های تمرین دهنده به‌آرامی مهره‌ها را حرکت می‌دهد و هر سطح ستون فقرات را که روی آن کار می‌شود، کشش می‌دهد. در این روش از آن صدای ترک‌خوردن که برای برخی از افراد آزاردهنده است خبری نیست.

تکنیک‌های متعددی برای دست‌کاری و تحرک ستون فقرات وجود دارد. بسته به نیازها و ترجیحات منحصربه‌فرد بیمار و همچنین مجموعه مهارت‌های پزشک، ممکن است تکنیک‌های مختلفی اعمال شود

علاوه بر این، اگر دست‌کاری روی ستون فقرات گردنی انجام شود، این تکنیک‌ها باید روی ستون فقرات قفسه سینه (بالای کمر) نیز انجام می‌شود؛ زیرا این 2 ناحیه به هم مرتبط هستند و می‌توانند درد و سفتی را به عقب و جلو کمر و گردن انتشار دهند.

اثربخشی کایروپراکتیک

تحقیقات نشان داده‌اند که بسیاری از افرادی که گردن درد را تجربه کرده‌اند و  تحت درمان‌های کایروپراکتیک قرار گرفته‌اند، دامنه حرکتی آنها بهبودیافته است. بااین‌حال، اکثر مطالعاتی که به بررسی تأثیر کایروپراکتیک پرداخته‌اند، کارآزمایی‌های تصادفی کنترل شده کوچک یا غیرتصادفی بوده‌اند. برای مطالعاتی که نشان داده‌اند دست‌کاری و یا تحرک برای کمک به تسکین درد گردن یا بهبود عملکرد گردن مفید است، شواهد ضعیف بوده و فواید آن موقتی بوده است.

بررسی تحقیقات اخیر نشان داده است که تکنیک‌های تحرک نسبتاً ملایم ستون فقرات، به‌اندازه دست‌کاری‌های ستون فقرات با سرعت بالا برای درمان گردن درد و سفتی مؤثر بوده‌اند. برخی شواهد همچنین نشان می‌دهد که کایروپراکتیک در قسمت ستون فقرات قفسه سینه می‌تواند به کاهش درد و سفتی گردن کمک کند.

خطرات کایروپراکتیک

تا زمانی که کایروپراکتیک ستون فقرات گردنی توسط یک متخصص پزشکی که دارای مجوز و آموزش این تکنیک‌ها است، انجام می‌شود، نسبتاً بی‌خطر است. ازآنجایی‌که تکنیک‌های سرعت بالای کایروپراکتیک ستون فقرات گردن، شامل حرکت مفصل خارج از محدوده حرکتی طبیعی آن انجام می‌شود، مهم است که قبل از انجام یک دست‌کاری با سرعت بالا در ستون فقرات گردنی، هرگونه بیماری زمینه‌ای جدی مانند بی‌ثباتی ستون فقرات یا میلوپاتی گردنی را بررسی کنید.

اگرچه بسیار نادر است، اما گزارش‌هایی از سکته مغزی ناشی از انسداد شریان‌های مهره‌ای به دنبال دست‌کاری ستون فقرات گردنی وجود دارد. همچنین باید توجه داشت که همه این گزارش‌ها نمی‌توانند علت دقیق سکته را تأیید کنند. برخی از مطالعات گزارش می‌دهند که هیچ تفاوتی در خطر بالینی سکته مغزی در بیمارانی که برای گردن درد به کایروپراکتیک مراجعه می‌کنند در مقایسه با بیمارانی که برای گردن درد به پزشک عمومی (بدون دست‌کاری) مراجعه می‌کنند، وجود ندارد.