کتف درد نشانه چیست؟

فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن
فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن
20 فروردین 1402
شانهٔ یخ‌زده یا شانه منجمد
شانهٔ یخ‌زده یا شانه منجمد
25 فروردین 1402
کتف درد نشانه چیست؟
4.6
(9)

استخوان کتف با نام علمی اسکاپولا شناخته می‌شود. این استخوان مثلثی شکل، استخوان بازو را به ترقوه متصل می‌کند. به همین دلیل است که درد در ناحیه کتف می‌تواند حرکات بازو را محدود کرده و انجام فعالیت‌های روزمره شما را با سختی روبرو کند. درد کتف می‌تواند دردی تیز و یا سوزشی مداوم باشد. این درد می‌تواند در سرتاسر شانه و یا قسمت بالای کمر اتفاق بیفتد. کتف درد نشانه چیست؟ به هر نوع و شکلی که باشد می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در ادامه با هم چند مورد از این علت‌ها را بررسی می‌کنیم. 

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

پارگی و یا بیرون‌زدگی دیسک گردن

بیرون‌زدگی دیسک گردن به معنی پارگی حلقه دور دیسک  بیرون‌زدن مایع هسته دیسک است که در این وضعیت مایع بیرون‌زده، اعصاب آن ناحیه را تحریک می‌کند. به عبارت دقیق‌تر بیرون‌زدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بیرونی دیسک (آنولوس فیبروزوس) پاره می‌شود و لایه داخلی (نوکلئوس پالپوزوس) به بیرون نشت پیدا کند. بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند باعث درد شود و ممکن است ریشه عصبی مجاور را ملتهب کند. این التهاب می‌تواند منجر به درد در کتف و شانه و یا حتی بازوها شود. بیرون‌زدگی دیسک در قسمت تحتانی ستون فقرات گردنی می‌تواند باعث ایجاد درد در قسمت کتف‌ها شود.

وضعیت بدنی یا پاسچر ضعیف

شاید شما نیز چندین بار به کلمه پاسچر برخورده باشید. پاسچر درواقع به وضعیت اسکلتی عضلانی اتخاذ شده بدن در هنگام ایستادن و نشستن گفته می‌شود. نشستن طولانی‌مدت با وضعیت و پاسچر نامناسب ممکن است ستون فقرات شما را دچار تغییرات ساختاری کند. این تغییر وضعیت‌های ساختاری در ادامه و به‌مرورزمان می‌تواند باعث ایجاد درد در کتف‌ها و دیگر قسمت‌های بدن شما شود. قوز کردن، خم‌کردن سر به سمت پایین و یا یک‌طرفه در حین کار، می‌تواند باعث ضعف عضلانی و در نتیجه آسیب به دیسک‌های ستون فقرات و عضلات شود. این آسیب‌ها می‌توانند تعادل عضلانی را در بدن دچار اختلال کرده و فشار مضاعفی را به قسمت بالایی کمر و کتف‌ها وارد آورند.

جابه‌جاکردن اجسام سنگین

بلندکردن اجسام سنگین بدون رعایت تکنیک‌های مناسب می‌تواند فشار زیادی را بر قسمت بالای کمر و شانه‌های شما وارد کند. سعی کنید برای بلندکردن اجسام سنگین ابتدا زانوهای خود را خم کنید و از خم‌شدن ناگهانی کمر و بلندشدن ناگهانی بپرهیزید. بلندکردن اجسام سنگین می‌تواند باعث کشیدگی و گرفتگی عضلات یا پارگی رباط‌های بین مهره‌ای و یا شانه‌ای شود. این آسیب‌ها می‌توانند باعث درد در ستون فقرات و یا کتف‌ها شوند.  سعی کنید تکنیک‌های صحیح بلندکردن اجسام سنگین را بیاموزید و به هنگام کارکردن آن‌ها را به کار بگیرید تا آسیب وارده به کتف‌ها و ستون فقرات خود را به حداقل برسانید.

به‌کارگیری بیش از حد عضلات

گاهی شرکت در مسابقه‌ای دوستانه و یا حتی انجام کارهای روزانه به‌قدری سنگین می‌شوند که می‌توانند به‌راحتی شما را دچار آسیب‌های جدی کنند. رنگ‌آمیزی سقف خانه، کمک به یک دوست در جابه‌جایی منزل و یا شرکت در مسابقه والیبال نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی هستند که می‌توانند قسمت بالایی کمر شما را بیش از آنچه که قبلاً انجام می‌دادید درگیر کنند و منجر به کشیدگی عضلانی و یا پارگی رباط‌ها شوند.

در رفتن دنده

این موضوع ممکن است کمتر شایع باشد؛ اما اگر دنده‌ای از جای خود خارج شده باشد می‌تواند به‌مرورزمان و با فشارهای مکرری که به آن وارد می‌شود، باعث ناهماهنگی و نابرابری در کتف‌ها شود. این موضوع نیز می‌تواند درد را در ناحیه پشت و کتف‌ها افزایش دهد و یا حتی گاهی نفس‌کشیدن را نیز دشوار کند.

بیماری قلبی

برخی از بیماری‌های قلبی می‌توانند به‌صورت درد در ناحیه کتف ظاهر شوند. به‌عنوان‌مثال، دیسکسیون آئورت. این عارضه یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی است و زمانی رخ می‌دهد که بزرگ‌ترین شریان قلب دچار پارگی شود. این موضوع ممکن است باعث درد شدیدی شود که تا زیر تیغه‌های کتف نیز کشیده می‌شود. می‌تواند در زیر یا نزدیک تیغه شانه حرکت کند. حمله قلبی نیز به‌ویژه در زنان ممکن است به‌صورت احساس درد در قسمت بالای کمر و یا کتف‌ها، ظاهر شود.

شکستگی‌های ناشی از فشار

شکستگی‌های فشاری اغلب در قسمت‌های سینه‌ای و کمری ستون فقرات رخ می‌دهد و می‌تواند در اثر ضربات سنگین یا در نتیجه پوکی‌استخوان ایجاد شود. شکستگی فشاری در ستون فقرات زمانی اتفاق می‌افتد که یک استخوان مهره (معمولاً در قسمت بالای کمر) ضعیف شده و فشرده می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به کمردرد شود. این کمردرد با استراحت اندکی بهبود می‌یابد؛ اما قسمتی که دچار شکستگی شده است ممکن است به لمس حساس باشد. شکستگی‌های فشاری بیشتر در اثر پوکی‌استخوان و در افراد مسن ایجاد می‌شود.

کلام آخر

موارد گفته شده در بالا دلایل احتمالی درد در کتف‌ها است؛ اما این فهرست لزوماً فهرست کاملی نیست، اما امیدواریم نقطه شروع خوبی برای شما در شناسایی دردتان باشد و به شما کمک کند تا رو به بهبودی قدم بردارید. توجه داشته باشید که هر دردی در کمر یا شانه و یا کتف‌های شما که چند هفته به طول بینجامد و یا فعالیت‌های روزانه شما را دچار اختلال کند، باید توسط پزشک ارزیابی شود. همچنین اگر درد شما شدید است و یا با سایر علائم مانند سردرد، گزگز، ضعف و یا حالت تهوع همراه است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان