چه کسانی از طب سوزنی نتیجه گرفتند؟

حرکات یوگا برای تقویت دست
24 آبان 1401
ژيمناستيك و كف پاي صاف
26 آبان 1401
3.7

چه کسانی از طب سوزنی نتیجه گرفتند؟ طب سوزنی نوعی داروی مکمل است که از سوزن‌هایی استفاده می‌کند که در نقاط خاصی از بدن برای کمک به تسکین درد و درمان سایر نگرانی‌های سلامتی استفاده می‌شود. این سوزن‌ها مانند آن‌هایی نیستند که  به دیدن آنها در مطب پزشک عادت کرده‌اید. آنها جامد، بسیار نازک و انعطاف‌پذیر هستند. سوزن‌ها واقعاً درد ندارند. بیشتر مردم در طول درمان احساس آرامش می‌کنند و معمولاً در نهایت چرت می‌زنند.

اعتقاد بر این است که طب سوزنی حدود 3000 سال پیش در چین آغاز شد. اخیراً، با گسترش تحقیقات و افزایش روزافزون آمریکایی‌ها و جستجوی فزاینده طب مکمل و جایگزین، به آن در ایالات متحده علاقه مند شده است و در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند برای شرایط خاصی فوایدی داشته باشد، اما بسیاری از مردم آن را برای مسائلی فراتر از مواردی که توسط تحقیقات پشتیبانی می‌شود، مؤثر می‌دانند.

تسکین درد رایج‌ترین دلیلی است که مردم به طب سوزنی مراجعه می‌کنند، اما من انواع نگرانی‌های مربوط به سلامت و تندرستی را نیز می‌بینم، از بیماری خودایمنی گرفته تا بی‌خوابی و مشکلات زنان و زایمان. مردم فقط سعی می‌کنند راهی برای احساس بهتر پیدا کنند. در اینجا هشت شرایطی که ممکن است طب سوزنی مفید باشد، آورده شده است.

1. اضطراب را کاهش می‌دهد

اختلالات اضطرابی حدود 18 درصد از آمریکایی‌ها را هر ساله تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمان‌های متداول شامل گفتار درمانی، دارو درمانی، و طبق برخی تحقیقات اولیه طب سوزنی است.

در یک مطالعه کوچک در سال 2015 روی 36 فرد مبتلا به اضطراب مزمن، شرکت کنندگان کاهش علائم اضطراب را پس از دریافت طب سوزنی به مدت 10 هفته گزارش کردند. این بهبود از طریق پیگیری 10 هفته بعد ادامه یافت.

2. به دوره‌های قاعدگی دردناک کمک می‌کند

طب سوزنی همچنین ممکن است برای کاهش دیسمنوره یا دوره‌های دردناک فوایدی داشته باشد:

در یک مطالعه کوچک در سال 2013، شرکت‌کنندگانی که طب سوزنی دریافت کردند به اندازه شرکت‌کنندگانی که از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کردند، از دوره‌های دردناک تسکین یافتند.

در مطالعه‌ای در سال 2008 روی 649 زن، 15 درمان طب سوزنی در طول سه ماه برای کاهش درد قاعدگی و بهبود کیفیت زندگی مؤثرتر از مراقبت‌های معمول به تنهایی به نظر می‌رسید.

3. مشکلات گوارشی را برطرف می‌کند

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است به رفع نگرانی‌های مختلف گوارشی کمک کند:

مطالعه‌ای در سال 2007 نشان داد که افزودن درمان‌های طب سوزنی دو بار در هفته به مدت چهار هفته به رژیم مهارکننده پمپ پروتون به کاهش سوزش سر دل و سایر علائم ریفلاکس به طور مؤثرتری نسبت به دوز دو برابر دارو کمک می‌کند.

یک بررسی در سال 2016 از 16 کارآزمایی تصادفی ‌سازی و کنترل‌شده نشان داد که طب سوزنی به نظر می‌رسد تسکین بیشتری از سوء هاضمه نسبت به دارو ارائه می‌کند، اگرچه نویسندگان خاطر نشان می‌کنند که تحقیقات با کیفیت بیشتری برای حمایت کامل از نتیجه‌گیری آنها مورد نیاز است.

در یک مطالعه در سال 2020، 344 فرد مبتلا به IBS که 18 درمان طب سوزنی را طی 6 هفته دریافت کردند، نسبت به 175 شرکت کننده که فقط دارو دریافت کردند، بهبود بیشتری در علائم خود گزارش کردند.

4. باعث تسکین درد در دوران بارداری می‌شود

طب سوزنی در دوران بارداری بی خطر است و تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند به تسکین کمردرد و درد لگنی که معمولاً افراد باردار تجربه می‌کنند کمک کند. این می‌تواند به سایر نگرانی‌های رایج بارداری نیز کمک کند.

5. باعث کاهش استرس می‌شود

همه افراد گاهی اوقات استرس را تجربه می‌کنند، اما یافتن راه‌هایی برای کاهش یا مقابله با استرس می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. طب سوزنی با تنظیم سیستم عصبی خودمختار، استرس را کاهش می‌دهد که به خارج شدن بدن از استرس یا مقابله با واکنش کمک می‌کند. این می‌تواند به سادگی احساس کند شدن ضربان قلب و طولانی شدن نفس، یا اینکه به خواب می‌روید را به دنبال داشته باشد. من به بیماران می‌گویم که این احساس ممکن است در بقیه روز باقی بماند و به آرامی محو شود.

طب سوزنی باعث کاهش استرس می‌شود

6. علائم را در طول درمان سرطان تسکین می‌دهد

طب سوزنی به طور فزاینده‌ای به عنوان یک رویکرد یکپارچه برای مراقبت از سرطان استفاده می‌شود. طبق گفته مؤسسه ملی سرطان، طب سوزنی می‌تواند به علائم مرتبط با سرطان و عوارض جانبی درمان کمک کند، از جمله:

حالت تهوع

استفراغ

خستگی

گرگرفتگی

خشکی دهان ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی

7. باعث تسکین کمردرد می‌شود

بیش از 80٪ از افراد در برخی از مراحل زندگی کمردرد را تجربه می‌کنند، و بسیاری از مطالعات مزایای طب سوزنی برای کمردرد را بررسی کرده‌اند:

در یک مطالعه در سال 2007، 387 نفر که دو بار در هفته به مدت ده جلسه طب سوزنی دریافت کردند، نسبت به افرادی که درمان‌های معمولی از جمله دارو، فیزیوتراپی و ورزش دریافت کردند، تسکین بیشتری از درد دریافت کردند.

در مطالعه‌ای در سال 2009، افرادی که درمان‌های طب سوزنی را برای کمردرد دریافت کردند، نسبت به افرادی که مراقبت‌های معمول خود را دریافت کردند، بهبود بیشتری را گزارش کردند. حتی افرادی که طب سوزنی شبیه سازی شده دریافت کردند که شامل همان رویکرد نقطه فشار است؛ اما به پوست نفوذ نمی‌کند، شاهد بهبودی بودند.

باعث تسکین کمردرد می‌شود

8. سردردهای دردناک را کاهش می‌دهد

همچنین شواهد نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند سر درد مداوم را کاهش دهد:

یک بررسی در سال 2016 از 12 مطالعه در مورد سردرد به این نتیجه رسید که طب سوزنی برای درمان سردرد تنشی مؤثر به نظر می‌رسد.

بررسی مشابهی از مطالعات روی سردردهای میگرنی نشان می‌دهد که طب سوزنی نه تنها به کاهش دفعات سردرد کمک می‌کند، بلکه ممکن است تقریباً به اندازه دارو برای تسکین میگرن مؤثر باشد.

چگونه پزشک طب سوزنی مناسب خود را پیدا کنید

هنگام انتخاب یک متخصص طب سوزنی، باید مطمئن شوید که آنها در یک برنامه تحصیلات تکمیلی معتبر سه یا چهار ساله شرکت کرده و دارای مجوز دولتی فعلی هستند.

قبل از شروع، از فرصت استفاده کنید و هر سؤالی در مورد فرآیند دارید بپرسید. آنها خواهند گفت که چه انتظاری داشته باشید، و همچنین باید یک برنامه درمانی را به وضوح بیان کنند.

پزشک طب سوزنی  همچنین باید از سوزن‌های از پیش بسته بندی شده، یکبار مصرف و استریل شده استفاده کند و بلافاصله پس از جلسه، این سوزن‌ها را با خیال راحت دور بیندازد. این امر خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌های منتقله از طریق خون را کاهش می‌دهد.

با خیال راحت بپرسید که آنها چه تجربه ای در درمان مشکلی که برای آن به دنبال کمک هستید، دارند – برخی از پزشکان ممکن است تجربه بیشتری در درمان شرایط یا علائم خاص داشته باشند. مطمئن شوید که پزشک طب سوزنی  فردی است که می‌توانید با او ارتباط برقرار کنید. بسیار مهم است که با افرادی که برای کار با آنها انتخاب می‌کنید راحت باشید.