چه عواملی باعث ایجاد گودی کمر یا هایپرلوردوز می‌شود؟

بهترین دکتر ارتوپد گردن در تهران
2 خرداد 1402
حرکات کششی برای رفع خستگی در محل کار + عکس
6 خرداد 1402
چه عواملی باعث ایجاد گودی کمر یا هایپرلوردوز می‌شود؟
4.4

چه عواملی باعث ایجاد گودی کمر یا هایپرلوردوز می‌شود؟ کمر به طور طبیعی دارای انحنای روبه‌داخل و لوردوز می‌باشد؛ اما اگر این قوس و انحنا بیش از حد به سمت داخل باشد، هایپرلوردوز یا گودی کمر نامیده می‌شود. این انحنای بیش از حد و هایپرلوردوز می‌تواند هم در ستون فقرات گردنی و هم در ستون فقرات کمری دیده شود.

همه افراد به طور طبیعی در قسمت ستون فقرات خود دارای انحنا هستند. این انحناها که شکل S  ستون فقرات شما را ایجاد می‌کنند، انحنای لوردوتیک (در قسمت گردن و کمر) و کیفوتیک (در قسمت سینه‌ای) نامیده می‌شوند. این انحناها کمک می‌کنند تا بدن شما:

نیروها و شوک‌های وارده را جذب کند.

وزن سر بر روی گردن را تحمل کند.

بالاتنه را به‌صورت متعادل بر روی لگن قرار دهد.

تثبیت و حفظ ساختار بدنی را به بهترین شکل صورت دهد.

و در نهایت این انحناها کمک می‌کنند تا حرکت کنید، خم شوید و سایر فعالیت‌های بدنی را در جهات مختلف به‌راحتی انجام دهید.

همانطور که گفتیم همه افراد یک منحنی لوردوز طبیعی در قسمت کمر دارند؛ اما اگر این منحنی بیش از حد به سمت داخل انحنا پیدا کند، به آن هایپرلوردوز یا گودی کمر گفته می‌شود. هایپرلوردوز می‌تواند کمر و گردن شما را تحت تاثیر قرار دهد. این ناهنجاری می‌تواند منجر به فشار بیش از حد بر ستون فقرات و باعث درد و ناراحتی شود. اگر این انحنا شدید باشد و درمان نشود، می‌تواند بر توانایی حرکت شما نیز تأثیر بگذارد.

درمان گودی کمر بستگی به این موضوع دارد که منحنی آن چقدر جدی است و اینکه فرد چگونه به این لوردوز مبتلا شده است. اگر با خم‌شدن به جلو انحنای کمر از بین برود، نگرانی پزشکی کمی وجود خواهد داشت و احتمالاً می‌توان با فیزیوتراپی و ورزش روزانه وضعیت بدنی را بهبود بخشید. اما اگر هنگام خم‌شدن به جلو، منحنی ثابت باقی بماند، باید به پزشک مراجعه نمود. در ادامه با ما باشید تا بدانید هایپرلوردوز یا گودی کمر به چه علت به وجود می‌آید و پزشک شما چگونه آن را تشخیص می‌دهد.

علل شایع گودی کمر

گودی کمر می‌تواند افراد را در هر سنی تحت‌تأثیر قرار دهد. برخی شرایط و عوامل می‌توانند خطر ابتلا به هایپرلوردوز را افزایش دهند. برخی از این عوامل می‌توانند شامل موارد زیر باشد:

اسپاندیلولیستزیس: این عارضه یک بیماری ستون فقرات است که در آن یکی از مهره‌های پایینی به سمت جلو و روی استخوان زیرین آن می‌لغزد و معمولاً با جراحی درمان می‌شود.

آکندروپلازی: آکندروپلازی یکی از شایع‌ترین انواع کوتولگی است.

پوکی‌استخوان: پوکی‌استخوان یک بیماری استخوانی است که باعث ازبین‌رفتن تراکم استخوان می‌شود و خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.

استئوسارکوم: استئوسارکوم یک سرطان استخوان است که معمولاً در استخوان ساق پا، استخوان ران یا استخوان بالای بازو در نزدیکی شانه ایجاد می‌شود.

چاقی: چاقی یک بیماری همه‌گیر در سراسر جهان است که افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های جدی مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان قرار می‌دهد.

علائم هایپرلوردوز یا گودی کمر چیست؟

شایع‌ترین علامت هایپرلوردوز، درد عضلانی است. وقتی ستون فقرات شما به طور غیرطبیعی دچار انحنا می‌شود، عضلات شما در جهات مختلف کشیده می‌شوند و در نتیجه این موضوع باعث سفت‌شدن یا اسپاسم آنها می‌شود. اگر هایپرلوردوز گردنی دارید، این درد ممکن است به گردن، شانه‌ها و قسمت بالای کمر شما نیز کشیده شود. همچنین ممکن است دامنه حرکتی کمر شما محدودتر شود.

می‌توانید با درازکشیدن روی یک سطح صاف و بررسی اینکه آیا فاصله زیادی بین انحنای گردن و پشت شما و سطح وجود دارد، میزان لوردوز خود را بررسی کنید. اگر بتوانید به‌راحتی دست خود را در این فضا حرکت دهید، ممکن است هایپرلوردوز داشته باشید.

اگر علائم دیگری از جمله:

بی‌حسی

مورمورشدن

دردهایی مانند شوک الکتریکی

کنترل ضعیف مثانه

ضعف

مشکل در حفظ کنترل عضلات

را تجربه کردید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا این علائم ممکن است نشانه‌های یک بیماری جدی‌تر مانند گیرافتادگی عصب باشد.

گودی کمر یا هایپرلوردوز در کودکان

هایپرلوردوز در دوران کودکی اغلب، بدون هیچ علت شناخته شده‌ای ظاهر می‌شود. به این ناهنجاری، لوردوز خوش‌خیم نوجوانان نیز می‌گویند. این ناهنجاری به این دلیل اتفاق می‌افتد که عضلات اطراف باسن کودک ضعیف یا سفت شده‌اند. لوردوز خوش‌خیم نوجوانان معمولاً با افزایش سن از بین می‌رود.

گاهی هایپرلوردوز می‌تواند نشانه دررفتگی مفصل ران باشد، به‌خصوص اگر کودک شما با ماشین برخورد کرده یا در جایی زمین‌خورده باشد.

سایر شرایطی که می‌تواند باعث ایجاد هایپرلوردوز در کودکان شود، معمولاً مربوط به سیستم عصبی و مشکلات عضلانی است که بسیار نادر هستند. شرایطی مانند فلج مغزی.

گودی کمر یا هایپرلوردوز در زنان باردار

بسیاری از زنان باردار در طی بارداری خود ممکن است کمردرد را تجربه کنند و علائم هایپرلوردوز، مانند شکم و باسن بیرون‌زده را داشته باشند. اما تحقیقات نشان می‌دهد که هایپرلوردوز در دوران بارداری در واقع برای تنظیم مجدد مرکز ثقل در ستون فقرات به وجود می‌آید.

به‌طورکلی کمردرد ممکن است به دلیل تغییر جریان خون در بدن اتفاق بیفتد و به‌احتمال زیاد این کمردرد پس از زایمان از بین خواهد رفت.

گودی کمر یا هایپرلوردوز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در ابتدا پزشک تاریخچه پزشکی شما را بررسی می‌کند، سپس یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و در مورد علائم شما سؤال می‌کند تا متوجه شود که آیا شما به گودی کمر مبتلا هستید یا خیر. در طول معاینه فیزیکی، پزشک از شما می‌خواهد که به جلو و به پهلو خم شوید. پزشک با مشاهده این حرکات متوجه خواهد شد که:

منحنی انعطاف‌پذیر است یا خیر؟

دامنه حرکتی شما به چه صورت است؟

آیا ستون فقرات شما در یک راستا قرار دارد؟

پزشک در صورت وجود هر گونه ناهنجاری ممکن است سؤالاتی از شما بپرسد مانند:

چه زمانی متوجه انحنای بیش از حد کمر خود شدید؟

آیا به نظر شما منحنی نسبت به قبل بدتر شده است؟

آیا شکل منحنی تغییر می‌کند؟

کجا احساس درد می‌کنید؟

پس از محدودکردن علل احتمالی، پزشک آزمایش‌هایی از جمله عکس‌برداری با اشعه ایکس از ستون فقرات را برای بررسی زاویه انحنای لوردوز شما تجویز می‌کند. پزشک بر اساس زاویه عکس رادیولوژی شما و با درنظرگرفتن سایر عوامل مانند قد، سن و توده بدن، تشخیص می‌دهد که آیا گودی کمر دارید یا خیر.

نحوه درمان گودی کمر یا هایپرلوردوز

اکثر افراد مبتلا به گودی کمر به درمان پزشکی نیاز ندارند مگر اینکه این ناهنجاری بسیار شدید باشد. درواقع درمان گودی کمر به‌شدت انحنای شما و وجود علائم دیگر بستگی دارد.

گزینه‌های درمانی عبارت‌اند از:

دارو، برای کاهش درد و تورم

فیزیوتراپی روزانه، برای تقویت عضلات و دامنه حرکتی

کاهش وزن، برای کمک به وضعیت بدن

بریس، در کودکان و نوجوانان

جراحی، در موارد شدید با درگیری‌های عصبی

مکمل‌های غذایی مانند ویتامین D

چگونه از گودی کمر یا هایپرلوردوز پیشگیری کنیم؟

اگرچه دستورالعملی برای پیشگیری از گودی کمر وجود ندارد، اما می‌توانید برخی از تمرینات را برای حفظ وضعیت بدنی مناسب و سلامت ستون فقرات خود انجام دهید.

ایستادن طولانی‌مدت نیز ممکن است انحنای ستون فقرات شما را تغییر دهد. بر اساس یکی از مطالعاتی که در این زمینه صورت‌گرفته است، ایستادن زیاد به طور قابل‌توجهی منحنی کمر را افزایش می‌دهد. اگر به دلیل کار یا عادت، زیاد می‌ایستید، سعی کنید هرازچندگاهی با نشستن استراحت کنید.

چه زمانی برای گودی کمر یا هایپرلوردوز به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام خم‌شدن به جلو، منحنی کمری شما از بین رفت، نیازی به درمان ندارید. اما اگر هنگامی که خم می‌شوید منحنی لوردوز باقی می‌ماند (منحنی انعطاف‌پذیر نیست)، باید به دنبال درمان باشید.

همچنین اگر دردی را تجربه می‌کنید که در انجام کارهای روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، باید به پزشک مراجعه کنید. انعطاف‌پذیری، تحرک و فعالیت‌های روزانه ما به‌سلامت ستون فقراتمان بستگی دارد. درمان گودی کمر یا هایپرلوردوز می‌تواند به پیشگیری از عوارض بعدی مانند آرتریت و کمردرد مزمن کمک کند.