نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر

مکمل‌های غضروف ساز برای آرتروز
11 تیر 1402
ناهنجاری‌های قامتی
12 تیر 1402
3.8
(99)

به‌طورکلی، خوابیدن چند روز اول پس از جراحی ستون فقرات کمی سخت خواهد بود. ممکن است گاهی احساس خستگی کنید و مقداری درد داشته باشید و در انجام فعالیت‌های عادی مانند راه‌رفتن، دوش‌گرفتن و خوابیدن دچار مشکل شوید.

اما نگران نباشید ما به شما خواهیم گفت که بهترین وضعیت خوابیدن بعد از عمل جراحی چه خواهد بود:  خوابیدن به پشت و روی کمر! بله این وضعیت خواب بیشترین حمایت و محافظت را برای بیمارانی که پس از جراحی ستون فقرات بهبود می‌یابند، ارائه می‌دهد. اگر نمی‌توانید شب‌ها راحت به پشت بخوابید، ممکن است گزینه دیگری برای شما وجود داشته باشد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر دررابطه‌با این موضوع، مطالب این پست را دنبال کنید.

به پهلو بخوابید و یک بالش بین زانوها قرار دهید

اگر از صاف به پشت درازکشیدن احساس ناراحتی می‌کنید، سعی کنید به پهلوی خود تغییر وضعیت دهید. اجازه دهید شانه راست یا چپ شما به همراه بقیه قسمت‌های بدنتان با تشک تماس پیدا کند. در این وضعیت، یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید.

اگر بین کمر و تشک شما فاصله وجود دارد، برای حمایت بیشتر از یک بالش کوچک در فضای بین این دو ناحیه استفاده کنید.

البته بهتر است سعی کنید در مقابل تمایل به خوابیدن به یک‌پهلو مقاومت کنید! خوابیدن در این وضعیت به‌مرورزمان می‌تواند باعث مشکلاتی مانند عدم تعادل عضلانی و حتی اسکولیوز شود.

این وضعیت چگونه به بهترشدن کمر شما کمک می‌کند؟ در واقع خوابیدن به پهلو به‌تنهایی حال شما را بهتر نمی‌کند و این ترفند استفاده از بالش بین زانو است که می‌تواند بر وضعیت شما تأثیرگذار باشد. استفاده از یک بالش، باسن، لگن و ستون فقرات شما را در تراز بهتری نگه می‌دارد.

وضعیت و نحوه د رست خوابیدن

خوابیدن به روش جنینی

اگر پارگی دیسک دارید، ممکن است ترجیح دهید که به پهلو بخوابید و در وضعیت جنینی قرار بگیرید:

به پشت دراز بکشید و سپس به‌آرامی به پهلو بچرخید. زانوها را به سمت قفسه سینه جمع کنید و به‌آرامی تنه خود را به سمت زانوهای خود خم کنید.

به‌خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از هرگونه عدم تعادل، هر از چند گاهی پهلوی خود را جابه‌جا کنید.

این وضعیت چگونه به بهترشدن کمر شما کمک می‌کند؟ دیسک‌های شما بالشتک‌های نرم بین مهره‌های ستون فقرات شما هستند. پارگی زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از دیسک از فضای طبیعی خود خارج شود و باعث درد عصبی، ضعف و موارد دیگر شود. چرخاندن بالاتنه در وضعیت جنینی، فضای بین مهره‌ها را باز می‌کند.

وضعیت و نحوه درست خوابیدن

روی شکم بخوابید و یک بالش زیر شکم قرار دهید

شاید شنیده باشید که خوابیدن روی شکم در واقع برای کمردرد مضر است. این حرف تا حدی درست است؛ زیرا ممکن است به گردن شما استرس و فشار بیشتری وارد کند.

اما اگر روی شکم خوابیدن برای شما وضعیت خوشایندی است، مجبور نیستید موقعیت دیگری را برای خوابیدن اتخاذ کنید. می‌توانید در این وضعیت یک بالش زیر لگن و پایین شکم خود قرار دهید تا مقداری از فشار از روی کمرتان کم شود.

این وضعیت چگونه به بهترشدن کمر شما کمک می‌کند؟ افرادی که به بیماری تخریب دیسک مبتلا هستند ممکن است این وضعیت خواب برایشان بهتر باشد. زیرا این وضعیت می‌تواند هرگونه استرسی که بر فضای بین دیسک‌های شما وارد می‌شود را از بین ببرد.

به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانو قرار دهید

برای برخی افراد، خوابیدن به پشت ممکن است بهترین حالت برای تسکین کمردرد باشد.

برای خوابیدن در این وضعیت صاف به پشت دراز بکشید. یک بالش زیر زانوهای خود قرار دهید و سعی کنید حالت ستون فقرات خود را خنثی نگه دارید. وجود بالش باعث می‌شود تا بالش انحنای قسمت پایین کمر شما استرس کمتری را متحمل شود.

این وضعیت چگونه به بهترشدن کمر شما کمک می‌کند؟ هنگامی که به پشت می‌خوابید، وزن شما به طور مساوی توزیع می‌شود و در وسیع‌ترین ناحیه بدن پخش می‌شود. در نتیجه، فشار کمتری به نقاط فشار وارد می‌کنید. همچنین می‌توانید ستون فقرات و اندام‌های داخلی‌تان را بهتر تنظیم کنید.

وضعیت و نحوه درست خوابیدن

به پشت و در حالت نشسته بخوابید

آیا هنگام چرت‌زدن در صندلی راحت‌ترین احساس را دارید؟ اگرچه خوابیدن روی صندلی ممکن است بهترین انتخاب برای کمردرد نباشد، اما در صورت ابتلا به اسپوندیلولیستزیس ایستمی، این وضعیت می‌تواند مفید باشد.

این وضعیت چگونه به بهترشدن کمر شما کمک می‌کند؟ اسپوندیلولیستزیس ایستمی وضعیتی است که در آن مهره‌ای روی مهره زیر آن بلغزد. درازکشیدن ممکن است برای کمر شما مفید باشد؛ زیرا بین ران و تنه شما زاویه ایجاد می‌کند. این زاویه به کاهش فشار روی ستون فقرات شما کمک می‌کند

به یاد داشته باشید: راستای قامتی طبیعی، کلید سلامتی کمر است!

مهم نیست که چه موقعیتی را برای خوابیدن انتخاب می‌کنید، حفظ تراز مناسب ستون فقرات مهم‌ترین بخش این معادله است. به طور خاص روی ترازکردن گوش‌ها، شانه‌ها و باسن خود تمرکز کنید.

ممکن است متوجه شکاف‌هایی بین بدن و تخت شوید که عضلات و ستون فقرات شما را تحت‌فشار قرار می‌دهد. با استفاده از بالش برای پرکردن شکاف‌ها می‌توانید این استرس را کاهش دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاه ها بسته شده است

مشاوره تلفنی رایگان