نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

علت صاف شدن کف پا
علت صاف شدن کف پا
19 اسفند 1400
درمان کف پای صاف در کودکان
درمان کف پای صاف در کودکان
24 اسفند 1400
نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر
3.9
(137)

احتمالا تا به حال در اطراف خود، فردی مبتلا به دیسک کمر را دیده‌اید که تنها راه بهبود خود را عمل جراحی می‌داند! اما حقیقت این است که در اکثر موارد، استراحتِ صحیح در کنار داروها و مواد غذایی ضد التهاب، نقشی اساسی در بهبود و تسکین درد بیمار ایفا می‌کند. اما سوال اینجاست که نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر چگونه است؟

بیشتر بدانید : درمان سریع گودی کمر

تاثیر و نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

ممکن است بپرسید که استراحت چه اثری بر دیسک کمر خواهد داشت؟

در واقع دیسک‌ها، به عنوان بالشتک‌های بین مهره‌ای، به حرکت روان و راحت خم شدن ستون فقرات کمک می‌کنند؛ حال ممکن است دیسک‌های بین مهره‌ای در طول زمان، با فعالیت اشتباه، فشار بیش از حد یا کمبود آب، دچار آسیب شده و فرد به برآمدگی یا فتق دیسک (پارگی دیسک) مبتلا گردد. در این مرحله، استراحت باعث می‌شود که حرکت ستون مهره‌ها و فشار بر روی دیسک بسیار کاهش پیدا کند و حلقه‌ی آسیب دیده‌ی دیسک فرصت ترمیم شدن بیابد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

بدیهی است که در حالت خوابیده، کمترین فشار بر دیسک ایجاد می‌شود؛ اما استراحت تنها به معنای خوابیدن نیست! استراحت یعنی صحیح خوابیدن و صحیح فعالیت کردن.

قابل ذکر است که اگر دیسک حاد باشد، یعنی کمتر از یک ماه از آسیب دیدن آن گذشته باشد، احتمال درمان آن با استراحت بسیار بیشتر است و اگر دیسک مزمن شود، احتمال بهبود کمتر خواهد شد؛ اما به این معنی نیست که استراحت صحیح، درد دیسک مزمن را کاهش ندهد.

مدت زمان استراحت برای درمان دیسک کمر

بهترین توصیه در ۴۸ ساعت اولِ پارگی دیسک کمر یا همان فتق دیسک، استراحت مطلق است. به این معنی که بیمار حتی غذا را در حالت نیمه نشسته میل کند و فقط برای دستشویی از تخت خارج شود؛ البته اگر امکانش را دارد بهتر است از لگن استفاده کند.

در گذشته توصیه می‌شد که بیمار یک ماه استراحت مطلق داشته باشد، اما طبق مطالعات و علم امروز، اگر حلقه‌ی دیسکی در ۲ تا ۷ روز ترمیم نشد، با یک ماه استراحت هم ترمیم نخواهد شد. امروزه حداکثر زمان استراحت مطلقی که به بیماران توصیه می‌شود، ۴۸ ساعت می‌باشد.

نحوه نشستن برای درمان دیسک کمر

نحوه نشستن صحیح

یکی از مهمترین نکات در استراحتِ موثر برای بیماران مبتلا به دیسک کمر، صحیح نشستن و صحیح ایستادن است. باید توجه داشت که هنگام نشستن و ایستادن از قوز کردن پرهیز و قوس طبیعی ستون مهره‌ها حفظ شود. استفاده از صندلی با ارتفاع استاندارد و پشتی با قوس مناسب کمر نیز از موارد مهم در سلامت مهره‌ها محسوب می‌شود. قابل ذکر است در تحقیقات جدید، بهترین زاویه­ی پشتی صندلی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ درجه عنوان شده است. این موارد نه تنها برای بهبود و تسکین افراد مبتلا، بلکه برای پیشگیری از آسیب دیدن دیسک کمر نیز، بهتر است توسط همگان رعایت شود.

نحوه بلند کردن اجسام

یکی از مواردی که شرایط را برای بیمار وخیم‌تر می‌کند و همچنین به دیسک کمر افراد سالم نیز آسیب می‌رساند، بلند کردن اجسام سنگین به روش غیر اصولیست.

بیمارانی که برای دیسک کمر خود، در دوران استراحت هستند، بهتر است از بلند کردن اجسام دوری کنند. حتی پزشکان نیز به بیماران توصیه می‌کنند از بلند کردن بیش از یک کیلو گرم خودداری کنند. جالب است بدانید فشاری که از بلند کردن اجسام بر دیسک وارد می‌شود؛ بسیار بیشتر از مدت زمان نگه داشتن آن اجسام در دست می‌باشد. اگر در دوران استراحت، بیمار مجبور به فعالیت و حمل اجسام سنگین و نیمه سنگین باشد، دقت در شیوه‌ی برداشتنِ صحیح اجسام، امری ضروریست. برای مشاهده شیوه‌ی صحیح، به تصویر توجه کنید.

نحوه خوابیدن برای درمان دیسک کمر

بیماران مبتلا به دیسک کمر بهتر است بر روی پهلو یا طاق باز بخوابند. دقت کنید که حفظ انحنای طبیعی ستون مهره‌ها در سلامت کمر نقش به سزایی دارد. از نظر پزشکان بهترین حالت خوابیدن برای بهبود دیسک، خوابیدن بر پهلو با جمع کردن پاها در شکم به حالت جنینی است. البته بهتر است بین دو زانو بالشتی قرار دهید و یا جسمی به ارتفاع ده سانت زیر پایه‌های تخت، سمت پاها بگذارید که بدن به حالت شیب دار قرار بگیرد.

به گفته‌ی بسیاری از متخصصان بدتر حالت خوابیدن، خوابیدن بر روی شکم است‌. در این حالت فشار مضاعفی به ستون مهره‌ها وارد می‌شود و قوس کمر نیز افزایش می‌یابد. اگر باید بر روی شکم بخوابید حتما مطابق تصاویر بالشت قرار دهید که از فشار بر روی مهره‌ها کاسته شود. خوابیدن بر پشت نیز می‌تواند از درد و فشار بر دیسک به میزان چشمگیری بکاهد.

تاثیر تشک بر ستون مهره ­ها

تشک نقش مهمی در سلامت کمر ایفا می‌کند. بیماران مبتلا به دیسک کمر باید از تشک‌های طبی با میزان سفتی استاندارد استفاده کنند. البته خوابیدن بر روی زمین، به دلیل نشست و برخاست بسیار نیز توصیه نمی‌شود.

تشک‌های بسیار نرم ستون فقرات را از حالت طبیعی خارج می‌کند و تشک‌های بسیار سفت و محکم نیز برای کمر خیلی مناسب نیستند. همچنین تشک‌های آبی شاید محبوب باشند اما به هیچ عنوان از ستون مهره‌ها حمایت نخواهند کرد. در نتیجه بهترین تشک برای بهبود دیسک کمر، تشک‌های طبی کلاسیک یا مموری فوم می‌باشند.

به عنوان سخن آخر، فراموش نکنید که استراحت صحیح نقش مهمی در بهبودی دیسک کمر خواهد داشت اما زیر نظر متخصص و در کنار دارو درمانی قطعا نتیجه مطلوب‌تر خواهد بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

2 Comments

  1. اشرفی گفت:

    سلام خسته نباشيبد
    لازم دانستم تا بپاس زحماتتان بويژه تهيه و ارائه اين مطالب ارزشمند صميمانه ازشما تشکر وقدرداني کنم.بسيار عالي
    سالم و موففففففففففففففق باشيد

    • پشتیبانی کلینیک گفت:

      سلام و وقت بخیر
      سپاس از همراهی شما
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان