ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی

چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم؟
چرا بعد از ورزش سردرد می‌گیریم؟
12 مهر 1401
ناهنجاری های بدن چیست
ناهنجاری های بدن چیست؟
16 مهر 1401
3.4
(66)

حتماً درباره ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی شنیده‌اید. ناهنجاری‌های بدن به دسته‌ای از اختلالات در وضعیت طبیعی بدن می‌گویند. اختلالاتی نظیر گودی کمر، کیفوز، پای پرانتزی و کف پای صاف برخی از این ناهنجاری‌ها هستند که در اسکلت و عضلات بدن دیده می‌شوند. روش‌های مختلفی برای برطرف کردن این ناهنجاری‌ها وجود دارد. انجام حرکات اصلاحی از بهترین شیوه‌هایی است که برای منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حرکات شامل تمریناتی هستند که کارشناسان فیزیولوژی با توجه به نوع ناهنجاری تجویز می‌کنند.

رابطه ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی

بررسی ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی ارتباط این دو را به خوبی روشن می‌کند. حرکات اصلاحی می‌توانند ناهنجاری‌های بدن را برطرف کنند. از آنجایی که اغلب این ناهنجاری‌ها به دلیل سبک زندگی و عادات غلط حرکتی به وجود می‌آیند، انجام حرکات اصلاحی بر رفع آنها موثر است.

با انجام انواع حرکات اصلاحی می‌توان بسیاری از مشکلات اسکلتی و قامتی را برطرف نمود. با رفع این مشکلات، دیگر اختلالات جسمی درمان شده و از بروز برخی دیگر پیشگیری می‌شود. باید در نظر داشت که تناسب ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی اهمیت زیادی دارد. یعنی برای رفع هر یک از این ناهنجاری‌ها باید حرکات اصلاحی مختص به خود آنها انجام شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

چه کسانی به حرکات اصلاحی نیاز دارند؟

ما معمولاً نام ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی را در کنار یکدیگر می‌شنویم. پس طبیعی است که تصور ما از کاربرد تمرینات اصلاحی تنها به رفع مشکلات و ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی محدود شود. واقعیت این است که انجام حرکات اصلاحی علاوه بر رفع ناهنجاری‌های بدن به پیشگیری از این مشکلات نیز کمک می‌کند. با انجام این تمرینات عضلات تقویت شده و ساختار اسکلت از ناهنجاری محفوظ می‌ماند. یعنی افرادی که فاقد ناهنجاری‌های اسکلتی و عضلانی هستند نیز می‌توانند از این تمرینات استفاده کنند. البته تعداد این افراد بسیار اندک است و بیشتر مردم با ناهنجاری‌های بدنی خفیف یا شدید مواجه هستند.

اما گذشته از پیشگیری، حرکات اصلاحی در درمان و اصلاح بسیاری از اختلالات قامتی کاربرد دارند. برخی از افراد به طور مادرزادی دچار اختلالات حرکتی و اسکلتی هستند. انجام انواع حرکات اصلاحی به رفع و کاهش مشکلات این دسته از افراد و توانمندسازی آن‌ها کمک می‌کند. همچنین ورزشکارانی که در هنگام ورزش دچار ناهنجاری یا آسیب شده‌اند و نیز افرادی که به دلیل سوانح مختلف صدمه دیده‌اند، می‌توانند با حرکات اصلاحی به روند بازیابی سلامتی خود سرعت ببخشند.

اما مفهوم ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی بیش از هر چیز درباره عموم مردم که دچار ناهنجاری‌های خفیف هستند معنا می‌یابد. بسیاری از افراد به دلیل اشتباه در نحوه ایستادن، راه رفتن، نشستن، خوابیدن و یا انجام حرکات تکراری دچار انواع ناهنجاری‌های بدنی هستند. انجام منظم تمرینات اصلاحی به این افراد کمک می‌کند تا بسیاری از این مشکلات را برطرف کنند.

ناهنجاری‌ های بدن و حرکات اصلاحی

آشنایی با انواع حرکات اصلاحی

ارتباط ناهنجاری‌ های بدن و حرکات اصلاحی نشان می‌دهد که این تمرینات بر روی رفع بسیاری از مشکلات قامتی، اسکلتی و عضلانی موثر هستند. برای برطرف شدن هر یک از ناهنجاری‌های بدن حرکات و تمرینات اصلاحی مخصوصی وجود دارد. این حرکات متنوع و پرشمار هستند.

برخی از انواع حرکات اصلاحی عبارتند از:

  • حرکات اصلاحی رفع گودی کمر
  • حرکات اصلاحی کیفوز
  • حرکات اصلاحی اسکولیوز
  • حرکات اصلاحی برای کف پای صاف
  • حرکات اصلاحی سیاتیک
  • حرکات اصلاحی زانوی پرانتزی و ضربدری
  • حرکات اصلاحی برای گردن رو به جلو
  • حرکات اصلاحی شانه‌های نامتقارن یا افتاده
  • حرکات اصلاحی برای دیسک کمر

نکات مهم درباره حرکات اصلاحی

توجه به چند نکته می‌تواند به بهره‌مندی هر چه بیشتر از حرکات اصلاحی و پیشگیری از آسیب دیدگی ناشی از این حرکات کمک کند. در ابتدا باید در نظر داشت که بسیار مهم است انجام این تمرینات با رضایت همراه باشد. موفقیت و استمرار یک برنامه تمرینی بدون احساس رضایت‌مندی ممکن نیست.

زمان‌بندی مناسب نیز از دیگر ملزومات یک برنامه خوب برای انجام حرکات اصلاحی است. برنامه زمانی تمرینات اصلاحی باید به گونه‌ای طراحی شود که اختلالی در برنامه‌های روزمره فرد به وجود نیاورد. همچنین باید انجام دقیق و بدون وقفه تمرینات برای افراد امکان‌پذیر باشد. تناسب ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی از نظر کیفیت و شدت نیز بسیار مهم است. به طور کلی اجتناب از تجویز تمرینات با شدت بالا به موفقیت در انجام حرکات اصلاحی کمک می‌کند. البته برنامه تمرینی باید از کارآمدی لازم برخوردار باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان