درمان استئوآرتیت با روش های غیر تزریق!
21 مهر 1398
کایفوز یا به اصطلاح گوژپشتی به چه دلیل رخ می دهد؟!
23 مهر 1398

سر به جلو

3.4
(5)

خلاصه بیماری سر به جلو

در عارضه سربه جلو، سربه سمت جلوی بدن و خط کشش ثقل جابجا شده که موجب از بین رفتن لوردوز گردنی و یک چرخش و تیلت جبرانی در پشت سر می­شود. علل ایجاد عارضه سربه جلو متفاوت است که میتوان به پاسچر غلط، بالش بلند و کارکردن طولانی مدت با موبایل اشاره کرد. روش های مختلفی می­تواند به بهبود این عارضه کمک کند که در ادامه به آن اشاره شده است.

تعریف سر به جلو

پاسچر حالتی است که توسط بدن، حین عدم فعالیت عضلانی با حمایت و حین فعالیت عضلانی با هماهنگ کردن فعالیت های عضلات درگیر، برای حفظ ثبات درنظر گرفته می شود. در یک وضعیت اید­ه­آل، اجزای بدن در یک ردیف قرارگرفته بطوری که گشتاور و فشارهای وارده به حداقل برسد و ایستادن با کمترین میزان مصرف انرژی انجام شود.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

سربه جلو شامل افزایش فلکشن(خم شدن) قسمت تحتانی ستون مهره ناحیه گردنی و ناحیه فوقانی سینه­ای و همچنین افزایش  اکستنشن(بازشدن) قسمت فوقانی ستون مهره ناحیه گردنی و استخوان پس سری و مهره اول گردنی می­باشد. سر به جلو به همراه افزایش بیش از حد اکستنشن قسمت فوقانی ستون مهره ناحیه گردنی، صاف شدن قسمت تحتانی ستون مهره ناحیه گردنی، گردشدن پشت، بالا رفتن و دورشدن شانه ها ازهم وجود دارد. این عارضه ممکن است منجر به درد جمجه­ای-صورت، سردرد، گردن و شانه درد و همچنین کاهش دامنه حرکتی گردن، سفتی عضلات و حساسیت شود.

در عارضه سربه جلو، سر به سمت جلوی خط ثقل جابجا شده، کتف ممکن است به سمت داخل بچرخد، کایفوز سینه ای ممکن است پیشرفت کرده و ارتفاع کلی ستون فقرات کم شود. ویژگی های آن شامل از بین رفتن لوردوز گردنی و یک تیلت جبرانی پشت سر است و در عضلات خلفی ناحیه گردنی کشش و ضعف وجود دارد.

علل

  • اثر نیروی جاذبه-  راستای ارگونومی ضعیف و خمیده
  • پاسچر شغلی- به سمت جلو یا عقب لم دادن سر به مدت زمان طولانی، نشستن خمیده یا رها، نشستن غلط هنگام استفاده از کامپیوتر
  • نتیجه دیگر پاسچرهای غلط مثل وضعیت لگن و کمر
  • خوابیدن روی بالشت بلند
  • کارکردن با موبایل به مدت زمان طولانی
  • کمبود قدرت عضلات خلفی

علائم

  • جابجایی قدامی خط کشش ثقل باعث افزایش فلکشن گردن شده که نیازمند انقباض ایزومتریک دائمی برای حمایت سر می­باشد و می­تواند موجب کاهش خونرسانی و درد شود.
  • کشش عضلات بالای لامی که فک را به سمت عقب می­کشد که باعث درد مفصل فکی-گیجگاهی می­شود
  • باریک شدن کانال ستون فقرات و ناحیه لوردوز گردنی که ممکن است رگ­های خونی و ریشه­های عصبی گیر بیفتد مخصوصا زمانی­که تغییرات تخریبی نیز موجود باشد
  • فشار غیرطبیعی به مفصل زیگاپوفیسیل خلفی و قسمت های خلفی دیسک ها
  • اعمال استرس(stress) به لیگامان طویل قدامی در ناحیه فوقانی گردن و لیگامان طویل خلفی در ناحیه تحتانی گردن

اثرات

  • خونرسانی کم، درد و خستگی عضلات
  • کاهش دامنه حرکتی ناحیه گردنی ستون فقرات
  • تخیریت زودرس دیسک و تغییرشکل استخوانی
  • درد و التهاب مفصل فکی-گیجگاهی
  • سردردهای تنشی
  • افزایش کایفوز سینه ای و کاهش قد
  • کاهش ظرفیت حیاتی و دامنه حرکتی شانه و بازو
  • احتمال بیرون زدگی هسته دیسک و فشار برروی اعصاب

اختلالات عضلانی

  • اختلال موبیلیتی در عضلات ناحیه قدامی قفسه سینه، عضلات اندام فوقانی که از قفسه سینه نشات می­گیرد، عضلات ناحیه گردنی و سر که به کتف یا ناحیه فوقانی قفسه سینه متصل است و عضلات ناحیه ساب اکسیپیتال
  • اختلال در اجرای عضلات درنتیجه کشیدگی و ضعف عضلات ناحیه تحتانی گردنی و ناحیه فوقانی قفسه سینه، عضلات ناحیه قدامی گلو و خم کننده های کاپیتال
  • باوجود علائم مفصل فکی-گیجگاهی، عضلات جویدنی ممکن است دچار افزایش تنش شوند

تمرین درمانی

  • برای کاهش درد: توضیحات درباره نحوه کنترل درد
  • راستای قامت، تعادل و نحوه راه رفتن: ریترکشن گردن، ریترکشن کتف، تمرینات تعادلی(درصورتی که ناکارآمدی عملکرد وجود داشته باشد)
  • دامنه حرکتی، موبیلیتی مفصل، انعطاف پذیری: تمرینات دامنه حرکتی گردن و شانه، ترکشن گردن، تمرینات کششی ساختارهای کوتاه شده
  • برای کاهش اسپاسم: رهاسازی مایوفیشال، فشار برای خونرسانی، تکنیک­های رهاسازی(برای آزادسازی سردردهای تنشی)
  • قدرت و استقامت عضلانی: تمرینات قدرتی ایزومتریک گردنی درفاز اولیه و به مروز زمان تبدیل به ایزوتونیک و داینامیک، تمرینات قدرتی برای عضلات ناحیه کتف
  • ارگونومی: تصحیح نوع و ارتفاع بالش، اصلاح وضعیت بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *