قیمت آب درمانی در تهران
علت ورم پا بعد از فیزیوتراپی
3 اسفند 1401
فیزیوتراپی دیسک گردن

یکی از بیماری های رایج در بین افراد، دیسک گردن می باشد. به طور طبیعی این بیماری بین افراد مسن شایع تر است؛ اما با تغییر سبک زندگی، در تمامی سنین، فتق دیسک گردن شکل می گیرد. به همین خاطر است که فیزیوتراپی دیسک گردن به یکی از بهترین روش های معالجه تبدیل شده، از انواع فیزیوتراپی برای درمان آن استفاده می شود.

دلیل اهمیت درمان دیسک گردن، نقش مهم ستون فقرات گردنی در آناتومی بدن است. مهم ترین وظایف ستون فقرات گردن در مراقبت از نخاع، حفاظت سر و حرکت آن و آسان سازی جریان حرکت خون به سمت مغز است. گردن و ستون فقرات مجموعه ای از استخوان، ماهیچه، اعصاب، تاندون و رباط است. زمانی که این مجموعه دچار نقصان شود، ستون فقرات گردن آسیب دیده و به اصطلاح دیسک گردن به وجود می آید.

در چنین موقعیتی بیماران برای معالجه به سراغ بهترین روش های درمانی می روند که مهم ترین آن فیزیوتراپی دیسک گردن است. این روش بین افرادی که به دیسک گردن مبتلا شده اند، محبوبترین روش درمانی است. شاید بپرسید چرا؟فیزیوتراپی فتق گردن یک روش غیر تهاجمی است که شما را از عمل جراحی بی نیاز می کند.فیزیوتراپی به بهترین شکل ممکن، به قوی تر شدن عضلات و ماهیچه های گردن کمک می کند.

انواع و علائم دیسک گردن

قبل از پرداختن به معرفی روش های فیزیوتراپی دیسک گردن، مختصری به انواع، علائم و دلیل ایجاد دیسک گردن اشاره کنیم. زمانی که ستون فقرات گردن آسیب می بیند، موجب بیرون زدگی دیسک های گردن شده و به اعصاب نخاع فشار وارد می کند. این عامل سبب بروز درد و ناراحتی در گردن شما است، به طوری که در سایر اندام ها نیز ایجاد اختلال می کند. در حقیقت با جابه جا شدن هسته داخلی یا بیرون زدگی دیسک گردن، عصب های نخاع ملتهب می شود. رایج ترین دیسک گردن شامل دیسک محدب، دیسک ترک خورده و دیسک پاره شده است. از مهم ترین علائمی که نشان می دهد شما به دیسک گردن مبتلا هستید، عبارت است از:

• درد شدید گردن به نحوی که نمی توانید گردن خود را به اطراف بچرخانید.
  • گسترش پیدا کردن درد به سمت شانه ها و دست ها
  • افزایش درد گردن، زمانی که می خواهید سرتان را بچرخانید.
  • درد دست ها
  • سرگیجه و سردردهای شدید
  • مشکلات حرکتی در دست ها

بیشترین افرادی که در معرض دیسک گردن قرار می گیرند در محدوده سنی 30 تا 40 سال است و این گروه به فیزیوتراپی دیسک گردن نیاز پیدا می کنند. درست است که افراد سالخورده نیز به این بیماری دچار می شوند؛ اما این گروه به خاطر کار زیاد با گوشی و رایانه بیشتر آسیب پذیر هستند.

فیزیوتراپی دیسک گردن با دستگاه

انواع روش های فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپی برای دیسک گردن از نظر متخصصین فیزیوتراپی، یک روش کارآمد و موثر برای درمان انواع دیسک گردن است. با انجام آن بیرون زدگی دیسک، جابجایی هسته دیسک و دردهای گردن کمتر می شود و در بهبود و کاهش التهاب های ستون فقرات گردن تاثیر می گذارد. برای درمان دیسک گردن روش های مختلفی وجود دارد که بر اساس میزان درگیری بیماران به دیسک گردن و تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. شایع ترین شیوه ها برای فیزیوتراپی دیسک گردن عبارت است از:

• ورزش و انجام حرکات کششی: ورزش درمانی و انجام حرکات کششی مثل بالا بردن چانه، حرکات پروانه و بالا انداختن شانه به تقویت و بازیابی توان عضلات گردن کمک می کند. با برنامه ورزش درمانی، فیزیوتراپیست ها به اصلاح حالت های بدن می پردازند.
  • تراکشن: تراکشن از متدهایی است که در فیزیوتراپی دیسک گردن به کار برده می شود و با کشش ستون فقرات گردن همراه است. این روش کمک می کند تا فشار از روی دیسک های گردن برداشته شود.
  • طب سوزنی: شیوه طب سوزنی یکی از قدیمی ترین روش های درمانی است که برای معالجه بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. طب سوزنی با تحریک بافت های گردن، به طور عمیق عضلات گردن و شانه را تقویت می کند.
  • ماساژ درمانی: یکی از خوشایندترین روش های فیزیوتراپی دیسک گردن، ماساژ درمانی است که فیزیوتراپ ها با حرکات دست موجب کاهش سفتی عضله های گردن، بهبود گردش خون و بالا رفتن توان حرکتی گردن می شوند.
  • فیزیوپلاتیس: چنانچه از نام آن پیدا است، ترکیبی از فیزیوتراپی و ورزش است که با تمرین های ورزشی ویژه، قدرت حرکت گردن را افزایش می دهد.
  • مانیپلاسیون درمان دیسک گردن: یک روش مطمئن که توسط فیزیوتراپیست ها برای درمان دیسک گردن به کار می رود. در این روش متخصصین فیزیوتراپی با مهارت های خود ، بیرون زدگی دیسک ها را برطرف می کنند.

فیزیوتراپی دیسک گردن با دستگاه

• اولتراسوند تراپی: از متدهای پرکاربرد فیزیوتراپی دیسک گردن، اولتراسوند تراپی است که با تابش گرما به بافت های نرم، عضلات، رباط و دیسک ها انجام می شود. در این متد با گرم شدن عضله ها و دیسک های گردن، تسهیل گردش خون و بهبودی درد های گردن صورت می گیرد.
  • لیزر درمانی: برای بیرون زدگی دیسک های گردن روش لیزر درمانی بسیار مناسب است. این دستگاه موجب ترمیم و بهبود عصب های آسیب دیده گردن می شود.
  • الکتروتراپی: گاهی برای درمان انواع دیسک گردن از دستگاه استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین  دستگاه های فیزیوتراپی گردن، الکتروتراپی است که با انتقال پالس های الکتریکی باعث افزایش جریان گردش خون می شود. این امر کمک می کند تا التهاب و دردهای ناشی از دیسک گردن برطرف شود.
  • مگنت تراپی: در فیزیوتراپی دیسک گردن، مگنت تراپی با کمک امواج مغناطیسی، بافت ها و عضله های آسیب دیده گردن را درمان می کند. این روش به سلول های گردن نظم داده و صدمات وارده به دیسک گردن را معالجه می کند.
فیزیوتراپی با ماساژ درمانی

1. خیلی ممنون از این مطلب کاربردی