خطرات دیسک گردن
کتف درد نشانه چیست؟
21 فروردین 1402
فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن

فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن؛ به تمام تدابیر و اقدامات پزشکی گفته می شود که به وسیله تکنیک ها و متد های رایج در فیزیوتراپی انجام می شوند. هدف از انجام فیزیوتراپی، بهبود و اصلاح ساختارهای گردن و کمر است. مهم ترین ویژگی این تکنیک ها، عدم به کارگیری روش های تهاجمی مثل جراحی است. با انجام فیزیوتراپی دیسک گردن و کمر، درد ها، اسپاسم و اختلالات حرکتی بهبود پیدا می کنند.

فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن؛ انتخاب بیماران

در فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن، نواحی که دچار آسیب شده، شناسایی و با کمک انواع متدهای درمانی، معالجه می شوند. در حقیقت فتق دیسک گردن یا کمر، شایع ترین نوع درد کمر یا گردن هستند که بیماران زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. دیسک کمر یا گردن در نتیجه خارج شدن هسته دیسک از بین مهره ها به وجود می آیند. گاهی درد های ناشی از دیسک کمر یا گردن، عصب ها و کانال های نخاعی را تحت تاثیر قرار می دهند. برای درمان این عارضه ها روش های درمانی مختلفی وجود دارند؛ ولی فیزیوتراپی انتخاب اغلب بیماران است.

تمرین های فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن

در فیزیو تراپی دیسک کمر و گردن، می توان از برنامه های تمرینی برای تقویت عضلات، بافت ها و عملکرد بهتر کمر و گردن استفاده کرد. اغلب بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، تحت نظر یک فیزیوتراپیست تمرین های تقویتی، قدرتی و کششی انجام می دهند. مزیت مهم این تمرین ها این است که می توان آنها را در منزل نیز به کار برد. در صورتی که شما نیز از آسیب دیدگی های کمر و گردن رنج می برید، انجام این تمرین ها را توصیه می کنیم.

• پیاده روی و دوچرخه سواری ارزان ترین تمرینی است که نیازی به پرداخت هزینه ندارید.
  • انجام ورزش های مکنزی به ویژه تمرین های اکستانسوری (حرکات کششی) که به تقویت حرکت های ستون فقرات کمر و گردن کمک می کند.
  • تمرینات مخصوص انعطاف پذیری مفاصل گردن و کمر
  • تمرین های تقویتی عضلات که با هدف بهبود عملکرد عضلات گردن و کمر انجام می شوند و شامل ورزش های ایزومتریک و ایزوتونیک می باشد.
  • تمرین های کنترل کردن تعادل کمر و گردن

تمامی این ورزش ها در فیز یوتراپی برای دیسک کمر و گردن به کار می روند و اکثر بیماران با انجام آنها در کلینیک یا منزل، نتایج خوبی را گرفته اند.

فیزیوتراپی دیسک کمر

مدالیته های پر کاربرد در فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن

در کنار حرکات ورزشی، کششی و تقویتی، برای فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن از تکنیک های دیگری نیز استفاده می شود که در درمان آسیب های گردن و کمر موثر هستند. این تکنیک ها بخشی از متد های مدرن در فیزیوتراپی است که با کمک حرکات دست فیزیوتراپیست های مجرب و حرفه ای و دستگاه های فیزیوتراپی انجام می پذیرند. مدالیته های پرکاربرد برای درمان دیسک گردن و کمر عبارت است از:

• الکتروتراپی با دستگاه تنس: یکی از پرکاربردترین روش های بهبود دیسک های کمری و گردنی الکتروتراپی است. این متد با انتقال پالس های الکتریکی، موجب ترشح ضد درد طبیعی بدن یعنی اندورفین شده و به تسکین درد کمک می کند.
  • اولتراسوند یا امواج صوتی: انرژی فرا صوتی با نفوذ در عمیق ترین بافت های گردن و کمر، در تسکین درد و خون رسانی تاثیر دارد. گرمای ملایم تولید شده از این دستگاه موجب اکسیژن رسانی و خروج مواد زائد از بافت ها می شود.
  • آب درمانی: هیچ چیز به اندازه انرژی آب در درمان آسیب های کمری و گردن موثر نیست. در فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن، آب درمانی یک روش فوق العاده در بهبود عملکرد عضله ها است.
  • سرما و گرما درمانی: در دیسک گردن یا کمر معمولا دو پیامد التهاب و درد همیشه وجود دارد. با کمک سرما درمانی یا کرایوتراپی عضلات منقبض شده، التهاب گردن یا کمر کاهش پیدا می کند. با گرما درمانی نیز، با انبساط رگ های خونی، گردش خون بهتر شده، درد کاسته می شود.
  • منیپولیشن ستون فقرات: این روش جزئی از تکنیک های درمان دستی یا منوال تراپی (Manual Therapy) است. این تکنیک یک هنر تلقی می شود که برای درمان آسیب های ستون فقرات گردن و کمر به کار می رود. مهم ترین نکته ای که باید در به کارگیری این روش توجه کرد، این است که باید حتما توسط یک فیزیوتراپ بسیار کارکشته انجام شود. هدف کلی این تکنیک، کاهش درد و فشار از روی ستون فقرات است.
  • نیدلینگ یا سوزن درمانی: در حال حاضر در فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن، سوزن خشک یا نیدلینگ بین بیماران محبوبیت زیادی دارد. این تکنیک به تسکین درد و بهتر شدن حرکت های گردنی و کمری کمک می کند.
  • لیزرتراپی: فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن به شیوه لیزر تراپی با کمک لیزر کم توان و پرتوان انجام می شود. لیزر درمانی سلول ها را هدف قرار می دهد و به ترمیم بافت های گردن و کمر می پردازد.

جمع بندی مطالب

بنا به دلایل مختلفی، افراد به انواع آسیب های کمر و گردن دچار می شوند که شایع ترین نوع آن، دیسک کمر و گردن است. مناسب ترین و مطمئن ترین روش درمانی، فیزیوتراپی دیسک کمر و گردن است. تکنیک ها و متد های درمانی مختلفی در فیزیوتراپی وجود دارد که برای بهبود آسیب های کمر و گردن توسط فیزیوتراپیست ها انجام می شوند. انتخاب هر کدام از این روش های درمانی به وضعیت بیمار و نظر متخصصین ارتباط دارد. مهم ترین تکنیک های پرکاربرد در فیزیوتراپی برای دیسک کمر و گردن عبارت است از: الکتروتراپی، تمرین های تقویت عضلات، لیزر درمانی، گرما درمانی، سرما درمانی، ورزش های کششی و اولتراسوند، تمرین های حفظ تعادل و آب درمانی