فیبرومیالژیا

26 اردیبهشت 1400
فیبرومیالژیا
3.7

فیبرومیالژیا نوعی اختلال است که باعث ایجاد درد گسترده در عضلات بدن و خستگی می‌شود. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا دارای تعدادی نقاط حساس بر روی بدن و افزایش حساسیت به چیزهای مختلف هستند که به طور معمول دردناک یا ناخوشایند نیستند. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا همچنین می‌توانند خستگی بالایی را تجربه کنند که متناسب با سطح فعالیت و خواب آن‌ها نیست.

عوامل ابتلا به فیبرومیالژیا

برآورد می‌شود که فیبرومیالژیا حدود 5٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در زنان بسیار بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. مسئله دشوار در مورد فیبرومیالژیا این است که هیچ علت مشخصی وجود ندارد، این یک بیماری التهابی نیست، یک بیماری تخریب کننده نیست و یک بیماری خود ایمنی هم نیست و این امر تشخیص و درمان را دشوار می‌کند. شروع فیبرومیالژیا به موارد زیر مرتبط است:

یک رویداد آسیب‌زا که باعث آسیب دیدگی جسمی شده است.

رویداد استرس‌زا یا آسیب‌زا در زندگی مانند تصادف با اتومبیل یا غم از دست دادن عزیزان

ابتلا به یک بیماری به طور ناگهانی و یا یک بیماری مزمن (به عنوان مثال IBS، لوپوس، آرتریت روماتوئید)

اختلال در خواب.

علائم فیبرومیالژیا برای هر فرد متفاوت است اما شایع‌ترین علائم عبارت‌اند از:

درد، سفتی و حساسیت عضلانی به طور گسترده در عضلات و مفاصل

خستگی، اغلب متناسب با سطح فعالیت یا میزان خواب فرد نیست

خواب بی قرار یا احساس خستگی در کل روز بعد از بیدار شدن از یک خواب طولانی

اضطراب، افسردگی، اختلالات در عملکرد روده

حافظه ضعیف یا احساس مه آلودگی مغز

این علائم از یکدیگر تغذیه می‌کنند و ممکن است به دنبال هم اتفاق افتاده یا سبب بروز دیگری شوند.

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

تشخیص فیبرومیالژیا

علائم فیبرومیالژیا می‌تواند با بسیاری از بیماری‌ها همراه باشد و تشخیص آن را دشوار می‌کند. تشخیص معمولاً پس از رد سایر تشخیص‌ها توسط پزشک یا روماتولوژیست انجام می‌شود. همچنین با لمس تعدادی از نقاط حساس در اطراف بدن، ممکن است پزشک آزمایش خون، اسکن و عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام دهد تا سایر دلایل درد را رد کند. شرایطی که می‌تواند از ویژگی‌های فیبرومیالژیا تقلید کند شامل تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)، کمبود ویتامین D، آرتریت روماتوئید و حتی اختلال خواب است.

درمان فیبرومیالژیا

مدیریت فیبرومیالژیا پیچیده است اما می‌تواند به چند قسمت تقسیم شود.

درک درد و علائم خود از طریق آموزش

داشتن درک خوبی از علائم و چگونگی زندگی فرد و تحت تأثیر قرار گرفتن فیبرومیالژیا از اهمیت حیاتی برخوردار است.

همچنین ارزیابی خوب از مناطق دردناک می‌تواند به کاهش اضطراب یا نگرانی از آسیب دیدگی کمک کند.

درک ماهیت پیچیده و چرخه‌های درد همچنین می‌تواند به فرد در رفع تأثیر فیبرومیالژیا در زندگی کمک کند.

تمرینات اصلاحی می‌تواند به هر دو جنبه درک فیبرومیالژیا کمک کند.

ورزش و فیبرومیالژیا

با اعتدال ورزش کنید. ورزش یک روش عالی برای کمک به مقابله با استرس و افسردگی است. ورزش منظم همچنین به بهبود عادات غذایی و خواب کمک می‌کند که منجر به سلامت عمومی بهتر، سلامت روان بهتر و کمبود خواب می‌شود. فعالیت‌هایی مانند آب درمانی، تای چی، پیلاتس، یوگا، پیاده روی، شنا یا دوچرخه سواری می‌تواند برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا مفید باشد تمرینات کششی و تحرک می‌تواند به کاهش درد و گرفتگی کمک کند. تمرینات خاص برای کمک به ایجاد قدرت و استقامت در عضلات ضعیف بدن و از بین بردن عضلات دردناک مؤثر باشد. متخصص حرکات اصلاحی با تجویز تمرینات اصلاحی و با توجه به معاینات انجام شده بر فرد به فرد در این راه کمک می‌کند.

داروی فیبرومیالژیا

در برخی موارد، پزشک عمومی ممکن است داروهایی مانند داروی ضد افسردگی را برای کمک به عادی سازی عدم تعادل شیمیایی و همچنین بهبود درد تجویز کند.

درمان فیبرومیالژیا

درمان جهت رفع سفتی عضلات و مفاصل، حساسیت و درد استفاده می‌شود.

ماساژ: می‌تواند به تسکین درد کمک کند و به شل شدن عضلات کمک کند.

طب سوزنی: می‌تواند برای تسکین درد فرد مبتلا به فیبرومیالژیا مفید باشد.

تحرک مفصلی: می‌تواند تنگی عضلات، حساسیت به لمس و سفتی مفصل را بهبود بخشد.

کنترل سطح فعالیت و خستگی

علائم فیبرومیالژیا می‌تواند نوسان داشته باشد، به این معنی که فرد می‌تواند روزهای خوب و بدی داشته باشد. گاهی اوقات بیش از حد در یک روز می‌تواند منجر به افزایش علائم در روز دیگر شود، بنابراین توانایی مدیریت فعالیت‌ها مهم است. فعالیت‌هایی نظیر پیاده روی و انجام یادداشت‌های مربوط به میزان فعالیت و خستگی می‌تواند به مدیریت نوسانات فعالیت کمک کرده و فرد را در رسیدن به اهدافش یاری کند.

استرس‌های روزانه ناشی از کار یا خانه می‌تواند علائم فیبرومیالژیا را افزایش دهد. توانایی مقابله با استرس و افسردگی روزمره را بهبود ببخشد. فرد به کمک متخصص حرکات اصلاحی و پزشک می‌تواند استراتژی‌هایی برای کنترل این استرس‌ها برنامه‌ریزی کند. مراجعه به روانشناس هم می‌تواند در ایجاد استراتژی‌هایی برای کنار آمدن با موقعیت‌های استرس‌زا کمک کند.

خواب و فیبرومیالژیا

درک خواب و تأثیر آن بر سلامتی برای کمک به افرادی که از فیبرومیالژیا رنج می‌برند بسیار حیاتی است. اختلال در خواب می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

خلق و خوی: خواب به روحیه، حافظه و تمرکز کمک می‌کند.

عملکرد مغز: خواب به تنظیم خاطرات و بهبود تمرکز کمک می‌کند.

احساسات: کمبود خواب می‌تواند فرد را تحریک‌پذیر کند و بر احساسات، تعامل اجتماعی و تصمیم‌گیری فرد تأثیر بگذارد.

سیستم ایمنی بدن: بدون خواب کافی، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و بدن در برابر عفونت و بیماری آسیب‌پذیر می‌شود.

سیستم عصبی: خواب زمان استراحت و ترمیم سلول‌های عصبی است.

هورمون‌ها: موادی که برای تحریک یا تنظیم عملکردهای خاص بدن تولید می‌شوند، زمان ترشح آن‌ها هنگام خواب یا درست قبل از خواب است.

عمل جراحی و فیبرومیالژیا

از جراحی برای درمان فیبرومیالژیا استفاده نمی‌شود. با این حال، اگر یک پزشک یا متخصص حرکات اصلاحی احساس کرد مشکلی وجود دارد که نیاز به جراحی دارد و این بر روی فیبرومیالژیا فرد تأثیر می‌گذارد، بنابراین جراحی برای آن مشکل خاص ممکن است یک گزینه مناسب باشد.

با گذشت زمان، با مشاوره و برنامه تمرینی صحیح و مناسب با یک برنامه مدیریت بیمار محور، علائم فیبرومیالژیا می‌تواند سطح درد را کاهش دهد.