کیسه آب گرم و گرمادرمانی برای کمردرد

علت کمردرد هنگام تنفس
31 خرداد 1402
فوم رولرها چه مزایایی دارند؟
3 تیر 1402
5
(6)

استفاده از گرما مدت‌هاست که برای تکنیک‌های آرامش بخشی و ریلکسیشن مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما علم نوین، امروزه استفاده از کیسه‌های آب گرم و گرمادرمانی را بسیار فراتر از این موضوع می‌بیند و استفاده از آن را برای تسکین و التیام بسیاری از دردها توصیه می‌کند.

در این مقاله سعی داریم تا به رابطه گرمادرمانی با بدن و نحوه اعمال گرما و استفاده از کیسه‌های آب گرم برای کاهش کمردرد بپردازیم.

استفاده از کیسه‌های آب گرم روند بهبود را تسریع می‌کند

گرمادرمانی با افزایش جریان خون در عضلات کمر باعث بهبودی می‌شود. افزایش جریان خون، اکسیژن، گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و مواد مغذی ضروری بیشتری را به بدن می‌رساند که همگی به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

اعصاب حسی در پاسخ به گرمای اعمال شده، با انتشار پیام‌رسان‌های شیمیایی، رگ‌های خونی موضعی را گشاد می‌کنند و سرعت جریان خون را افزایش می‌دهند. گرمای اعمال شده و افزایش جریان خون به افزایش دمای پوست کمک می‌کند تا با دمای مرکزی بدن مطابقت داشته باشد. پس از رسیدن پوست به دمای مرکزی، خون گرمای اضافی را جذب کرده و از پوست در برابر سوختگی محافظت می‌کند.

گرما همچنین از سطح پوست به عمق عضلات منتقل می‌شود و گردش خون را در عضلات بهبود می‌بخشد. در این فرایند، گرما باید از لایه چربی درست زیرپوست عبور کند که ممکن است مانعی برای گرمادرمانی مؤثر در افرادی باشد که لایه چربی ضخیم‌تری دارند.

گرما اسپاسم‌های دردناک عضلانی را آرام می‌کند

علت بسیاری از کمردردها، اسپاسم عضلات پایین کمر است. اگرچه که برخی از عضلات عمقی کمتر ممکن است بسیار جزئی و کوچک باشند؛ اما اسپاسم عضلانی آن‌ها می‌تواند به‌شدت دردناک باشد و در واقع یکی از دلایل شایع مراجعه به اورژانس همین دردهای عضلانی است.

در نتیجه اسپاسم عضلانی، گردش خون محدود می‌شود و سیگنال‌های درد به مغز ارسال می‌شود. گرمادرمانی و استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند با جبران گردش خون، باعث شل‌شدن انقباضات عضلانی و کاهش درد ناشی از آن شوند و به رفع گرفتگی در ناحیه کمر کمک کند.

گرما، درد ناشی از گرفتگی را کاهش می‌دهد

اعمال گرما باعث تسهیل کشش بافت‌های نرم اطراف ستون فقرات مانند عضلات، بافت همبند و رهاشدن چسبندگی‌ها می‌شود. در نتیجه، استفاده از کیسه آب گرم و اعمال گرما به طور منظم، می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • کاهش گرفتگی و آسیب
  • افزایش دامنه حرکتی
  • حرکات تقویت شده تنه

زمانی که سفتی و گرفتگی کمر از بین می‌رود، احساس راحتی و ریلکسیشن خوبی ایجاد می‌شود و فعالیت‌های روزانه کمتر دشوار به نظر می‌رسد.

گرما تمرینات درمانی را قابل‌تحمل‌تر می‌کند

فیزیوتراپی، کشش و ورزش اجزای اساسی اکثر روش‌های درمانی کمردرد هستند. گرمادرمانی به طور معمول بلافاصله قبل از جلسه فیزیوتراپی در قسمت پایین کمر اعمال می‌شود و توصیه می‌شود قبل از ورزش و کشش از گرما استفاده شود.

علاوه بر این، استفاده روتین و مرتب از گرما در خانه، ممکن است باعث سهولت در انجام تمرینات و حرکات فیزیوتراپی شود.

گرما انتقال سیگنال‌های درد را قطع می‌کند

تئوری کنترل دروازه درد بیان می‌دارد که گیرنده‌های حسی که در انتهای عصب‌ها قرار دارند، برای رسیدن به مغز با یکدیگر رقابت می‌کنند و ممکن است مجموعه‌ای از گیرنده‌های فعال مجموعه دیگری از گیرنده‌ها را قطع یا مسدود کنند. استفاده از کیسه‌های آب گرم، کانال‌های کلسیمی حساس به گرما را فعال می‌کند و این موضوع می‌تواند گیرنده‌های درد را مسدود کند یا گیرنده‌های حسی دیگر را برای کاهش درد به طور غیرمستقیم تحریک کند.

گرما مواد شیمیایی آرامش‌بخش تولید می‌کند

گرمادرمانی می‌تواند با کنترل ترشح کورتیزول، استرس‌های ذهنی را کاهش دهد، و همچنین استرس اکسیداتیو را که یکی از بزرگ‌ترین دلایل به‌وجودآمدن رادیکال‌های آزاد در بدن است را کاهش دهد.

گرما باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود

افزایش دمای بدن در اثر گرمادرمانی (گرمای خارجی) عملکرد تب (گرمای داخلی) را تقلید می‌کند، یعنی تحریک سیستم ایمنی برای پاسخگویی در سطوح مختلف. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده منظم از گرمادرمانی و کیسه‌های آب گرم شامل موارد زیر است:

سیستم ایمنیِ فعال شده، مونوسیت‌ها را فعال می‌کنند، نوعی گلبول سفید که به حذف سلول‌های مرده، مبارزه با عفونت‌ها، و آزادکردن سیتوکین‌های بیشتر کمک می‌کند. پروتئین‌های کوچکی که به‌عنوان سیگنال بین سلول‌های ایمنی و سایر سلول‌های بدن عمل می‌کنند.

مراجعه مکرر به سونا باعث کاهش نشانگرهای التهابی می‌شود که با سطوح پایین پروتئین واکنشگر C در خون همراه است. سطوح پایین این پروتئین نشان‌دهنده سیستم ایمنی قوی است. آب‌درمانی منظم (حمام آب گرم با استفاده از آب‌معدنی) سطح اینترلوکین-1 و لکوترین B4 را کاهش می‌دهد که هر دو پروتئین‌های دخیل در التهاب هستند.

اثر طولانی‌مدت گرمادرمانی شامل کاهش التهاب با درجه پایین است که اغلب در شرایط درد مزمن دیده می‌شود. اثر کوتاه‌مدت اعمال گرما بر بافت‌های آسیب‌دیده، عفونی یا متورم، افزایش التهاب است. به همین دلیل، بلافاصله پس از آسیب از گرمادرمانی موضعی اجتناب می‌شود (معمولاً در 48 ساعت اول از گرما اجتناب کنید و برای کمک به التهاب حاد از کمپرس سرد استفاده کنید).

گرما وابستگی به داروها را کاهش می‌دهد

گرمادرمانی مؤثرتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از داروهای مسکن بدون نسخه است. عوارض جانبی بسیار کمتر، یکی از مزایای کلیدی گرمادرمانی است. کمردرد دردی بسیار شایع است که در بسیاری از افراد ممکن است بروز کند، بنابراین درمان با داروهای مسکن برای هر دوره درد ممکن است منجر به وابستگی به دارو شود. گرمادرمانی جایگزین ارزشمندی برای درمان دارویی برای کمردرد مزمن است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان