عوامل خطر آفرین در ابتلا به سیاتیک

آیا روماتیسم باعث خستگی می شود؟
آیا روماتیسم باعث خستگی می شود؟
24 اسفند 1401
اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟
اسکولیوز چه نوع دردی ایجاد می‌کند؟
27 اسفند 1401
عوامل خطر آفرین در ابتلا به سیاتیک
4.5
(2)

درد سیاتیک یک شکایت نسبتا شایع و اغلب مداوم است که منجر به استفاده از خدمات درمانی و مرخصی استعلاجی طولانی مدت می شود. سیاتیک معمولاً به عنوان دردی مبهم در کمر شناخته می شود که به سمت پاها انتشار میابد. مترادف های زیادی برای سیاتیک وجود دارد، مانند درد ریشه عصبی، سندرم رادیکول لومبوساکرال و یا گیر افتادن ریشه عصبی. تا به حال پژوهش های اندکی عوامل خطر آفرین در ابتلا به سیاتیک را مورد بررسی قرار داده اند اما همان تحقیقات اندک نیز نشان داده اند که بلند کردن بار سنگین مداوم خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش می‌دهد.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

سیاتیک و عوامل تاثیرگذار در بروز آن

عوامل روانی-اجتماعی در محل کار مانند مشاغل با فعالیت های فیزیکی بالا و عوامل محیطی نامناسب شغلی ممکن است بر بروز درد سیاتیک تأثیر بگذارند، اما مطالعاتی که این اثرات روانی-اجتماعی بر سیاتیک را بررسی ‌کنند، بسیار کم بوده و نتایج متناقضی را نشان داده‌اند. مثلا در طی تحقیقی مشخص شد که بین شرایط شغلی نامناسب و بستری شدن در بیمارستان به دلیل اختلالات دیسک بین مهره ای ارتباط معناداری وجود دارد.

با این حال، در طی مطالعه دیگری که بر روی 841 مرد شاغل در شرکت برق و گاز در فنلاند انجام شد، هیچ ارتباطی بین عوامل روانی اجتماعی مرتبط با کار و درد سیاتیک در طی یک دوره پیگیری 2 ساله پیدا نشد. از طرفی تنها چند مطالعه، اثرات عوامل دیگری غیر از عوامل مرتبط با کار را بر بروز سیاتیک بررسی کرده اند. به عنوام مثال فعالیت بدنی کم، اضافه وزن و سیگار کشیدن ممکن است در بروز سیاتیک نقش داشته باشد. این موارد در طی پژوهشی بررسی شدند و محققان متوجه شدند که سطح پایین فعالیت بدنی در اوقات فراغت، می تواند باعث بروز سیاتیک شود.

همچنین طی تحقیق دیگری که اخیرا انجام شده است، نشان داده شد که میان اضافه وزن و چاقی با درد سیاتیک ارتباط معنا داری وجود دارد، در حالی که برخی مطالعات دیگر بین سابقه طولانی سیگار کشیدن و درد سیاتیک ارتباط معناداری پیدا کرده اند.  درد سیاتیک اغلب همراه با سایر اختلالات اسکلتی عضلانی دیده می شود. درواقع دردهای مزمن اسکلتی عضلانی خطر ابتلا به سیاتیک را هم افزایش می دهد. همچنین، بسیاری از اختلالات اسکلتی- عضلانی هم به مانند سیاتیک با عواملی همچون سن، حجم کاری بالا، سیگار کشیدن و چاقی ارتباط دارند. با این حال، مطالعات کمی به ارتباط احتمالی درد در سایر قسمت‌های ستون فقرات با سیاتیک پرداخته‌اند. بنابراین امروز می خواهیم با شما یکی از تحقیقات جالبی را که یکی از دانشگاه های فنلاند در این زمینه انجام داده است را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!

چه کسانی در این پژوهش شرکت کرده اند؟

این پژوهش در میان کارمندان شهرداری فنلاند به مدت 5 تا 7 سال انجام شد تا اثرات طبقه شغلی، شرایط کاری، عوامل روانی-اجتماعی، رفتارهای بهداشتی و سایر دردهای قبلی ستون فقرات را بر شروع سیاتیک بررسی کند.

افراد حاضر در این پژوهش از میان کارکنان میانسال شهرداری هلسینکی، (که با داشتن نزدیک به 40000 کارمند، جزو بزرگترین کارفرماها در فنلاند است) انتخاب شدند. نظرسنجی در میان کارکنان بین 40 تا 60 سال در سال 2000 تا 2002 انجام شد. از 13344 شرکت‌کننده واجد شرایط، 8960 نفر (که 80 درصد آنان را زنان تشکیل می دادند) به این نظرسنجی پاسخ دادند. نظرسنجی بعدی در سال 2007 و در میان پاسخ دهندگان به نظرسنجی اولیه انجام شد. بنابراین، دوره پیگیری از 5 تا 7 سال متغیر بود. همچنین در مجموع 127 نفر از پاسخ دهندگان اولیه، قبل از پیگیری فوت کرده بودند که از مطالعه حذف شدند. میزان پاسخ به نظرسنجی بعدی 83% بود. در ابتدا تنها کسانی که هیچ گونه درد سیاتیکی را گزارش نکرده بودند از طریق پرسشنامه شناسایی شدند و برای پژوهش انتخاب شدند.

در این پژوهش طبقات شغلی افراد نیز مشخص شد. افراد به مدیران، کارمندان حرفه ای، کارمندان  نیمه حرفه ای، کارمندان عادی و کارگران یدی طبقه بندی شدند. مدیران کسانی در نظرگرفته شدند که کارهای مدیریتی یا اداری انجام میدهند. کارمندان حرفه ای شامل کارمندان با مدارک دانشگاهی مانند معلمان و پزشکان بودند. کارمندان نیمه حرفه ای مشاغلی مانند پرستارها و تکنسینها در نظر گرفته شدند. کارمندهای عادی شامل کارمندان دفتری و مشاغل غیرحرفه ای در بخش مراقبت های اجتماعی و بهداشتی، مانند پرستاران کودک و پرستاران خانگی بودند و در پایان مشاغل یدی عبارت بودند از نظافتچیان، کارکنان آشپزخانه ها و کارگران بخش حمل و نقل عمومی.

اطلاعات مربوط به حجم کارفیزیکی نیز چهار مورد درنظرگرفته شد که شامل وضعیت‌های بدنی ناراحت‌کننده، چرخش مکرر تنه، حرکات تکراری و کار فیزیکی سنگین بود.

نتایج تحقیق

عوامل خطر آفرین در میان زنان

در بررسی های به عمل آمده در این پژوهش مشخص شد که در میان زنان، طبقه کارگران یدی در مقایسه با مدیران و متخصصان، خطر بیشتری برای شروع سیاتیک داشتند اما نکته جالب توجه این بود که شاخص توده بدنی یا همان BMI ارتباط ضعیفی با بروز درد سیاتیک داشت. در واقع می توان گفت در میان زنان اضافه وزن از عوامل پر خطر برای بروز سیاتیک محسوب نمی شود. عامل تاثیرگذار بعدی در میان زنان عدم فعالیت بدنی و تمرینات هوازی بود. درواقع این پژوهش نشان داد که زنانی که به لحاظ فیزیکی تمرینات کمتری را انجام میدهند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سیاتیک قرار دارند. سیگار کشیدن در میان زنان نیز خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش می دهد.

سیگار کشیدن ممکن است باعث کاهش مواد معدنی در استخوان ها شود و تخریب ساختارهای ستون فقرات را تسریع کند. همچنین این موضوع می تواند باعث بدشکلی ستون فقرات یا منجر به آسیب مکانیکی در آن شود. همچنین سیگار کشیدن می تواند بر تحمل آستانه درد نیز تأثیر بگذارد. نکته جالب توجه دیگر در این پژوهش این بود که وجود گردن درد نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر بروز سیاتیک در زنان شناخته شد و زنانی که دارای سابقه گردن درد بودند بیشتر در معرض ابتلا به سیاتیک قرار داشتند.

عوامل خطر آفرین در میان مردان

در میان مردان، طبقه کارمندان نیمه حرفه ای و کارگران یدی در معرض افزایش خطر سیاتیک بودند. اما نکته جالب توجه برای مردان این بود که هیچ گونه ارتباط معناداری بین عوامل مربوط به سلامتی( مانند اضافه وزن، سیگار کشیدن یا عدم تحرک بدنی)، و بروز سیاتیک وجود نداشت. البته این موضوع می تواند به این دلیل باشد که نمونه انتخابی و جامعه مورد پژوهش در مردان، نمونه کوچکی بود و شاید احتیاج به پژوهش های بیشتری با جامعه آماری بزرگتری وجود داشته باشد.

با این حال عدم تحرک فیزیکی ممکن است حرکت مواد مغذی را به داخل دیسک بین مهره ای را کاهش دهد و تخریب آن را تسریع کند. همچنین کاهش عملکرد فیزیکی ممکن است فرد را مستعد آسیب در ساختارهای ستون فقرات کمری به هنگام شرایط کاری سخت کند. در این پژوهش بسیاری از کارکنان مبتلا به درد پایین کمر در ابتدا از سیاتیک رنج می بردند. تغییرات تخریبی در ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای مرتبط با افزایش سن ممکن است ابتدا به صورت درد های زیر کمر ظاهر شود و در صورت ادامه این روند و مزمن شدن این درد ممکن است در نهایت درد سیاتیک ظاهر شود.

سیاتیک تحت تاثیر چه عواملی نیست؟

در این مطالعه هیچ ارتباطی بین فشار شغلی و بروز سیاتیک یافت نشد. با این حال، ممکن است استرس ها و ناراحتی های روانی خارج از محل کار نیز بر بروز سیاتیک تأثیر بگذارد. درواقع اگرچه که شرایط روانی شغلی ممکن است تاثیری بر بروز سیاتیک نداشته باشد اما، عوامل خطر آفرین  روانی اجتماعی بیشتری نیز وجود دارند که باید در تحقیقات آتی مورد توجه قرار گیرند.

در آخر باید گفت که این پژوهش نشان داد که مداخلات برای پیشگیری از سیاتیک باید با هدف کاهش بار فیزیکی بالا در محیط های شغلی، جلوگیری از اضافه وزن، حمایت از ترک سیگار و ترویج فعالیت بدنی باشد. همچنین باید به پیشگیری و درمان درد در سایر قسمت های بدن نیز توجه بیشتری شود. زیرا نتایج نشان داده اند که بروز درد در سایر قسمت های ستون فقرات در آینده می تواند افراد را مستعد بروز درد سیاتیک نماید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان