علت کمر درد ناگهانی

آرتروز و آب درمانی
آرتروز و آب درمانی
1 مرداد 1401
درد لگن چیست؟
درد لگن چیست؟
4 مرداد 1401
علت کمر درد ناگهانی
3.3
(48)

علت کمر درد ناگهانی چیست؟ درد ناگهانی کمر از سری شایع‌ترین عارضه‌هایی است که برای افراد اتفاق می افتد. متاسفانه کمردرد جزو بیماری‌هایی است که بروز آن فرد را انجام بسیاری از کارها باز میدارد، به حدی که برای بلندکردن یک لیوان نیز ممکن است مشکل داشته باشید! در برخی از مواقع کمردرد به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد. یعنی بدون آنکه در آن روز کار سختی انجام داده باشید، کمرتان به صورت ناگهانی شروع به درد کردن میکند.

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز از ویزیت آنلاین و رایگان استفاده نکرده اید با تکمیل کردن فرم ذیل منتظر تماس همکاران جهت تعیین نوبت برای ویزیت باشید.

اما علت کمر درد ناگهانی چیست؟ چگونه میتوان فهمید که علت کمر درد ناگهانی دقیقا به چه علتی است؟ در ادامه قصد داریم مباحث مختلفی در مورد درد ناگهانی کمر مطرح کنیم.



علت های کمر درد ناگهانی

علت کمر درد ناگهانی چه مواردی میتواند باشد؟

دلیل درد ناگهانی کمر در افراد مختلف متفاوت است. به عبارتی کشف علت کمر درد ناگهانی در افراد مختلف تنها با بررسی سبک زندگی آنها و انجام آزمایش‌های مختلف امکان پذیر است. در ادامه به بررسی شایع‌ترین مواردی که به عنوان علت های ناگهانی کمر درد شناخته میشوند، میپردازیم:

کشیدگی عضلات یا رباط ها:

کار با اجسام سنگین میتواند دلیل درد ناگهانی کمر باشد. بلندکردن مکرر و مداوم اجسام سنگین و یا انجام دادن حرکتی که در محدوده چرخش ستون فقراتتان نیست میتواند عضلات کمر و رباط‌های ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد. اگر در شرایط بدنی نامناسبی دارید، برای مثال دچار اضافه وزن هستید، باید در مورد حرکات خود بسیار هوشیارانه عمل کنید.

دیسک‌های برآمده و یا پاره شده:

اگر به دنبال دلیل درد ناگهانی کمر هستید، دیسک هایتان را معاینه کنید. دیسک‌ها را میتوانید به عنوان بالشتک هایی فرض کنید که در بین مهره ها جای گرفته اند. این مهره ها از ساییده شدن مهره ها به یکدیگر جلوگیری میکند. دیسک ها موادی نرم هستند و جنس غضروفی دارند. اگر دیسک به هر دلیل پاره شده و یا ورم کند، روی عصب نخاعی فشار می آورد. نتیجه چنین امری بروز کمر درد ناگهانی است. البته در مواردی ممکن است که چنین شما به چنین عارضه ای دچار باشید اما دردی حس نکنید. از این رو بهتر است برای تشخیص دقیق چنین مشکلی به سراغ انجام آزمایش های عکسبرداری بروید.

آرتروز یکی از علت کمر درد ناگهانی:

آرتروز قسمتی از پاها در قسمت لگن است که به راحتی میتواند کمر را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد بروز عارضه آرتروز باعث باریک شدن فضای اطراف نخاع میشود. در چنین حالتی تنگی نخاعی و به دنبال آن کمردرد اتفاق می افتد.

پوکی استخوان:

مهره های کمر از جنس استخوان هستند. اگر شما دچار پوکی استخوان شده و ستون فقراتتان شکننده شوند، امکان بروز شکستگی در آنها افزایش پیدا میکند. از این رو درد ناگهانی در ناحیه کمر میتواند چنین علتی داشته باشد.

از درد ناگهانی کمر جلوگیری کنید

با بهبود وضعیت بدنی و فیزیکی خود به راحتی میتوانید از درد ناگهانی کمر جلوگیری کنید. برای اینکه کمر سالم و قوی داشته باشید، به موارد زیر توجه کنید:

ورزش کنید

برای جلوگیری از درد ناگهانی کمر ورزش کنید. فعالیت‌های هوازی که در محیط‌های باشگاهی توسط مربی صورت میگیرد، برای ایجاد قدرت و استقامت در کمر بسیار مفید هستند. انجام چنین فعالیت‌هایی نه تنها قدرت عضلات را بالا میبرد، بلکه با افزایش انعطاف پذیری از بروز دردهای ناگهانی در کمر جلوگیری میکند. چنانچه سابقه کمردرد دارید، باید با یک پزشک متخصص در مورد نوع ورزشی که میتوانید انجام دهید مشاوره بگیرید.

وزن استاندارد خود را حفظ کنید

اضافه وزن عضلات پشت کمر را درگیر میکند و باعث بروز دردهای ناگهانی در این قسمت میشود. اگر اضافه وزن دارید، سریعا در صدد رفع آن برآیید.

سیگار را ترک کنید

سیگار یکی از مهمترین مواردی است که میتواند احتمال بروز انواع کمردرد های ناگهانی را افزایش دهد. همچنین در بروز پوکی استخوان و به دنبال آن کمردرد نیز دخیل است.

علت های کمر درد ناگهانی

در چنین شرایطی برای درمان کمردرد به پزشک مراجعه کنید

در برخی از اوقات علت های ناگهانی کمر درد میتواند به دلیل نوع فعالیت هایی باشد که در آن روز انجام داده اید. تغییر نوع فعالیت میتواند منجر به علت کمر درد ناگهانی باشد. برای مثال اگر خانه تکانی کرده باشید، ممکن است علت کمردرد به دلیل فعالیت هایی باشید که در طول خانه تکانی انجام داده اید. چنین درد هایی با چند درمان خانگی و خود مراقبتی بهبود می یابد. برای مثال یک دوش آب گرم میتواند بسیار مفید باشد. اما از کجا باید بدانیم که کمر درد جدی است؟

با توجه به موارد زیر میتوانید بفهمید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید:

  • کمر درد بیش از یک هفته ادامه دارد
  • با استراحت و انواع ماساژ ها بهبود نمی یابد
  • درد به مفاصل دیگر نیز انتقال می یابد و پاها را نیز درگیر میکند
  • احساس ضعف شدید در پاهایتان حس میکنید
  • وزنتان به طور غیرقابل توضیحی کاهش می یابد

در موارد بسیار نادری ممکن است یکی از نشانه های کمردرد بروز مشکلات جدی در روده یا مثانه باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

2 Comments

  1. بسیار عالی از راهنمایی ومطالب بهترین آگاهی را گرفتم ….تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان