علت درد پایین کمر و پهلو

بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی
بهترین فاصله بین جلسات فیزیوتراپی
11 بهمن 1401
چه زمانی فیزیوتراپی لازم است
چه زمانی فیزیوتراپی لازم است
13 بهمن 1401
علت درد پایین کمر و پهلو
3.3
(72)

علت درد پایین کمر و پهلو چیست؟ در طی تحقیقاتی نشان داده شد که تقریباً 84 درصد از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود دچار کمردرد می شوند. این کمر درد می تواند در یک طرف ستون فقرات یا در هر دو پهلو و قسمت پایین کمر باشد. شناسایی محل دقیق درد می تواند سرنخ هایی در مورد علت آن به ما ارائه دهد.

قسمت کمری(لومبار) شما از پنج مهره تشکیل شده است. دیسک های بین مهره ای مانند بالشتک هایی ضربه گیر در بین این استخوان ها عمل می کنند. رباط ها مهره ها را در جای خود نگه می دارند و تاندون ها عضلات را به ستون فقرات متصل می کنند. کمر دارای 31 عصب است. همچنین اندام هایی مانند کلیه ها، پانکراس، روده و رحم در نزدیکی کمر شما قرار دارند.

همه این موارد گفته شده می توانند مسئول درد در پایین کمر و پهلو باشند، بنابراین دلایل بالقوه زیادی برای این موضوع وجود دارد و در حالی که بسیاری از آنها نیاز به درمان دارند، اما اکثر آنها جدی نیستند.

علت درد پایین کمر و پهلو

چه چیز علت درد پایین کمر و پهلو می شود

دلایل بالقوه زیادی برای کمردرد وجود دارد. برخی از آنها ممکن است باعث دردی اختصاصی در ناحیه پهلو شوند و برخی دلایل دیگر ممکن است در هر قسمتی از کمر درد ایجاد کند. علل شایع کمردرد عبارتند از:

فرم ویزیت آنلاین و رایگان

اگر تا به امروز ویزیت نشده اید لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس گرفته و زمان ویزیت آنلاین رایگان را با شما هماهنگ نمایند.

کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضله

رگ به رگ شدن و کشیدگی معمولاً با یک چرخش ناگهانی در کمر اتفاق می‌افتد. گاهی بلند کردن یک جسم سنگین نیز باعث می شود تا عضلات کمر بیش از حد تحت کشش قرار گیرند و آسیب ببینند.این آسیب ها می توانند باعث تورم، مشکلات حرکتی و اسپاسم کمر شوند و در پی آن درد در پایین کمر و پهلو را ایجاد کنند.

سیاتیک

درد سیاتیک ناشی از فشرده شدن عصب سیاتیک است. این عصب از باسن و پشت پای شما می گذرد. سیاتیک معمولاً به دلیل فتق دیسک، خار استخوانی و یا تنگی نخاعی است که بخشی از عصب سیاتیک را تحت فشار قرار می دهد.

سیاتیک معمولا فقط یک طرف بدن را درگیر می کند. این درد معمولا به صورت یک شوک الکتریکی یا سوزاننده توصیف می شود که به پایین ساق پا می رسد. درد ممکن است هنگام سرفه، عطسه یا نشستن طولانی بدتر شود. آسیب جدی سیاتیک می تواند باعث ضعف و بی حسی در پای شما شود.

بیرون زدگی دیسک

بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند دیسک بین مهره‌ ای شما تحت فشار قرار گیرند و به خارج از کانال نخاعی بیرون بزنند.

این دیسک های برآمده و بیرون زده اغلب به اعصاب آن ناحیه فشار می آورند و باعث درد، بی حسی و ضعف می شوند. بیرون زدگی دیسک نیز یکی از علل شایع درد سیاتیک است.

بیرون زدگی دیسک می تواند در اثر آسیب نیز ایجاد شود. احتمال این عارضه همچنین با افزایش سن بیشتر می شود، زیرا دیسک ها به طور طبیعی تحلیل می روند. اگر دچار بیرون زدگی دیسک شده اید احتمالا ممکن است دردی در قسمت پایین کمر خود احساس کنید.

آرتروز

استئوآرتریت زمانی اتفاق می افتد که غضروف بین مفاصل شما شروع به شکستن کند. کمر یک ناحیه بسیار شایع برای بروز آرتروز است زیرا فشار ناشی از راه رفتن را تحمل می کند.

استئوآرتریت معمولاً در اثر ساییدگی و پارگی طبیعی ایجاد می‌شود، اما آسیب‌های قبلی کمر نیز می‌تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد.

درد و خشکی از شایع ترین علائم آرتروز است. در این وضعیت حرکات چرخش یا خم شدن کمر ممکن است به خصوص برای بیمار دردناک باشد.

اختلال عملکرد مفاصل ساکروایلیاک

اختلال عملکرد مفاصل ساکروایلیاک (SI) نیز ساکروایلیت نامیده می شود. شما دو مفصل ساکروایلیاک در هر طرف ستون فقرات خو دارید، یعنی جایی که ستون فقرات به قسمت بالای لگن شما متصل می شود. ساکروایلیت به معنی التهاب این مفصل است که می تواند یک یا هر دو طرف را تحت تأثیر قرار دهد و باعث درد در قسمت پایین و پهلوی کمر شود.

سنگ کلیه یا عفونت

کلیه های شما نقشی حیاتی در دفع مواد زائد از بدن شما دارند. گاهی ممکن است سنگ کلیه در این اندام ها تشکیل شود. این سنگ‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی مانند تجمع مواد زائد یا کمبود مایعات در کلیه‌ها ایجاد شوند.

سنگ های کوچک کلیه ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکنند و خود به خود از بین بروند. اما سنگ های بزرگتر، ممکن است نیاز به درمان داشته باشند و می توانند این علائم را نیز ایجاد کنند:

درد هنگام ادرار کردن

درد شدید در پهلو

خون در ادرار

استفراغ

حالت تهوع

تب

عفونت کلیه معمولاً با عفونت دستگاه ادراری (UTI) شروع می شود و اغلب علائم مشابه سنگ کلیه را ایجاد می کند. در صورت عدم درمان، عفونت کلیه می تواند به طور دائم به کلیه های شما آسیب برساند.

اندومتریوز

در بیماری آندومتریوز سلول هایی که شبیه پوشش داخلی رحم به نام سلول های آندومتر هستند، در خارج از رحم رشد می کنند. این سلول‌ها می‌توانند هر ماه در هنگام پریودی، همراه با سلول های داخلی رحم متورم شوند خونریزی کنند. این موضوع نی تواند باعث درد در پهلو ها و مشکلات دیگر می‌شود. آندومتریوز در زنان 30 تا 40 ساله بسیار شایع است. علائم دیگر این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دردهای قاعدگی بسیار دردناک

دردپایین کمر

دردلگن

درد هنگام رابطه جنسی

اجابت مزاج و یا دفع ادرار دردناک یا هنگام پریود شدن

علائم دیگر عبارتند از:

خونریزی بین قاعدگی (لکه بینی)

دوره های پریودی سنگین

مشکلات گوارشی مانند اسهال

نفخ

ناباروری

سایر علت درد پایین کمر و پهلو

التهاب پانکراس  و کولیت روده نیز هر دو می توانند باعث پایین کمر و پهلو شوند. با این حال این علائم، ممکن است نادر باشد. هر دو بیماری باید در اسرع وقت توسط پزشک درمان شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره تلفنی رایگان